Welke oplossing voor DHCP/DNS/Reverse proxy als VM ESXi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Mijn vraag
Ik gebruik nu een XPenology VM voor een hoop taken maar wil hier alleen File sharing taken op laten. Ik heb een docker host draaien in fedora coreos en dat werkt heerlijk en alle docker images zijn verhuisd van de XPenology image naar coreos. Nu zit ik nog met wat hoofd netwerk taken welke ik uit de Xpenology VM wil hebben: DNS, DHCP en reverse proxy. Deze wil ik niet als docker image draaien op de coreos server omdat deze services eerder nodig zijn. Nu zou ik een 2e coreos server kunnen optuigen daarvoor welke eerder start, maar coreos heeft poort 53 voor DNS al bezet en dat krijg ik er niet uit. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing als losse VM voor ESXi welke DNS, DHCP en reverse proxy biedt, het liefst via een Web gui. Wat zijn leuke oplossingen hiervoor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
VMWare ESXI 7
XPenology DSM 6.2.3
Fedora CoreOS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor DNS en DHCP is PiHole een oplossing maar deze is niet als VM image beschikbaar zover ik zie. Een losse linux VM hiervoor optuigen heb ik ook geen zin in ivm het onderhoud. Via een docker image op coreos loop ik tegen de bezette poort 53 door de domain service vast op die route

Beste antwoord (via Tadango op 06-12-2021 14:07)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Iets als PFsense of afgeleiden daarvan?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Iets als PFsense of afgeleiden daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
pfSense is hier prima geschikt voor inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Pfsense, Opensense, Untangle zijn allemaal opties. Je kunt ook een home licentie van Sophos krijgen (gratis) en daar een VM van draaien. Vast nog meer opties :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
Tadango schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:20:
Nu zou ik een 2e coreos server kunnen optuigen daarvoor welke eerder start, maar coreos heeft poort 53 voor DNS al bezet en dat krijg ik er niet uit.
Waar voor gebruikt coreOS die poort 53 eigenlijk als het niet voor DNS is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Bedankt. pfSense had ik even geprobeerd maar het begon me direct al te irriteren toen ik in de setup niet kon aangeven dat ik geen WAN poort had, maar alleen een LAN. Wellicht is dit geen enkel probleem en is alleen een WAN ook goed maar ik kreeg toch vreemd gevoeld daarbij. Ik ga nog eens verder kijken.
Dronium schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:08:
[...]
Waar voor gebruikt coreOS die poort 53 eigenlijk als het niet voor DNS is?
De service heet domain en dnsmasq lijkt deze poort te configureren. Alleen als ik de configuratie van dnsmasq aanpas veranderd er niets. Ik heb geen idee waar die verder in zit maar ik wil deze host graag heel houden dus wil er ook niet teveel mee klooien. Ik zal nog een 2e opzetten om te kijken of ik die poort 53 kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nog eens gekeken naar pfSense en dat lijkt een goede oplossing. Wat meer opties dan ik zou willen, maar dat biedt ook mogelijkheden :) Nu eens uitzoeken hoe en wat precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Opensense kan ook nog. Lijkt verdacht veel op PFsense. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Zal best, maar ik ben eerst nog even aan het klooien met HAproxy in pfSense. Werkt prima in http modus maar in SSL offloading krijg ik alleen maar 503 op de meeste backends.
Pagina: 1