CV-ketel: geen verwarming, geen storing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
Het is fris hier in huis! Ik heb een oude Nefit SmartLine HRC24/CW3 (of 4) hangen die niet meer aanspringt. Ik heb het volgende al uitgevonden:
  • het tap-warmwater doet het prima
  • de ketel geeft geen foutcodes
  • genoeg druk in het systeem, de boel is ontlucht
  • ik heb de ketel al gereset
  • het display geeft de actuele gemeten CV-aanvoertemperatuur aan, die is zo'n 65 graden
Vooral dat laatste is toch gek? De leidingen zijn gewoon koud. Iemand een idee wat hier aan de hand is?

verder: ja, ik weet het, dat ding is ouder dan Sinterklaas. Het huis gaat alleen binnenkort in de verkoop, dus als dat ding het blijft doen tot na de overdracht zou dat fijn zijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Dat klinkt als een defecte temperatuursensor. Heb ik ook gehad met een ander model ketel, kost een paar euro en was makkelijk zelf te monteren in mijn geval. Je zou even in een service manual moeten kijken of dat bij jou ook zelf te doen is, alternatief is een installateur inschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door WouterG op 05-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

https://nefit-nl.resource...ine_en_smartlinebasic.pdF

Ik weet niet of deze ketel dezelfde is als je hebt hangen maar met een multimeter zou je de meting op bladzijde 71 van deze manual kunnen volgen.

Bij een koude kachel zou de weerstand ongeveer 15kOhm moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door WouterG op 05-12-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16

Onbekend

...

Bij een defecte temperatuursensor zou de ketel in storing moeten staan (te hoge temperatuur en hij kan zijn warmte niet kwijt, of hij blijft stoken waardoor het water bij de brander te heet wordt met een andere storing tot gevolg.) Aangezien het tapwater wel werkt, lijkt mij dat het grootste deel van cv-ketel ook wel correct werkt.
Die 65 graden is waarschijnlijk de interne temperatuur wat een restant is van het verwarmen van het water.

1. Is er wel een warmtevraag van de thermostaat naar de ketel toe?
2. Hoor je wel de driewegklep omschakelen bij wisselen tussen leidingwater en cv-water?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En heb je de thermostaat al nagekeken? Wat voor thermostaat heb je? Aan/uit, opentherm, bedraad, draadloos? Daar kan ook nog e.e.a. fout gaan...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Welke code geeft de ketel aan? En als je op het sleuteltje drukt wat voor code geeft die?
Je kan de schoorsteen knop induwen dan gaat de ketel op max vermogen op cv bedrijf. Als de ketel geen storing heeft kan je in ieder geval de kou uit je huis halen. Na 10 minuten stopt de schoorsteen functie vanzelf.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
WouterG schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:06:
https://nefit-nl.resource...ine_en_smartlinebasic.pdF

Ik weet niet of deze ketel dezelfde is als je hebt hangen maar met een multimeter zou je de meting op bladzijde 71 van deze manual kunnen volgen.

Bij een koude kachel zou de weerstand ongeveer 15kOhm moeten zijn.
Dank! Ik kan alleen m'n multimeter even niet vinden :F We zoeken verder!
Onbekend schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:09:
Bij een defecte temperatuursensor zou de ketel in storing moeten staan (te hoge temperatuur en hij kan zijn warmte niet kwijt, of hij blijft stoken waardoor het water bij de brander te heet wordt met een andere storing tot gevolg.) Aangezien het tapwater wel werkt, lijkt mij dat het grootste deel van cv-ketel ook wel correct werkt.
Die 65 graden is waarschijnlijk de interne temperatuur wat een restant is van het verwarmen van het water.

