beschimmelde glaswol tussen steensmuur en voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-12 19:20
Ik heb sinds een jaar een oude boerderij.
Overal hele steens muur, goede staat
De keuken is geisoleerd door middel van een voorzetwand met ies van 5 a 8 cm steenwol tussen de muur en en de voozetwand.
het is mij niet bekend of er ook nog rachels geplaatst zijn voor een soort van luchtspouwntussen muur en isolatiw

ik zou gisteren even het ventilatierooster dichtmaken dat aan de buitenkant van de buitenmuur zit.
Ik trek het open en het komt niet uit op een ventilatiebuis maar ik kijk recht tegen de isolatie aan.
dat was een grote zwart beschimmelde vochtige spons.

Ik denk dat het idee was dat dat ventilatierooster een soort spouwventilatie moest geven.

Zover als dat ik mijn arm door het gat kan krijgen is overal de isolatie erg vochtig.
Ik kan geen dampremmende folie voelen tegen de binnenmuur.

Hoe ga ik zorgen dat de isolatie niet zo nat wordt?

is het waarschijnlijk dat op andere plekken de isolatie net zo vochtig is?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
damdichte folie aan de binnen kant zal waarschijnlijk helpen. het kan zijn dat ze een spouw hebben gemaakt om balk rot in de eensteens muur te voorkomen. zonder exact te weten wat de opbouw nu is is het gissen = missen.
Het kan ook prima dat het vocht juist bij het rooster naar binnen komt

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 05-12-2021 15:51 ]

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Is er iso in de voorzetwand geplaatst? Oobouw moet zijn; steensmuur-kleine spouw (minimaal 1cm) dampopen ventidoek tegen voorzetwand-isolatie-dampremmer-gips of osb 9mm en dan gips.

Al het andere is kansloos en bouwfysisch niet juist. Wordt een grote schimmel/zwam boel. De damdremmer is het belangrijkst en dient naadloos worden aangebracht ook bij balkoeggingen en stopcontacten.

• Lochnes
de voorzetwand is een jaar of 10 voordat ik het huis kocht al geplaatst.
als ik van buiten naar binnen door het ventilatiegat koekeloer zie of voel ik geen enkele folie.
Is dit herstelbaar zonder de hele muur af te breken is eigenlijk de vraag…

• Lochnes
eens even een stopcontact aan de binnenzijde afgeschroefd.
Er is wel een pe folie over de regels aangebracht, maar niet achter de inbouwdozen langs of afgeplakt met tape oid.
isolatie was niet nat en niet beschimmeld, wel tocht door de isolatie heen de inbouwdoos in.
Laten we het er maar op houden dat het niet volgens de regelen der kunst is maar ook niet onmeunig slecht, en dat ik de mazzel heb dat het voldoende ventileert door mijn muur denk ik dat het vocht weg kan