Werkplek op zolder aanleggen, clueless

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyne
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 18:31
Beste Tweakers,

van Netwerken heb ik zelf weinig kaas gegeten zeg maar dus ik kom hier even vragen om advies.
Mijn vrouw heeft sinds kort een andere baan en vanwege corona moeten wij ook gaan geloven aan thuiswerken. tot op heden waren onze beroepen beide zo dat we die niet thuis konden doen.

nu heeft mijn vrouw voor het werk 1 telefoon nodig die ingeplugd moet worden met een wifi kabel.

gezien de werkplek op zonder gaat zijn en ik niet een lange kabel naar boven kan trekken, was ik aan het zoeken naar oplossingen.

ik wil mijn eigen pc en tv beneden graag bekabeld houden, dat zijn ze nu ook aan de router, die zorgt ook voor een oké wifi signaal voor de 1e en 2e verdieping (althans op de telefoon kan ik rustig verder kijken op zolder bij de was ophangen).

nu zat ik te kijken naar of powerline adaptars of mesh wifi kits, om boven die telefoon in te pluggen.
welke van deze 2 is wijsheid? en waar moet ik op letten bij aanschaf?

ik neig nu naar powerlijn gezien ik vroeger als kind ook graag gamede en mijn oudste nu 5 is ben ik daar alvast op voorbereid, mocht hij ook op zijn kamer willen met een kabel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:53
Stopcontact gebruiken met lan

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:14
Een wifi-kabel lijkt mij een redelijk niche-product.

Trek wat draden naar boven, daar heb je uiteindelijk alleen maar plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
Heb je op zolder een coaxkabel voor kabeltv? Dan zou ik een MoCa set (voor netwerkverkeer over de coaxkabel) kopen. Alternatieven zijn een powerline set(netwerkverkeer over electriciteitskabels) of een WiFi-bridge (bijv. met een Fritz WiFi-repeater in bridge mode), waarbij je het stuk tussen router en zolder overbrugt vis WiFi maar op zolder apparaten bedraad kunt aansluiten. Je kunt ook meerdere sets via het internet kopen en uitproberen wat in jouw situatie het beste werkt, je hebt immers recht om de producten binnen 14 dagen te retourneren bij internetaankopen.

Het beste is uiteraard om een UTP-kabel naar boven aan te leggen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:42
Ik zou opteren om eens rond te horen bij een electricien om een UTP kabel te laten aanleggen naar je zolder ...
dit kost misschien wat knaken maar is de enige 100% zekere manier ..

als die er ligt, koop je een "Accespoint" , zodat er boven extra wifi word gemaakt.
zeker providers zoals Ziggo en KPN bieden dit aan, die je zelfs niet eens moet instellen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23
Een mesh Kit van TPlink met 3 stuks moet dit wel kunnen. Bekabeld is beter...
Op elke verdieping 1 zetten redelijk recht boven elkaar bij betonvloeren. Dan die op zolder via UTP kabel aan die telefoon en het zou moeten werken.
Verbinding is in mijn ervaring stabieler dan powerline.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan inderdaad kiezen voor TP-link mesh spul, voor meeste consumenten prima spul en is niet het beste qua instellen en optimaliseren.
Powerline zou ik zeker niet en zeker niet die Devolo Magic 1200 van tegenwoordig, vooral die Magic doet het hem, je hebt geen verbinding meer. Waar de 650 variant redelijk stabiel is, is het magische bij de 1200 constant verbinding weg.
Of je kiest te meshen via Ubiquiti Unifi apparatuur. Bij de Pro en InWall versies Kan je nog een LAN kabel bij de versterkte kant inprikken waardoor je verbinding vaak heel veel beter is. Kan jezelf instellen en fine tunen. Heb je goede en stabiele verbinding en dat werkt wel nog komende jaren. Tp-link heb ik wat minder vertrouwen in.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 14:10
Heb je geen standpijp/leidingkoof die avn beneden naar boven loopt en waarbij je terecht kunt komen met een utp kabel? Of buitenom via een regenpijp met een UV-bestendige utp kabel? Of in huis met een klein gootje een oversteek maken en dan via leidingkoof of een evt. loze leiding ergens naar boven? Vaak kan er meer dan je denkt.

Of eventueel nog een oude telefoonaansluiting of een coax-aansluiting op zolder?

