Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een vraag waar ik maar lastig een antwoord op kan vinden. Via de belastingtelefoon krijg ik andere antwoorden van verschillende medewerkers. Vandaar dat ik dacht, laat ik kijken of men hier ervaring heeft op dit gebied. Ik heb gekeken naar een soort adviseur, echter werken die voor grote bedrijven. Een kleiner bureau heeft weer niet genoeg kennis.

Situatie
Ik wil een product verder gaan ontwikkelen. Ik heb een persoon gevonden die hierin wil investeren. Om de kosten van levensonderhoud te betalen wil hij me salaris gaan betalen. Zijn bedrijf is geregistreerd in Dubai. Ik zou een Dubai Residency Visa krijgen, daarmee een lokaal arbeidscontract krijgen en uitbetaald krijgen in Dubai. Ik zou vanuit Nederland gaan werken.

Nu is de grote vraag hoe zit het met de belastingen. Dubai heeft 0% belasting. Echter als ik lees zie ik dat je belasting moet betalen in het land waar je woont en de werkzaamheden uitvoerd. Dat zou dus in Nederland zijn. In dat geval zou ik belastingplichtig zijn in Nederland.

Dan is er ook iets als de 183 dagen regeling. Als je meer dan 183 dagen buiten Nederland of Europa bent zou je hier niet belastingsplichtig zijn. Echter verteld men dat dat niet opgaat omdat ik niet voor een Nederlands bedrijf ga werken daar.

Het is allemaal onduidelijk omdat er meerdere dingen op internet te lezen zijn. Zijn er mensen die hier eens eerder naar gekeken hebben?

Het idee hierachter is niet om een dik salaris over te houden. Puur om het levensonderhoud te bekostigen tegen lage kosten. Het idee wat ik heb gaat in een apart bedrijf komen en gaat uiteindelijk onder de hoofpartij vallen voor een deel. Daar is op dit moment nog niets mee te doen.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Je bent belastingplichtig in het land waar je woont, dus Nederland tenzij je wilt emigreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-06 12:12
https://wetten.overheid.n..._1_HoofdstukIII_Artikel14 lijkt mij vrij duidelijk. Je woont in NL, dus gewoon betalen in NL.

Dit geldt alleen niet als jij fysiek in Dubai werk verricht. Dan mag Dubai belasting heffen. NL mag dan echter ook belasting hebben als je 183 dagen of minder daar werkt voor een bedrijf wat niet in Dubai zit en daar ook geen vaste inrichting heeft die jouw kosten betaald. Dat staat hier begrijpelijker uitgelegd: https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen
Houdt er rekening mee dat die voorwaarden cumulatief zijn, dus als dat bedrijf in Dubai 'inwoner' is en jij in Dubai werk verricht, dan is de heffing voor Dubai.

[edit]
Er is nog wel een extra besluit van de staatssecretaris. Deze lijkt echter over gevallen te gaan waarin normaal de belastingheffing aan Dubai zou zijn toegewezen en de details gaan m'n juridische kennis te buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeN op 03-12-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
MikeN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:13:
https://wetten.overheid.n..._1_HoofdstukIII_Artikel14 lijkt mij vrij duidelijk. Je woont in NL, dus gewoon betalen in NL.
Als ik hier onder #15 kijk dan is dat een artikel over directeursbeloningen. Als ik daar een bedrijf opstart en vanuit dat bedrijf het salaris zou uitbetalen. Dat zou dan in de andere staat belast worden (dat zou dubai dan zijn). In dat geval zou je dus geen belasting in Nederland hoeven te betalen?
Dit geldt alleen niet als jij fysiek in Dubai werk verricht. Dan mag Dubai belasting heffen. NL mag dan echter ook belasting hebben als je 183 dagen of minder daar werkt voor een bedrijf wat niet in Dubai zit en daar ook geen vaste inrichting heeft die jouw kosten betaald. Dat staat hier begrijpelijker uitgelegd: https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen
Houdt er rekening mee dat die voorwaarden cumulatief zijn, dus als dat bedrijf in Dubai 'inwoner' is en jij in Dubai werk verricht, dan is de heffing voor Dubai.
Dit gaat inderdaad niet op omdat ik het overgrote deel van de tijd niet in Dubai zal werken. Hooguit een paar weken per jaar.
[edit]
Er is nog wel een extra besluit van de staatssecretaris. Deze lijkt echter over gevallen te gaan waarin normaal de belastingheffing aan Dubai zou zijn toegewezen en de details gaan m'n juridische kennis te buiten.
Wat ik begrepen heb is dat deze uitzondering voornamelijk gericht is op luchtvaartpersoneel in de VAE. In de andere golfstaten meer op olie/gas offshore werk.

