Netwerk snelheid max 100mb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-07 22:04
Mijn vraag

In het nieuwe huis plus mantelzorg woning heb ik een nieuw netwerk gemaakt. Dit heb ik gedaan met schielded Cat6 kabel. In het hele huis heb ik 1000mb snelheid van switch naar switch met dezelfde kabel van dezelfde rol op 1 kabel na. Dit is een kabel van zo'n maximaal 15m die van een GS108 switch naar een GS105 switch gaat in de mantelzorg woning. Deze gaat onder de vloer door. Deze is niet zo makkelijk te vervangen dus vandaar dat ik het eerst even hier vraag. Ik heb de stekkertjes al een keer veranderd en heb een andere switch geprobeerd..Pak ik de switch van de mantelzorg woning mee naar de switch in de hoofdwoning en doe ik er een 3 meter patch kabel tussen is de verbinding 1000mb dus lijkt me vrij zeker te zitten in de kabel de vraag is alleen waarom?

Deze 100mb verbinding is wel stabiel geen problemen verder dus wat dat betreft. Dus misschien ook maar niet wakker van liggen?

Overigens heb ik wel 1gb glasvezel dus wat dat betreft wil ik het wel werkend hebben eigenlijk.

Ben benieuwd waar jullie mee komen.....

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zet er eens een kabeltester op? mogelijk dat er toch een ader niet goed functioneerd.. voor 10/100 heb je maar 4 aders nodig.. voor 1000 heb je alle 8 nodig

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46
er mist één verbinding in je kabel, (meest waarschijnlijk niet goed geknepen stekkertje) dan gaat de verbinding over vier draden met als gevolg max 100.

edit: spuit elf :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 04-12-2021 19:52 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
Dat of je twist js niet goed
Welk kleurschema heb je aangehouden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:36
Wel een kabel van 100% koper gebruikt? En geen CCA kabel waar de kern aluminium is? Overigens zou 15m daar wellicht ook nog mee moeten werken, maar de ellende is dat je werkelijk geen idee hebt wat de kabel wel of niet aankan als het CCA is.

https://www.netwerkkabel....tween-cca-and-100-copper/

[ Voor 66% gewijzigd door Houtenklaas op 04-12-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
De kabel doet 1000mb heb er 100m van door het huis gelegd dus daar zal het niet in zitten.

Bedenk me wel dat de netwerk kabel (2 totaal, 1 voor wifi mesh en 1 voor tv en computer) samen met een 3 fase kabel voor de meterkast van de zorg woning door 1 gat de woning in komen.

Kleuren schema dat ik overal gebruikt heb is

Oranje wit
Oranje
Groen wit
Blauw
Blauw wit
Groen
Bruin wit
Bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
schema lijkt me prima.. maar goed zou eens een kabeltester er op los laten.. die is niet kieskeurig als er toch storing op de kabel komt..

en als die hem wel "ok" vind zal er toch teveel storing op treden waarom er terug geschakeld wordt naar 100mbps..

is het trouwens wel 100mbps full duplex? of schakelt die zelfs nog naar 100mbps half duplex?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Stomme vraag, hoe kan ik dat zien?

Kan het niet echt met een laptop testen want die heeft geen netwerk aansluiting en de hele pc doe kant op slepen (zitten nog in de bouw) is niet zo handig. Al ben ik wel benieuwd nu haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En is het stugge of flexibele kabel? En wat voor stekkers gebruik je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Tens schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:51:
er mist één verbinding in je kabel, (meest waarschijnlijk niet goed geknepen stekkertje) dan gaat de verbinding over vier draden met als gevolg max 100.

edit: spuit elf :P
Zou kunnen maar beide kanten meerdere malen nu vervangen maar heb er al 100 geknepen die werken dus op gegeven moment moet je er niet meer aan twijfelen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Sethro schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:17:
En is het stugge of flexibele kabel? En wat voor stekkers gebruik je precies?
Het is vaste kernen koper de kabel maakt geen rare bochten zo goed als recht met een flauwe mocht misschien maar geen hoeken etc stekkers gewoon doorzichtige maar die gebruik ik overal dus ook daar waar 1000mb wel werkt.

