• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik zat zo eens te denken... We kennen de diepzee niet, zouden daar intelligente wezens kunnen wonen die net zo intelligent zijn als ons?
Columbus zag een UFO in de zee verdwijnen, misschien komen ze wel van de bodem van de zee.

Verwijderd

Hmmm, zou kunnen.

Zoiets als de film 'The Abyss' ofzo...

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 09:59

fulgore

goud

Misschien zijn die wezens in zee wel veel intelligenter dan wij en zitten ze nu op een andere planeet te wachten totdat wij een x langskomen met de Space Shuttle.

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26

Alpine

Twisted animator

De hersenen van een dolfijn zijn groter dan die van een mens.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Ik hoor alleen maar misschien, zou kunnen oid. Wat schiet je hiermee op?

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Er is een verschil tussen intelligentie en beschaving. Die kan alleen ontstaan als de omstandigheden het toelaten. Olifanten en chimpansees, bijvoorbeeld, zouden (na nog een x miljoen jaar ongestoorde evolutie) waarschijnlijk ons niveau van ontwikkeling kunnen bereiken of zelfs overtreffen. Dolfijnen (en mogelijk andere hogere maritieme levensvormen) waarschijnlijk niet - zij hebben geen mogelijkheid tot het creeeren van vuur (zo'n beetje de 'uitvinding' die alles in beweging heeft gezet voor de mens). Vuur is immers een chemische reactie die onderwater niet plaats kan vinden.

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op dinsdag 21 augustus 2001 18:57 schreef Nephilin het volgende:
zij hebben geen mogelijkheid tot het creeeren van vuur (zo'n beetje de 'uitvinding' die alles in beweging heeft gezet voor de mens). Vuur is immers een chemische reactie die onderwater niet plaats kan vinden.
Slecht voorbeeld, ze hebben immers geen vuur nodig dus het is hoogst onwaarschijnlijk dat het wordt uitgevonden.

(alhoewel, wij hebben ook veel onzinnige uitvinden, maar da's een ander verhaal)

Misschien hebben ze wel capaciteiten waar wij niets van weten? Telepatie oid?

Het lijkt er in ieder geval op dat dolfijnen een redelijk vergevorderde vorm van spraak kennen en dat is ook lang een 'indicatie voor intelligentie' geweest.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20

paradoXical

The ParadoX

In de diepzee wonen vooral (nog onbekende) en erg speciale dieren die zich aan het leven met relatief weinig voedsel en bijna geen licht hebben aangepast.

Maar wat bedoel je met intelligent leven in de diepzee?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Het zou natuurlijk kunnen dat er een paar van die beestje rondzwemmen
Op dinsdag 21 augustus 2001 18:07 schreef Alpine het volgende:
De hersenen van een dolfijn zijn groter dan die van een mens.
Grote maakt niet zoveel uit. Het gaat meer om het aantal 'kronkels' in hersenen. Maar het is waar dat dolfijnen meer kronkels hebben dan mensen. Ze zouden dan theoretich slimmer moeten zijn.

[niet serieus mode]
Die beestjes waren gewoon slim om geen beschaving op te bouwen en gewoon 'onbezorgt' rond te zwemmen. Heerlijk leven lijkt me dat. :)

Verwijderd

Áls er al intelligente(re) wezens op de zeebodem zouden leven, waarom zouden ze nog geen poging tot contact hebben geprobeerd? Wij(als mensen) varen toch ook óveral rond, dan zouden ze ons vast gezien hebben.

<vet paranoïde-modus>
of zouden ze al contact hebben gemaakt en weten we het niet dankzij Amerikaanse overheids-conspiracy's??
</vet paranoïde-modus>

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

MaDLiVe

.-Observer-.

Deze beesten hebben geen vuur nodig lijkt mij, ze hebben andere manieren om zichzelf te beschermen tegen factoren zoals, kou etc.

Daarbij wordt intellect vaak in de war gebracht met grootte van de hersenen, zag gister een documentaire waarin enkele wetenschappers hadden getracht de gemiddelde intelligentie van dieren te meten naderhad van hersen volume, gewicht, en afmetingen, hieruit volgde

mensen op 1 met 7,6
dolfijntjes op 2 met 6,4
terwijl de gemiddelde zoogdieren (landdieren) tegen de 2 á 3 zaten.

Over ander intelligent leven in de zee:

Volgens mij zoekt elke vorm van intelligentie naar een andere vorm van intelligentie, daarbij moet zij natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om dit uit te voeren...

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Heb je dan vuur nodig voor beschaving? Als ze daar op de bodem van de oceaan zitten met hun stokjes en hun mos zo van "huh, doet het niet" betekent het dan dat ze geen beschaving kunnen krijgen? Het wiel doet het in ieder geval wel onderwater. Computers wordt lastig... daarom hebben we geen zeemonsters op dit forum...
Maar uitvindingen en communicatie zijn onder water wel mogelijk, dan is er toch ruimte voor een beschaving?

