PC start niet; ben ten einde raad...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 09:23
In het verleden wel eens een PC voor mijzelf en voor vrienden gebouwd. Ongeveer 18 jaar geleden een ICT opleiding gevolgd en een tijdje PCs gebouwd voor Vobis en Comdis. Klein beetje ervaring en knowhow heb ik wel. Echter kom ik hier niet uit.

Het probleem
Ik kocht een 1tb m.2 SSD om mijn oude van 250gb te vervangen. Tijdens de installatie raakte ik de clear CMOS pinnen aan met een schroevendraaier terwijl er stroom op stond. PC viel uit en ging niet meer aan via de knop. Ik nam aan dat moederbord dood was.

Een upgrade was long overdue, dus ik koos ervoor om mijn Z270X en i7 6700K te vervangen met een X570 en Ryzen 5800X. Het moederbord is een tweedekansje van Coolblue, waarvan alleen de doos open is geweest. De 5800X zat toen nog vast in een Belgisch depot, dus voor nu had ik een tweedehands 2600X gevonden om alvast te starten. Ik verving oude moederbord en CPU, plaatste alles in de nieuwe setup om vervolgens erachter te komen dat ik deze ook niet aan de praat kreeg. De RGB elementen geven licht, maar op de powerknop drukken doet niets. Was mijn oude moederbord dan niet dood, maar was er iets anders aan de hand?

Wat ik al probeerde
  • Moederbord en CPU vervangen
  • GPU en RAM eruit, om zo POST te krijgen.
  • Andere voeding proberen.
  • Power switch met reset button wisselen.
  • Proberen te starten met een schroevendraaier.
  • Een powerknop uit een andere behuizing geprobeerd.
  • Andere power cable.
  • Een ander stopcontact
Niks zorgt ervoor dat de setup reageert op de powerknop. Ik snap het niet meer. Is mijn nieuwe moederbord ook toevallig DOA of iets anders? Weet eerlijk gezegd niet meer wat ik nog kan proberen en sta open voor suggesties. De 5800X is inmiddels binnen, maar zit nog in de verpakking.

Setup
  • Asus ROG Strix X570-E Gaming
  • Ryzen 2600X (of 5800X)
  • Kingston HyperX Fury 2666 4x8GB
  • GeForce 1080GTX Founder's Edition
  • Samsung 980 1tb m.2
  • Cooler Master 650w
Video van de fail https://streamable.com/cbyrq9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
2600X heeft geen ingebouwde GPU, dus "GPU en RAM eruit, om zo POST te krijgen" heeft geen zin, want dan krijg je sowieso geen beeld.

Ergo, videokaart is mogelijk ook komen te overlijden. Dat zou je kunnen proberen te vervangen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Bedankt voor jouw reactie. Zelfs zonder GPU zou ie toch ten minste moeten reageren op de powerknop? Normaal krijg je dan piepjes of een foutcode op de Q-code display.

[ Voor 4% gewijzigd door Jae op 04-12-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24
Jae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:48:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. Zelfs zonder GPU zou ie toch ten minste moeten reageren op de powerknop? Normaal krijg je dan piepjes of een foutcode op de Q-code display.
Correct, steeds dezelfde voeding gebruikt? Dat zie ik nergens (of ik las erover heen)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Bad Brains schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:52:
[...]
Correct, steeds dezelfde voeding gebruikt? Dat zie ik nergens (of ik las erover heen)
Bedankt voor je reactie. Nee, ik probeerde al een andere PSU, andere power cable en ander stopcontact. No dice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24
Dan is het handig om foto's te plaatsen, des te meer des te beter.

edit;

Doe jezelf een lol en bouw de boel weer op maar dan uit de kast, op je mobo doos of zo.
Dan kun je echt beter trouble shooten.
Persoonlijk bouw ik nooit eerder iets in voordat ik de bare onderdelen getest heb dat het start op die manier.

[ Voor 65% gewijzigd door Bad Brains op 04-12-2021 14:58 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Jae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:53:
[...]

Bedankt voor je reactie. Nee, ik probeerde al een andere PSU, andere power cable en ander stopcontact. No dice.
Merk en type van de gebruikte voedingen?

