Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toevoegen hoofdschakelaar, maar geen plek meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51
Allen,

Ik ga extra PV-panelen laten plaatsen. We hadden er al een aantal liggen, maar nu uitbreiding met 8 extra inclusief extra nieuwe omvormer. Kortom, de bestaande installatie in de groepenkast moest worden uitbreid. Ik had gedacht één automaat erbij en klaar.

Maar... nu zegt de installateur dat er geen hoofdschakelaar is deze wel aanwezig moet zijn voordat hij kan komen aansluiten. De 3 schakelaars van de 3 fase (3x25A) zijn volgens hem niet afdoende om spanningsvrij te kunnen werken. Raar in mijn ogen... als ik die schakelaars omzet gaat toch echt wel de spanning eraf?

Maar goed. Een extra hoodschakelaar zal allicht volgens de regels zijn en prima. Kosten zo'n 200 euro geeft hij aan, maar wat als er geen plek is? Als je de huidige meterkast/groepenkast ziet is het aardig vol?
Er is enkel nog plek in de uitbreiding aan de linkerkant, maarja... dat is wel een eindje van de 'binnenkomst' van de 3x25A.

Moet nu de complete groepenkast vernieuwd worden om een hoofdschakelaar kwijt te kunnen? Als dat geintje x 100 euro extra gaat kosten kan de PV ook niet meer uit...

Dus graag advies! Dank alvast!

ps... ja.. die meterkast is niet de fraaiste :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upm_vAidPCGM0oLjFty_edmMJAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scTSRGrvdy5qDOiz9nJJb9rL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is dat ding linksonder in de rechter kast dan?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sethro schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:50:
Modem / router

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sethro
Grapjas, daar waar 7 / 8 / 9 onder staat.

Je kan ruimte maken door smallere automaten te gebruiken. Als je 1-4 vervangt door een smaller model dan kan die 3 polige automaat (ik neem aan dat 7/8/9 dat is) een rij omhoog. Op de plek die dan vrijkomt kan dan een hoofdschakelaar komen.

Kost je aan materiaal 4 automaten (a 15euro) en 1 hoofdschakelaar (a 30 euro). En dan nog uurtje arbeidsloon.

Zou er zelf voor kiezen om iets nieuws op te hangen en netjes te maken. Bijvoorbeeld door 2 van deze naast elkaar op te hangen, dan heb je zat ruimte: https://www.sandervunderi...penkast-2-rij-vkg22s.html

[ Voor 87% gewijzigd door Sethro op 03-12-2021 18:12 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:14
Als je het door een erkend bedrijf laat doen ben je zo 1000 kwijt. Dat je een hoofdschakelaar moet hebben is sinds 2005 al verplicht. Er zijn overigens genoeg kasten waar je op dezelfde ruimte het dubbele aantal automaten kwijt kan.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 14:53
Vanwege de volgende 2 regels: Vanaf 8 groepen is het verplicht om een hoofdschakelaar te hebben. Achter elke aardlekschakelaar mag je maximaal 4 groepen hebben. Jouw meterkast voldoet nu al niet aan die eisen, vandaar dat de installateur er niet aan wil sleutelen. Tenzij hij het helemaal volgens de eisen kan maken. Ik raad je aan om je daar wel aan te houden. Je kunt prima de hoofdschakelaar in het linker kastje monteren en de leidingen daarheen omleggen. Dat is volkomen legaal.

