Tegels verwijderen zonder muur te slopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:50
Zie foto's.

De tegels moeten van de muur af. Gelijmde tegels bik ik gemakkelijk los, in specie zou ik normaal gezien een kangootje pakken. Maar aangezien het enkelsteens binnenmuren zijn van gemetselde bakstenen ben ik bang dat ik de muur dan ook sloop.

Ik heb eventueel een beitel stand op mijn boorhamer dus dat is nog een optie, maar eigenlijk niet voor 11 m2 aangezien die boor dan ongetwijfeld oververhit raakt.

Iemand goede tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3kirw8CYFm8sRKM7c0AMa_3AQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTI4HaASi2syaz107BsaNvOc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SgcGVcQL88BTBrXKNC4m8-MJMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsKvHCPqLVR4MWIrUtGO2JDu.jpg?f=fotoalbum_large

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Beste antwoord (via Tjolk op 11-12-2021 13:34)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
In de boorhamer zou je een 'tegelbeitel' kunnen plaatsen. Die is een stuk breder dan de meestal bijgeleverde platte beitel. Doordat hij zo breed is bik je wel de tegel eraf, maar 'graaf' je niet een geul in je muur. Werkte hier erg goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
toch met de boorhamer... alleen wat vaker rust inplannen voor de boorhamer? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fatsoenlijke multihamer kopen of idd af katen koelen. Dit klinkt als zo'n zware hamerboor van de Aldi. Prima vooreen gaatje, minder voor breekwerk.
Of huur een lichte.

Having said that: vuistje en een platte steenbeitel doet ook wonderen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Laatst een vergelijkbare situatie gesloopt en toch maar gewoon met de hand gedaan, platte steenbeitel en een korte zware hamer was daarin het makkelijkst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:52:

Having said that: vuistje en een platte steenbeitel doet ook wonderen.
raakt niet oververhit in elk geval ;)

mijn werk Hilti krijgt het ook wel warm na een potje beitelen.. gelukkig trekt die de accu's sneller leeg dan de lader ze wil laden.. dus krijgt die dan pauze :-)

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
In de boorhamer zou je een 'tegelbeitel' kunnen plaatsen. Die is een stuk breder dan de meestal bijgeleverde platte beitel. Doordat hij zo breed is bik je wel de tegel eraf, maar 'graaf' je niet een geul in je muur. Werkte hier erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

Een gemiddeld boorhamertje kan wel wat hebben, die 11m2 is peanuts in ieder geval.
Bel ook maar een stukadoor want die muur wordt één gatenfestijn.
Is het geen optie om de tegels te laten zitten om er daarna overheen te tegelen?
Eventueel nieuw leidingwerk kan evengoed ingefreesd worden, maar die sleuven kun je zelf makkelijk dichtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Het is een groene Bosch... Die heeft al een keer olie zwetend een badkamer gedaan en laatst een muur bij de buren, beide ook in specie. Gaat een tijd goed maar na een halfuur krijgt ie het er toch wel warm van.

En over tegelen zou ik liever niet doen. Het is een ruimte van 2x2m met duimdik specie. Daar moet inderdaad nog een stuc laagje op voordat er nieuwe tegels op kunnen, maar dan win je toch zo'n 4 cm in totaal. Dat vind ik wel relevant.

Maar een andere, bredere beitel kan wel een idee zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hebt eigenlijk net iets meer nodig dan een boorhamer. Meer een klein breekhamertje.

Ik heb bij een bouwmarkt eens voor een paar tientjes een made in china ding op de kop getikt voor een paar tientjes.
Beetje dit formaat:
Afbeeldingslocatie: https://abrgsyenen.cloudimg.io/v7/https%3A%2F%2Fwww.vanmelis.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fp%2Fo%2Fpowx1172_9.jpg?width=400&height=400&func=fit&bg_color=white&force_format=webp&q=100&ci_url_encoded=1&org_if_sml=1&ci_sign=b55121cf8e3eb5d2dafbdd59f98d293cd622dde0
maar dan nog 50 euro goedkoper.

Ik heb het ding al jaren, is al 4x aan vrienden uitgeleend en heeft al een puincontainer vol geproduceerd. Goedkoop kan meevallen dus :P

Heel veel zwaarder dan bovenstaand model wil je ook niet, want dan ga je stenen losrammelen.

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-12-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:50
Pneumatische beitel ging hier goed. Tegels erg vast op een houten ondergrond, die we wilden behouden. Voordeel was dat deze ook slaat zonder duwen waardoor je minder snel de ondergrond in ramt. Wel wat lucht voor nodig maar give it a try 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

Tjolk schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:06:
Het is een groene Bosch... Die heeft al een keer olie zwetend een badkamer gedaan en laatst een muur bij de buren, beide ook in specie. Gaat een tijd goed maar na een halfuur krijgt ie het er toch wel warm van.

En over tegelen zou ik liever niet doen. Het is een ruimte van 2x2m met duimdik specie. Daar moet inderdaad nog een stuc laagje op voordat er nieuwe tegels op kunnen, maar dan win je toch zo'n 4 cm in totaal. Dat vind ik wel relevant.

Maar een andere, bredere beitel kan wel een idee zijn idd.
Zelfs de dure breekhamers lekken olie langs de beitel na lang hakken, kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je mag er van zeggen wat je wilt maar de tegels welke er nu áf moeten zijn goed (in cement) gezet!!

