Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-05 09:33
Mijn vraag
Ik heb kort geleden voor het eerst een PC gebouwd. Ik heb alleen maar nieuwe onderdelen gebruikt (behalve GPU). Nu valt de computer af en toe zomaar uit. Vaak blijft het lampje van de RGB GPU bracket wel branden.

Ik heb de computer weggebracht naar een computer zaak. Ze geven aan dat ze hebben getest met een andere voeding (geen idee of de kabels ook getest zijn), GPU en werkgeheugen.

Moederbord en CPU hadden ze niet getest en hun dachten dat het in het moederbord zou liggen.

Zowel moederbord en CPU teruggestuurd. De winkel gaf aan dat de CPU stuk was en hebben deze vervangen. Moederbord zou goed zijn.

Alles weer in elkaar gezet, netjes opnieuw windows geinstalleerd en het probleem doet zich nog steeds voor.

De temperaturen zijn geen issue tijdens het uitvallen. Het gebeurt vaak tijdens het spelen van de Sims, of als ik een stresstest uitvoer waarbij ik de CPU en GPU tegelijk start.

Waar zou dit aan kunnen liggen of welke dingen kan ik nog uitsluiten vanaf huis?

Bij de laatste keer ging vanuit het BIOS scherm iets draaien waarin stond dat de C schijf werd gerepareerd. Zou het aan mijn M.2 schijf kunnen liggen? Die zit wel in een PCIe 4.0 slot maar blijkt achteraf een 3.0 kaartje te zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 vanaf USB geboot via de microsoft tool.

AMD Ryzen 5 5600X processor
Corsair DDR4 Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
Gigabyte B550 GAMING X moederbor
be quiet! MC1 M.2 SSD Cooler
be quiet! Pure Base 500 Black Window Midi Tower Behuizing
be quiet! Pure Wings 2, 140mm
Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
EVGA SuperNOVA 750 GT, 80+ GOLD 750W PSU / PC voeding
Samsung 980 500GB M.2 SSD
MSI GTX 980TI 6GB

[ Voor 8% gewijzigd door Ben9561 op 04-12-2021 14:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Wat is het exacte modelnummer en versienummer van het Corsair RAM?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

Moederbord BIOS up to date?

Voeding is meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
Goede nieuws is dat je een reproduceerbaar probleem hebt ('als ik een stresstest uitvoer waarbij ik de CPU en GPU tegelijk start').

Ik zou beginnen met testen van één geheugen reepje op stock snelheden (dus niet op 3200 Mhz). Grote kans dat je probleem dan weg is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Uszka schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:22:
Wat is het exacte modelnummer en versienummer van het Corsair RAM?
[Afbeelding]

Moederbord BIOS up to date?

Moederbord is versie F10 geupdate via BIOS programma. Via de website is er een versie F14, maar dat lukt niet om die handmatig te updaten.

RAM is 2x versie 3.30 en 2x versie 4.32

Voeding is meh!
Is de voeding niet voldoende of gewoon een slechte optie? Had juist gegoogled naar een goede voeding is deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
sdk1985 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:29:
Goede nieuws is dat je een reproduceerbaar probleem hebt ('als ik een stresstest uitvoer waarbij ik de CPU en GPU tegelijk start').

Ik zou beginnen met testen van één geheugen reepje op stock snelheden (dus niet op 3200 Mhz). Grote kans dat je probleem dan weg is.
Ik heb verder niets gedaan in de bios kwa snelheden. Dus neem aan dat die niet op 3200 mhz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Met 1 reepje valt die net zo goed uit. Direct op het moment dat ik de stresstest begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Dat wordt dan een ander setje geheugen bestellen. Kijk daarvoor op de QVL / VQL van het moederbord. Grote kans dat met een ander reepje het probleem zichzelf oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Met een kit 3.30 en een kit 4.32 ben je dus RAM aan het mixen want de gebruikte geheugen IC's op die modules zijn niet hetzelfde. Sws werkt 4.32 matig tot slecht met Ryzen.

Probeer eerst met alleen de 3.30 modules in A2 en B2 op de stock snelheid.

BIOS moet hoe dan ook geüpdate worden naar minimaal F12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
sdk1985 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:49:
Dat wordt dan een ander setje geheugen bestellen. Kijk daarvoor op de QVL / VQL van het moederbord. Grote kans dat met een ander reepje het probleem zichzelf oplost.
Deze https://download.gigabyte...4651d9b2b345e190debda4e98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Oke ik heb nu de BIOS naar F14e geupdate met 1 reepje ram er in. Dit is wel de 4.32 hij lijkt het nu niet meer de te doen.

