Hallo,
Met het thuiswerken ben ik weer van laptop overgestapt op mijn oude game pc van 2011. Hierbij heb ik wel een nieuwe monitor aangeschaft (qhd en 165fps).
Nu wil ik graag een pc die ook goed overweg kan met mijn monitor en games. Ik kan nu bijvoorbeeld maximaal 60hz op QHD doen door oude HDMI verbindingen. Het kantoorwerk gaat prima.
Ik zit alleen te twijfelen wat ik moet aanschaffen met de videoschaarste en de nieuwe Intel generatie. Kort gezegd is mijn kwestie; ik wil graag upgraden, maar is nu het juiste moment? Ik wil eigenlijk niet nu een videokaart kopen, maar dan vraag me ik af wat ik er op vooruit ga als ik de rest wel upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kantoor: Office, Teams, soms zwaardere programma’s zoals arcgis. Al gaat dit allemaal via Citrix, dus ik weet niet hoeveel de eigen hardware hiervoor uitmaakt.
Gamen:
Voornamelijk oudere spelen, maar dan wel op minimaal 165fps op 1440p
Battlefield 3 op 165fps op 1440p in high/ultra is wel een doel. Battlefield 2042 en andere nieuwe spellen op een acceptabele framerate (minimaal 60) zou ook mooi zijn
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000-1200. euro exclusief videokaart. Hierbij heb ik bij Black Friday al rond de 260 euro uitgegeven voor ssd, case en voeding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al toetsenbord, muis en monitor (qhd, 165fps)
Daarnaast heb ik een 650gtx, deze zou ik alleen houden als ik een cpu zonder igpu koop en geen videokaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, GPU, Moederbord, Ram, CPU koeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair/ICue Compatible. RGB is toch wel geinig
Ik meende dat Asus moederborden hiermee overweg kunnen. Dat zou leuk zijn. Het is geen must bij het moederbord.
Corsair Vengeance PRO Ram zie ik wel graag. De dominator RGB vind ik niet mooi
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ATX.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
CPU
Ik begon met het idee van een i5 12600K met DDR5 met een 3060ti/3070ti. Toen bedacht ik me van hoe toekomstbestendig moet ik inkopen? Als ik naar mijn eigen ervaring kijk heb ik er nooit iets aan gedaan behalve een ssd kopen
. Daarom ben ik afgestapt van DDR5. Dan wordt de 12600k ook minder aantrekkelijk omdat de moederborden zo duur zijn. Maar er schijnen goedkopere varianten aan te komen?
Toch lijkt de 12600k goed te zijn in prijs prestatie, maar rekenen ze dan de moederborden ook mee?
Dus nu neig ik naar een AMD CPU. De ryzen 7 5800X. Deze is dan wel iets duurder dan de Intel, maar de moederborden zijn dan weer goedkoper.
Moederbord
WIFI/Bluetooth, m2, displayport 1.4. Verder heb ik niet gekeken omdat ik er nog niet uit ben.
Videokaart
Ik kan me inschrijven voor de drops van AMD en Nvidia, want ik ben nog niet bereid de prijzen van nu te betalen. Is een 3060TI FE genoeg voor bf3 qhd op 165 fps?
RAM
Qua ram zat ik te denken aan 16gb ddr4, maar er zijn dan tig varianten van de corsair vengeance ram en ik lees allemaal verhalen over amd specifieke ram. Ik kan daar niet wijs in worden.
CPU koeler,
Een be Quiet denk ik. Deze vraag vind ik nog niet relevant.
Ten slotte
is het het überhaupt waard om dit nu te kopen als ik er nog geen videokaart bij neem? Mijn huidige pc is voor kantoor nog wel ok, al wil ik wel graag naar meer Hz
AMD:
INTEL
Met het thuiswerken ben ik weer van laptop overgestapt op mijn oude game pc van 2011. Hierbij heb ik wel een nieuwe monitor aangeschaft (qhd en 165fps).