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 04-12-2021 23:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Maak een tijd kosten afweging.
Hoeveel tijd kost het je als je dit voorzichtig gaat los breken.
Hoeveel zij kost het je om de muur (mits niet dragend) opnieuw op te bouwen en als een gorilla met een goede breekhamer zonder medelijden met de muur te werk te gaan.

Bij de verbouwing van mij ouders was het sneller de muur (5cm dik) met tegels te slopen. Dan voorzichtig zonder schade de oude tegels er af te halen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:53

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

AtomicShockwave schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:24:
Je hebt eigenlijk net iets meer nodig dan een boorhamer. Meer een klein breekhamertje.

Ik heb bij een bouwmarkt eens voor een paar tientjes een made in china ding op de kop getikt voor een paar tientjes.
Beetje dit formaat:
[Afbeelding]

Ik heb het ding al jaren, is al 4x aan vrienden uitgeleend en heeft al een puincontainer vol geproduceerd. Goedkoop kan meevallen dus :P

Heel veel zwaarder dan bovenstaand model wil je ook niet, want dan ga je stenen losrammelen.
Wat er ook veel vergeten is dat je die breekhamers regelmatig moet bijvullen met vet :) onder die zwarte dop boven op de machine :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22
Niet perse minder werk, maar als ze goed vast zitten en je de muur niet wilt beschadigen kan je ze eerst met een slijptol met diamantschijf (en stofkap/afzuiging) inslijpen tot net in de muur (van plafond tot vloer). Het eraf hakken gaat daarna een stuk eenvoudiger en de muur beschadigd een stuk minder. Uiteraard kan je er ook voor kiezen dat alleen toe te passen op de stukken waar de tegels wat vaster blijken te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
jack zomer schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:59:
Maak een tijd kosten afweging.
Hoeveel tijd kost het je als je dit voorzichtig gaat los breken.
Hoeveel zij kost het je om de muur (mits niet dragend) opnieuw op te bouwen en als een gorilla met een goede breekhamer zonder medelijden met de muur te werk te gaan.
Aangezien 3 muren hoger doorlopen voorbij het plafond (vliering) en de 4e boven een trapgat zit, kies ik daar toch maar niet voor ;)

Als ik het zo hoor is mijn beste optie een brede beitel halen voor de boorhamer. Dat is tientjes werk dus dat gaan we als eerste maar eens proberen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28

Beetje dit formaat:
[Afbeelding]

Ik had 2 van die dingen van de kijkshop destijds.
Toch 2 containers van 10 kuub aan puin mee weggebroken.

Uiteindelijk na nog 3 verbouwingen bij vrienden weggegooid omdat de koolborstels op waren.

Voor die paar tientjes echt top apparaten.
Hoop lol van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ThinkPadd schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:00:
In de boorhamer zou je een 'tegelbeitel' kunnen plaatsen.
werkt idd vaak nog een stuk lekkerder, slechts een voorbeeldje,ze hebben hem ook in SDS-MAX

https://www.ecotools.nl/b...eitel-75x165-mm-profiline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 15:24
pak een beitel zo breed mogelijk,

of over heen tegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:45

Beetje dit formaat:
[Afbeelding]

zelfde als parkside

https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100331730

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Ik heb laatst met een kleine Bosch breekhamer (gelijk aan deze, maar dan ouder en tweedehands) een tegelvloer eruit gehaald. Kracht genoeg en lekker handzaam. Met een tegelbeitel (zo een) werkt het echt fijn. Er komen wel wat gaten in de muur, maar het valt mee. Wel ram je de tegels er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:30
Misschien een domme opmerking, maar waarom niet gewoon eroverheen tegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 14:02
Thomox schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:39:
Misschien een domme opmerking, maar waarom niet gewoon eroverheen tegelen?
Iets met ruimte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Echt waar? :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 10:40

TommyGun

Stik er maar in!

Ja, plus dat het gewoon een beunoplossing is.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
TommyGun schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:06:
[...]

Ja, plus dat het gewoon een beunoplossing is.
Je bedoeld waarschijnlijk, jezelf ontzettend veel werk op de hals halen voor een goed verhaal naar de buitenwereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjolk
barry86 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:42:
[...]

Je bedoeld waarschijnlijk, jezelf ontzettend veel werk op de hals halen voor een goed verhaal naar de buitenwereld.
Prima dat jij een andere mening hebt, maar je hoeft niet op deze manier te reageren.

En ja, het is inderdaad een beun oplossing. Je komt ermee weg, maar dat maakt het niet ineens goed. En praktisch is inderdaad de ruimtewinst relevant. Nu is de ruimte 1.80x2.00m. Duimdik specie + tegel aan weerszijden is gewoon 7cm. Specie eraf, strak zetten en tegelen is 2x 1cm. Dat is 5cm winst in de breedte.

We willen een ligbad. Zet ik tegels op de bestaande tegels dan past dat niet. Plain and simple.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjolk
Boorhamer met brede beitel lijkt succesvol. Even kort geprobeerd (moet rekening houden met een peuter) en het werkt prima.

Bent
Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tjolk op 11-12-2021 19:50 ]

Pagina: 1