Ik zou zelf deze rommel opnieuw indelen, zodat je een logische volgorde hebt. Linksonder de hoofdschakelaar en dan telkens een aardlekschakelaar met rechts daarvan de bijbehorende groepen. Dan is altijd duidelijk welke aardlek bij welke groepen hoort en dat maakt het veiliger. Je kunt eventueel meer ruimte maken door smallere automaten en aardlekschakelaars zijn er ook wel kleiner. Ik zou sowieso even nagaan hoe oud dit materiaal is, want men raadt voor de veiligheid ook aan om geen automaten en aardlekschakelaars te gebruiken die ouder zijn dan 30 jaar. Wellicht is het beter om alles te vervangen, dan heb je ook wat meer mogelijkheden tot uitbreiding. Ik zou zeggen, linkerkast voor de hoofdschakelaar en de rechterkast voor 4x aardlek met elk 4 groepen. Dan heb je 16 groepen, daar moet je voorlopig mee vooruit kunnen.

Mogelijk gelden ook regels voor een maximum aantal PV-installaties, maar daar heb ik geen verstand van.

[ Voor 36% gewijzigd door PhilipsFan op 04-12-2021 03:47 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kast is wel erg vol door die dubbel brede groepen. Maar er is nog wel wat ruimte te maken ja.

Verschil met de hoofdschakelaar en de automaten van de netbeheerder is dat de laatste de N niet afschakelen. Alleen de fases.

En inderdaad, waar is die 3-fase groep nu voor? En klopt het dat je PV nu 1x16A op een alamat is? En waar zit die DIN-rail meter tussen?

Maar andere dingen die me dan opvallen:
- Ik tel inderdaad één groep te veel voor het aantal aardlekschakelaars zoals @PhilipsFan al opperde.
- En kan het net niet goed zien maar lijk te zien dat de aardlekschakelaars van het oude type AC zijn. Betrouwbaarheid zal dus aardig matig zijn.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 09:00
Ik ken niet alle richtlijnen en normen maar ik vermoed dat als een elektricien dit gaat doen hij verplicht is om het naar de huidige norm aan te sluiten.
Automaten zijn geen echte schakelaars zo gezegd (er vind een meting plaats voordat ze automatisch uitschakelen)
Je elektricien is dus "verplicht" een hoofdschakelaar te plaatsen en daarbij dus een automaat voor je nieuwe pv groep.
Je fase indeling is zo niet te beoordelen en wellicht dat je 3fase aardlek automaten wel naar een 1 fase kunnen en je groepen naar een smallere variant. Maar je zit dan zo ongeveer op het niveau van een nieuwe groepenkast.

Ter indicatie mijn eigen groepenkast
Groep 1-4 is fase 1, groep 5-8 fase 2
Kookplaat gebruikt in werkelijkheid 2 fases en zit via de perilexkabel op fase 2&3
Rechtsonder is de hoofdschakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjy6wE0ID3n64WvCpynRKTEqNhw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRSq6FIH77xlMrvEf18UsPEl.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door The-Source op 04-12-2021 09:35 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Volgens mij moet de dan groep 2 en 3 ook doorkoppelen, nu zitten er twee losse groepen maar dat moet een fornuisgroep zijn, als er nu eentje afschakelt dan gaat de andere niet mee en blijft je kookplaat voor de helft onder spanning staan. Ik heb er twee eentje voor de oven en eentje voor de kookplaat (de eerste twee en de laatste twee) en nee ik heb geen 3 fasen aansluiting maar een 1/3 groepenkast (voorbereid voor drie fasen maar enkelfasig aangesloten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiJLHG35SlpJ7qE87PPKALLgg64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNbh5IkBuZMrjpqUIg5RMyFq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door martijn v o op 04-12-2021 10:25 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16
De goedkoopste optie is denk ik om groep 10 te vervangen door een smaller model. Dan kan op de plek die vrij komt een alamat voor de nieuwe PV.

Hoofdschakelaar kan op de plek waar nu het indelingslijstje hangt, of je verplaatst de krachtgroep daarheen en schuift een beetje in de rechter kast zodat de hoofdschakelaar daar past.

Daarmee zijn de andere vragen over de verdeling nog niet beantwoord of opgelost, want het lijkt er inderdaad op dat er een groep teveel is.

