Advies Docking setup 2HD monitoren over USB C met DP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pels27
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-08-2024
Hi allemaal,

Ik heb afgelopen zwarte zaterdag de stoute schoenen aangetrokken en eindelijk twee nieuwe monitoren aangeschaft die ik afwisselend wil gaan combineren met mijn privé en werklaptop door middel van een docking station.

Ik heb me de afgelopen week behoorlijk ingelezen in de verschillende aansluitingen, versies en dataprotocollen, maar ik kom er desondanks toch niet uit wat de optimale setup is en welke docking ik dus het beste kan aanschaffen. Ik hoop dat jullie mij daarmee in de goede richting kunnen begeleiden, waarvoor bij voorbaat dank!

Setup:

Privé gebruik ik een Asus VivoBook Pro N580GD-E4561T waarop iig USB3.1, een HDMI 2.0 en een USB C aansluiting met DisplayPort technologie zit. Ik ben er nog niet achter welke versie DisplayPort ik heb, maar van wat ik tot nu toe aan info heb verzameld lijkt deze aansluiting zelfs in de laagste versie nog een betere bandbreedte te ondersteunen dan HDMI 2.0.

Zoals gezegd wil ik graag twee HD schermen (liefst op 144Hz) aansluiten op de docking. Daarnaast zou daar dan idealiter ook een ethernet aansluiting op zitten en wil ik natuurlijk randapparatuur en mijn webcam aansluiten. Opladen via de docking zou daarnaast nog een leuke feature zijn, maar ik kan niet terugvinden of dat mogelijk is via die USB C DisplayPort. Voor zover ik zie zit er en geen ondersteuning voor Thunderbolt op, maar mogelijk heeft mijn werklaptop daar wel ondersteuning voor.

Wat de boel verder nog compliceert is dat ik per 1 januari een nieuwe baan heb en dus niet weet wat voor werklaptop ik krijg. Als het echt moet kan ik de baas natuurlijk altijd nog onder druk zetten voor een laptop met fatsoenlijke aansluitingen, maar ik weet momenteel dus niet precies wat ik daar krijg. Ik heb daarom gekeken naar dockings die zowel USB C als USB A aansluiting ondersteunen, wat de mogelijkheden natuurlijk verder vergroot. Volgens mij gaat dat dan (meestal) via een opzetstuk (USB C naar USB A), maar het is mij vervolgens niet duidelijk of die USB A aansluiting dan ook Displayport moet ondersteunen of dat deze dan gewoon op het USB 3.1 protocol overschakelt. Bestaat er überhaupt DisplayPort ondersteuning voor USB A?

Daarnaast vraag ik mij af of alle data die door dat ene kabeltje tussen de laptop en dat docking moet wel voldoende bandbreedte heeft als ik zowel de internetverbinding, de webcam en twee HD schermen tegelijk via de docking laat lopen. Ik vermoed dat ik voor optimale prestaties alles natuurlijk beter rechtstreeks kan aansluiten, maar dan zit je weer met een extra kabels. Heeft dat überhaupt impact en zo ja, hoeveel?

Als laatste zijn alle tips welkom met betrekking tot fijne docking stations die aan deze eisen voldoen. Vergelijken van die dingen is echt een kriem omdat elke fabrikant aansluitingen en opties weer anders benoemt of niet specifiek genoeg is, dus als jullie advies hebben met betrekking tot merken, technieken of specifieke apparaten wordt dat zeer gewaardeerd!