1. Is er wel een warmtevraag van de thermostaat naar de ketel toe?
Ik heb de thermostaat (verder) omhoog gedraaid, thermostaat zegt dat de gemeten ruimtetemp 18 graden is. Zou dus wel moeten.
2. Hoor je wel de driewegklep omschakelen bij wisselen tussen leidingwater en cv-water?
Ik heb het idee van niet. Maar als ik de schoorsteenfunctie (zie de reactie van edsandje) activeer wordt de verwarming goed warm. De tapwarmwater doet het ook goed, dus zou de storing dan in de driewegklep kunnen zitten?
Microkid schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:09:
En heb je de thermostaat al nagekeken? Wat voor thermostaat heb je? Aan/uit, opentherm, bedraad, draadloos? Daar kan ook nog e.e.a. fout gaan...
Thermostaat is een Nefit ComfortLine 300, bedraad.
Geen foutcode, gewoon de aanvoertemp.
En als je op het sleuteltje drukt wat voor code geeft die?
Eerst P1.5, daarna =H (tenminste, dat deed 'ie voordat ik de schoorsteenfunctie activeerde)
Je kan de schoorsteen knop induwen dan gaat de ketel op max vermogen op cv bedrijf. Als de ketel geen storing heeft kan je in ieder geval de kou uit je huis halen. Na 10 minuten stopt de schoorsteen functie vanzelf.
Dank, het is hier weer even warm! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de ketel op =H blijft staan is de boilersensor waarschijnlijk stuk.
Als je geen warm water gebruikt en de ketel blijft hier op staan is de bewaarsensor stuk of er staat een kraan te druppen. (of erger er lekt een warm water leiding)
Is de warm water leiding onder de ketel warm als je al enige tijd geen warm water hebt gebruikt?
Dan verbruikt er iets warm water, kraan drupt bijvoorbeeld, is de leiding koud dan is de bewaarsensor stuk en blijft de boiler warmte vragen en schakelt niet meer naar cv.
Door het schoorsteentje te gebruiken schakel je de boiler tijdelijk uit.
Voor nu dan een beetje warmte, morgen sensor (laten) vervangen. (artikel nefit 7099164)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
edsandje schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:37:
Als de ketel op =H blijft staan is de boilersensor waarschijnlijk stuk.
Als je geen warm water gebruikt en de ketel blijft hier op staan is de bewaarsensor stuk of er staat een kraan te druppen. (of erger er lekt een warm water leiding)
Is de warm water leiding onder de ketel warm als je al enige tijd geen warm water hebt gebruikt?
Dan verbruikt er iets warm water, kraan drupt bijvoorbeeld, is de leiding koud dan is de bewaarsensor stuk en blijft de boiler warmte vragen en schakelt niet meer naar cv.
Door het schoorsteentje te gebruiken schakel je de boiler tijdelijk uit.
Voor nu dan een beetje warmte, morgen sensor (laten) vervangen. (artikel nefit 7099164)
Net weer even gekeken, de displaycode blijft nu "OY" aangeven. Toch de bi-sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk de bewaarsensor, temperatuur wordt te hoog.
Als je de warm water functie uitzet? knop warm water op 0 eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Als de schoorsteen functie werkt fan is de driewegklep goed.

Vaak blijft de boiler sensor vragen.

Even tapcomfort uitzetten door hem op 0 te zetten.

Ala dat werkt dan weet je wat je te doen staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurma
Dank allen voor het meedenken, het is denk ik opgelost. In bad hebben wij nog een handdouche die we niet vaak gebruiken. Bij nadere inspectie druppelde die wat water. Waarschijnlijk heeft onze jongste gisterochtend met het in bad gaan met z’n vingertjes aan dat ding gezeten en hem een heel klein beetje open gedraaid.. Die kraan goed dichtgezet, nu werkt alles gewoon weer naar behoren. Weer een hoop geleerd vandaag, waaronder dat een baby je CV-installatie vrij eenvoudig kan saboteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:16
Kurma schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:49:
Dank allen voor het meedenken, het is denk ik opgelost. In bad hebben wij nog een handdouche die we niet vaak gebruiken. Bij nadere inspectie druppelde die wat water. Waarschijnlijk heeft onze jongste gisterochtend met het in bad gaan met z’n vingertjes aan dat ding gezeten en hem een heel klein beetje open gedraaid.. Die kraan goed dichtgezet, nu werkt alles gewoon weer naar behoren. Weer een hoop geleerd vandaag, waaronder dat een baby je CV-installatie vrij eenvoudig kan saboteren :+
Ik wilde idd nog reageren met lekt er geen kraan. De stromingssensor denkt dat je dan warm water pakt.
sanitair heeft altijd voorrang op CV.
Pagina: 1