Mooiste is alles zoveel mogelijk te vervangen door smallere aardlekschakelaars en automaten.
martijn v o schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:22:
Volgens mij moet de dan groep 2 en 3 ook doorkoppelen, nu zitten er twee losse groepen maar dat moet een fornuisgroep zijn, als er nu eentje afschakelt dan gaat de andere niet mee en blijft je kookplaat voor de helft onder spanning staan. Ik heb er twee eentje voor de oven en eentje voor de kookplaat (de eerste twee en de laatste twee) en nee ik heb geen 3 fasen aansluiting maar een 1/3 groepenkast (voorbereid voor drie fasen maar enkelfasig aangesloten. [Afbeelding]
Volgens mij heb jij het tegen @The-Source ? Zijn kookgroep zit op fase 2 en 3, niet groep 2 en 3. Ik zie onderin ook duidelijk een stickertje 'Kookgroep'.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
ThunderStorm schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:43:
Moet nu de complete groepenkast vernieuwd worden om een hoofdschakelaar kwijt te kunnen? Als dat geintje x 100 euro extra gaat kosten kan de PV ook niet meer uit...
Ehm... Nee dat maakt hooguit de terugverdientijd een jaar langer... De rendabiliteit van PV is echt waanzinnig, en sinds deze herfst is dat alleen maar beter geworden... Er zijn systemen die zichzelf in 3 jaar terugverdienen bij deze prijzen.

Maar je eigen veiligheid telt ook toch?
Dus graag advies! Dank alvast!
Ik sluit me aan bij de rest... je hebt een kast vol onderdelen die bijna allemaal dubbel zo breed zijn als gangbaar is... Dus ruimte is er genoeg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion

Septillion

@martijn v o Bij een aantal merken is dat koppelen alleen voor het handmatig uitzetten. Bij trippen gaat er maar één. En de fornuisgroepen zitten al verdeelt over de "fases"? En kan het net niet zien, is dat in het midden netjes een C40?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Volgens mij heb jij het tegen @The-Source ? Zijn kookgroep zit op fase 2 en 3, niet groep 2 en 3. Ik zie onderin ook duidelijk een stickertje 'Kookgroep'.
Klopt verkeerd gelezen is fase 2 en 3 en niet groep 2 en 3.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• The-Source
Septillion schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:47:
@martijn v o Bij een aantal merken is dat koppelen alleen voor het handmatig uitzetten. Bij trippen gaat er maar één. En de fornuisgroepen zitten al verdeelt over de "fases"? En kan het net niet zien, is dat in het midden netjes een C40?
Kookgroep is een 3fase aardlekautomaat (alamat) en is b16, de krachtgroep (ook alamat) links is c16.
Hoofdschakelaar is 40A ik krijg 3x 25a binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 04-12-2021 12:13 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06

ericplan

5180 Wp PV

@ThunderStorm Krachtgroep verplaatsen naar het linker kastje, waar het briefje nu zit? En op de oude plaats van de krachtgroep een nieuwe hoofdschakelaar?

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 04-12-2021 12:59 ]

A'dam PVOutput

• PhilipsFan
Een aantal misverstanden gaan hier rond. Een kookgroep is NIET 2-fasen. Het zijn twee gekoppelde groepen die op dezelfde fase zitten. Je kunt dus met de kookgroep maximaal 32A trekken zolang dit verdeeld is over de beide gekoppelde GROEPEN (dus niet fasen).

Wat verder nog van belang is, is dat het volgens mij verplicht is om met maximaal 2 handelingen alle stroom in het hele huis te kunnen uitzetten. Als je al 2 aardlekschakelaars hebt zonder hoofdschakelaar, dan wordt dat erg lastig. Als de PV groep een alamat is, dan is het zelfs onmogelijk, want dan moet je beide aardleks EN de alamat uitzetten. Dus volgens mij is dat ook een regel die overtreden wordt.

