Laptop met stylus, Debian compatible, mat scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 23:08
Hoi Tweakers,

TL;WR: Ik ben op zoek naar een tweedhands 'moderne' vervanging voor een Lenovo X201, met rond 450 euro budget; vooral voor Krita onder Linux. Wat zijn mijn opties?

Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdargument voor vervanging door opnieuw een pen-laptop is tekenen, vooral met Krita op Debian.

Wat is je budget?
Rond 450 euro tweedehands. Ik verwacht niet dat elk gesuggereerd model altijd voor dat bedrag te vinden is. Ik wil slagen voor eind januari, en houd daarvoor V&A in de gaten, Marktplaats, en in mindere mate, eBay.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het is wel prettig als hij in een rugzak past, maar in een broekzak hoeft niet. Kleiner dan 12" werkt niet zo prettig, groter dan 14" is moeilijk zonder numpad te vinden. Meestal is er wel een stopcontact beschikbaar, maar als de batterij (want tweedehands) het een paar uur uithoudt is dat wel prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar Lenovo, maar bij verder gelijke eigenschappen zou ik liever voor een Dell met mat scherm dan voor een Lenovo met spiegelend scherm gaan. HP heeft N-trig volgens mij, dat heeft niet de voorkeur. Acer heeft ook N-trig, meen ik. Van Asus, MSI, Samsung weet ik niet of ik op de Linux ondersteuning aankan. Toshiba was altijd moeizaam, ik weet niet of dat ondertussen veranderd is.

Vereisten:
  • Pen input geschikt om te tekenen
  • Linux compatible, bij voorkeur Debian
  • Tweedehands voor 400 +/- 50 euro te vinden
  • Convertible laptop op wat voor manier dan ook, maar geen tablet met click-on toetsenbord
  • Geen numeriek eiland (zodat touchpad en toetsenbord gecentreerd zijn)
Overige voorkeuren:
  • 'V2' van capacitatieve Wacom techniek (Wacom 'digitizer' mag ook, maar er zijn bij mijn weten al in geen jaren meer laptops uitgekomen waar dat niet door de goedkopere capacitatieve variant vervangen is)
  • Mat scherm
  • Lenovo model
  • 12"-14" diagonaal
Lange versie, bij voorbaat dank voor het lezen:

"Vroeger" was het vrij makkelijk met laptop touchscreens:
  • Resistief voor zowel vinger- als pengebruik, high-res gevoeligheid, geen (of zeer matige) drukgevoeligheid, goedkope optie
  • Capacitatief voor vingergebruik, low-res gevoeligheid, helder scherm
  • Wacom digitizer ingebouwd voor pen-only, high-res goevoeligheid en veel drukniveau's, last van parallax
N-trig `v1` combineerde volgens mij als eerste capacitatief en pen, met matig resultaat, maar is ondertussen een (aantal?) versie(s) verder.

De huidige stand van zaken, in combinatie met Linux compatibiliteit, heb ik niet helder kunnen krijgen.
  • N-trig en Wacom zijn nog steeds de enige opties
  • N-trig is te vinden op in ieder geval HP en Microsoft hardware, maar soms ook op Samsung
  • Wacom is te vinden op in ieder geval Lenovo hardware, ik _meen_ het ook op Samsung gezien te hebben
Voor capacitatieve schermen is een actieve pen nodig, in tegenstelling tot de passieve pen voor de originele Wacom digitizers.
  • De pennen voor N-trig en Wacom zijn (natuurlijk) niet uitwisselbaar.
  • Resolutie voor capacitatieve schermen hangt af van de pen.
  • Zijn voor 'oude' schermen 'nieuwe' pennen te gebruiken?
Het is vrij makkelijk te vinden of een fabrikant een laptop met touch support in het assortiment heeft (allemaal meerdere modellen), maar het is lastig om een overzicht te vinden van welke modellen welke techniek ondersteunen. Het tell-tale 'pen gat' is vaak niet meer aanwezig in de platte laptops van de afgelopen jaren.

