4TB hdd in GPT extern wordt intern herkend als 2TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-06 21:43

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een 4TB hhd in een externe usb behuizing, welke in ga verhuizen naar in de pc. Op zich niet heel bijzonder, alleen herkend Windows dan maar 2TB.

Hardware;
pricewatch: MSI Z170A PC MATE
pricewatch: WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB
pricewatch: Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0 Zwart
Windows 10, 64-bit

Dus hhd in de usb behuizing, werkt met 1 partitie van 4TB, schijfbeheer geeft ook aan dat deze in GPT is geformatteerd. Als ik deze hdd in de pc plaats, dus dmv sata, geeft schijfbeheer een partitie aan van 2tb en een ongebruikt deel.

Ik ben momenteel het eea van de schijf aan het kopiëren, voordat ik verder rommel. Maar volgens mij snap ik nu niet helemaal wat dit is, GPT is juist toch zonder die 2TB limitering welke MBR wel heeft? Wat ook zo is, want anders zou het extern ook niet werken, toch? In de BIOS ben ik geen relevante optie tegengekomen, waarvan ik denk dat het iets zou kunnen zijn.
Momenteel heb ik geen idee, hebben jullie de oplossing of tips?

[ Voor 8% gewijzigd door zekerpixels op 04-12-2021 14:37 ]

Beste antwoord (via zekerpixels op 05-12-2021 21:40)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kun je kijken wat in Linux het verschil is in
sudo fdisk -l
met de schijf direct aangesloten en via USB? Ik vermoed dat de SATA-USB converter een andere logische sector grootte doorgeeft dan bij direct aangesloten. Aangezien de partitie grootte in sectors wordt uitgedrukt, heeft dat direct invloed op de grootte van de partities.
Ben(V) schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:06:
Hoogst waarschijnlijk is die partitie in die USB enclosure een Hybrid MBR (LBA 0 + GPT) en is je moederborad nu alleen EFI.
Nee, dat kan het niet zijn. Ongeacht wat je moederbord doet, je OS 'ziet' altijd de rauwe schijf, en interpreteert zelf de partitietabel. Een GPT compatible OS zal het MBR deel van een hybrid MBR gewoon negeren, of hij hem nu via SATA of via USB ziet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
Je hebt kans dat je behuizing maximaal 2 TB-partities aan kan en er dan meerdere aan elkaar knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
White Feather schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:36:
Je hebt kans dat je behuizing maximaal 2 TB-partities aan kan en er dan meerdere aan elkaar knoopt.
Ik heb de behuizing e toegevoegd aan, geen idee of dat het geval is. Zover ik weekt heb ik met deze behuizng nog een schijven van intern en extern verwisseld wele groter dan 2tb zijn.
pricewatch: Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0 Zwart
Maar stel dat dit het geval is, dan is het intern formatteren en dan zou het moeten werken. Onhandig ik dacht even snel dit te doen, maar dan zeker iets om te noteren op de behuizing.

[ Voor 15% gewijzigd door zekerpixels op 04-12-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:55
Als Windows alleen een 2TB deel ziet en een 2TB deel niet toegewezen dan ziet Windows snapt hij de partietabel die erop staat niet.
Hoogst waarschijnlijk is die partitie in die USB enclosure een Hybrid MBR (LBA 0 + GPT) en is je moederborad nu alleen EFI.
Zie:
Wikipedia: GUID Partition Table

Je kunt proberen het niet toegewezen deel van die disk toe te voegen aan de 2TB die hij wel ziet, maar persoonlijk zou ik dat niet proberen tenzij je de data die erop staat niet van belang is.

Is die wel van belang zou ik die disk er snel uithalen, weer in de USB enclosure stoppen en die data eerst ergens veiligstellen.
Ook de data die je nu in dat 2TB deel ziet lijkt beschikbaar, maar als delen van bestanden of het andere deel van die disk staat is dat bestand corrupted zonder dat je dat ziet tot je de inhoud benadert.
Daarna zou ik hem weer in je PC stoppen en hem opnieuw partitioneren.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 05-12-2021 11:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Sharkoon geeft op de website aan dat de behuizing maximaal 8TB support https://en.sharkoon.com/product//10394#specs

Ik weet niet wat er gebeurt is maar, met die partities is in ieder geval iets vreemds aan de hand. Dus op de 4TB schijf uit de behuizing, ziet windows een 2TB beveiligde GPT partitie en 2TB niet toegewezen. Linux daarentegen, zegt zoek het zelf maar uit ik weet helemaal niks. Nu weet ik nog wel dat deze schijf initieel is geformatteerd in die behuizing, met andere schijven nooit problemen me gehad maar deze waren ook niet groter dan 2TB.