Buiten de behuizing op een stuk karton geprobeerd op te starten?

Geprobeerd met één geheugenmodule? (Sws is 4 modules niet aan te raden met een 2600X en is 2666 MT/s aan de trage kant voor een 5800X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Bad Brains schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:55:
Dan is het handig om foto's te plaatsen, des te meer des te beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6fI8GMps6ADn_3MS_aR4EHNQLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXVtsceYsb0N2ZwbBpzofx5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcXq03DYSmWXyqc592NXItDlLRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQP3N4s4jlo5t4GKqwI4lr7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX8jsIht2UhlKGnn_WKY1lw_d0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U2bcxarUMz5MVtugYRg2RPp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEJOlmZ0RjK7kmB9SpZIrrf180c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fylLxRmfLitQ2tWktHIrkCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RybfpPwegk2F-LgnksdTTu6fcRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2zOVAiYyMDGYrP97wYMGhPj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJDo1yVMNMWr7YGr3GPcs5AttNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dlz0Hy5Tw7VvcZfwp88F4tv6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Uszka schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:59:
[...]

Merk en type van de gebruikte voedingen?
  • Cooler Master 650 main.
  • Corsair 540 als backup geprobeerd.
Weet dat het weinig oogt, maar zou genoeg moeten zijn voor enkel moederbord, CPU en cooler.
Buiten de behuizing op een stuk karton geprobeerd op te starten?
Nog niet.
Geprobeerd met één geheugenmodule? (Sws is 4 modules niet aan te raden met een 2600X en is 2666 MT/s aan de trage kant voor een 5800X)
Ja. Met 0 ook, maakte niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Jae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:24:
[...]
  • Cooler Master 650 main.
  • Corsair 540 als backup geprobeerd.
Van de Cooler master is het dus de GM G650M. Hoe oud is die? Ding is sinds 2013 op de markt en ik ben heel wat dooie tegen gekomen de laatste paar jaar want dat spul gaat niet langer dan 5 jaar betrouwbaar mee.

Wat is het exacte model van de Corsair voeding?

In ieder geval alles los halen wat niet nodig is om op te kunnen starten zoals opslag, interne USB aansluitingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo2UOVYaTtqaKvNusfvIPu2KgPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xxzb0CPtZwqRQNX4OBXudSkW.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel CPU, originele cooler en stroom. Met schroevendraaier geprobeerd te starten. Geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Waarom mist het moederbord een paar onderdelen op de chipset koeling?

Welke Corsair voeding is het?

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 05-12-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:58
Volgens mij moet je minimaal 1 geheugenmodule gebruiken maar staat het gebruikte geheugen op de qvl list bij het moederbord? Mijn rog b550 had ook erg veel moeite met bepaalde geheugen modules .Daarom zou ik het met de 5800x proberen omdat die meer compatible is met geheugen dan de 2x00 serie. Volgens mij heeft iedere generatie een eigen qvl bij dat moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 01:12
Idealiter test je de onderdelen in een ander werkend systeem. Met name videokaart, CPU, mobo, voeding en geheugen zodat je kunt bevestigen welke onderdelen het zeker weten nog prima doen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-10 22:50
Het lijkt er op dat het moederbord het power on signaal niet doorgeeft, of dat de voeding het signaal niet oppakt / defect is. De voeding kun je evt controleren met een voedingtester / de paperclip-test (google, let op dat je exact de juiste pins pakt).

Ik heb ook éénmaal een tweedekans moederbord geprobeerd maar dat was geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de 5800X heb je bios 2606 nodig, de 2600 moet zo ondersteund worden (v 0704).

Welke bios versie steekt erop? Hangt meestal ergens een sticker op het mobo met barcode en bios versie enzo.

https://rog.asus.com/moth...gaming-model/helpdesk_cpu

Ik zien trouwens dat je mobo BFB heeft dus je zou de laatste bios erop kunnen flashen.