Zou dit echt een BIOS functie geweest kunnen zijn?

En dat van het RAM snap ik alleen zit ik nu wel met 4 nieuwe reepjes die ik niet zomaar kan omruilen. Deze RAM er in is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh51Hh1cq1nMQ5I6jwYLuSH6-is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvMsy4LHHgi8oNvdeJjKn9n6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ben9561 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:18:
Oke ik heb nu de BIOS naar F14e geupdate met 1 reepje ram er in. Dit is wel de 4.32 hij lijkt het nu niet meer de te doen.

En dat van het RAM snap ik alleen zit ik nu wel met 4 nieuwe reepjes die ik niet zomaar kan omruilen. Deze RAM er in is geen optie?
Bios updates kunnen inderdaad 'improved memory support' als onderdeel van de release notes hebben staan.

Als je goed op de lijst van Gigabyte kijkt dan zie je dat circa 70% van de reepjes maar één vinkje heeft wat inhoud dat Gigabyte expliciet aangeeft dat de boel werkt met twee modules en dus niet met vier modules. Het draaien van 4 reepjes komt in die gevallen dus niet door (alle) stabiliteit testen. Het draaien van 4 reepjes kan wel, maar is dus lastiger. Zeker als je niet vooraf je onderzoek doet.

Dat nog even los van het punt dat @Uszka al maakt dat je uberhaupt geen modules moet mixen.

(Overigens had je natuurlijk ook geheugen kunnen bestellen puur om vast te stellen of dit het probleem oplost. Als dat niet het geval was had je het nieuwe geheugen retour kunnen sturen. Was dat wel het geval dan wordt het een gevalletje verkopen of reclameren.)

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 04-12-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
sdk1985 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:22:
[...]

Bios updates kunnen inderdaad 'improved memory support' als onderdeel van de release notes hebben staan.

Als je goed op de lijst van Gigabyte kijkt dan zie je dat circa 70% van de reepjes maar één vinkje heeft wat inhoud dat Gigabyte expliciet aangeeft dat de boel werkt met twee modules en dus niet met vier modules. Het draaien van 4 reepjes komt in die gevallen dus niet door (alle) stabiliteit testen. Het draaien van 4 reepjes kan wel, maar is dus lastiger. Zeker als je niet vooraf je onderzoek doet.

Dat nog even los van het punt dat @Uszka al maakt dat je uberhaupt geen modules moet mixen.

(Overigens had je natuurlijk ook geheugen kunnen bestellen puur om vast te stellen of dit het probleem oplost. Als dat niet het geval was had je het nieuwe geheugen retour kunnen sturen. Was dat wel het geval dan wordt het een gevalletje verkopen of reclameren.)
Ja ik had dus een computerzaak er naar laten kijken en die hadden getest met ander geheugen vertelde ze mij, dat was niet het probleem. Ik ben daar dus ook vanuit gegaan.

Ik snap het verhaal van hierboven. Dus beter 2 reepjes er in laten ipv 4? En welke versie zou dat het beste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ben9561 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:18:

Ja. Nieuwere BIOS versies geven vaak betere compatibiliteit en stabiliteit. Niet alleen met hardware onderling maar ook met software.
Probeer het gewoon. Eerst met 2 modules van dezelfde versie in A2 en B2. Werkt dat goed dan doe je de modules van de ene versie in A1 en A2 en de andere versie in B1 en B2. Eerst op de native snelheid testen. Loopt dit stabiel dan XMP een slinger geven. Heb je een crash dan de snelheid in XMP verlagen van 3200 naar 3000 of 2933. Nog steed een crash dan de snelheid blijven verlagen to je geen crash meer hebt.
Ben9561 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:26:
Dus beter 2 reepjes er in laten ipv 4? En welke versie zou dat het beste zijn?
4.32 is een beetje de afvalbak van ongedefinieerde Samsung dies. 3.30 is duidelijker gespecificeerd en zou Micron A-die 8bit moeten zijn. Die zou ik doen. Misschien wil je dat checken met Taiphoon burner.

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 04-12-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Uszka schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:28:
[...]

Ja. Nieuwere BIOS versies geven vaak betere compatibiliteit en stabiliteit. Niet alleen met hardware onderling maar ook met software.

[...]

