Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.lagas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-12-2022
Hallo,

Ik heb op dit moment een sony a6000 met 2 mooie aps/c lenzen, de sel 18-105 en de sel 70-350.

Nu wil ik graag mijn camera upgraden en zit erg te twijfelen tussen de Sony A7iii en de Sony a6600, welke raden jullie mij aan. Ik weet dat op de Sony a7iii ook een crop mode bezit, maar weet daar te weinig van, of de kwaliteit dan achteruit gaat of zo. Heeft de Sony a7iii nog steeds voordelen op een aps/c camera als je hier crop lenzen op gebruikt of wint de a6600 het dan.

Ik hoop dat jullie mij met mijn keuze kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 22:14

Steef

GoT's Most Eaten

Als je een APS-C lens op een Full-Frame camera gebruikt zul je zwarte randen zien. Dit komt omdat de lens maar een klein deel van de full-frame sensor belicht (hij is immers ontworpen voor een kleinere sensor!). Fabrikanten lossen dit op door een crop-mode aan te bieden. Dit snijd automatisch de gemaakte foto bij om de zwarte randen te verwijderen.

Het directe gevolg hiervan is dat een APS-C lens niet alle pixels van je full frame sensor belicht, de resolutie van je foto zal dus lager zijn dan wat de sensor je kan bieden.

Een A7iii heeft een 24 MP sensor. APS-C is 1.5x kleiner, de resolutie van een APS-C lens op een full-frame A7iii zal dus 24 / (1.5 x 1.5) = 10.7 MP zijn - in crop mode. Sommige lenzen belichten meer dan absoluut nodig is voor APS-C, dus het is een beetje lens afhankelijk - maar dit is kort door de bocht het verhaal.

Je a6000 is 24.3 MP, de a6600 is 24.2 MP. De a6600 heeft iets betere low-light / dynamic range omdat het een iets nieuwere sensor is. Dat verschil is wel zichtbaar, maar ik zou er geen geld aan uit geven als je toch al naar full frame wil gaan.

Een full-frame sensor zal nog iets minder noise opleveren. Met je huidige lenzen offer je dus wel wat resolutie op. Of dat laatste merkbaar is hangt af van wat je met je foto's doet. Op instagram zul je het niet zien, geprint aan de muur of op je scherm wel :)

Klik HIER voor onderstaande vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIA7D0wkjaFP5ixV6RZcPREOEJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HIlKRS5nHPcOxhDGPEiSOA89.png?f=user_large

De A7III is van een generatie voor de a6600, wat het niet makkelijker maakt. In dit specifieke geval denk ik dat een a6600 of een A7III geen opmerkelijke upgrade zal leveren. Misschien beter om nog even door te sparen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Steef op 05-12-2021 18:53 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Dat is inderdaad een hele lastige vraag. Een A6600 is een mooie camera en op dit moment het beste wat Sony voor APS-C te bieden heeft. Met de lenzen die jij momenteel hebt gaat dat ook het beste werken.
De vraag is alleen of dat een echt grote update gaat brengen en of dat de investering waard is. De A7III is natuurlijk ook een mooie camera die eigenlijk nog gewoon heel goed is; maar zoals Steef al schrijft is dat eigenlijk geen combi met jouw huidige lenzen. Je zou dan naast een camera upgrade ook lenzen moeten updaten; iets wat alleen nog maar meer geld kost.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 10:04
Wat voor foto's maak je nu? Wat mis je in je huidige camera waardoor je de upgrade wil doen?

Qua iso-performance (weinig licht) is er wel wat te halen, maar ga je de wereld niet winnen als je naar een a6600 gaat. Ik zou dan eerder kijken of je je huidige lenzen kan upgraden naar F2.8 varianten.

Autofocus is ws wel een hele slag verbeterd. Als je veel foto's van snel bewegende onderwerpen maakt (kinderen, dieren, etc) dan kan dat de moeite waard zijn. Zowel een A6600 als een A73 gaan dan verbetering geven.

Een A73 enkel op cropmode gebruiken zie ik als een tussentijdse oplossing. Je kan dan beter eerst je lenzen upgraden naar FE-mount, en daarna een nieuwe camera halen. Voordeel daarvan is dat lenzen meestal waardevaster zijn dan camera's. De ontwikkelingen op cameragebied gaan ook wat sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 11:38

bobcom

Dedicated dabbler

De vraag is. wil je naar het (grotere en zwaardere, voor landschappen, portretten en in de schemer betere) full frame toe, of wil je op het (compactere, lichtere, voor dagelijkse fotografie uitstekend bruikbare en voor tele- en macrotoepassingen vaak praktischere) aps-c formaat blijven. In het laatste geval win je iets met de A6600.
Wil je naar full frame, dan is het misschien handiger om een A7R2 te zoeken. Die vind je voor ongeveer de prijs van een A6600, laat bij weinig licht de A6000 en A6600 een flink eind achter zich, levert je 18 Mp (crop)plaatjes in plaats van 10MP (crop)plaatjes op als je je huidige lenzen erop zet, en heeft een heleboel knopjes extra en dezelfde (grotere en helderdere) EVF als de A7iii.
Als je een ezeltje-strekje op stal hebt staan kun je ook een A7Riv kopen, dan heb je een aps-c en een full frame tegelijk in handen. Alleen ben je dan net zo veel kwijt als voor een A7iii en twee lenzen die je bestaande set min of meer kunnen vervangen.

Gewoonlijk worden posts over dit onderwerp afgesloten met "keuzes, keuzes..-" ;)

[ Voor 29% gewijzigd door bobcom op 06-12-2021 17:04 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 22:26
De kwaliteit van het glas gaat veel bepalen.
Een fullframe kopen en dan vervolgens een kitlens erop zetten, omdat het geld op is, is zonde.
Dan kun je beter een A6600 kopen en er een f/2.8 zoomlens opzetten.
Heb je geld over: A7III met f/2.8 zoomlens (of primes....).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga vooral voor jezelf na wat mis en wat verwacht je van een andere camera. Misschien is nog even doorgaan met deze en doorsparen tot je een complete nieuwe set kan betalen wijzer. Anderzijds kan in de tussentijd al 2e hands zoeken geen kwaad zeker voor mooi glas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 08:57
Toevallig zit ik met hetzelfde dilemma, alleen is mijn lenzencollectie iets minder duur dus zou de overstap mogelijks wat makkelijker gaan. (sony a6000, sel 16-50, sel 35 f1.8)

Daarnaast vraag ik mij af of je niet open staat voor 2dehands lenzen/camera?
Zo zou je nog perfect jouw huidige lenzen kunnen verkopen en kijken naar equivalenten op full frame basis. Of daar opties in dezelfde prijsrange voor zijn weet ik niet.
Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf of je de opties van full frame echt nodig hebt of meer een hebbedingetje zijn? Ben je opzoek naar meer dynamic range of meer compactheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.lagas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-12-2022
Hallo,

Allemaal enorm bedankt voor jullie adviezen. Zoals bobcom al aangaf heb ik een hoop keuzes terug gekregen hahaha. Ik heb geluk dat mijn vrouw dezelfde camera heb als ik en we voor haar ook de 70-350 wilde kopen. Zij heeft nu mijn 70-350 lens genomen en ik heb alvast de sigma 100-400 lens gekocht. Ik ga nu rustig kijken naar de sony a7iii en gebruik dan de 18-105 voorlopig even met de crop mode als ik de a7iii heb. Later ga ik kijken of ik ook deze kan inruilen voor een FE lens.
Pagina: 1