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 06-12-2021 06:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Jae schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:41:
. Het moederbord is een tweedekansje van Coolblue, waarvan alleen de doos open is geweest.
Ik ga er niet van uit dat je zelf de chipset koeler uit elkaar hebt gehaald, dus er is wel iets meer mee gebeurd dan alleen een open doos met dit "tweedekansje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:39
Skybullet schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:17:
dus er is wel iets meer mee gebeurd dan alleen een open doos met dit "tweedekansje".
Daarnaast, mensen gebruiken Koop op Afstand vaak ook bij defecten, omdat dit nu eenmaal veel sneller is dan weken wachten op een RMA. Ook vreemde niet vaak optredende defecten worden vaak onder koop op afstand afgehandeld omdat men (terecht) bang is dat het tijdens een test bij de fabrikant niet gevonden wordt en ongerepareerd terug komt.

Het grootste deel tweedekansjes komt namelijk uit geretourneerde producten onder koop op afstand die niet meer als nieuwe te verkopen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door !mark op 06-12-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Bedankt voor jullie reacties. Probeer hieronder jullie vragen te beantwoorden.
  1. De voeding is een oude Corsair 550 die werkend was opgeborgen. Zowel de Cooler Master 650 als de 550 geven stroom aan de mobo, maar starten het niet.
  2. De chipsetcooling elementen haalde ik er zelf af om een m.2. erin te plaatsen. De m.2 haalde ik eraf om zo minimaal mogelijk op te starten. Moederbord kwam wel nieuw uit de doos.
  3. Helaas heb ik geen ander werkend systeem om erin te sleutelen.
  4. Welke bios versie ik heb, durf ik niet te zeggen. Ik ga een nieuwere versie flashen wanneer een nieuw moederbord binnen is...
Mijn plan is om de tweedekansje retour te sturen. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Inmiddels een nieuwe voeding besteld, die komt deze week binnen. Ik bestel ook meteen een nieuw exemplaar van het moederbord. Dit gaat niet werken zo. Hopelijk lost dat het een en ander op.

Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor jullie tijd en moeite _/-\o_ . We spreken elkaar snel~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Goed nieuws. Inmiddels is mijn nieuwe voeding en moederbord binnen. Eerst getest op karton zoals aanbevolen. Naderhand in het systeem geplaatst en aangesloten. Alles doet het. Het lag dus toch aan het moederbord hiervoor of de voedingen. Ik wil jullie allen danken voor het meedenken. Bedankt voor het advies, jullie tijd en moeite. Ik stel het zeer op prijs O+

Het probleem dat ik nu heb, is Windows 8.1 drivers vinden voor de Asus ROG Strix X570-E Gaming. Ben geen fan van Windows 10 vanwege privacy en het opbouwen van een ads/interesse profiel. Alleen kan geen drivers vinden voor mijn moederbord... :/

[ Voor 77% gewijzigd door Jae op 09-12-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Jae schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:15:
Goed nieuws. Inmiddels is mijn nieuwe voeding en moederbord binnen. Eerst getest op karton zoals aanbevolen. Naderhand in het systeem geplaatst en aangesloten. Alles doet het. Het lag dus toch aan het moederbord hiervoor of de voedingen. Ik wil jullie allen danken voor het meedenken. Bedankt voor het advies, jullie tijd en moeite. Ik stel het zeer op prijs O+

Het probleem dat ik nu heb, is Windows 8.1 drivers vinden voor de Asus ROG Strix X570-E Gaming. Ben geen fan van Windows 10 vanwege privacy en het opbouwen van een ads/interesse profiel. Alleen kan geen drivers vinden voor mijn moederbord... :/
Beetje offtopic, maar heb je Facebook? zo ja dan is Windows 10 echt niet zo erg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jae
Markozv schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:45:
[...]

Beetje offtopic, maar heb je Facebook? zo ja dan is Windows 10 echt niet zo erg
Jouw analogie is niet off-topic en ik begrijp het. Ik heb geen Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Maar om je opweg te helpen, download de drivers voor win 10 pak ze uit met 7zip en installeer ze door via apperaatbeheer naar de juiste driver map te verwijzen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:18
[...]

