In het verleden wel eens een PC voor mijzelf en voor vrienden gebouwd. Ongeveer 18 jaar geleden een ICT opleiding gevolgd en een tijdje PCs gebouwd voor Vobis en Comdis. Klein beetje ervaring en knowhow heb ik wel. Echter kom ik hier niet uit.
Het probleem
Ik kocht een 1tb m.2 SSD om mijn oude van 250gb te vervangen. Tijdens de installatie raakte ik de clear CMOS pinnen aan met een schroevendraaier terwijl er stroom op stond. PC viel uit en ging niet meer aan via de knop. Ik nam aan dat moederbord dood was.
Een upgrade was long overdue, dus ik koos ervoor om mijn Z270X en i7 6700K te vervangen met een X570 en Ryzen 5800X. Het moederbord is een tweedekansje van Coolblue, waarvan alleen de doos open is geweest. De 5800X zat toen nog vast in een Belgisch depot, dus voor nu had ik een tweedehands 2600X gevonden om alvast te starten. Ik verving oude moederbord en CPU, plaatste alles in de nieuwe setup om vervolgens erachter te komen dat ik deze ook niet aan de praat kreeg. De RGB elementen geven licht, maar op de powerknop drukken doet niets. Was mijn oude moederbord dan niet dood, maar was er iets anders aan de hand?
Wat ik al probeerde
Setup
Het probleem
Ik kocht een 1tb m.2 SSD om mijn oude van 250gb te vervangen. Tijdens de installatie raakte ik de clear CMOS pinnen aan met een schroevendraaier terwijl er stroom op stond. PC viel uit en ging niet meer aan via de knop. Ik nam aan dat moederbord dood was.
Een upgrade was long overdue, dus ik koos ervoor om mijn Z270X en i7 6700K te vervangen met een X570 en Ryzen 5800X. Het moederbord is een tweedekansje van Coolblue, waarvan alleen de doos open is geweest. De 5800X zat toen nog vast in een Belgisch depot, dus voor nu had ik een tweedehands 2600X gevonden om alvast te starten. Ik verving oude moederbord en CPU, plaatste alles in de nieuwe setup om vervolgens erachter te komen dat ik deze ook niet aan de praat kreeg. De RGB elementen geven licht, maar op de powerknop drukken doet niets. Was mijn oude moederbord dan niet dood, maar was er iets anders aan de hand?
Wat ik al probeerde
- Moederbord en CPU vervangen
- GPU en RAM eruit, om zo POST te krijgen.
- Andere voeding proberen.
- Power switch met reset button wisselen.
- Proberen te starten met een schroevendraaier.
- Een powerknop uit een andere behuizing geprobeerd.
- Andere power cable.
- Een ander stopcontact
Setup
- Asus ROG Strix X570-E Gaming
- Ryzen 2600X (of 5800X)
- Kingston HyperX Fury 2666 4x8GB
- GeForce 1080GTX Founder's Edition
- Samsung 980 1tb m.2
- Cooler Master 650w
:strip_exif()/f/image/cXVtsceYsb0N2ZwbBpzofx5C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQP3N4s4jlo5t4GKqwI4lr7w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5U2bcxarUMz5MVtugYRg2RPp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3fylLxRmfLitQ2tWktHIrkCE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X2zOVAiYyMDGYrP97wYMGhPj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dlz0Hy5Tw7VvcZfwp88F4tv6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xxzb0CPtZwqRQNX4OBXudSkW.jpg?f=fotoalbum_large)