Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-07 07:11
Volgend jaar wordt er gestart met de verbouwing van ons jaren 30 huis. Nu gaan we er een stuk aanbouwen en de keuken bij de woonkamer betrekken: één grote leefruimte. Daarnaast wordt de houten balkenvloer vervangen voor een betonvloer met vloerverwarming en wordt alles goed geïsoleerd. Ik heb zo meteen op de begane grond (op 1 raam na in de bijkeuken na) geen te openen ramen. Ook krijg ik een recirculatie kookplaat en zal het vochtgehalte op momenten toenemen. Ik wil dus graag toe en afvoer ventilatie gaan toepassen, maar twijfel over wat slim is om te doen. Centrale of decentrale WTW?

Mijn voorkeur gaat uit naar een centrale WTW voor alleen de begane grond. WTW unit kan in de onverwarmde gang onder het huis hangen met daarbij luchttoevoer via een dakpijp en luchtafvoer via de gevel aan de achterzijde. Vervolgens kunnen er kanalen de woning in lopen met diverse toevoer- en afvoerroosters. Ik zou dan graag de woonkamer met keuken, wc, gang en bijkeuken/speelkamer bij het systeem betrekken. Wat is jullie advies in deze?

Zie plaatje voor de situatie (oranje deel kent een plat dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTuguBN6mB-7E95eut0w0csJ_2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTixabojrcaLKNQEwuxMxvaD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 01:08
Ik zou dit bespreken met een installateur met verstand van zaken. Je moet ook berekenen hoeveel lucht je moet aanvoeren en afvoeren. Ook de plek van de ventielen is van belang zodat je niet in een luchtstroom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De wtw moet in een geisoleerde vorstvrije ruimte hangen.
https://www.ventilatielan...hriften_6951261958004.pdf
Paragraaf 5.2

Op het moment zit ik al 4 maanden te wachten op een Brink Flair 300 met enthalpy wisselaar.
Men zegt dat de onderdelen (chips) niet/slecht leverbaar zijn.

Hoe zit het met radon onder je huis?
Lijkt me niet gezond om daar luchtbehandelings apparatuur te hangen.
https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2021 01:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Ik zou voor centraal gaan als het mogelijk is (wat wel zo lijkt, met houten vloeren in een jaren 30 huis).
Decentraal is eigenlijk vooral als centraal niet kan (voor mij in ieder geval)
Zodat je ook boven kan ventileren. Als je dit ook decentraal wil doen, ben je denk ik ook duurder uit.

Daarnaast zou ik geen recirculatie afzuigkap in de keuken nemen, google er maar eens op, volgens mij is ook hier op het forum er genoeg over terug te vinden, dat het niet echt handig is, wederom vooral als direct naar buiten niet kan. Als je een plat dak boven de keuken hebt kan je ook nog eens heel makkelijk en snel naar buiten, ben je gelijk van al dat vocht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-07 07:11
Dank voor de reacties. De ruimte (gang onder huis) is altijd vorstvrij, dus het zal niet gebeuren dat de afvoer bevriest. Van radon hebben we geen last gelukkig.

Het klopt dat dat boven de keuken zich een plat dak bevindt, echter willen we een inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging. Ik heb de ruimte niet in de achterwand om naar het dak te gaan.

Uiteraard ga ik met dit vraagstuk ook naar enkele installatie adviseurs, maar ik kom graag beslagen ten ijs. Vandaar de vraagstelling op dit forum.