Die regels zijn er voor de veiligheid. Een beetje logische indeling ook. Als de TS nu thuis onder stroom staat (bijvoorbeeld doordat een broodrooster of wasmachine onder stroom komt te staan door een defect, en de aardlek tript niet omdat deze te oud is) dan moet dus iemand die geen verstand van zaken heeft naar de meterkast rennen en, wat precies doen? Waarschijnlijk denkt hij een paar seconden na en douwt vervolgens alle schakelaars naar beneden. Als de groep waarachter de TS gelektrocuteerd wordt de laatste is die uit gaat, dan zijn er kostbare seconden verloren gegaan die hem het leven kunnen kosten. Als er een duidelijke hoofdschakelaar was die als zodanig gemarkeerd is, kan dat maar zo het verschil zijn tussen leven en dood.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
PhilipsFan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:07:
Een aantal misverstanden gaan hier rond. Een kookgroep is NIET 2-fasen. Het zijn twee gekoppelde groepen die op dezelfde fase zitten. Je kunt dus met de kookgroep maximaal 32A trekken zolang dit verdeeld is over de beide gekoppelde GROEPEN (dus niet fasen).

Wat verder nog van belang is, is dat het volgens mij verplicht is om met maximaal 2 handelingen alle stroom in het hele huis te kunnen uitzetten. Als je al 2 aardlekschakelaars hebt zonder hoofdschakelaar, dan wordt dat erg lastig. Als de PV groep een alamat is, dan is het zelfs onmogelijk, want dan moet je beide aardleks EN de alamat uitzetten. Dus volgens mij is dat ook een regel die overtreden wordt.

Die regels zijn er voor de veiligheid. Een beetje logische indeling ook. Als de TS nu thuis onder stroom staat (bijvoorbeeld doordat een broodrooster of wasmachine onder stroom komt te staan door een defect, en de aardlek tript niet omdat deze te oud is) dan moet dus iemand die geen verstand van zaken heeft naar de meterkast rennen en, wat precies doen? Waarschijnlijk denkt hij een paar seconden na en douwt vervolgens alle schakelaars naar beneden. Als de groep waarachter de TS gelektrocuteerd wordt de laatste is die uit gaat, dan zijn er kostbare seconden verloren gegaan die hem het leven kunnen kosten. Als er een duidelijke hoofdschakelaar was die als zodanig gemarkeerd is, kan dat maar zo het verschil zijn tussen leven en dood.
Een kookgroep kan wel degelijk 2 fasen zijn, maar dan moet je kookapparatuur daar wel geschikt voor zijn.

• PhilipsFan
M.l. schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:36:
[...]

Een kookgroep kan wel degelijk 2 fasen zijn, maar dan moet je kookapparatuur daar wel geschikt voor zijn.
Dat hangt dus niet af van je kookapparatuur, maar van je meterkast. Als je een kookplaat hebt die geschikt is voor 2 fasen, dan KUN je die aansluiten op 2 van de 3 fasen in je meterkast. Dan heb je inderdaad een 2-fasen kookgroep. In de praktijk zal dat dan gewoon een 3-fasen automaat worden waarvan op de aansluiting dan 1 fase niet wordt gebruikt. Maar wat veel vaker gebeurt (omdat mensen dus geen 3-fasen meterkast hebben) is dat de kookplaat wordt aangesloten op 2 groepen (die dus op dezelfde fase zitten). De kookgroep is dan 1 fase, maar wel 2 groepen.

Voor de kookplaat maakt het verder niet uit of de 2 draden waar je 'm mee aansluit, daadwerkelijk op verschillende fasen zitten of op dezelfde. Als hij er maar voldoende amperes uit kan trekken.

• NewGuest
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-11 17:09
Nevermind..