Zou het kunnen om je uit te schrijven in Nederland, te verhuizen naar een ander land voor een korte duur en zo van land naar land te springen zonder tax resident te worden aldaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Coldcat op 03-12-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Coldcat schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:06:

Zou het kunnen om je uit te schrijven in Nederland, te verhuizen naar een ander land voor een korte duur en zo van land naar land te springen zonder tax resident te worden aldaar?
Als rookgordijn mogelijk wel, juridisch typisch niet. De 183 dagen is namelijk geen absolute afdoende grens. Je valt dan volgens de meeste belastingverdragen / wet namelijk terug op het land waar je de meeste binding mee hebt (de juridische formulering is me even ontschoten).

Je moet deze hele (libertarische) onzin met e-residency etc. gewoon vergeten. Het is gebaseerd op drijfzand als je in de basis toch in NL woonachtig blijft en de inkomsten naar NL haalt.

Wat je moet doen is zorgen dat de investeerder fatsoenlijk betaalt en je zonder enig probleem netjes wat belasting kunt afdragen. Zo schokkend gaat dat niet eens zijn als je het een beetje handig als zelfstandige aan de slag gaat, want om weinig belasting te betalen in NL hoef je niet eens de grenzen van de wet op te zoeken.

Tevens, elke minuut die je hier insteekt, steek je niet in de ontwikkeling van het product. Wat levert uiteindelijk meer op? Natuurlijk moet je fiscaal procent handelen, maar vage belastingconstructies najagen voor een semi-minimumloon is dat niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 04-12-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Coldcat schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:06:
Dat is een beetje wat "digital nomads" doen. Het gros van de landen (of de belastingdiensten) hebben geen zin om kort verblijvende "expats" volledig door te lichten en men komt daar door vaak weg door de inkomsten buiten de grenzen te houden.

Maar zoals @Rukapul al aangeeft, is dat niet echt een heel handige maas om door te blijven glippen. Vaak zijn dit mensen die online bloggen / cursussen geven en je dus met een ander soort inkomen stroom zit dan in een vaste loondienst. Ook zie je dat deze groep eigenlijk voornamelijk buiten de EU gaat zitten (Azië en Midden/Zuid Amerika) - omdat de diensten binnen de EU veel meer zijn gaan samenwerken om de juiste belastingen binnen de unie te kunnen innen.

Het makkelijkste is om gewoon als zelfstandige in NL (of anders als een kleine BV) aan de slag te gaan. Jouw opdrachtgever is de club in Dubai, de belastingen etc regel je dan allemaal via NL (daar zit je bedrijfje).
Of wellicht is het toch een mogelijkheid om voor een periode te emigreren naar Dubai.

Je moet er goed op letten dat jouw investeerder prima kennis heeft van Dubai rechten en mogelijkheden. Maar geen kaas heeft gegeten van de Nederlandse kant. (en de ervaringen met de Dubai Residency Visa voor Indiaanse of Pakistaanse krachten natuurlijk compleet anders in elkaar zit voor die mensen - om een groep te noemen waar het aannemelijker is dat men in Dubai daar algemener wel de kennis over heeft)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
Zat een tijdje in dezelfde situatie, werkzaam voor een buitenlands bedrijf en woonachtig in NL. Hiermee was ik belastingplichtig in NL. Dat betekent dat je werkgever dus belasting over jouw inkomsten moet afdragen aan de Nederlandse staat, en jij ook belasting moet betalen over je inkomsten in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 17:29
Ben geen expert, en zou het zeker ergens anders vragen dan hier op Tweakers.