In de hoofdwoning is alles 1000mb, de game kamer switch 1000mb en de 2 pc's van mijn kinderen ook 1000mb via wcd..... O en de woonkamer ook 1000mb via wcd en dan een switch

[ Voor 4% gewijzigd door JWFpeters op 04-12-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 13:36
JWFpeters schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:10:
De kabel doet 1000mb heb er 100m van door het huis gelegd dus daar zal het niet in zitten.

Bedenk me wel dat de netwerk kabel (2 totaal, 1 voor wifi mesh en 1 voor tv en computer) samen met een 3 fase kabel voor de meterkast van de zorg woning door 1 gat de woning in komen.
Kwestie van de 3 fase even uitzetten en nogmaals testen, dan weet je dat met zekerheid of daar een issue zit. O ja, en als je twee kabels hebt liggen, die doen beide hetzelfde?

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 04-12-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JWFpeters schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:20:
[...]

Het is vaste kernen koper de kabel maakt geen rare bochten zo goed als recht met een flauwe mocht misschien maar geen hoeken etc stekkers gewoon doorzichtige maar die gebruik ik overal dus ook daar waar 1000mb wel werkt.

In de hoofdwoning is alles 1000mb, de game kamer switch 1000mb en de 2 pc's van mijn kinderen ook 1000mb via wcd..... O en de woonkamer ook 1000mb via wcd en dan een switch
En gebruik je dan connectoren voor stugge kabel of standaard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nee wel voor solid kernen. Heb de stroom uitgezet maar dit maakte niet uit. Tv kijken van KPN getest dit werkte. Computer daar heen gesleept en speedtest gedaan 98 down en 99 up. De tweede kabel getest naar de wifi, ruim 400mb down en up over de wifi. De kabel in de computer gedaan en ja hoor 940mb download en upload die kabel in de switch gedaan en 2 brandende lampjes voor 1000mb op de switch.

Dus conclusie is dat die kabel op 1 of andere manier niet snel is maar wel goed. Maar hij is niet stuk zou je zeggen want tv en 100mb haalt ie gewoon wat de verdenking toch weer naar de stekkertjes trekt.... Heb vanavond de zorgwoning kant vervangen. Zal morgen de kant in de hoofdwoning nog eens nakijken.

Al kan het natuurlijk zijn dat er 2 kabeltjes stuk zijn en de rest niet waardoor 100mb geen probleem is maar 1000wel.

Maar je kan je afvragen, in de zorg woning is die aansluiting voor en alleen voor KPN tv kijken en een pc die niet gebruikt wordt. WiFi zit op een andere kabel. Dus je zou kunnen zeggen, lekker belangrijk 100mb is snel zat voor een tv ontvanger? Maar de autist in mij wil dat wat mogelijk is en niks minder haha

Eerst slapen bedankt voor de hulp zover morgen nog even wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

lier

MikroTik nerd

Kan je nog aangeven welke kabel je exact gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
lier schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:48:
Kan je nog aangeven welke kabel je exact gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZcLeuOXH9uD-47rcQ-YVTOKGcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goJViKW3EFZGA2b5sP5nO7Wf.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen de stekkers nog eens bekeken maar zie geen rare dingen.... Kan ze nog eens wat aanknijpen... Maar zoals gezegd heb ik overal deze kabel liggen met dezelfde stekkers en naast deze kabel ligt nog dezelfde kabel in dezelfde lengte met dezelfde stekkers die wel 1000mb doet.

Als enigste optie is dan een kapotte kern ergens in de kabel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Soms zie je een brakke (aangeknepen) stekker niet direct.
Testen is de beste oplossing, en anders gewoon 1 voor 1 de stekkers opnieuw knijpen ;)
9 van de 10 keer een slechte connector.