[ Voor 89% gewijzigd door NewGuest op 04-12-2021 14:05 ]

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16
ericplan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:58:
@ThunderStorm Krachtgroep verplaatsen naar het linker kastje, waar het briefje nu zit? En op de oude plaats van de krachtgroep een nieuwe hoofdschakelaar?
Er moet dan nog wel een plekje worden vrijgemaakt voor de nieuwe PV alamat. En als hij dan toch bezig is moet er eigenlijk gelijk worden gekeken naar waarom er schijnbaar 9 groepen achter 2 aardlekschakelaars zitten.

offtopic:
Arme TS trouwens, dit is weer het zoveelste topic dat wordt gekaapt over de semantiek en verwarring tussen kookgroep/krachtgroep en fasen/groepen, terwijl de originele vraag daar geeneens over ging :')

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06

ericplan

5180 Wp PV

jordje schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:02:
[...]

Er moet dan nog wel een plekje worden vrijgemaakt voor de nieuwe PV alamat. En als hij dan toch bezig is moet er eigenlijk gelijk worden gekeken naar waarom er schijnbaar 9 groepen achter 2 aardlekschakelaars zitten.

offtopic:
Arme TS trouwens, dit is weer het zoveelste topic dat wordt gekaapt over de semantiek en verwarring tussen kookgroep/krachtgroep en fasen/groepen, terwijl de originele vraag daar geeneens over ging :')
Tja, niet direct aan gedacht. Beltrafo is natuurlijk de eerste die elders kan. Of alles in de onderste rij van de rechter kast en alles in de linker kast vervangen door aardlekautomaten.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 04-12-2021 16:29 ]

A'dam PVOutput

• ThunderStorm
Wow... een boel reacties! Thnx!

Even wat antwoorden
Sethro schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:50:
Dat is de kookgroep voor een 5pits keramische kookplaat (11kW aansluitwaarde)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ThunderStorm schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:34:
Wow... een boel reacties! Thnx!

Even wat antwoorden

[...]

Dat is de kookgroep voor een 5pits keramische kookplaat (11kW aansluitwaarde)
Nee dat is “gewoon” een 4p krachtgroep. Kookgroep zijn 2 enkelfasige automaten aan elkaar gekoppeld (op dezelfde fase).

• ThunderStorm
PhilipsFan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 03:30:
Ik zou zelf deze rommel opnieuw indelen, zodat je een logische volgorde hebt. Linksonder de hoofdschakelaar en dan telkens een aardlekschakelaar met rechts daarvan de bijbehorende groepen. Dan is altijd duidelijk welke aardlek bij welke groepen hoort en dat maakt het veiliger. Je kunt eventueel meer ruimte maken door smallere automaten en aardlekschakelaars zijn er ook wel kleiner. Ik zou sowieso even nagaan hoe oud dit materiaal is, want men raadt voor de veiligheid ook aan om geen automaten en aardlekschakelaars te gebruiken die ouder zijn dan 30 jaar. Wellicht is het beter om alles te vervangen, dan heb je ook wat meer mogelijkheden tot uitbreiding. Ik zou zeggen, linkerkast voor de hoofdschakelaar en de rechterkast voor 4x aardlek met elk 4 groepen. Dan heb je 16 groepen, daar moet je voorlopig mee vooruit kunnen.

Mogelijk gelden ook regels voor een maximum aantal PV-installaties, maar daar heb ik geen verstand van.
Het huis is van 94 en ik vermoed dat er nadien nog wel wat aan veranderd is, maar de aardlek zal niet aangepast zijn schat ik in. Ik kan zelf wel wat ruimte maken door de brede automaten te vervangen voor smalle. Dat zijn werkzaamheden die je zelf mag uitvoeren toch? Een hoofschakelaar plaatsen ga ik me maar niet aan wagen en dat laat ik dan wel doen.

• ThunderStorm
Septillion schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:11:
Kast is wel erg vol door die dubbel brede groepen. Maar er is nog wel wat ruimte te maken ja.

