[Bijtelling] Van poolauto naar eigen lease auto uitzondering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:02
Ik rij nu 1 jaar een poolauto als leaseauto via mijn werkgever.
Ik hoop deze, of volgende maand goedkeuring te krijgen om een eigen leaseauto uit te zoeken.
Deze auto gaat dan terug de pool in.
Ik rij momenteel zakelijk en wil mijn eigen leaseauto graag prive gaan rijden.

Mijn vraag,
Betreft hier een uitzondering voor dat ik niet perse op 1 januari de bijtelling hoef te wisselen van zakelijk naar prive?

De reden dat ik niet de huidige poolauto prive wilt rijden, is omdat deze een trekhaak mist en mijn hobby een trekhaak vereist. De nieuwe leaseauto zal dus wel een trekhaak hebben, vanaf dat moment heb ik er dus iets aan prive. Gezien de levertijd zal dit pas ergens in maart/april worden.

Het nadeel is dat ik nu net zolang mijn prive auto moet aanhouden NAAST de poolauto als dus blijkt dat het alleen per 1 januari kan. Lees > dubbele lasten :O

Iemand duidelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, je betaalt pas bijtelling op de dag dat de auto aan jou verstrekt wordt.

Rij je op 1 januari 1 auto? 1x bijtelling. Rij je op 9 maart 2 auto's? 2x bijtelling.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Keuze is alleen per 1/1 voor bijtelling of geen bijtelling.

Wil je dus die auto met trekhaak bijtellen, dan moet je op 1/1 beginnen ook al heb je er nog niets aan.

Je kunt alleen wijzigen midden in het jaar als je van werkgever wisselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Denk dat je hier naar zoekt:

https://www.accountancyva...v%C3%A9%20werd%20gebruikt.

Als jij halverwege het jaar overschakelt van puur zakelijk naar prive gebruik ben je met terugwerkende kracht vanaf 1 januari bijtelling verschuldigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 21:08
De kernwoorden bij de poolauto, is het al dan niet "beschikbaar stellen van een auto". De belastingdienst schrijft hierover in de handreiking privégebruik auto. Als er geen auto beschikbaar gesteld is, hoef je geen bijtelling te betalen. Dus als je van een situatie gaat waarbij geen auto ter beschikking is gesteld, naar een situatie waar dat wel zo is, hoef je niet voor de oude situatie bijtelling te betalen.
Daar zijn echter wel eisen aan gesteld, dat er schriftelijke afspraken gemaakt moeten zijn over de poolauto en nog een aantal zaken die in de handreiking benoemd worden. Als aan die voorwaarden voldaan is, geldt de poolauto dus niet als "een auto beschikbaar gesteld".

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-12-2021 22:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
fredkroket schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:06:
Keuze is alleen per 1/1 voor bijtelling of geen bijtelling.

Wil je dus die auto met trekhaak bijtellen, dan moet je op 1/1 beginnen ook al heb je er nog niets aan.

Je kunt alleen wijzigen midden in het jaar als je van werkgever wisselt.
Jij bedoeld dan moet ik per 1-1 de huidige lease auto (pool) laten bijtellen,
en hopen dat mijn eigen bak zo snel mogelijk geleverd wordt zodat ik er wat aan heb?
Dit scenario is dus vrij balen omdat de poolauto prive rijden voor mij geen optie is (missende trekhaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
toimoi schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:07:

Als jij halverwege het jaar overschakelt van puur zakelijk naar prive gebruik ben je met terugwerkende kracht vanaf 1 januari bijtelling verschuldigd.
Is dit de volle bak dan? of hebben ze hier wel een bepaalde coulance in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Wild Chocolate schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:33:
De kernwoorden bij de poolauto, is het al dan niet "beschikbaar stellen van een auto". De belastingdienst schrijft hierover in de handreiking privégebruik auto. Als er geen auto beschikbaar gesteld is, hoef je geen bijtelling te betalen. Dus als je van een situatie gaat waarbij geen auto ter beschikking is gesteld, naar een situatie waar dat wel zo is, hoef je niet voor de oude situatie bijtelling te betalen.
Daar zijn echter wel eisen aan gesteld, dat er schriftelijke afspraken gemaakt moeten zijn over de poolauto en nog een aantal zaken die in de handreiking benoemd worden. Als aan die voorwaarden voldaan is, geldt de poolauto dus niet als "een auto beschikbaar gesteld".
Ik denk niet helemaal dat dat voor mij van toepassing is.
Ik heb zelf de poolauto "geaccepteerd". En deze gebruik ik ook om naar mijn werk te gaan.
Had hem ook kunnen weigeren en mobiliteit kunnen pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
0re0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:15:
[...]

Is dit de volle bak dan? of hebben ze hier wel een bepaalde coulance in?
Er is niks van coulance, ken je de Belastingdienst nog niet zo goed? :+

Je mag 2x per jaar kiezen om bijtelling toe te passen, per 1/1 of als je een nieuwe werkgever krijgt. Kies je op een ander moment (en had je dus al een auto) dan wordt de bijtelling vanaf 1/1 herrekend. Wat je dus aangeeft klopt. Neemt niet weg dat je dan je huidige leaseauto vanaf 1/1 natuurlijk ook gewoon privé kunt gaan gebruiken voor alles waar je géén trekhaak voor nodig hebt. Dat het duur is ben ik met je eens...
Hoelang heb je jouw huidige auto al? Want als dat langer dan x jaar is (hoe lang weet ik niet precies) corrigeren ze ook nog eens het bijtellingspercentage voor de actuele situatie (en niet op basis van de situatie van aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
toimoi schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:50:
[...]