Ik hoop echter dat de uitkomst is dat je hier lekker belasting betaalt als je hier ook (nagenoeg) 100% woont en werkt. Ik zou het namelijk wel prettig vinden dat als je hier gebruik maakt van de voorzieningen je ook gewoon lekker meebetaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 07:26
In mijn geval, als grensarbeider, betaal ik belasting waar ik werk. Ieder jaar doe ik aangifte bij de desbetreffende belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
TWCRay schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:28:
In mijn geval, als grensarbeider, betaal ik belasting waar ik werk. Ieder jaar doe ik aangifte bij de desbetreffende belastingdienst.
Je bedoelt, je betaald in beiden landen belasting, maar krijgt de belasting die je al betaald hebt kwijt gescholden.

Komt op hetzelfde neer, maar betekend heel wat anders (zeker ivm Dubai)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-06 14:14

LankHoar

Langharig tuig

Dit zijn nou perfecte situaties om een belastingadviseur te raadplegen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat mensen altijd vergeten, is een brief aan de belastinginspecteur. Dan krijg je een brief terug, met antwoord en daar mag je op vertrouwen. Dat heeft zelfs (veel) waarde in een eventueel proces.

Een advies van een adviseur, consultant of de belastingtelefoon heeft dat niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Ardana schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:01:
Wat mensen altijd vergeten, is een brief aan de belastinginspecteur. Dan krijg je een brief terug, met antwoord en daar mag je op vertrouwen. Dat heeft zelfs (veel) waarde in een eventueel proces.

Een advies van een adviseur, consultant of de belastingtelefoon heeft dat niet.
Punt is dat er hier helemaal geen concrete vraag ligt die voorgelegd kan worden aan de inspecteur.

Deze topics volgen altijd het pad van: ik wil geen belasting betalen en heb op wat vage sites of YouTube een knakker gezien dat ik met wat hippe termen (e-residency, digital nomad, ..) dat kan realiseren. Typisch veel klokken en weinig klepels.

De juiste aanpak is om gewoon de wet en belastingverdragen af te (laten) pellen. Daar kan dan een concreet voorstel uit voort komen die getoetst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 08:17
Qwerty-273 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:32:
[...]

Je moet er goed op letten dat jouw investeerder prima kennis heeft van Dubai rechten en mogelijkheden. Maar geen kaas heeft gegeten van de Nederlandse kant. (en de ervaringen met de Dubai Residency Visa voor Indiaanse of Pakistaanse krachten natuurlijk compleet anders in elkaar zit voor die mensen - om een groep te noemen waar het aannemelijker is dat men in Dubai daar algemener wel de kennis over heeft)
Je rechten als NL-er zijn niet anders dan Indiaans etc in Dubai. Het proces om zo'n permit aan te vragen is ook gewoon hetzelfde. Je wordt wel een stuk beter behandeld in het algemeen.

Hou er wel rekening mee dat als je langer dan 6 maanden buiten Dubai woont je permit verloopt. Dus je zal regelmatig terug moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Even @PowerFlower aanpingen, wellicht dat hij als ervaringsdeskundige wat kan adviseren :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
Bedankt voor de vele reacties. Ik snap dat het niet 100% concreet is. Dat is het nadeel van veel overheidsteksten die niet concreet geschreven zijn, en vol uitzonderingen zitten om het nog lastiger maken om te doorgronden. Juist door hier de situatie te delen krijg je toch nuttige inzichten. Bedankt daarvoor.

De reden dat het hoofdbedrijf in Dubai gevestigd is heeft te maken met de lage belastingen. De eigenaar is Russich en daar betaal je geen belasting als je een Dubai residency visa hebt en in Rusland woont. Dat zullen de regels tussen Rusland en de VAE zijn.