Ik zou lekker upgraden naar Windows 10. Met deze tool kun je alle spyware/callback gerelateerde dingen uitzetten en uithouden (na Windows Updates willen sommige instellingen namelijk wel weer eens aangezet worden). Dus regelmatig even dat tooltje draaien.

https://www.oo-software.com/en/shutup10

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51

Ik gebruik een mooi scriptje waarmee ik alle rotzooi van windows sloop bij een nieuwe installatie, meegeleverde apps, telemetry, scheduled tasks, cortana en meer.

Vervelend is wel dat Windows bij een feature update wat van die rotzooi weer terug kan zetten op je pc, dus na elke feature update draai ik het script weer.

Als je interesse hebt om dan toch naar Windows 10 up te graden kan je me een persoonlijk bericht sturen :-)

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:02
[...]
Misschien heb je iets aan dit oude topic van mij. Windows 10 drivers doen het ook wel op Windows 8.1, maar je moet het systeem er wel van overtuigen dat ze daarvoor geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Markozv schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:53:
Maar om je opweg te helpen, download de drivers voor win 10 pak ze uit met 7zip en installeer ze door via apperaatbeheer naar de juiste driver map te verwijzen ;-)
Bedankt voor je reactie. Dat probeerde ik al natuurlijk, werkte helaas niet. Wist via de producenten van sommige componenten wel drivers te installeren die bestemd zijn voor Win 8.1, bijvoorbeeld Realtek en Intel zelf.
Saeverix schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou lekker upgraden naar Windows 10. Met deze tool kun je alle spyware/callback gerelateerde dingen uitzetten en uithouden (na Windows Updates willen sommige instellingen namelijk wel weer eens aangezet worden). Dus regelmatig even dat tooltje draaien.

https://www.oo-software.com/en/shutup10
Bedankt voor jouw reactie. Ben ermee bekend, van horen zeggen een gratis tool die ook echt goed werkt. Dacht altijd waarom genezen als ik het kan voorkomen? Misschien moet ik er toch aan geloven...
Generaal Pep schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik een mooi scriptje waarmee ik alle rotzooi van windows sloop bij een nieuwe installatie, meegeleverde apps, telemetry, scheduled tasks, cortana en meer.

Vervelend is wel dat Windows bij een feature update wat van die rotzooi weer terug kan zetten op je pc, dus na elke feature update draai ik het script weer.

Als je interesse hebt om dan toch naar Windows 10 up te graden kan je me een persoonlijk bericht sturen :-)
Bedankt voor jouw reactie. Nooit meer updaten dan :P Ik neem het mee in overweging, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
PhilipsFan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:08:
[...]

Misschien heb je iets aan dit oude topic van mij. Windows 10 drivers doen het ook wel op Windows 8.1, maar je moet het systeem er wel van overtuigen dat ze daarvoor geschikt zijn.
Dope! Ik ga dit eens lezen en proberen, hartelijk dank voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:53
*knip* nee, geen HK opmerkingen hier

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 21-12-2021 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 17:14
Naast O&O Shutup10 die ik zelf ook gebruik kun je ook nog W10Privacy gebruiken, deze biedt een hele hoop andere opties zoals het verwijderen/uitzetten van nutteloze apps, irritante rotzooi, meldingen en allerlei tweaks.
Ik heb hem als portable exe op een USB stick staan icm een ini file waar mijn keuzes in staan. Zodat wanneer ik een nieuwe "rekenmachine" krijg (onderdelen update) met een klik weer mijn eigen settings terug heb.
(Bij een nieuwe windows install eerst zorgen dat windows update zegt dat er geen nieuwe updates meer zijn en dat Windows Modules installer niet meer bezig is in Taakbeheer)

-Ik kan desnoods mijn ini file hier linken als ik weer bij mn computer ben.
https://www.w10privacy.de/english-home/

[ Voor 21% gewijzigd door Phenos2 op 21-12-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jae
Ik heb alle essentiële onderdelen werkend gekregen gelukkig. Behalve de onboard WiFi6 en Bluetooth. Lukt mij niet met het trucje om dat geïnstalleerd te krijgen op Win8.1, ook niet met SDI (echt handige tool). Bedankt voor jullie opmerkingen.
Pagina: 1