Bij generieke laptopreviews wordt niet vaak iets over Linux gezegt, wordt maar zelden ingegaan op touch techniek, en al helemaal niet op grafische kenmerken. Ik heb geen grafische sites gevonden die diep op de techniek ingaan, of op Linux compatibiliteit.

Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er in ieder geval voor Lenovo twee generaties pennen voor capacitatieve schermen; de zwart-met rode pennen (doorgaans?) V1, lichter gekleurde (metalic?) V2. De tweede versie geeft hogere resolutie lijnen bij diagonaal tekenen, waar de oudere pennen een duidelijk trapsgewijs resultaat geven. Palm rejection schijnt ook beter te werken bij V2, maar ik heb niet kunnen vinden of dat pen-afhankelijk is of gewoon omdat de hardware sneller is.

[ Voor 21% gewijzigd door wankel op 05-12-2021 12:36 . Reden: Aanvullen met sjabloon (nogmaals), opmaak; ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Korte update, mocht iemand ooit tegen hetzelfde luxeprobleem aanlopen:
  • Via DM heb ik van hvcomputers een tip gekregen naar de Thinkpad Yoga 370 te kijken (bedankt nogmaals!). Zowat een schot in de roos, bovenkant budget, met het minimum aan RAM en SSD wat ik (ongenoemd) in gedachten had
  • Door mijn voorkeur voor Lenovo kwamen de 12" en 13" Thinkpad Yoga's al snel op de shortlist; Ideapad Yoga's moet ik me verder in verdiepen
  • De pen-compatibiliteit blijft onduidelijk. Dell heeft een mooi overzicht wat zeker gaat helpen. Als ik zoiets voor Lenovo niet kan vinden, zou ik op een Dell uit kunnen komen (er blijkt uit dat overzicht al dat ze ook met Wacom werken, pluspunt dus!)
  • Update: tussen de Lenovo compatibilitiy-lijsten is de ThinkPad, ThinkCentre, ThinkStation, Ideapad and Ideacentre Option Compatibility Matrix te vinden
Wordt vervolgd. Mocht je een vergelijkbaar overzicht voor Lenovo kennen, ik lees het graag! Ik heb een compatibilityspreadsheet gevonden een paar weken terug, maar die is niet specifiek op de pencompatibiliteit gericht. Er staan duizenden modellen op met de codenaam, ipv de marktnaam, waarmee het behoorlijk puzzelen is.

[ Voor 10% gewijzigd door wankel op 13-12-2021 22:44 . Reden: Lenovo compatibilitymatrix aanvullen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wankel
Bedankt voor het lezen en meedenken. Het is een Lenovo Yoga 7 14i, met spiegelend scherm en buiten budget, maar veel recenter, met betere specificaties op laptopgebied en veel nieuwer dan ik verwacht had. Het is een mooi apparaat, ik zou hem bijna zelf gaan gebruiken.

Op gebied van tekenen is het nog even afwachten; de verjaardag waarvoor hij bestemd is ligt nog een tijdje in de toekomst. Krita draait vloeiend, pen geeft helaas wel de voor capacitatieve pennen kenmerkende 'wobbel' bij langzaam getrokken diagonale lijnen (op te lossen, indien nodig, door het canvas te draaien).

Tilt werkt niet met de eenvoudige bijgeleverde pen, Lenovo heeft op de website, noch telefonisch uitsluitsel kunnen geven of dat aan de pen of aan het scherm ligt, en of een andere pen soelaas biedt.

Debian (testing) installeert en support alle functionaliteit voor zover getest zonder problemen (speakers gaven met kernels <5.15 geen geluid, maar de kernel die meekwam heeft daar geen last meer van). Vingerafdrukscanner schijnt niet te werken, maar ik heb dat persoonlijk nog nooit op een laptop gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door wankel op 20-12-2021 21:28 . Reden: ohja, het scherm is ook nog spiegelend ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wankel
Beste antwoord / conclusie

Tweakers is geen plaats voor vragen over grafische toepassingen

-- edit -- en ik heb geen idee hoe een post als beste antwoord te markeren.

[ Voor 29% gewijzigd door wankel op 20-12-2021 21:22 ]