Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer00111001
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-07 14:05
Goeienavond (of andere tijd van de dag),

Ik heb hier een tv staan met de mooie naam Philips 37pfl9603d/10.
Nu is het probleem dat deze tv op alles wat op het scherm komt een paarse gloed weergeeft, ook op de menu pagina's. Ik heb het internet al afgezocht maar het enige wat ik kon vinden ging over compleet paarse beelden of alleen als er via HDMI iets aangesloten was.
Verder was er de suggestie dat een interne kabel niet meer aangesloten zou zijn maar dan verwacht ik dat er helemaal geen beeld zou zijn. Maar voordat ik de tv ga openmaken zou ik eerst willen weten of er misschien een andere oorzaak kan zijn.
Hopelijk weet iemand hier iets over of heeft iemand een suggestie.

Ik heb wat foto's gemaakt maar ik ben helaas geen top fotograaf dus jullie zullen het hiermee moeten doen.

Groet,
Jelmer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj7x-Fpq3AfCA9BrO8TqplQlLrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0c89WFkC8VgoiLJDwqwxQGXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lHIL_BSOCSDwHHxHFfVUOOIvNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbvitorgHJ5axyzFOhiy1Tg6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:43

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou zeggen dat het een probleem met de verlichting is. Deze televisie heeft een fluorescentielamp. Ik denk dat het de lamp zelf is, die is aan het eind van zijn leven en geeft nu niet meer de juiste kleur. Bij TL-buizen zie je soms ook verkleuring voordat ze stuk gaan.

Zo'n lamp wordt met hoge spanning gevoed en die wordt opgewekt door een omvormer in de voeding. Het is op zich mogelijk dat het de omvormer is, en dat er bijvoorbeeld te weinig spanning op de lamp staat.

Dit soort reparaties zijn op zich goed doenlijk, maar het is alleen maar economisch als je het zelf doet. Zodra het laat doen wordt de rekening zo hoog dat je direct naar een nieuwe gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:14
heb je al wat anders geprobeert dan de laptop, wat geeft die voor beeld met tv ontvanger bijvoorbeeld. kan zijn dat he kabel niet goed is.

Ok zie dat je zij dat het menu ook paars is had er overheen gelezen

[ Voor 20% gewijzigd door Toerq op 03-12-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer00111001
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-07 14:05
dmantione schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:28:
Ik zou zeggen dat het een probleem met de verlichting is. Deze televisie heeft een fluorescentielamp. Ik denk dat het de lamp zelf is, die is aan het eind van zijn leven en geeft nu niet meer de juiste kleur. Bij TL-buizen zie je soms ook verkleuring voordat ze stuk gaan.

Zo'n lamp wordt met hoge spanning gevoed en die wordt opgewekt door een omvormer in de voeding. Het is op zich mogelijk dat het de omvormer is, en dat er bijvoorbeeld te weinig spanning op de lamp staat.

Dit soort reparaties zijn op zich goed doenlijk, maar het is alleen maar economisch als je het zelf doet. Zodra het laat doen wordt de rekening zo hoog dat je direct naar een nieuwe gaat kijken.
Ik heb de tv helemaal uit elkaar gehaald en heb in mijn uiterst voorzichtigheid al een van de buisjes gebroken. Ik ben geen rare dingen tegen gekomen dus is mijn vraag of een defect waarneembaar is of mogelijk meetbaar.
wat de omvormer betreft heb ik geen idee waar die zou moeten zitten al neem ik aan ergens op de voeding.
Den heb ik als laatste vraag: waar kan ik de lampjes/omvormer vandaan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:43

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De omvormer zit meestal op de voeding, maar kan ook op een losse printplaat zitten. Meestal herken je het door draden die van de voeding naar de verlichting lopen.

Een fluoresentielamp is goed op AliExpress te krijgen, zoek op "ccfl buis". Je moet even goed kijken welk type (vooral de afmeting) je huidige buis is en dan die bestellen.

Omvormer is lastiger, je kunt op Ebay of simpelweg Googelen naar het modelnummer van je TV en kijken of er voedingen/omvormers worden aangeboden. 9 op 10 is het de lamp.

Voor hoe je dingen kunt meten/testen kun je op Youtube advies vinden, bijvoorbeeld deze video is een begin: YouTube: How to test CCFL in LCD TV - laptop - monitors / cold cathode fluore...

[ Voor 4% gewijzigd door dmantione op 04-12-2021 00:04 ]