Er is niks van coulance, ken je de Belastingdienst nog niet zo goed? :+

Je mag 2x per jaar kiezen om bijtelling toe te passen, per 1/1 of als je een nieuwe werkgever krijgt. Kies je op een ander moment (en had je dus al een auto) dan wordt de bijtelling vanaf 1/1 herrekend. Wat je dus aangeeft klopt. Neemt niet weg dat je dan je huidige leaseauto vanaf 1/1 natuurlijk ook gewoon privé kunt gaan gebruiken voor alles waar je géén trekhaak voor nodig hebt. Dat het duur is ben ik met je eens...
Hoelang heb je jouw huidige auto al? Want als dat langer dan x jaar is (hoe lang weet ik niet precies) corrigeren ze ook nog eens het bijtellingspercentage voor de actuele situatie (en niet op basis van de situatie van aanschaf).
Dat 1e stuk is me inderdaad bekend.
Ik rij de poolauto momenteel ietsje langer dan een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
Dat tweede deel gaat dan niet op, ik heb niks gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
0re0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:16:
[...]

Ik denk niet helemaal dat dat voor mij van toepassing is.
Ik heb zelf de poolauto "geaccepteerd". En deze gebruik ik ook om naar mijn werk te gaan.
Had hem ook kunnen weigeren en mobiliteit kunnen pakken
Als je toch nog een privé auto ernaast hebt kan je beter de pool auto inleveren en de eerste paar maanden je privé auto gebruiken tot je nieuwe lease auto er is. Tenzij je enorm veel zakelijke afstanden moet rijden is dit vrijwel altijd goedkoper aan een lease auto + privé auto. Moet je wel ipv de lease auto mobiliteitsbudget krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 21:54
Hou ook even rekening met de huidige extreme levertijden, je gaf aan maart/april, maar is dat op basis van jou eigen verwachting of heb je al ergens geinformeerd? Ik weet van de Duitse merken dat je onderhand al op 2023 zit als je nu nog een auto moet gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
zoek een voorraadauto.. dat lost je probleem op die in Q1 geleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
Scrtz schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:27:
Hou ook even rekening met de huidige extreme levertijden, je gaf aan maart/april, maar is dat op basis van jou eigen verwachting of heb je al ergens geinformeerd? Ik weet van de Duitse merken dat je onderhand al op 2023 zit als je nu nog een auto moet gaan bestellen.
Goede opmerking, ik twijfel tussen de polestar en een ford mustang mach-e
De polestar zou qua levering niet extreem lang moeten duren, dit ga ik nog even beter na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
wd200 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:15:
zoek een voorraadauto.. dat lost je probleem op die in Q1 geleverd kan worden.
Check! de keuze is helaas erg sumier inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Z___Z schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:22:
[...]

Als je toch nog een privé auto ernaast hebt kan je beter de pool auto inleveren en de eerste paar maanden je privé auto gebruiken tot je nieuwe lease auto er is. Tenzij je enorm veel zakelijke afstanden moet rijden is dit vrijwel altijd goedkoper aan een lease auto + privé auto. Moet je wel ipv de lease auto mobiliteitsbudget krijgen.
Prima opmerking.
Dit zou ook mijn voorkeur hebben.
Alleen ik ga hier mijn werkgever niet in mee krijgen ben ik bang.

Bij mijn functie hoort een auto (rij alleen momenteel niet ivm corona maatregelen)
1. Poolauto inleveren en mobiliteit kiezen (dit is geen probleem)
2. Vervolgens aanspraak willen maken op eigen lease auto (wel een probleem, omdat ik dan tijdelijk een huurauto krijg ipv mobiliteit)

Kortom het is of/of, niet een mix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 15:15

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Waarom moet je 2 auto's van de ZAAK aanhouden?

Je pool auto wordt dan je voorloop auto en op het moment dat je lease auto wordt geleverd dan lever je je pool auto weer in en maak je zowel zakelijk als prive gebruik van je lease auto.

Daarvoor betaal je bijtelling.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

0re0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:53:
[...]

Prima opmerking.
Dit zou ook mijn voorkeur hebben.
Alleen ik ga hier mijn werkgever niet in mee krijgen ben ik bang.

Bij mijn functie hoort een auto (rij alleen momenteel niet ivm corona maatregelen)
1. Poolauto inleveren en mobiliteit kiezen (dit is geen probleem)
2. Vervolgens aanspraak willen maken op eigen lease auto (wel een probleem, omdat ik dan tijdelijk een huurauto krijg ipv mobiliteit)

Kortom het is of/of, niet een mix
Kiezen voor mobiliteit, zodra je je eigen lease auto mag kiezen een voorraad auto pakken met korte levertijd en max 2 / 3 / 4 weken een huur auto (met bijtelling)?

Jammer dat bedrijven soms zo stug kunnen zijn hehe.
Pagina: 1