Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hue routines/automation met traditionele wandschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 15:58
Ik ben nog redelijk nieuw met Hue en dus ook automation daarvan. Wat ik wil doen is de verlichting in de gang tussen 19:00 en 6:00 dimmen als deze ingeschakeld wordt. Even voor de duidelijkheid, dit inschakelen gebeurt nog met een ouderwetse wandschakelaar, de Hue lamp wordt dus elke keer van het stroom gehaald.

Nou heb ik via de Hue app bij automation voor die lamp aangegeven dat hij binnen de hierboven aangegeven tijd moet dimmen. Echter dit gebeurt niet. Ik vermoed omdat de lampen van het stroom gaan elke keer.
Als ik hem namelijk aan laat staan vlak voor de automation start dimt de lamp wel.

Nu kan ik de 2 schakelaars in de gang (hotel schakeling) vervangen voor 2 knoppen van Hue of zelfs 2 dimmers. Maar ik vind dat wat overkill en best prijzige optie voor die automation.

Mis ik hier iets? Zou dit ook kunnen zonder de lamp permanent van stroom te voorzien?

Ik snap die automation sowieso nog niet helemaal. Krijg de indruk dat dit niet vanuit de Hue bridge maar vanuit de app zelf geïnitieerd wordt. Oftewel, werkt die automation ook als ik niet thuis zou zijn?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32
Je gebruikt Hue niet op de manier zoals het bedoeld is. Door de stroom elke keer van de lamp af te halen kan Hue de lamp niet benaderen en gaat dit niet werken. Overweeg om het op de juiste manier aan te sluiten en wall switches achter de schakelaars te plaatsen.

Je kan ook het gedrag bij inschakelen aanpassen en hier een scene aan koppelen die gedimd is, maar dan gaat het overdag weer niet werken. Hij zal dan altijd bij inschakelen naar de gedimde scene gaan.

• Erik070
Archer_VC10 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:26:
Je gebruikt Hue niet op de manier zoals het bedoeld is. Door de stroom elke keer van de lamp af te halen kan Hue de lamp niet benaderen en gaat dit niet werken. Overweeg om het op de juiste manier aan te sluiten en wall switches achter de schakelaars te plaatsen.

Je kan ook het gedrag bij inschakelen aanpassen en hier een scene aan koppelen die gedimd is, maar dan gaat het overdag weer niet werken. Hij zal dan altijd bij inschakelen naar de gedimde scene gaan.
Dat vermoedde had ik inderdaad al, maar voordat ik 30-60 euro erbij investeer wilde ik wat meer zekerheid hierover. Wall switches achter de schakelaars is idd ook nog een optie, misschien zelfs beter met de kids en vrouw.

Intentie was ook niet bij aanschaf om dit te gaan doen. Maarja, je hebt een lamp over (aanbieding op starters set) en toen dus gaan kijken waar ik daarmee wat nuttigs kan doen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32
Ik zou twee Philips wall switch modules bestellen. Één achter elke schakelaar en lus met de meegeleverde lasdopjes de stroom naar de lamp door zodat deze altijd stroom heeft. Je kan dan ineens een hoop meer met de automation doen. Het werkt voor alle gebruikers (kids/vrouw) nog gewoon zoals ze verwachten en je behoudt je bestaande schakelaars maar met een hoop extra opties aan jouw kant. De verschillende automations worden op je Bridge opgeslagen dus dat werkt prima, ook als jij niet thuis bent.

• Erik070
2 wall switch modules heeft ook mijn voorkeur. Alleen damn, die dingen zijn best duur. Nu was mijn starters set een goede aanbieding, want die was dan bijna goedkoper dan die 2 modules :p

Maar ach, zijn herbruikbaar mocht ik het ooit anders gaan doen.

Update 19-12:
Eindelijk tijd gehad om de wall switches in te bouwen. Werkt helemaal zoals ik had gehoopt. Hotel schakelaar functie doet nog zoals voorheen.

Wel werken die wall switches anders dan ik dacht. In feite is het gewoon zo'n hue button, alleen dan inbouw. Werkt ook op batterij. Volgens Philips gaat de batterij 5 jaar mee, ben benieuwd.

[ Voor 41% gewijzigd door Erik070 op 19-12-2021 19:50 ]

• Nelus072
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-05 07:21
Is het gelukt om verschillende scènes op te roepen o.b.v. tijd?
Ik wil dit ook graag toepassen op onze slaap/badkamer, zodat na het bedienen van de schakelaarmodule tussen bijvoorbeeld 00:00 en 6:00 alleen de ledstrip minimaal gaat branden om het toilet te kunnen zien en 6:00 en 0:00 de gehele ruimte verlicht wordt.
Ik heb deze functie wel kunnen vinden in reviews van de “smart knop” Maar deze functie lijkt te ontbreken op de schakelaarmodule? Of heb je dit via andere app’s/domotica software gerealiseerd?

Bij die smart knop zou het er zo uit moeten zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16i_1o_qTKGx4hCBRemZqRJOzyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vr8RjbFsrj5vbTKxyy7yfICk.jpg?f=user_large

• Erik070
Nelus072 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:52:
Is het gelukt om verschillende scènes op te roepen o.b.v. tijd?
Ik wil dit ook graag toepassen op onze slaap/badkamer, zodat na het bedienen van de schakelaarmodule tussen bijvoorbeeld 00:00 en 6:00 alleen de ledstrip minimaal gaat branden om het toilet te kunnen zien en 6:00 en 0:00 de gehele ruimte verlicht wordt.
Ik heb deze functie wel kunnen vinden in reviews van de “smart knop” Maar deze functie lijkt te ontbreken op de schakelaarmodule? Of heb je dit via andere app’s/domotica software gerealiseerd?

Bij die smart knop zou het er zo uit moeten zien:[Afbeelding]
Op dit moment heb ik het nog vrij houtje touwtje opgelost. De schakelaars zijn ingesteld om de laatste "stand" weer te activeren als ze worden ingedrukt. Wat ik nu heb gedaan is een timer gezet die om 18:30 een scene start die het licht dimt, dan gaat dus wel je licht aan. Maar daarna dus een timer die het licht om 18:31 weer uitschakeld. Als je na die tijd dus de wandschakelaars gebruikt is het licht gedimt. 's morgens doe ik hetzelfde voor de overdag scene.

Andere oplossing is geloof ik een bewegings sensor erbij gebruiken. Ik meen dat je die wel zo kan instellen dat er na een bepaald tijdstip een bepaalde scene gestart wordt als hij getiggerd wordt. Maarja, dan ben je weer 30 euro verder.

Eigenlijk wil ik dit nog gaan proberen: https://old.reddit.com/r/...switch/fn3z0o8/?context=3
Dit is een post die uitlegt hoe je een scene kan schrijven die niet je licht inschakeld wanneer deze geactiveerd wordt, en deze via de Hue API naar je hub sturen. Dat kan dus niet via de app.

Nog geen tijd voor gehad om in te verdiepen en mijn huidige oplossing werkt wel ok.

• Nelus072
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-05 07:21
Top, ik ga er eens naar kijken.
Toch een gemiste kans dat de functionaliteit er niet standaard in zit zoals bij die smart button
Pagina: 1