Hoop hier wat tips/advies te vinden om de audio in mijn audi a4 (B9) te verbeteren. Er zit nu een standaard audio set in en die klinkt niet best. Ik ben niet op zoek naar super hoge volumes op een trillende bas, maar gewoon heldere muziek, lekkere sound. Ik luister van alles van jazz tot hip-hop. Helaas heb ik er nul verstand van en ben niet erg handig dus zal het e.e.a. moeten laten inbouwen. Veel wat ik online zie aan sets is duur en adviezen zijn wisselend. De ene zegt dsp, de ander speakers of versterking. Ik wil het liefst het budget beperken op 500 euro. Wat kan ik nu het beste laten doen voor dat geld? Speakers en demping? Versterker? Wie heeft er goede tips?
bij mijn auto heb ik het grootste verschil gemerkt bij het toepassen van een versterker. Ik weet alleen niet of jij een line-out op de head-unit hebt. verder zou ik de speakers laten voor wat het is, en naast een versterker, er ook een kleine 8" gesloten sub bijzetten.
dank je! Zal eens kijken wat het gaat kosten om een versterker te zetten en misschien een sub. Eerste google actie zou een sub 550 euro kosten en dan neig ik toch naar speakers met wat demping. Dat geeft meer stilte in de auto en zou toch ook een flinke verbetering zijn voor de bas? Of denk je toch beter die sub met versterker ipv speakers met versterker?107mb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:13:
bij mijn auto heb ik het grootste verschil gemerkt bij het toepassen van een versterker. Ik weet alleen niet of jij een line-out op de head-unit hebt. verder zou ik de speakers laten voor wat het is, en naast een versterker, er ook een kleine 8" gesloten sub bijzetten.
In mijn b9 klinkt de Audio (pun intended) prima. Heb je al met de balans instellingen van je speakers gespeeld?
Met de ronde knop op de middenconsole kun je links/rechts en voor/achter calibreren. Dat was bij mij na aankoop een wereld van verschil.
Met de ronde knop op de middenconsole kun je links/rechts en voor/achter calibreren. Dat was bij mij na aankoop een wereld van verschil.
heb jij ook de basis audio? Had in mijn vorige de premium, maar dat klonk toch wel even een stuk beter.Flozem schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:20:
In mijn b9 klinkt de Audio (pun intended) prima. Heb je al met de balans instellingen van je speakers gespeeld?
Als je het toch laat inbouwen, kan je daar advies vragen. Zij zijn de experts op dit gebied. Op dit forum heeft elke tweaker weer een ander idee van wat belangrijk is voor het geluid.
Goed punt, met de instellingen heb je een grote invloed op het geluid. Kijk ook gelijk naar de instelling van de equalizer. Zet die om te beginnen uit / neutraal / vlak, dan klinkt het zoals Audi het heeft bedoeld.Flozem schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:20:
[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 04-12-2021 20:02 ]
in mijn auto klonk de muziek ook dramatisch. Heb toen de radio vervangen door een veel betere Alpine en de sound klonk meteen goed.
Bij mij was dus de bron slecht en dat zou nooit verholpen zijn met iets anders. Ik denk dat eerst gelokaliseerd moet worden welk onderdeel in de keten niet goed werkt.
Bij mij was dus de bron slecht en dat zou nooit verholpen zijn met iets anders. Ik denk dat eerst gelokaliseerd moet worden welk onderdeel in de keten niet goed werkt.
Nee, basis. Tenminste: er staat me iets bij dat je anders B&W logo’s moet zien in het interieur.Johan Bogle schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:44:
[...]
heb jij ook de basis audio? Had in mijn vorige de premium, maar dat klonk toch wel even een stuk beter.
Ik vond het geluid in het begin ook wat teleurstellend, totdat ik de balans van de speakers achterin naar voor bracht. Daarmee krijg je een wat bredere soundstage en al flink wat meer body/power. Equalizer staat bij mij vlak, en ik kan niet zeggen dat ik over te weinig bas, treble of volume te klagen heb.
Ik luister vooral flac/mp3 media van mijn SD-kaart of Radio. Brede muzieksmaak van blues tot en met progrock en snoerharde metal. Geluid klinkt prima, en ik ben best een pietlut met zelfs een NAD versterker en monitor speakers in mijn thuiskantoor.