Verschil met de hoofdschakelaar en de automaten van de netbeheerder is dat de laatste de N niet afschakelen. Alleen de fases.
Thnx. Dan zal die PV-verkoper daar op gedoeld hebben. Hij gaf aan dat die schakelaars niet alles schakelden, maar dat sluit dan aan bij wat jij zegt.
Septillion schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:11:
En inderdaad, waar is die 3-fase groep nu voor? En klopt het dat je PV nu 1x16A op een alamat is? En waar zit die DIN-rail meter tussen?
Dat is dus voor het koken. En blijkbaar een krachtgroep (en geen kookgroep) :+

• ThunderStorm
ericplan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:58:
Dat zou inderdaad wel een logischere plek voor de hoofdschakelaar zijn!

• Sethro
Als je die automaten kunt vervangen dan kun je die hoofdschakelaar ook vervangen.

Zou toch overwegen om een nieuwe kast te nemen. Die kun je voor bedraad bestellen, aansluiten is dan redelijk eenvoudig.

Bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl...HAGER&fase=3&size=220x475

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 05-12-2021 15:49 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou dan hier even kijken, betere prijzen.

https://www.sandervunderi...-1-fase.html?options=cart

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PhilipsFan
ThunderStorm schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:38:
[...]

Het huis is van 94 en ik vermoed dat er nadien nog wel wat aan veranderd is, maar de aardlek zal niet aangepast zijn schat ik in. Ik kan zelf wel wat ruimte maken door de brede automaten te vervangen voor smalle. Dat zijn werkzaamheden die je zelf mag uitvoeren toch? Een hoofschakelaar plaatsen ga ik me maar niet aan wagen en dat laat ik dan wel doen.
Je mag alles aan de groepenkast zelf doen. Na de meter ben je als eigenaar verantwoordelijk. Maar het moet natuurlijk wel voldoen aan de regelgeving. En dat zou je zelf ook moeten willen. Je gaat het jezelf nooit vergeven als er iemand wordt gelectrocuteerd in jouw huis omdat je de aardleks niet correct had aangesloten.

Het meeste werk zit 'm in het herbedraden. Vooral die buizen die van boven de groepenkast in gaan. Als je de plek van een bepaalde schakelaar verandert, dan moet je eigenlijk ook de invoer van de bijbehorende buis aanpassen, anders wordt het een rommeltje. Reken erop dat je er wel even mee bezig bent en dat je gedurende die tijd geen stroom hebt in huis (en dus geen licht, geen verwarming, geen warm water). Is een klusje voor de zomer dacht ik zo...

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
En PV op de wasmachine/droger groep hangen kan niet?
Dan hoeft er niets gewijzigd worden aan de meterkast.

8 panelen zou op een wasmachinegroep kunnen, maar ik weet dus niet hoeveel WP je panelen zijn want er zit nogal verschil in.

Ik heb er 7 (ik had niet meer ruimte op het dak) en zijn ook om die reden op de wasmachinegroep gezet, meterkast is niets aangepast.

Edit:
@Sine Ja dat mag nog steeds dan wordt er een PV verdeler geplaatst(Mini meterkast in het traject geplaatst), echter de kabel moet wel 1:1 lopen maar dat is geen probleem gezien de wasmachinegroep dat altijd hoort te zijn.

[ Voor 131% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2021 09:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
mr_evil08 schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:29:
En PV op de wasmachine/droger groep hangen kan niet?
Dan hoeft er niets gewijzigd worden aan de meterkast.
CMIIW, maar volgens mij mag dat al een hele tijd niet meer.

Repareren doe je zo.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sine schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:25:
[...]
CMIIW, maar volgens mij mag dat al een hele tijd niet meer.
Jawel hoor. Onder bepaalde voorwaarden mag dat prima, waaronder dat er een PV verdeler (=klein extra groepenkastje) bij het aansluitpunt wordt gemaakt en dat er tussen dat punt en meterkast niets anders aangekoppeld mag zitten.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@ThunderStorm je kan er ook voor kiezen om je groepenkast te laten zitten en de complete inhoud te vervangen.
Dan houd je al een bak extra ruimte over.
Ga je dan ook nog bij alle groepen alamats gebruiken (dat heb ik onlangs gedaan) dan hoeven er geen losse aardlek schakelaars meer in. Dan heb je daarna een zee van ruimte over.