Emigreren naar Dubai is mogelijk maar het nadeel is dat de kosten ook weer een stuk hoger zijn en het veel gedoe is. Vandaar dat starten in Nederland het meest efficient is. Af en toe zal ik daar aan het werk zijn maar dat zullen maar een paar weken per jaar zijn.
Orangelights23 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 07:46:
Zat een tijdje in dezelfde situatie, werkzaam voor een buitenlands bedrijf en woonachtig in NL. Hiermee was ik belastingplichtig in NL. Dat betekent dat je werkgever dus belasting over jouw inkomsten moet afdragen aan de Nederlandse staat, en jij ook belasting moet betalen over je inkomsten in Nederland.
Ik denk dat deze regeling niet van toepassing is als ik een Dubai visa heb omdat ik dan een lokale medewerker ben. Dan is het verder mijn eigen verplichting de belasting juist in te vullen.
JDillinger schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 07:57:
Ben geen expert, en zou het zeker ergens anders vragen dan hier op Tweakers.

Ik hoop echter dat de uitkomst is dat je hier lekker belasting betaalt als je hier ook (nagenoeg) 100% woont en werkt. Ik zou het namelijk wel prettig vinden dat als je hier gebruik maakt van de voorzieningen je ook gewoon lekker meebetaalt.
Ik ben het hier mee eens en ik wil ook niet iets onfficieels doen. Echter is de wereld deze dagen zo dat alleen je zelf hebt als je niet meegaat met de rest. Gezien de prille fase waar ik in zit betekent hoge belasting of je iets wel of niet doet.

De gehele belastingindustrie heeft het wel goed voor elkaar. :+ Want zonder een persoon in te huren die hier verstand van heeft kom je gewoon niet heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 18:53
Naar mensen met ervaring vragen welke boekhouder ze hebben gebruikt, kost wat maar met een goede constructie kun je vrij makkelijk belasting ontwijken (wat legaal is) als je in het buitenland gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:04

Theo

moederbord

Coldcat schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:31:
Ik wil een product verder gaan ontwikkelen. Ik heb een persoon gevonden die hierin wil investeren. Om de kosten van levensonderhoud te betalen wil hij me salaris gaan betalen. Zijn bedrijf is geregistreerd in Dubai. Ik zou een Dubai Residency Visa krijgen, daarmee een lokaal arbeidscontract krijgen en uitbetaald krijgen in Dubai. Ik zou vanuit Nederland gaan werken.
Stel je krijgt maandelijks 2.000 euro bruto uitgekeerd voor 'kosten voor levensonderhoud', dan is dat na belastingen in Nederland nog steeds 1.800 euro. Dankzij dit lage inkomen krijg je zelf nog 100 euro zorgtoeslag waardoor je met een 2.000 euro bruto inkomen netto dus 1.900 euro op de rekening krijgt. Dit is als je alles netjes aangeeft en achteraf je afdracht doet.

Dus effectief wil je heel veel moeite gaan doen om effectief 100 euro minder af te dragen. Los van enige morele discussie is het de vraag of die 100 euro echt de moeite waard is...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
Wat ik mij afvraag: van wie is het product? Van jou? Van jouw bedrijf? Van de ‘investeerder’, die niet investeert maar een salaris uit betaald? En dus een gezagsverhouding impliceert..

Ik zou voor zo iets toch ook eens nadenken over een BV, waar jij met je eigen houding bv aandeelhouder bent en de investeerder voor een kleiner onderdeel ook. Jouw tegenprestatie is product ontwikkeling, de investeerder z’n tegenprestatie is voor periode X, een bedrag Y per jaar/maand/etc.

Je zal de eerste startup niet zijn waar de founder er op een gegeven moment achter komt dat ie z’n bedrijf kwijt is.

Dat voorkomen begint met dingen juist te stellen. Geen salaris, maar een investering in het bedrijf, met duidelijke eigendomsverhoudingen en verplichtingen.

[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 04-12-2021 11:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Theo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:39:
[...]

Stel je krijgt maandelijks 2.000 euro bruto uitgekeerd voor 'kosten voor levensonderhoud', dan is dat na belastingen in Nederland nog steeds 1.800 euro. Dankzij dit lage inkomen krijg je zelf nog 100 euro zorgtoeslag waardoor je met een 2.000 euro bruto inkomen netto dus 1.900 euro op de rekening krijgt. Dit is als je alles netjes aangeeft en achteraf je afdracht doet.