• Mastermind
Mischien zijn die wezens een verklaring voor het verdwijnen van schepen.
De "Greys" hebben grote ovale ogen, zodat ze goed in het donkere water kunnen zien, en een soort van kieuw mondje.
Dus ze komen niet van een verre planeet maar gewoon van de zeebodem.

Trouwens, die wezens in "The Abyss" bestaan ECHT! Dat zag ik laatst op discovery, wezens met een looplicht in de randen, leek echt mooi! :)

Verwijderd

tsja, dolfijnen missen een handig tooltje : handen, vinders en duimen.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 21:47 schreef Mastermind het volgende:
Trouwens, die wezens in "The Abyss" bestaan ECHT! Dat zag ik laatst op discovery, wezens met een looplicht in de randen, leek echt mooi! :)
inderdaad je hebt van die kwallen en andere wazige beesten die fluoriserend licht geven in allerlei kleuren en is zeker heel mooi om te zien

Verwijderd

dolfijnen en walvissen etc. beschouw ik toch zeker als intelligent..

De VS en Russen hadden trainings programma's voor dolfijnen om vijandige duikers uit te schakelen / doden
dat project werd later stop gezet want hoewel de dolfijnen precies wisten wat ze moesten doen, weigerde ze mensen te doden 8-)

Verwijderd

[edit: helemaal fout]

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Tuurlijk . Iedereen weet toch dat daar de snorkels leven :D

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:38
Hetgene waardoor wij zo geëvolueerd zijn is de opponeerbare duim.
Dolfijnen e.d zullen nooit in staat zijn om ons te evenaren kwa technologisch vernuft, geen enkel dier/wezen zonder handen zal zich zo evolueren als de mens.

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Op woensdag 22 augustus 2001 09:59 schreef AnotherFruitcake het volgende:
Dolfijnen e.d zullen nooit in staat zijn om ons te evenaren kwa technologisch vernuft, geen enkel dier/wezen zonder handen zal zich zo evolueren als de mens.
Dit lijkt waar, maar wie zegt dat er op de bodem van de diepzee geen wezens leven die ook een opponeerbare duim hebben (of iets dergelijks). Dit komt met de evolutie. Er zijn namelijk best waterdieren (geen vissen) die goed gereedschappen kunnen gebruiken (Otter).

Wij kunnen daar niet komen omdat de druk te hoog is, misschien is het bij hun wel andersom, zij kunnen hier niet komen omdat de druk te laag is.

Om apparaten te maken zou je zeggen is iets van vuur nodig om metalen etc. te laten smelten. Dit kan natuurlijk ook door andere reacties (natrium in water wordt erg warm toch), verder kunnen ze natuurlijk ook gebruik maken van natuurlijke warmte bronnen zoals vulkanen op de bodem (of radioactief afval voor de kust van frankrijk, of de koersk)

Het is natuurlijk goed mogelijk, maar veel inteligenter zijn ze waarschijnlijk niet, anders hadden we wel iets van ze vernomen.

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

Verwijderd

De diepzee is de enige plek op aarde waar eventueel nog onontdekt intelligent leven zou kunnen zijn. De rest van de aarde hebben we namelijk al verkend Maar waarom denken jullie dat dat DUS ook zo is???

• Whaletyr
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

jazeker en dan laat ik nu mijn fantasy even gaan...

In de core van de aarde , het vloeibare magma kunnen wel intelligente wezen zitten hoor... Daar hebben ze wel vuur...

Intelligent plasma dat magma eet :)

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op woensdag 22 augustus 2001 13:07 schreef Whaletyr het volgende:
jazeker en dan laat ik nu mijn fantasy even gaan...

In de core van de aarde , het vloeibare magma kunnen wel intelligente wezen zitten hoor... Daar hebben ze wel vuur...

Intelligent plasma dat magma eet :)
en een hele dikke huid!

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• HertogJan
  • Laatst online: 03-12-2025
Op dinsdag 21 augustus 2001 21:47 schreef Mastermind het volgende:
Mischien zijn die wezens een verklaring voor het verdwijnen van schepen.
De "Greys" hebben grote ovale ogen, zodat ze goed in het donkere water kunnen zien, en een soort van kieuw mondje.
Dus ze komen niet van een verre planeet maar gewoon van de zeebodem.
ik lach je uit... :D

• Mastermind
Op woensdag 22 augustus 2001 15:18 schreef HertogJan het volgende:

[..]

ik lach je uit... :D
:D

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 09:59 schreef AnotherFruitcake het volgende:
ja waarom zouden dolfijnen dat moeten ?

ze hebben zichzelf aangepast aan hun omgeving.. leven daarmee in complete harmonie
vervuilen niet, verbruiken niet meer dan nodig is, zijn vrij om te gaan waar ze willen ( zolang er water is ) , er is altijd genoeg te eten etc..

nee dan de mens .. die is zo zwak ontwikkelt dat hij de omgeving aan hem aan moet passen, en daarbij zoveel van zijn natuurlijke omgeving onherstelbaar vernietigt dat het uiteindelijk de mogelijkheid tot voortbestaan van zijn eigen soort elimineerd

en ondertussen zwemmen de dolfijnen vredig door en vertellen elkaar verhalen over de ondergang van het mensenras over kilometers afstand ( en dat zonder behulp van mobiele telefoons 8-) )

Verwijderd

En als de zon gaat uitdijen dan zit dit domme ras allang ergens anders of niet. Zie je die dolfijnen al in een ruimtevaartuig zitten.