Maar met een klein beetje herverdelen en vervangen van een paar automaten + hfdschak erin zit je ook al snel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 06-12-2021 01:18 ]

Alles kan stuk.

• ThunderStorm
remco_k schreef op maandag 6 december 2021 @ 01:15:
@ThunderStorm je kan er ook voor kiezen om je groepenkast te laten zitten en de complete inhoud te vervangen.
Dan houd je al een bak extra ruimte over.
Ga je dan ook nog bij alle groepen alamats gebruiken (dat heb ik onlangs gedaan) dan hoeven er geen losse aardlek schakelaars meer in. Dan heb je daarna een zee van ruimte over.

Maar met een klein beetje herverdelen en vervangen van een paar automaten + hfdschak erin zit je ook al snel goed.
Dank voor alle tips/adviezen tot nu toe. De complete kast/behuizing vervangen is misschien wel mooi, maar niet nodig om een goede (volgens de richtlijnen) indeling te krijgen.

Ik denk eraan om het rechterdeel van de kast (6groepen en 1krachtgroep) te vernieuwen met 2 x een uitbreidingset (https://www.elektramat.nl...RUGsTCktb9-RoCfp0QAvD_BwE.
Dan krijg ik gelijk nieuwe aardlekschakelaars (de oude zouden volgens sommige van jullie niet meer helemaal safe kunnen zijn) EN ik houd veel meer plek over voor een hoofdschakelaar EN ik kan er zo voor zorgen dat er maximaal 4 groepen per aardlek zitten.

Dan nog een hoofdschakelaar: zoiets met 80A is prima toch? https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-80a-85005004/

Nog even een naked shot van het rechterdeel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndX4cSC0q8XAYGIXcX637IlL0dE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwXcSc5x0wfVDn96IJRNaFE5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ThunderStorm op 06-12-2021 21:20 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
40A is zat (tenzij je voor een aansluiting van meer dan 3x35A gaat, maar dat lijkt me niet.)

En ga dan voor een A-merk (ABB, Eaton, Hager). Van Emat zijn wat slechte voorbeelden te vinden. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• ThunderStorm
Aiolos schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:22:
40A is zat (tenzij je voor een aansluiting van meer dan 3x35A gaat, maar dat lijkt me niet.)

En ga dan voor een A-merk (ABB, Eaton, Hager). Van Emat zijn wat slechte voorbeelden te vinden. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Thnx. Ik dacht aan 80A, want dat is meer dan 3x25A. Die 40A is dan het totaal per fase? Niet dat als ik meer dan 40x230=9200W totaal trek de boel eruit klapt? :+
Dat zal al niet heel vaak voorkomen, maar koken + waterkoker + airfryer + .... Het zal af en toe wel lukken met een piekje.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 19:55
ThunderStorm schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:27:
[...]

Thnx. Ik dacht aan 80A, want dat is meer dan 3x25A. Die 40A is dan het totaal per fase? Niet dat als ik meer dan 40x230=9200W totaal trek de boel eruit klapt? :+
Dat zal al niet heel vaak voorkomen, maar koken + waterkoker + airfryer + .... Het zal af en toe wel lukken met een piekje.
Ja, die 40A is per fase.

De hoofdschakelaar schakelt overigens zelf nooit uit, daar zijn je automaten voor.
De hoofdschakelaar is puur voor het schakelen en scheiden van de elektra. Een zogenaamde lastscheider.
Deze moet minimaal de nominale stromen van je zekeringen aan kunnen, dus zolang de afzekering van de netbeheerder onder de 40A is pakken ze altijd een 40A hoofdschakelaar.