Dus effectief wil je heel veel moeite gaan doen om effectief 100 euro minder af te dragen. Los van enige morele discussie is het de vraag of die 100 euro echt de moeite waard is...
Jij hebt duidelijk nog nooit in Dubai gewerkt :+

Ik neem aan dat zijn brutoloon een veelvoud zal zijn van dat bedrag. Indien niet is het wel een heel slechte deal die hij kan sluiten. Mijn loon als gewone all-round IT beheerder in een klein kantoortje in Dubai lag al bijna op het viervoudige van dat bedrag.

En de reden dat ik vandaag niet meer in Dubai zit is net vanwege belastingen. Slecht advies gekregen en pas na mijn start erop gewezen worden dat ik in mijn specifieke situatie in principe alsnog belastbaar was in Belgie. |:( . Maar dat is een ander verhaal.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryanazi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:37
Dit artikel op de website van ABN AMRO legt het goed uit. Wat bepaalt in welk land u belasting betaalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:10

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Coldcat schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:31:
Ik heb een vraag waar ik maar lastig een antwoord op kan vinden. Via de belastingtelefoon krijg ik andere antwoorden van verschillende medewerkers. Vandaar dat ik dacht, laat ik kijken of men hier ervaring heeft op dit gebied. Ik heb gekeken naar een soort adviseur, echter werken die voor grote bedrijven. Een kleiner bureau heeft weer niet genoeg kennis.

Situatie

Nu is de grote vraag hoe zit het met de belastingen. Dubai heeft 0% belasting. Echter als ik lees zie ik dat je belasting moet betalen in het land waar je woont en de werkzaamheden uitvoerd. Dat zou dus in Nederland zijn. In dat geval zou ik belastingplichtig zijn in Nederland.

Dan is er ook iets als de 183 dagen regeling. Als je meer dan 183 dagen buiten Nederland of Europa bent zou je hier niet belastingsplichtig zijn. Echter verteld men dat dat niet opgaat omdat ik niet voor een Nederlands bedrijf ga werken daar.

Het is allemaal onduidelijk omdat er meerdere dingen op internet te lezen zijn. Zijn er mensen die hier eens eerder naar gekeken hebben?

Het idee hierachter is niet om een dik salaris over te houden. Puur om het levensonderhoud te bekostigen tegen lage kosten. Het idee wat ik heb gaat in een apart bedrijf komen en gaat uiteindelijk onder de hoofpartij vallen voor een deel. Daar is op dit moment nog niets mee te doen.
Dit is heel simpel. Als je in Nederland woont, betaal je in Nederland belastingen, zeker als je je werk ook in Nederland uitvoert.

Aan het visum voor Dubai heb je dus verder ook niets als je er maar een paar weken per jaar gaat zijn; sterker nog, je moet daarvoor in de meeste gevallen minimaal 6 maanden per jaar in Dubai verblijven.

Een arbeidscontract kan ik je in dat geval ook niet echt aanraden, want daar heb je niets aan (behalve een ziekteverzekering in Dubai die hoogstwaarschijnlijk niet in Nederland vergoedt, en naast je verplichte Nederlandse verzekering zou staan). Als je als Nederlander in Nederlander werkt als werknemer val je overigens ook gewoon onder het Nederlandse arbeidsrecht. Iets dat die Rus waarschijnlijk niet doorheeft en vermoedelijk ook niet zou willen!

Kijk dus maar uit dat hij je niet verplicht naar Dubai te komen om die reden. Het handigste is imho om het gewoon als freelance werk te doen (buiten EU, dus 0% btw) en een VAR te regelen en zo.

Als je dus die 0% inkomstenbelasting wil hebben, zul je toch echt het grootste gedeelte van het jaar in Dubai moeten gaan wonen. Dat is verder vrij makkelijk hoor, het land is volledig ingericht op expats. Alleen betaal je dan dus geen 50% belastingen, maar zul je er al snel achter komen dat het leven meer dan 2x zo duur is. Je kunt er alles krijgen en alles doen. Bijvoorbeeld een Duveltje met een portie bitterballen, geen probleem! Kost alleen wel €25 voor 1 biertje en 6 bitterballen :X

Per saldo zul je dus ongeveer even goed af zijn. Alleen auto's en benzine zijn véél goedkoper in Dubai. Leuke plek om een tijd te zitten.
Pagina: 1