Je kleurschema en kabels zijn prima!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 05-12-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:50
Kabels met stugge aders zijn voor montage op een LSA dus wcd, patchpanel of keystone.
Daar kun je geen standaard RJ45 op knijpen.
Koop deze.
https://www.onlinekabelsh...858wivyx37AIaAi_uEALw_wcB

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Ben(V) schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:22:
Kabels met stugge aders zijn voor montage op een LSA dus wcd, patchpanel of keystone.
Daar kun je geen standaard RJ45 op knijpen.
Koop deze.
https://www.onlinekabelsh...858wivyx37AIaAi_uEALw_wcB
Er zijn gewoon connectors voor kabel met harde kern hoor ;)
Is echt geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:26
JWFpeters schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:18:
Zou kunnen maar beide kanten meerdere malen nu vervangen maar heb er al 100 geknepen die werken dus op gegeven moment moet je er niet meer aan twijfelen haha
Ik heb er ook al genoeg geknepen om de kleuren blindelings er in te steken......toch test ik elke kabel en komt er sporadisch een foutmelding. ;)

Dat kan al met iets simpels als dit.
Maar uiteraard zijn voor weinig meer iets uitgebreidere te koop waarmee je meer soorten kabels kunt testen.

En misschien wat mosterd na de maaltijd:
Waarom Cat6 en geen Cat 7 S/FTP als je het nieuw aanlegt?
Kabels zijn niet echt veel duurder maar je hebt wel gelijk een afscherming tegen ruis en interferentie, hogere doorvoersnelheid en hogere frequentie mogelijkheden, en een zeker 100% koperen kern.

En dus een veel futureproofer netwerk.
Gezien je 1 GB glasvezel hebt is een stabielere streamingsmogelijkheid toch wel fijn lijkt me.

En waarom unmanaged switches? Wil je bijvoorbeeld interactieve tv/setopboxen gebruiken dan heb je GS105e of GS108e nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 05-12-2021 11:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Anoniem: 30722 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:29:
[...]

Is echt geen probleem!
En jij dacht dat hij die speciale RJ45's gebruikt heeft?
En zelfs als je die hebt gaat het vaak fout en anders in de toekomst wel.
RJ45's aanknijpen is en blijft prutswerk.

En cat7 en shield cat is volkomen onzinnig in een thuis situatie, is alleen maar stugger en dikker en voegt helemaal niets toe.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 05-12-2021 11:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:26
Ben(V) schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:43:
[...]

En cat7 en shield cat is volkomen onzinnig in een thuis situatie, is alleen maar stugger en dikker en voegt helemaal niets toe.
Dat helpt, zo een reactie. ;)
Bedoel je met die speciale de toolless RJ45 van de link? Ik hoop dat die niet gebruikt zijn want die zijn voor Cat 5 en Cat5e, en niet voor Cat6. Dus dat gaat sowieso fout dan ;)
Hij heeft dan deze nodig.

Ik heb over 4 gebouwen een netwerk liggen waarbij ik de shield geaard heb tegen de interferentie van de sporadische stroomkabels waar ze langs komen.
Dat jij Cat7 niet als meerwaarde ziet snap ik niet, ook hier ligt de kabel naast de stroom richting mantelzorgunit.
Ga je het pas als meerwaarde zien nadat je na veel zoeken toch er achter gekomen bent dat het slechte signaal interferentie is en dat je een andere kabel moet trekken?
En stugger en dikker? Er zit één stekker aan en in de ruimtes zit een wanddoos waar de kabel simpel in de LSA connectoren geduwd kunnen worden. Waarom is dat in jouw ogen onzinnig als je gewoon nieuw aanlegt en ruimte hebt?

