Wachtwoord Windows 10

Pagina: 1
Acties:
  • 631 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuggeyy
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-12-2021
Mijn vraag
Mijn opa is een week geleden overleden. Nu heeft hij een computer waarvan hij het wachtwoord nooit heeft opgeschreven/verteld. Helaas hebben we de computer wel nodig omdat hij een aantal word documenten heeft waar belangrijke dingen in staan voor de belasting etc. Is er een mogelijkheid om het systeem te negeren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De herstel CD kunnen we niet vinden
Safe mode wil niet werken.
Er is maar 1 account op deze computer. Ook geen optie voor een gast account

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Linux live-cd? En dan maar hopen dat je opa geen Bitlocker aan had staan. Gecondoleerd.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Laat ik beginnen met condoleances. Een lastige tijd om iemand kwijt te raken.

Maar een wachtwoord "kraken" is niet zo makkelijk.

Mijn advies zou zijn om de schijf (indien deze gezond is) in te bouwen in een andere PC, en kijken of je bij de bestanden kan komen. Als ze niet versleuteld zijn moet dat vrij eenvoudig zijn. Als de schijf minder gezond is, is het handiger om eerst een image te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 20:11

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Umbrah schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:42:
Laat ik beginnen met condoleances. Een lastige tijd om iemand kwijt te raken.

Maar een wachtwoord "kraken" is niet zo makkelijk.

Mijn advies zou zijn om de schijf (indien deze gezond is) in te bouwen in een andere PC, en kijken of je bij de bestanden kan komen. Als ze niet versleuteld zijn moet dat vrij eenvoudig zijn. Als de schijf minder gezond is, is het handiger om eerst een image te draaien.
Het ligt er natuurlijk aan wat je onder "kraken" verstaat maar in Windows 10/ouder is dat zelfs erg eenvoudig (mits je weet wat je doet ;)).
Een aardige tool daarvoor is dit en als dat niet werkt is het altijd nog een optie om dmv een Windows-cd een nieuw admin-account aan te maken.

Uiteraard is het ook een optie om de harddisk op een andere pc aan te sluiten en dan met (bijvoorbeeld) Total Commander (als administrator uitvoeren) naar de juiste map te bladeren.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

@FlipFluitketel -- ik zou daar wel willen waken dat als het geen 100% lokale account is, maar feitelijk een Microsoft account, dat dit best nog wel eens wat andere problemen kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 20:11

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@Umbrah Dat bedoel ik dus met "als dat niet werkt". Met een ander admin-account heb ik al eens zonder problemen (mbv Total Commander) kunnen bladeren in mappen van een MS-account waar het wachtwoord van kwijt was (en gekoppeld aan een niet meer bestaand telefoonnummer als hersteloptie).

Als het een MS-account is en het mailadres komt nog op een ander apparaat binnen (en/of herstelopties zijn ingesteld :P) kan op die manier het wachtwoord gewijzigd worden.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als er geen versleuteling is, dan is het ene kwestie van opstarten vanaf bootable USB / CD en dan kopiëren naar de USB. Inderdaad bv. LinuxLive. En dat zal alleen gaan als er geen echte beveiliging is.

Bij daadwerkelijke versleuteling kunnen we niet helpen. Enerzijds omdat we van afstand niet kunnen weten of e.e.a. inderdaad legaal is (en dat staan we niet toe), anderzijds omdat dat technisch amper gaat.
herstel CD
Dat in geen geval doen.

Sowieso: bij twijfel naar een professional stappen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Is het wachtwoord voor het opstarten Windows of voor de schijf waar de bestanden op staan?.

Als het voor het opstarten van Windows is kan je proberen de schijf op een andere PC aantesluiten.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00
Op Hiren’s BootCD PE staan diverse (freeware/trialware) tools om toegang tot je computer te krijgen waaronder ook enkele login reset tools.
Echter, als de gegevens versleuteld zijn gaat dat ook niet helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door The_Doman op 04-12-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:50
Allereerst: gecondoleerd.

Heb je al geprobeerd het wachtwoord te raden? Geboortedatum, trouwdatum, namen van de kleinkinderen, etc?

Ik ken natuurlijk je opa niet, maar heel veel mensen gebruiken hele makkelijke wachtwoorden omdat ze ze anders zelf niet onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Allereerst gecondoleerd en veel sterkte...

Ik moet je topic helaas wel sluiten aangezien voor ons de situatie niet te controleren is. Het algemeen beleid stelt daar ook het volgende over:
Beveiligingen omzeilen en andere vormen van (internet)misbruik
Wachtwoorden en firewalls en dergelijke zijn er niet voor de lol maar om pc's, netwerken en dergelijke enige vorm van bescherming tegen ongewenst of onbedoeld gebruik te geven. Het is derhalve op het forum niet de bedoeling om mensen hierbij de helpende hand te bieden of vragen hierover te stellen. Dit geldt ook voor het omzeilen van beveiligingen met toestemming omdat wij deze toestemming met geen mogelijkheid kunnen controleren.
Wat je zou kunnen doen, is de pc even naar een goede pc zaak brengen. Zij kunnen de situatie controleren en kijken of ze toegang tot het systeem kunnen krijgen. Als het om een lokaal account gaat, mét bitlocker enabled wordt het nog wel een uitdaging. Als het gaat om een online account, dan zou je kunnen kijken of je met de standaard herstel opties vanuit Microsoft toegang tot het account kunt krijgen.

https://account.live.com/password/reset

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.