Ik ben een uurtje of 14 bezig geweest, om alles eraf te kopiëren, vervolgens weer in de PC geplaatst en geformatteerd en dat werkt. Maar ik heb nu wel mijn twijfels aan de behuizing en daarin formatteren of hoe ik dat dan ook van elkaar heb gekregen, wat dit is natuurlijk totaal niet handig.

[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 05-12-2021 13:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Kun je kijken wat in Linux het verschil is in
sudo fdisk -l
met de schijf direct aangesloten en via USB? Ik vermoed dat de SATA-USB converter een andere logische sector grootte doorgeeft dan bij direct aangesloten. Aangezien de partitie grootte in sectors wordt uitgedrukt, heeft dat direct invloed op de grootte van de partities.
Ben(V) schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:06:
Nee, dat kan het niet zijn. Ongeacht wat je moederbord doet, je OS 'ziet' altijd de rauwe schijf, en interpreteert zelf de partitietabel. Een GPT compatible OS zal het MBR deel van een hybrid MBR gewoon negeren, of hij hem nu via SATA of via USB ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Hoe is de schijf geformatteerd ?
wat is het bestandssysteem van de schijf?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:55
Start diskpart
Geeft het command:
list disk

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 05-12-2021 14:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ik heb wel fdisk uitgevoerd, maar kan niet meer herinneren wat de sector grootte was. De schijf is inmiddels geformatteerd, want die heb ik nodig en terugkopieren gaat nog wel even duren, dus dat kan ik niet nogmaals bekijken.

De schijf was initieel geformatteerd geformatteerd in ntfs in een enkele partitie mbv schijfbeheer met de disk in de behuizing.

Ik heb nog een 3tb schijf met een wat twijfelachtige conditie, welke ik wel in de behuizing kan zetten om het eea mee te testen. Ik ga vanavond eens proberen of ik dit kan reproduceren en dan post ik de uitvoer van de commands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Oke, ik heb het gereproduceerd met een andere hdd, dit is wat ik heb gedaan;
Windows
  • 3TB hdd in de externe behuizing en aangesloten middels usb
  • geformateerd met schijbeheer in een enkele 3TB ntfs partitie en wordt netjes herkend door explorer als 3TB schijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMI9p4JkinfA1OtV0rhXroRA5Vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EQBoDRZ2paUtsgdZhrwlxIBx.png?f=fotoalbum_large
  • 3TB hdd uit de exterene behuizing gehaald en aangesloten in de pc middels sata
  • Nu, wordt de schijf niet direct door windows herkend, hierbij een plaatje vanuit schijfbeheer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwxfbMjFI7-doCCjj3QDJvJUZdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rqd9uMxoTI0Z64HDYr5S3u0S.png?f=fotoalbum_large

Edit: Ik boot nu even in linux om gparted te openen en fdisk uit te voeren, een paar minuutjes dan update ik deze post met die resultaten.
Linux
  • gparted en fdisk met de usb behuizing, deze is dan ook zichtbaar in de file manager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ipfVSTKh_Jlerm0AMB1URMHF8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QRvdbMiutSgabcWbvkqnUnre.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu7-PMIKceOIDRkPYnpG18BHI_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9RVXe2mHWJCw72WgD0tvlYoy.png?f=user_large
  • deze hdd via sata aangesloten, geeft gparted unallocated.
  • fdisk is interessant, sector size en disklabel zijn niet meer hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xI6nOkE6_G3B0m3gzcoaAH913w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUr3IAOjickKeuxCz8LtfCaV.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door zekerpixels op 05-12-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De GPT partititie tabel beding op sector 34, en is erop gezet met 4kB sectors. Verder is een protective MBR op sector 0. Met 512B sectors zit wordt de MBR op 0 nog steeds herkend, maar op sector 34 zit bogus.
Pagina: 1