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 12-01 23:38
Ik ben ook van mening dat de mens het meest domme ras op deze planeet is en zijn eigen ondergang zal veroorzaken.
Alleen zullen er geen dieren zijn met hetzelfde technisch vernuft en oplossend vermogen als wij.

Verwijderd

Ik wil best geloven dat dolfijnen slimmer zijn dan mensen, ze zijn totaal niet agresief, heel vriendelijk willen altijd wel spelen. Ze begrijpen ons voor zo ver ik weet, maar het geen wat de mens heel erg heeft is het streven naar dingen wij willen beter en nieuwer, dolfijnen hebben een relax leven en that's it.

Maar ja mischien zal de mens zich zelf uitroeien maar ik denk het niet anders had het wel gebeurt toen de atoom bommen waren uitgevonden ofzo....

Wat ook kan dat de aliens ons in toom houden :P

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 18:10 schreef Bramiozo het volgende:
En als de zon gaat uitdijen dan zit dit domme ras allang ergens anders of niet. Zie je die dolfijnen al in een ruimtevaartuig zitten.
euh nee
dankzij onze uitvinding van de vrije markt is de mogelijkheid om deze planeet te verlaten zo duur geworden dat misschien bill gates net genoeg geld heeft om het te betalen..

en dan hebben we het nog niet over de lui die elkaar afslachten om die ene raket te bemachtigen

en moeten ze nog de eerste bewoonbare planeet zien te vinden en hopen dat ze niet sterven tijdens de reis..

voorlopig stijgt nog steeds de globale temperatuur.. worden nog steeds continue stukken oerwoud gekapt, het laatste beetje olie uit de aarde gepompt, walvissen geslacht
verspreidden we nieuwe virussen

hoe lang houden we dit nog vol ? ..

Dolfijnen bestaan langer dan de mens en al we zo doorgaan zullen ze ons ook overleven

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 19:13

Xoverride

sabai sabai

Mensen, is het nou niet mogelijk om gewoon een ruimte onderwater te hebben waar geen water in loopt, als deze wezens zo intelligent zijn, dan is het vast mogelijk om een ruimte te hebben, zonder water wel met zuurstof, dan is vuur dus ook mogelijk...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 23 augustus 2001 10:21 schreef Xoverride het volgende:
Mensen, is het nou niet mogelijk om gewoon een ruimte onderwater te hebben waar geen water in loopt, als deze wezens zo intelligent zijn, dan is het vast mogelijk om een ruimte te hebben, zonder water wel met zuurstof, dan is vuur dus ook mogelijk...
En waarom zouden ze dat willen? Je gaat er al vanuit dat het zeewezens zijn. De druk die een paar km beneden de zeespiegel heerst is enorm. Je hebt al een goed ontwikkelde technologie nodig om daar een 'lege ruimte' te maken. En die hebben ze niet als ze starten. Dat is veel moeilijker daar dan bv op land een bol vacuum pompen. Dan is er maar 1 atmosfeer veschil. Op 2 km diepte praat je over 200 atmosfeer. En natuurlijk kan je een bol maken waar lucht onder een druk van 200 atmosfeer in zit. Maar ja, waar haal je dan die lucht vandaan? Je kan het niet boven gaan halen met een emmertje. Als jij nl leeft op 2 km diepte en je stijgt op naar zee nivo loop je een aardige kans om onderweg te ontploffen. En nog wel iets heftiger dan een mens als die plotseling op de maan wordt gezet.

En ja...je kan onderwate bv een cigaret roken. Ik heb het gedaan tijdens mijn duikopleiding. Gewoon in een emmer lucht. Maar dat is natuurlijk een grapje bij 5 meter onder water en niet echt te doen op 2 km diepte.

Intelligentie heeft trouwens helemaal niets te maken met technisch kunnen. Ons technisch kunnen is voor het grootste deel ontwikkeld omdat we intelligentie genoeg hadden om onze handen te gebruiken. Hadden we die niet gehad, dan hadden we misschien wel heel leuk kunnen filosoferen over het hoe en waarom van de wereld. Maar een quasar hadden we nooit kunnen waarnemen en we hadden dan ook weinig begrip van dingen als quantum mechanica gehad.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• FCA
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Die dolfijnen mogen dan zo slim zijn enzo en in harmonie met hun omgeving, maar ze zijn weerloos ten opzichte van schadelijke invloeden (lees mens) van buitenaf. Dat lijkt mij niet zo slim.

Kijk de mens mag dan met zijn beschaving de natuur verpesten, maar er is iets heel drastisch voor nodig (meteoorinslag, supervirus, atoomoorlog) voor nodig om hem uit te laten sterven.

Aan de andere kant, wat is intelligentie? Misschien moeten we maar eens dolfijnen wiskunde gaan leren ofzo. Lijkt me wel een interessant experiment.

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1