Nu wil ik graag een pc die ook goed overweg kan met mijn monitor en games. Ik kan nu bijvoorbeeld maximaal 60hz op QHD doen door oude HDMI verbindingen. Het kantoorwerk gaat prima.
Ik zit alleen te twijfelen wat ik moet aanschaffen met de videoschaarste en de nieuwe Intel generatie. Kort gezegd is mijn kwestie; ik wil graag upgraden, maar is nu het juiste moment? Ik wil eigenlijk niet nu een videokaart kopen, maar dan vraag me ik af wat ik er op vooruit ga als ik de rest wel upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kantoor: Office, Teams, soms zwaardere programma’s zoals arcgis. Al gaat dit allemaal via Citrix, dus ik weet niet hoeveel de eigen hardware hiervoor uitmaakt.
Gamen:
Voornamelijk oudere spelen, maar dan wel op minimaal 165fps op 1440p
Battlefield 3 op 165fps op 1440p in high/ultra is wel een doel. Battlefield 2042 en andere nieuwe spellen op een acceptabele framerate (minimaal 60) zou ook mooi zijn
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000-1200. euro exclusief videokaart. Hierbij heb ik bij Black Friday al rond de 260 euro uitgegeven voor ssd, case en voeding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al toetsenbord, muis en monitor (qhd, 165fps)
Daarnaast heb ik een 650gtx, deze zou ik alleen houden als ik een cpu zonder igpu koop en geen videokaart.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | PNY GeForce GTX 650 1024MB PCIe | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Ventilatoren | Corsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack | € 15,90 | € 15,90 |
| 1 | Voedingen | Sharkoon SilentStorm Cool Zero 750 watt | € 64,99 | € 64,99 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 123,15 | € 123,15 |
| Totaal | rond de 260 | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, GPU, Moederbord, Ram, CPU koeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair/ICue Compatible. RGB is toch wel geinig
Ik meende dat Asus moederborden hiermee overweg kunnen. Dat zou leuk zijn. Het is geen must bij het moederbord.
Corsair Vengeance PRO Ram zie ik wel graag. De dominator RGB vind ik niet mooi
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ATX.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
CPU
Ik begon met het idee van een i5 12600K met DDR5 met een 3060ti/3070ti. Toen bedacht ik me van hoe toekomstbestendig moet ik inkopen? Als ik naar mijn eigen ervaring kijk heb ik er nooit iets aan gedaan behalve een ssd kopen
Toch lijkt de 12600k goed te zijn in prijs prestatie, maar rekenen ze dan de moederborden ook mee?
Dus nu neig ik naar een AMD CPU. De ryzen 7 5800X. Deze is dan wel iets duurder dan de Intel, maar de moederborden zijn dan weer goedkoper.
Moederbord
WIFI/Bluetooth, m2, displayport 1.4. Verder heb ik niet gekeken omdat ik er nog niet uit ben.
Videokaart
Ik kan me inschrijven voor de drops van AMD en Nvidia, want ik ben nog niet bereid de prijzen van nu te betalen. Is een 3060TI FE genoeg voor bf3 qhd op 165 fps?
RAM
Qua ram zat ik te denken aan 16gb ddr4, maar er zijn dan tig varianten van de corsair vengeance ram en ik lees allemaal verhalen over amd specifieke ram. Ik kan daar niet wijs in worden.
CPU koeler,
Een be Quiet denk ik. Deze vraag vind ik nog niet relevant.
Ten slotte
is het het überhaupt waard om dit nu te kopen als ik er nog geen videokaart bij neem? Mijn huidige pc is voor kantoor nog wel ok, al wil ik wel graag naar meer Hz
AMD:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | € 188,90 | € 188,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550I AORUS PRO AX | € 164,95 | € 164,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 | € 69,90 | € 69,90 |
| Totaal | € 847,97 | |||
INTEL
| 1 | Processors | Intel Core i5-12600KF Boxed | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 | € 69,90 | € 69,90 |
| Totaal | € 643,12 | |||