En hoezo zou iemand niet de juiste RJ45 stekkers gebruiken? Ik verwacht dat er gewoon eerst onderzoek gedaan is wat nodig is, dus welke kabel voldoet en welke stekkers/tang te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 05-12-2021 12:12 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je al 100 rj45s hebt geknepen dan zou ik verwachten dat je meteen een kabeltester eraan hangt om het een en ander uit te sluiten.... just my 2c..... immers meten is weten, zonder dat zou je hier niet eens een thread voor moeten aanmaken.
Het hoeft niet eens in je stekker te zitten namelijk, als er 1 ader per ongeluk geraakt is dan heb je dit probleem al, en muizen zijn zeker dol op utp kabel :)

[ Voor 46% gewijzigd door Enforcer op 05-12-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Anoniem: 30722 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:29:
[...]

Is echt geen probleem!
Die ik heb zijn idd geschikt voor harde kern stond op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Enforcer schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:10:
Als je al 100 rj45s hebt geknepen dan zou ik verwachten dat je meteen een kabeltester eraan hangt om het een en ander uit te sluiten.... just my 2c..... immers meten is weten, zonder dat zou je hier niet eens een thread voor moeten aanmaken.
Het hoeft niet eens in je stekker te zitten namelijk, als er 1 ader per ongeluk geraakt is dan heb je dit probleem al, en muizen zijn zeker dol op utp kabel :)
Moet idd even zo'n ding een keer bestellen maar zoals zoveel dingen gebruik ik het uiteindelijk te weinig dus dat vind ik dan zonde haha maar ben het met je eens zien je wel gelijk of er een ader niet werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht dat ik iets over het hoofd zie maar is er al ingelogd op de switches en is de duplex-setting gecontroleerd / vastgezet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
MAX3400 schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:54:
Allicht dat ik iets over het hoofd zie maar is er al ingelogd op de switches en is de duplex-setting gecontroleerd / vastgezet?
Kan dat bij een "domme" switch dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JWFpeters schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:58:
[...]

Kan dat bij een "domme" switch dan?
Ik weet niet of jij een domme switch hebt; op basis van het type-nummer (wat op GoT nogal heeel vaaak niet correct wordt opgeschreven), heb je idd een domme switch. Maar er zijn ook GS108-uitvoeringen en GS105-uitvoeringen die wel een management-optie hebben (CLI en/of web-interface).

/edit: de gewone/basic GS108 ondersteunt geen IGMP dus als jij KPN over de kabel IPTV over Cat5 doet, heb je dus geen GS108 / GS105?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 05-12-2021 13:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 12:03
JWFpeters schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:48:
[...]

Moet idd even zo'n ding een keer bestellen maar zoals zoveel dingen gebruik ik het uiteindelijk te weinig dus dat vind ik dan zonde haha maar ben het met je eens zien je wel gelijk of er een ader niet werk.
Je kn ook gewoon 9v op pinnen zetten en kijken wat je aan andere kant meet met multimeter/lampje

Zo werken die simpele kabeltesters

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Teijgetje schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:00:
[...]

Dat helpt, zo een reactie. ;)
Bedoel je met die speciale de toolless RJ45 van de link? Ik hoop dat die niet gebruikt zijn want die zijn voor Cat 5 en Cat5e, en niet voor Cat6. Dus dat gaat sowieso fout dan ;)
Hij heeft dan deze nodig.

Ik heb over 4 gebouwen een netwerk liggen waarbij ik de shield geaard heb tegen de interferentie van de sporadische stroomkabels waar ze langs komen.
Dat jij Cat7 niet als meerwaarde ziet snap ik niet, ook hier ligt de kabel naast de stroom richting mantelzorgunit.
Ga je het pas als meerwaarde zien nadat je na veel zoeken toch er achter gekomen bent dat het slechte signaal interferentie is en dat je een andere kabel moet trekken?
En stugger en dikker? Er zit één stekker aan en in de ruimtes zit een wanddoos waar de kabel simpel in de LSA connectoren geduwd kunnen worden. Waarom is dat in jouw ogen onzinnig als je gewoon nieuw aanlegt en ruimte hebt?