[ Voor 22% gewijzigd door Flozem op 04-12-2021 23:11 ]
Als het goed is ga je geen B&W maar B&O logo's zien in de premium optie 
Dsp is eigenlijk standaard, al was het alleen maar om de boel af te kunnen stellen op je auto. Geldt zeker bij aftermarket. Speakers uiteraard ook van belang; wat speakers niet of slecht weer kunnen geven ga je letterlijk, niet horen, terwijl je juist zoveel mogelijk wilt horen
Hier een linkje dat ik vond: http://www.evo-blr.com/ev...ertainment-options-a4-b9/
Dsp is eigenlijk standaard, al was het alleen maar om de boel af te kunnen stellen op je auto. Geldt zeker bij aftermarket. Speakers uiteraard ook van belang; wat speakers niet of slecht weer kunnen geven ga je letterlijk, niet horen, terwijl je juist zoveel mogelijk wilt horen
Hier een linkje dat ik vond: http://www.evo-blr.com/ev...ertainment-options-a4-b9/
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De meeste aanbieders van kant en klare upgrades, specifiek voor de A4, richten zich in eerste instantie inderdaad vaak op het toevoegen van een dsp. Die kost vaak zo’n 1000 euro en is stap 1 van de upgrade. Het lijkt alleen zo’n geldverspilling om voor 1000 euro niet eens andere speakers of demping of iets dergelijks te hebben. Ik vrees dat deze upgrade er dan ook alleen toe zou leiden dat ik daarna alsnog stap 2 wil en de speakers vervangen, alleen gaan we dan al naar 1700. Ik hoop nog steeds dat er ook een zinvolle verbetering is voor rond de 500-600 euro. (De subwoofer optie ben ik nog wat aan het onderzoeken, maar mijn voornaamste probleem met de muziek is dat het niet lekker helder en transparant klinkt maar wat dof. Denk niet dat een sub dit kan verhelpen, alhoewel vaak wel een leuke toevoeging mits subtiel)
Heeft even geduurd en het budget is veel hoger geworden, maar wat erin komt is 4 nieuwe speaker sets, versterker met dsp en demping van de deuren. Plaatsing half maart. Zal laten weten hoe het bevalt zodra het erin zit.
En wat is het geworden en met welk resultaat?Johan Bogle schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:00:
Heeft even geduurd en het budget is veel hoger geworden, maar wat erin komt is 4 nieuwe speaker sets, versterker met dsp en demping van de deuren. Plaatsing half maart. Zal laten weten hoe het bevalt zodra het erin zit.
Ik heb reeds meerdere malen mijn wagens voorzien van een versterker met een subwoofer (met aparte regeling) in combinatie met de originele speakers. Na afregeling van de speakers is het resultaat geweldig.
Ik heb nu een nieuwe Audi A4 Avant gekocht met de Audi Sound system met 10 speakers, versterker en sub in de koffer. Deze week wordt deze geleverd en ben benieuwd naar de audio kwaliteit?
Iemand reeds ervaring met de Audi Audio System?
[ Voor 16% gewijzigd door ppeter op 24-09-2023 20:24 ]
🍏 MacBook Pro 13” 🍏 iPad Pro 2020 🍏 iPhone 12 Pro 🍏 Apple TV 4K 128GB 2022
Het is systeem 4 geworden van Schut uit Arnhem.ppeter schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:19:
[...]
En wat is het geworden en met welk resultaat?
Ik heb reeds meerdere malen mijn wagens voorzien van een versterker met een subwoofer (met aparte regeling) in combinatie met de originele speakers. Na afregeling van de speakers is het resultaat geweldig.
Ik heb nu een nieuwe Audi A4 Avant gekocht met de Audi Sound system met 10 speakers, versterker en sub in de koffer. Deze week wordt deze geleverd en ben benieuwd naar de audio kwaliteit?
Iemand reeds ervaring met de Audi Audio System?
Wat ik nu heb is fantastisch en in mijn volgende auto komt dit 100% ook weer.
[ Voor 5% gewijzigd door Johan Bogle op 24-09-2023 21:59 ]
Pagina: 1