PC zwart beeld, Windows geeft wel opstartgeluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 16:40
Hi allen,

Startte vanochtend mijn PC, maar deze gaf geen beeld meer. Fans van CPU slaan wel aan, LEDs op mobo branden, maar steady zwart beeld. Fans op videokaart draaien niet.

Inmiddels het volgende geprobeerd:
  • Monitor getest (werkt)
  • Kabels getest, HDMI/DP exits geprobeerd
  • Videokaart eruit, direct via mobo ook geen beeld
  • BIOS reset
  • RAM switch, en helemaal eruit
  • Alle randapparatuur ontkoppelen
Wat wel gek is dat ik Windows wel aan hoor gaan met het opstartgeluid. De monitor lijkt ook wel te reageren op de PC (van standby naar zwart beeld), volgens mij geen melding van "No signal".

Zie dus ook geen BIOS/POST oid verschijnen. Heb geprobeerd de BIOS te openen tijdens opstarten maar geeft alsnog zwart beeld.

Enige wat ik kan bedenken is dat de voeding kapot is, maar ook daar draaien de fans wel van. Anders een kapot moederbord? Spul wat erin zit is slechts een paar maanden oud en heeft tot dusver zonder issues gedraaid.

Enig idee wat ik nog kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Dat de ventilator van de voeding draait, wil niet zeggen dat hij het ook goed doet. Bij een zelfde soort geval bij mijn zus was de voeding stuk. Er bestaat ook kans dat het moederbord stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:14
CrossYY schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:46:
Spul wat erin zit is slechts een paar maanden oud
Welk spul. Heb je een onderdelenlijst?

Edit: (Game) PC upgrade kom ik van je tegen maar is even gissen wat je exact hebt. Je weet iig hoe je een mooi lijstje kunt maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 05-12-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
Controleer je output van je monitor. Via je monitor instellingen menu.
Had ik laatst dit probleem ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Evertt op 05-12-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
DeArmeStudent schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:24:
Dat de ventilator van de voeding draait, wil niet zeggen dat hij het ook goed doet. Bij een zelfde soort geval bij mijn zus was de voeding stuk. Er bestaat ook kans dat het moederbord stuk is.
Thanks, ga even kijken of ik een ander kan vinden om dit mee te testen. Wel gek dat ie dan tot in Windows (lijkt te) boot(en)?
Uszka schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:30:
[...]

Welk spul. Heb je een onderdelenlijst?

Edit: (Game) PC upgrade kom ik van je tegen maar is even gissen wat je exact hebt. Je weet iig hoe je een mooi lijstje kunt maken.
Thanks :) Dat lijstje onderaan de post is het uiteindelijk geworden. Voeding meegenomen uit eerdere set: pricewatch: Corsair CX450M
Evertt schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:08:
Controleer je output van je monitor. Via je monitor instellingen menu.
Had ik laatst dit probleem ook.
Je bedoelt de verkeerde input (DP ipv HDMI oid)? Heb het met twee monitors getest, verschillende kabels etc. Maakte helaas geen verschil.

Overigens, hij leek wel te switchen naar het juiste input kanaal, maar dan bleef het scherm zwart en kreeg ik later wel "No input".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanleyS
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:23
Sinds de upgrade naar windows 11 heb ik een vergelijkbaar probleem. Bij opstarten kom ik (het lijkt willekeurig) op óf een volledig zwart scherm, óf het vergrendelscherm zonder achtergrondafbeelding. Ik zie dan dus alleen tijd en datum. Bij doorklikken naar het inlogscherm kom ik op een volledig zwart scherm terecht.

Een volledig nieuwe installatie lost het probleem bij mij niet op. Nu hoor ik bij het opstarten ook het opstartgeluidje en ik krijg ik het vergrendelscherm te zien (geen achtergrondafbeelding, wel tijd en datum). Het inlogscherm is volledig zwart zonder mogelijkheid om in te loggen.
Als ik wacht totdat mijn computer in de slaapstand gaat en dan weer opstart krijg ik hetzelfde vergrendelscherm te zien. Maar bij doorklikken kom ik wél op het inlogscherm terecht.

Gezien bij jou wel het opstartgeluid klinkt misschien een vergelijkbaar probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
CrossYY schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:21:

Je bedoelt de verkeerde input (DP ipv HDMI oid)? Heb het met twee monitors getest, verschillende kabels etc. Maakte helaas geen verschil.

Overigens, hij leek wel te switchen naar het juiste input kanaal, maar dan bleef het scherm zwart en kreeg ik later wel "No input".
Controleer of je monitor dezelfde output heeft als deze is aangesloten via je monitor menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
Evertt schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:43:
[...]

Controleer of je monitor dezelfde output heeft als deze is aangesloten via je monitor menu.
Hmm, interessant. Maar dan neem ik aan dat jij wel in de BIOS kunt komen? Dat lijkt bij mij niet te werken namelijk.

Ik heb mijn login-scherm uitgezet, dus ik zou direct in mijn windows omgeving moeten komen. Dus standby/inlog kan ik niet vergelijken met jouw situatie.

[ Voor 29% gewijzigd door CrossYY op 06-12-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
450 watt voeding is wel aan de kleine kant.
Weet niet welke GPU kaart je ervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
Evertt schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:46:
Weet niet welke GPU kaart je ervoor gebruikt?
RX 570: pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC

Overigens heeft de PC het een paar maanden prima gedaan in deze setup. De dag ervoor nog kunnen gamen en netjes de PC afgesloten, volgende dag het beschreven issue.

Ook getest zonder GPU (output direct via mobo), maar zelfde problemen.

Overigens zojuist voor een ander setje een voeding moeten bestellen, dus ga dan even testen of dat mijn issues oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
CrossYY schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:49:
[...]

RX 570: pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC

Overigens heeft de PC het een paar maanden prima gedaan in deze setup. De dag ervoor nog kunnen gamen en netjes de PC afgesloten, volgende dag het beschreven issue.

Ook getest zonder GPU (output direct via mobo), maar zelfde problemen.

Overigens zojuist voor een ander setje een voeding moeten bestellen, dus ga dan even testen of dat mijn issues oplost.
Hoop dat je probleem daarmee is opgelost.

Ik neem dat je niet voor 450watt voeding heb gekozen. Liever een 550 watt of meer dan heb je een over capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:14
CrossYY schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:21:

Thanks :) Dat lijstje onderaan de post is het uiteindelijk geworden. Voeding meegenomen uit eerdere set: pricewatch: Corsair CX450M
De Intel setup? Vreemd, omdat je in je laatste reactie van dat topic zegt te hebben gekozen voor Ryzen.
Evertt schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:46:
Systeemverbruik met een RX570 ligt rond de 250w. Dan is 450w meer dan genoeg hoor!
Evertt schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:53:
[...]

Ik neem dat je niet voor 450watt voeding heb gekozen. Liever een 550 watt of meer dan heb je een over capaciteit
Dat heeft ie nu ook. 200w maar liefst, ofwel 45% overcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
Uszka schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:41:

De Intel setup? Vreemd, omdat je in je laatste reactie van dat topic zegt te hebben gekozen voor Ryzen.
De onderste setup in mijn OP daar, dus het setje met de Ryzen 5. Dank voor het meedenken _/-\o_ Vandaag of morgen testen met nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
Nieuwe voeding heeft helaas niet geholpen.

Heb alles eruit gehaald, dan blijft alleen MOBO en CPU over; heb even gelezen wat een dode CPU voor symptomen geeft en dat lijkt er het meeste op.

Even kijken of een lokaal PC winkeltje de laatste test kan doen om deze twee componenten te testen.
Pagina: 1