En hoezo zou iemand niet de juiste RJ45 stekkers gebruiken? Ik verwacht dat er gewoon eerst onderzoek gedaan is wat nodig is, dus welke kabel voldoet en welke stekkers/tang te gebruiken.
Er is geen enkel verschil tussen RJ45 voor Cat5, Cat5 en Cat 6 dat verschil bestaat alleen in de kabel ondanks dat leveranciers zulke labels op die connectors plakken.

Als je er verstand van hebt, dan weet je dat netwerkkabels geen enkel invloed van stroomkabels ondervinden noch van andere externe storingen, want die worden zeer effectief onderdrukt door de twist in de kabel.
Enkel invloeden van andere netwerkkabels zijn mogelijk en dat treed alleen op als ze in bundels bij elkaar liggen waardoor je last zou kunnen krijgen van "Alien Next" storing.

En het feit dat TS maar problemen blijft houden zelfs na meerdere malen opnieuw RJ45's aanknijpen bewijst afdoende dat RJ45 aanknijpen gewoon gepruts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
MAX3400 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:01:
[...]

Ik weet niet of jij een domme switch hebt; op basis van het type-nummer (wat op GoT nogal heeel vaaak niet correct wordt opgeschreven), heb je idd een domme switch. Maar er zijn ook GS108-uitvoeringen en GS105-uitvoeringen die wel een management-optie hebben (CLI en/of web-interface).

/edit: de gewone/basic GS108 ondersteunt geen IGMP dus als jij KPN over de kabel IPTV over Cat5 doet, heb je dus geen GS108 / GS105?
KPN TV gaat over een gewone ProSafe GS108 switch en Cat6 kabel via een wcd achter de tv dan naar een andere switch en dan naar tv kastje.

Tussen die 2 switchtes is gewoon 1000mb dus dat werkt allemaal. En tv werkt ook prima dus dat is allemaal geen probleem. Van de 8 kabels die erin hangen nu doen er 7 1000mb en 1 100mb.

Al deze kabels zijn de zelfde kabel van 1 rol van 100m cat6 solide kern met stekkers die geschikt zijn voor harde kernen. Alle stekkers en wcds heb ik zelf aan gesloten en gemaakt en de kabels zelf getrokken.

Ik heb een kabel tester besteld samen met een nieuwe tang want die was wel aan vervanging toe. Wellicht dat dat wat doet..... Natuurlijk is er betere kabel en bestaan er betere stekkers en switchtes maar als ze over 7 van de 8 aansluitingen op de switch 1000mb doen moet het ook over de 8ste kunnen tenzei de kabel stuk is natuurlijk.....

Dus we kunnen wel zeggen dat de hardware niet goed zou zijn maar dan zou ik ook problemen over de rest van de kabels moeten ervaren en die zijn er niet.

Gemeten over de router met patch kabel naar de GS108 switch dan 14m cat6 kabel (de 2e kabel die er ligt voor het wifi punt die het wel doet (600mb over wifi) die naast de kabel ligt die maar 100mb wil doen. Beide lopen naast elkaar dezelfde route naar de mantelzorg woning. Dan naar de GS105 switch en dan met een patch kabel in de computer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xluvlRUiZlLSIcYpfsAaTTBNPmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq4zhIxcs0e4ZdXov87hfD9Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door JWFpeters op 05-12-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

JWFpeters schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:23:
[...]

KPN TV gaat over een gewone ProSafe GS108 switch en Cat6 kabel via een wcd achter de tv dan naar een andere switch en dan naar tv kastje.

Tussen die 2 switchtes is gewoon 1000mb dus dat werkt allemaal. En tv werkt ook prima dus dat is allemaal geen probleem. Van de 8 kabels die erin hangen nu doen er 7 1000mb en 1 100mb.

