(Excel) Twee datums in één rij.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tysker
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 06:57
Hoi allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het proberen, maar het lukt mij niet. Is er iemand die mij misschien op weg kan helpen?
Het is als volgt. Ik werk aan een wachtlijst. In die wachtlijst heb ik 3 gegevens nodig.
- Aanvraagdatum
- Aantal uren die nodig zijn voor de aanvraag
- Afrondingsdatum
Er staan nog wel meer gegevens in, maar die zijn nu verder niet relevant.
Nu wil ik graag de uren die nodig zijn optellen vanaf de datum van de aanvraag en zodra er in de kolom afrondingsdatum een datum ingevuld wordt, dan wil ik dat dezelfde uren er weer van af getrokken worden.

12-11-2021 8 04-12-2021
15-11-2021 10 01-12-2021
18-11-2021 9

Zoals bovenstaand voorbeeld zou er op dit moment 9 uur open moeten staan. Op 30-11-2021 zou er dus 27 uur open moeten staan. Hiervan wil ik een grafiek maken die per maand de afgeronde uren en de aangevraagde uren met elkaar vergelijkt.

Ik heb al een tabel gemaakt van de gegevens, maar als ik hier een draaitabel van wil maken, dan lukt het mij niet om beide datums er in te slepen.

Ook heb ik er aan gedacht om een lange lijst met alle dagen van 01-01-2018 tot en met 31-12-2050 te maken en dan twee kolomen maken, één die kijkt naar afrondingsdatum en dan die corresponderende uren in te vullen en één die ditzelfde doet voor de afgeronde datum.

Afijn, ik hoop dat het te volgen is en dat iemand mij weer op weg kan helpen.

Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tysker schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:55:
Afijn, ik hoop dat het te volgen is
Nauwelijks. Ik vertaal je vraag als volgt:
Hoe tel ik uit een kolom met uren alleen die uren op die binnen een bepaalde periode moeten worden uitgevoerd?
Als dat de vraag is: sommen.als() doet wat je wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 05-12-2021 18:27 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Lustucru schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:26:
[...]

Nauwelijks. Ik vertaal je vraag als volgt:

[...]

Als dat de vraag is: sommen.als() doet wat je wilt.
Ik moest het drie keer lezen maar kwam uiteindelijk ook op SUMIF met twee hulpkolommen. :)

Hieronder is blauw input en de rest wordt berekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEJV6UL14L4nH2-m4z5XjrCYn3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hnNpnqSOWPmbBQmJCTfUrjzR.png?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tysker
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 06:57
Dank voor de reactie g0tanks.
Je hebt mij weer terug gezet op het juiste spoor. Dit had ik ook al een keer bedacht, maar er klopte iets niet. Nu ben ik (met dank aan) weer een stap terug gegaan. Ik kom er achter dat deze gegevens zich niet zomaar laten zien in een draaitabel zoals ik dat wil.
Ik ga nog even verder zoeken en puzzelen.