IPv6 Ziggo geeft me /64 prefix en niet /56

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 02:34
Ik lees in het uitstekende IPv6 artikel dat Ziggo zijn klanten een /56 IPv6 prefix geeft,
Daarmee kun je 256 subnets maken (bits 57-64) met elk 2 tot de macht 64 hosts

Echter als ik bijv in de Ziggo modem inkomend verkeer op poort 80 wil routen naar een host in het netwerk en ik moet zijn IPv6 adres invullen dan laat de router me alleen de laatste 64 bits zelf intikken. De eerste 64 zijn niet te editen.

Dit betekent dan toch dat ik een /64 prefix heb en geen /56 prefix? Ik ben niet eens vrij die bits 57-64 in te tikken. Ik kan dus geen subnets maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SAICRJMPM schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:07:
Ik lees in het uitstekende IPv6 artikel dat Ziggo zijn klanten een /56 IPv6 prefix geeft,
Daarmee kun je 256 subnets maken (bits 57-64) met elk 2 tot de macht 64 hosts

Echter als ik bijv in de Ziggo modem inkomend verkeer op poort 80 wil routen naar een host in het netwerk en ik moet zijn IPv6 adres invullen dan laat de router me alleen de laatste 64 bits zelf intikken. De eerste 64 zijn niet te editen.

Dit betekent dan toch dat ik een /64 prefix heb en geen /56 prefix? Ik ben niet eens vrij die bits 57-64 in te tikken. Ik kan dus geen subnets maken.
Nee, het betekent dat de LAN interface van het modem een /64 adres heeft. Als je subnets wil maken heb je een router nodig die via dhcp-pd één of meerdere /64 subnets kan krijgen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:40:
[...]

Nee, het betekent dat de LAN interface van het modem een /64 adres heeft. Als je subnets wil maken heb je een router nodig die via dhcp-pd één of meerdere /64 subnets kan krijgen
Ik denk je bedoelt: "...één of meerdere /64 subnets kan uitdelen" ?

De router zal dat toch niet van de Ziggo modem krijgen? Hij moet zelf die /64 prefixes uitdelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SAICRJMPM schreef op zondag 5 december 2021 @ 06:32:
[...]

Ik denk je bedoelt: "...één of meerdere /64 subnets kan uitdelen" ?

De router zal dat toch niet van de Ziggo modem krijgen? Hij moet zelf die /64 prefixes uitdelen toch?
Nee, je begrijpt het niet. Je hebt al de modem/router van Ziggo, maar je hebt een extra router nodig om subnets te creëren. De Ziggo modem/router maakt maar één subnet voor je aan. Binnen dat subnet kun je gateways aanwijzen voor de andere subnets. De hard- en software voor die gateways moet je zelf verzorgen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Heb je je modem in bridge mode met een eigen router?
Dan krijg je een /56 die je in 256 /64's kunt opdelen, 1/64 per intern netwerk/vlan.

Laat je het ziggo modem in routed mode (default) dan zal hij op je interne netwerk van de /56 maar 1 /64 gebruiken, omdat je maar 1 intern netwerk hebt.

Dus welke optie hebben we het over? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Ik heb inderdaad niet in bridge. Ik snap alles nu! Dank je
Pagina: 1