Solderen in elektronica op soldeerpunten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:01
Ik probeer draadjes op bestaande soldeerpunten te solderen van electronica gpio pads. Nu heb ik gewoon een soldeerstation en heb ik hem al tot 400 graden gezet maar wilt niet lukken. Wat is de beste manier om dit de solderen? Moet je die pads eerst schoonmaken en hoe? Of soldeervet erop?

Ik heb de draden al eerst vertind. Ik heb er 1 al weg kunnen gooien omdat de pads waren verbrand

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 10:01
Gebruik je de juist tin? Zoja dan eerst beetje tin op soldeerpunten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:17
Schoonmaken sowieso met alcohol, mocht het gene wat je wil solderen vies zijn.

Verder maakt het type soldeerbout (te dunne of te dikke stift) en type soldeertin ook veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42

BCC

Warm maken, vers solder toevoegen op bestaande pads, daarna het draadje eraan solderen. Hoe ziet de print eruit?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
400 is wat te heet, grote kans dat je pads dan stuk gaan, 300 - 320 graden zou voldoende moeten zijn. Je pad goed voorverwarmen, je draadjes met verse tin erop ertegenaan en dan zou het moeten vloeien. Kleine platte punt geeft betere overdracht dan een scherpe punt.

Maak anders even een fotootje van hoe het eruit ziet, dan kunnen we wat gerichter adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Speelt hier niet het probleem tussen het 'ouderwetse' loodhoudende soldeer versus het 'nieuwe' loodvrije soldeer?

Andere samenstelling, andere smeltemperaturen, lastig te mixen?

https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/handsolderen/
https://www.veron.nl/nieuws/rohs-loodvrij-solderen/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 22:15
Knielen schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:28:
400 is wat te heet, grote kans dat je pads dan stuk gaan, 300 - 320 graden zou voldoende moeten zijn. Je pad goed voorverwarmen, je draadjes met verse tin erop ertegenaan en dan zou het moeten vloeien. Kleine platte punt geeft betere overdracht dan een scherpe punt.

Maak anders even een fotootje van hoe het eruit ziet, dan kunnen we wat gerichter adviseren.
Dit precies, als je bout 400 graden is verdampt de flux waardoor je soldeer bros wordt en niet meer mooi vloeit. ik heb mijn bout altijd rond de 280-290 staan voor loodhoudend soldeer. Eerst bij oude pads verse tin voegen en daarna 'afstrijken' zodat de oude tin meegenomen wordt en er goede tin opzit. Dan bij het solderen draad voorvertinnen en doe bij solderen tussen de draad/pad altijd de tin bijvoegen als je het al op elkaar houd zodat de flux in de tin zijn werk kan doen en niet verbrand als je het op de punt van je soldeerbout doet en dan de bout erheen moet bewegen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://nerding.at/course/101/wp-content/uploads/2014/04/how_to_solder.jpg
Even een mooie uitleg in plaatjes erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:15
"Add a liberate amount of flux!" ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeEs op 05-12-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Allen bedankt voor de reacties.

Ik ga het proberen met 300 graden en ik heb ook even tin van iemand anders gekregen, en ik ga eerst proberen de pads opnieuw de vertinnen, en dan de draden opnieuw, en kijken of ze dan willen samensmelten.

Ik laat weten of hert gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroonen
Het is gelukt . De temperatuur lager en andere tin waar waarschijnlijk betere flux inzit kon ik het wel gesoldeerd krijgen

Dank allen voor de tips
Pagina: 1