Probeer het gewoon. Eerst met 2 modules van dezelfde versie in A2 en B2. Werkt dat goed dan doe je de modules van de ene versie in A1 en A2 en de andere versie in B1 en B2. Eerst op de native snelheid testen. Loopt dit stabiel dan XMP een slinger geven. Heb je een crash dan de snelheid in XMP verlagen van 3200 naar 3000 of 2933. Nog steed een crash dan de snelheid blijven verlagen to je geen crash meer hebt.
Oke dus als alles zou werken dan versie 3.30 A1 / 4.32 A2 / 3.30 B1 / 4.32 B2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ben9561 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:30:
[...]

Oke dus als alles zou werken dan versie 3.30 A1 / 4.32 A2 / 3.30 B1 / 4.32 B2?
Ja Zeg ik het nu verkeerd? Niet gaan mixen binnen een geheugenkanaal @Ben9561
A1 3.30
A2 3.30
B1 4.32
B2 4.32

[ Voor 22% gewijzigd door Uszka op 04-12-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Oke nou bedankt voor alles iedereen! Ik zal mijn dochter aan het spelen zetten met de Sims om de kijken of het probleem zich daar op lost.

Ik heb er nu weer 16gb in zitten omdat ik die niet meer terug kan sturen. De andere 16gb kan nog wel terug. Dan maar eens investeren in een goed setje. (leermomentje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
Uszka schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:33:
[...]

Ja Zeg ik het nu verkeerd? Niet gaan mixen binnen een geheugenkanaal @Ben9561
A1 3.30
A2 3.30
B1 4.32
B2 4.32
Ja en als ik als leek het goed begrijp moet er eerst geheugen in A2 en B2 en dan als ik uitbreid moeten dezelfde sticks in A1 en A2 / B1 en B2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ben9561 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:25:
[...]

Ja en als ik als leek het goed begrijp moet er eerst geheugen in A2 en B2 en dan als ik uitbreid moeten dezelfde sticks in A1 en A2 / B1 en B2?
Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ben9561 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:40:
Oke nou bedankt voor alles iedereen! Ik zal mijn dochter aan het spelen zetten met de Sims om de kijken of het probleem zich daar op lost.

Ik heb er nu weer 16gb in zitten omdat ik die niet meer terug kan sturen. De andere 16gb kan nog wel terug. Dan maar eens investeren in een goed setje. (leermomentje).
Het gaat niet zozeer om een goed setje, maar om een setje dat werkt met je bios. Vandaar dat die QVL/VQL bestaat. Verder is het makkelijker om 2 dan 4 modules aan de praat te krijgen. Ga je 2 hele andere sets gebruiken dan kan het stabiel werken, maar ik heb ook weleens gezien dat de performance daarvan enorm inkakte omdat het moederbord de timings automatisch omhoog had gegooid.

Dus wil je naar 32 GB dan is het makkelijker om 2x 16 aan te schaffen en de 2x 8 te verkopen. Wil je graag 4 modules dan zou ik altijd iets pakken dat is getest door de fabrikant, of accepteren dat je zelf uitgebreid moet gaan testen en mogelijk meerdere sets op de gok moet gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
sdk1985 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:22:
[...]

Het gaat niet zozeer om een goed setje, maar om een setje dat werkt met je bios. Vandaar dat die QVL/VQL bestaat. Verder is het makkelijker om 2 dan 4 modules aan de praat te krijgen. Ga je 2 hele andere sets gebruiken dan kan het stabiel werken, maar ik heb ook weleens gezien dat de performance daarvan enorm inkakte omdat het moederbord de timings automatisch omhoog had gegooid.

Dus wil je naar 32 GB dan is het makkelijker om 2x 16 aan te schaffen en de 2x 8 te verkopen. Wil je graag 4 modules dan zou ik altijd iets pakken dat is getest door de fabrikant, of accepteren dat je zelf uitgebreid moet gaan testen en mogelijk meerdere sets op de gok moet gaan proberen.
Helder! Dat zeg ik, ik ben nog een leek en heb te makkelijk nagedacht over het RAM geheugen. Ik ga mij daar eens in verdiepen en wellicht een nieuw setje 2x 16 en dan wel een goede die icm het moederbord/cpu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben9561
nog even een kort vraagje. Het kan geen kwaad om een 3600 mhz reepje in een moederbord te doen die tot 3200 mhz is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 23:50
Op de QVL staat aangegeven op welke snelheid het geheugen zou moeten kunnen draaien op dat moederbord. Het kan zijn dat je een 3600MT setje hebt, wat enkel gevalideerd is op 3200MT. Dat wil zeggen dat het zou kunnen werken op 3600MT, maar dat ze het niet garanderen. De 3200MT garanderen ze dan wel. Het geheugen kan namelijk langzamer draaien dan dan zijn topsnelheid.
Pagina: 1