Al deze kabels zijn de zelfde kabel van 1 rol van 100m cat6 solide kern met stekkers die geschikt zijn voor harde kernen. Alle stekkers en wcds heb ik zelf aan gesloten en gemaakt en de kabels zelf getrokken.

Ik heb een kabel tester besteld samen met een nieuwe tang want die was wel aan vervanging toe. Wellicht dat dat wat doet..... Natuurlijk is er betere kabel en bestaan er betere stekkers en switchtes maar als ze over 7 van de 8 aansluitingen op de switch 1000mb doen moet het ook over de 8ste kunnen tenzei de kabel stuk is natuurlijk.....

Dus we kunnen wel zeggen dat de hardware niet goed zou zijn maar dan zou ik ook problemen over de rest van de kabels moeten ervaren en die zijn er niet.

Gemeten over de router met patch kabel naar de GS108 switch dan 14m cat6 kabel (de 2e kabel die er ligt voor het wifi punt die het wel doet (600mb over wifi) die naast de kabel ligt die maar 100mb wil doen. Beide lopen naast elkaar dezelfde route naar de mantelzorg woning. Dan naar de GS105 switch en dan met een patch kabel in de computer.
[Afbeelding]
Haal je ip ff weg op t screenshot.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JWFpeters schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:23:
Ik heb een kabel tester besteld samen met een nieuwe tang want die was wel aan vervanging toe. Wellicht dat dat wat doet.....
Dan is het afwachten op je kabeltester, je zou nog eens voor mijn beeldvorming beide uiteindes van alle aanzichten op je RJ45 (zij, voor, achter) een closeup foto kunnen maken. Ik heb in mijn ICT-carrière ook duizenden RJ45's geknepen dus kan zelf ook wel beoordelen of je wel of niet goed bent in RJ45's knijpen :) Gewoon voor de fun. Als er een ader onder de vloer geraakt is of opgegeten door een muis dan zie je dat natuurlijk niet aan beide uiteindes dus vandaar dat een kabeltester altijd handig is. Desnoods een beetje macguyer achtig doen met een batterij en een multimeter werkt ook prima (zoek op youtube hoe als je dat niet weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Zal ik proberen straks nog even te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signific4nt
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 10:59
Ik heb in het verleden ook snelheidproblemen gehad, maar dit had te maken met mijn Netgear GS108E switch.

Mijn oplossing was om de switch op fabrieksinstellingen te zetten. De oorzaak was dat er in de switch een functie heeft waardoor het wordt dichtgeknepen (naam weet ik ff niet).

Edit: Het was Flow Control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gc5TUMpvZLdQJ52JxFg-TmVpek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YiNKFPn9BXyQy9E7AxnLhTFp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door signific4nt op 05-12-2021 17:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou het is opgelost.... Toch een stekkertje. Had een kabel test set met nieuwe tang etc besteld 1 stekker aan geknepen en gelijk 1000mb!

Zo zie je maar weer.... Goed gereedschap.....

Allen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:43:
[...]

Helemaal eens met die cat7, inderdaad is gebruik daarvan zwaar overdreven in huisinstallaties. Wat dat gepruts betreft, het aanknijpen van RJ45's vereist natuurlijk wel een behoorlijke dosis zorgvuldigheid en ervaring. gecombineerd met niet te vergeten goed gereedschap. Het probleem is dat dit door amateurs wel eens wordt onderschat, immers het lijkt zo simpel. Het betekent een vaardigheid die je alleen maar krijgt als je het werk regelmatig doet. En dat zal voor een groot deel van de forumleden hier het probleem zijn. Destijds, inmiddels 21 jaar geleden kregen we internet van UPC met gratis volledige aanleg. Wel, dat moet een vakman zijn geweest, want die eerste kabel waar aan weerszijden een RJ45-stekkertje werd geknepen ligt er nog steeds. Geen gepruts dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is gepruts, omdat een Rj45 die je zelf aanknijpt maximaal een contact verbinding maakt en dus gevoelig voor corrosie is.
Een Lsa verbinding snijd de ader in en maakt zo een koude las waar geen corrosie tussen kan komen.