Verder nog,
Schakelaars zijn niet altijd laststcheiders, heeft te maken met de afstand tussen de contacten intern.
Kast moet in 1 handeling uit te schakelen zijn, sec een hoofdschakelaar is daarom verplicht gesteld.

• Septillion

Septillion

Paar punten nog van aandacht als je twee van die setjes haalt:
- Je verdeelt dan al je 1-fase apparatuur over 2 van de 3 fases
- Je hebt dan geen aardlek voor de krachtgroep
- Groepen 10 en 11 moeten dan ook daardoor vervangen worden.

• ThunderStorm
Ik wil nu onderdelen gaan bestellen om in de kerstvakantie de boel te upgraden. Ondanks dat EMAT blijkbaar niet de allerbeste fabrikant is leveren ze wel mooie complete uitbreidingsetjes: https://www.elektramat.nl...sUP4jw8RA55xoCgYkQAvD_BwE

Hier lijkt alles al mooi aan elkaar gebrugt te zijn (zie onderzijde afbeelding). Dat scheelt een hoop gedoe met bruggen/doorlussen. Ook kan ik gelijk de groepen uit het uitbreidingsdeel van de kast terugbrengen naar de hoofdkast doordat ik op de bovenste rij nu 8 groepen kwijt kan terwijl ik maar 6 nodig heb. Paar vervolgvragen:

- Klopt het dat als ik de boel bestel enkel nog die uibreidingsets moet aansluiten met 6mm2 installatiedraad en niets te maken met bruggen/doorlussen?
- De hoofdschakelaar wordt een 40A 4 polige schakelaar die uiteraard ook met 6mm2 wordt aangesloten.
- Heb ik jullie inziens nog meer nodig dan bovenstaande, schakeldraad blauw/bruin 6mm2 en kabelhulsjes?

Dit zodat ik in 1x de juiste spullen kan bestellen en niet halverwege de klus (met een huis zonder spanning) dingen tekort kom :+

• ThunderStorm
Kleine kick. Iemand?
Mijn dank is groot _/-\o_

• The-Source
Als je deze vragen hebt is het dan wel verstandig om dit zelf te gaan installeren? Heb je bijvoorbeeld wel een nette aderhuls tang? (Met een combinatie tang erop zetten is juist bij dit soort zaken niet verstandig)
Het zou namelijk wellicht wel zo kunnen zijn dat je dubbele hulzen nodig hebt dat is ook weer afhankelijk van de hoeveelheid bestaande bedrading.
Daarom door een ervaren persoon met de juiste spullen laten uitvoeren. Deze heeft dat soort spullen standaard bij zich.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
M.l. schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:36:
Een kookgroep kan wel degelijk 2 fasen zijn
Neen. Want dan heet het geen kookgroep, maar een krachtgroep of driefasendistributiegroep als je het heel officieel wilt benoemen, waarvan je toevallig 1 van de 3 fasen niet gebruikt.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
Koop nou niet die EMAT troep. Ik heb dat spul al iets te vaak verkoold uit een kast getrokken. Eaton heeft ook wel van die setjes. En anders losse componenten halen en een paar kamrailtjes.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
Wilke schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:29:
[...]

Neen. Want dan heet het geen kookgroep, maar een krachtgroep of driefasendistributiegroep als je het heel officieel wilt benoemen, waarvan je toevallig 1 van de 3 fasen niet gebruikt.
Zeker wel. In diverse standaard Eaton kastjes worden ze uit 2 verschillende fasen gevoed. Technisch is er dan geen verschil met een krachtgroep waarvan je 1 fase onbenut laat, maar het scheelt wel 2 posities in de kast :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
Wilke schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:29:
[...]

En als ik het gebruik om te koken is het toch echt wel een kookgroep.
Pagina: 1