Daarnaast is anders een TP-Link Deco M4 een mooie oplossing, die redelijk fool-proof werkt, ook draadloos en waarbij je inderdaad ook 2 utp-poorten krijgt wanneer ze draadloos onderling verbonden zijn om bedraad een apparaat aan te hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door ErgoStijn op 06-12-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Ik gebruik KPN SuperWiFi.
Ik heb het nu (tijdelijk) zo aangesloten dat ik beneden een accespoint heb, op zolder staat er ook een. De LAN-poort daarvan gaat naar een switch en daar zit een server op aangesloten voor HomeAssistant en m'n Philips Hue. Draait stabiel maar je levert wel de helft van je snelheid in zo'n beetje.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik een Devolo Gigagate, werkt super. Powerlines heb ik ook, maar die zijn een stuk minder betrouwbaar hier.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:31
Gewoon kabel trekken. Zoveel kost dat nu ook weer niet. Denk persoonlijk dat 3 meshpunten niet goedkoper is dan kabel laten aanleggen door elektricien.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 06-12-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is dat letterlijk de andere uiterste hoe van mijn huis. Ik zou niet weten hoe ik dat netjes met een kabel moest doen. Met een zolder is het misschien iets makkelijker, dan kun je in elk geval recht omhoog.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
gewoon een buis pakken en hem onder het dakbeschot wegwerken

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 09:43
Heb je nog een aansluiting op zolder die niet gebruikt wordt? Denk aan een COAX of "ouderwetse" telefoonaansluiting. Deze zijn relatief makkelijk door te trekken meet een UTP kabel, als je hier zelf weinig ervaring mee hebt kan een elektricien dit over het algemeen in een halfuur voor je realiseren.

Ik zou je aanraden om echt naar een oplossing te kijken met een vaste kabel, bellen over een powerline of mesh punt is toch echt wel storingsgevoelig. Tijdens je werkdag zit je er niet op te wachten om je powerline te herstarten om zo weer terug te kunnen bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkjanj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 16:44
@toyne Wat wil je nu hebben op zolder? Een telefoon voor je vrouw die ingeplugd moet worden? Voor haar werk? Wat voor soort telefoon bedoel je? Heb je het over IP-telefonie, of over iets anders? IP-telefonie roept allerlei vragen op, vooral als je thuis privé ook al IP-telefonie hebt....

Plus: wil je op zolder ook een laptop? Of een vaste PC? En kunnen beide zowel werken met Wifi als met een UTP-kabel?

Ten derde: is je huis van beton, en hoe oud is het huis? Des te nieuwer, des te zwakker het wifi-signaal op zolder (omdat het beton tegenwoordig dikker is). Is de zolder de tweede, derde of vierde verdieping?

[ Voor 20% gewijzigd door henkjanj op 06-12-2021 10:56 . Reden: aangepast, vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:09
Wat is een "wifi kabel"? Bedoel je dat de telefoon met een netwerkkabel moet worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:08
Misschien handig om het merk telefoon even te vermelden?

Heb zelf een access point op de eerste verdieping staan, dan heb je eigenlijk overal wel prima wifi bereik. Dat is misschien wat makkelijker te regelen dan direct helemaal naar zolder. Maar goed dat is dus afhankelijk van hoe die telefoon aangesloten moet worden, draadloos of dat die echt een netwerkpoort nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 13:44
elektricien bellen, kabel trekken, klaar... rest zijn alternatieven die net zoveel geld kosten en waarbij de werking altijd minder is dan een kabel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24

pietje63

RTFM

hajee999 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:53:
elektricien bellen, kabel trekken, klaar... rest zijn alternatieven die net zoveel geld kosten en waarbij de werking altijd minder is dan een kabel....
De mogelijkheden hangen veel af van het huis.. Woon zelf in een jaren-30-huis waarbij het elektra-netwerk met de tijd mee is gegroeid (wat vooral resulteert in weinig loze leidingen). De vorige bewoners hadden ethernet kabel buiten het huis om getrokken. Ik heb het zelf eerst geprobeert met mesh setje (TP Deco M4 van Ziggo) en heb ik hele huis (incl zolder) de 300 mbit van Ziggo. Eens, ping tijden zullen met een kabel beter zijn, maar mesh kan (zeker in oudere huizen) ook erg stabiel zijn (en voor dit geld heb je niet zoveel elektriciens).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
pietje63 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:35:
[...]

De mogelijkheden hangen veel af van het huis..
Niks waar een 8mm boor geen oplossing voor heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
in uiterste geval gewoon door de kruipruimte en langs de cv buizen omhoog loodsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Ik zou voor "de tijdelijke werkplek" een cat5 of 6 naar boven trekken.
Eventueel door een klusjesman een paar lasdozen en electrapijp laten plaatsen als je daar niet handig mee bent.

De kabel kan je makkelijk met behulp van een stofzuiger, draadje wol, tape en en een propje door een lange buis zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
onno oliver schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:05:
De kabel kan je makkelijk met behulp van een stofzuiger, draadje wol, tape en en een propje door een lange buis zuigen.
Wel eens gedaan? Bij een rechte pijp van 2 meter gaat dat wel... anders trekveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Nog een vote voor UTP Kabel;
Als je van plan bent de komende jaren daar te wonen, doe jezelf een plezier en neem de moeite om een UTP kabel naar zolder te trekken. Niks wint van 8 koperen gekleurde draadjes.

Als je het spannend vind de boormachine te pakken, vraag iemand om eens te kijken en mee te denken.

Alle andere manieren is toch een gokje, met geen garantie voor resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyne
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 18:31
we gaan toch voor een kabel dan, bedankt voor alle imput!
Pagina: 1