Rj45's zijn voor patchkabels die je gewoon vervangt als hij problemen geeft, dat doe je niet met vaste bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 22:59
Wisselende resultaten hier in huis door de jaren heen. De meest simpele installatie in huis bestond uit 3 pc’s 1 5 poort netwerkswitch en een fritzbox xdsl modem/ router. Alles aangesloten met kant en klaar cat5e kabels volledig koper. De langste kabel van ca 7 meter bleef problemen geven op de verbinding waar die voor was bedoeld. Geen enkel probleem merkbaar op een andere plek. Tussen modem en switch en tussen switch en de andere PC’s. Pas met een cat 7 sftp kabel was het probleem weg. Een stugge kabel met aan beide uiteinden een keystone, en de afscherming aan aarde. Verder via korte 1.5 meter patchkabels cat 6.

Veel recenter kon ik zonder mankeren een 10Gb verbinding stabiel houden op een 15 meter standaard technetix cat 5 kabel. Wat blijkt. Cat 5 en cat5e kabels die al dan niet in de kruipruimte over meer dan de halve afstand van de voorkant naar de achterkant van het huis lopen pikken storing op. Hoe en wat is nog niet duidelijk. Die 10Gb verbinding liep binnen langs de voorgevel van een tijdelijke werkplek naar de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-07 21:18
Ben(V) schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:00:
Het is gepruts, omdat een Rj45 die je zelf aanknijpt maximaal een contact verbinding maakt en dus gevoelig voor corrosie is.
Een Lsa verbinding snijd de ader in en maakt zo een koude las waar geen corrosie tussen kan komen.

Rj45's zijn voor patchkabels die je gewoon vervangt als hij problemen geeft, dat doe je niet met vaste bekabeling.
Laat ik voorop stellen dat LSA de beste methode is voor solid kabels. Daarbij tegenwoordig eigenlijk foolproof bij gebruik van toolless varianten. Maar ook bij gebruik van een LSA tool wil het af en toe nog wel eens mis gaan. Veel mensen vergeten even te oefenen vooraleer aan de slag te gaan.

RJ45 kan prima (en betrouwbaar) op zowel solid (vaste) als stranded (flexibele) UTP kabels geknepen worden. Eerste voorwaarde is gebruik van fatsoenlijk gereedschap. Tweede voorwaarde is gebruik van de juiste connector. Rechte pinnen voor stranded, Y-pinnen voor solid. Die laatste komt qua principe goed overeen met LSA. De Y-vormige pin snijdt ook de ader in.
En verder zijn de ontwikkelingen op stekker gebied niet stil blijven staan. "Moderne" stekkers zijn doorvoer stekkers of hebben een klein inzetstukje om de draden te leiden en recht af te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Blijf erbij dat het prutswerk is.

Ik heb al zoveel connectie problemen gezien met kabels die al jaren probleemloos in gebruikt waren en ineens onverklaarbare problemen gaven.
En dan kijk niemand meer naar die Rj45's, want "het heeft toch altijd gewerkt" en "er is niets verandert en toch problemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Ben(V) schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:13:
[...]

Er is geen enkel verschil tussen RJ45 voor Cat5, Cat5 en Cat 6 dat verschil bestaat alleen in de kabel ondanks dat leveranciers zulke labels op die connectors plakken.
Er zit wel verschil tussen RJ45 voor CAT5 of CAT6, maar dat is niet omdat die stekker een beter signaal geeft.

CAT6 is over het algemeen een lagere AWG dan CAT5, waar je bij CAT5 de draden gewoon naastelkaar in een stekker drukt gaat dat bij de meeste CAT6 met de nodige moeite of helemaal niet. Bij RJ45 stekkers voor CAT6 lopen de gootjes voor de aders versprongen waardoor je dat probleem niet hebt.
Pagina: 1