De uitleg van Masters in Solar is een van de allerbeste die je gaat vinden. Maar het blijft zeer technisch.
Het artikel is van 2019, maar half-cut is zo goed als irrelevant voor residentiële toepassingen indien gebruik gemaakt wordt van string omvormers.
De extra powerpoints die beschikbaar zijn op een half-cut paneel die niet beschikbaar zijn op een 'full' cell paneel zijn op een lagere stroomsterkte...
En het klopt dat het
paneel de bypass diode niet inschakelt. Dat doet strikt gezien ook de
omvormer niet.
Het is een gevolg van verlaging van de string spanning door de omvormer. Door de hoge weerstand van een paneeldeel ontstaat een negatieve spanning over de substring waardoor de diode gaat geleiden.
Q: En als het half-cut panelen zijn dan 95%?
A: Nee.
In deze situatie kan het half-cut paneel ook niet de volle stroom dragen.
Nog sterker... Het zelfde oppervlak aan schaduw is 2/3e van de onderste rij cellen... dus die paneelhelft gaat terug naar 35%... (De andere helft blijft 100%) Paneel als geheel dus zelfs minder dan 70% van de stroom.
Q: Dit punt kan alleen bepaald worden door een omvormer met Global MPPT?
A: Omvormers proberen via scan algoritmes te voorkomen om volle scans te doen; scans kosten opbrengst omdat de string buiten MPP gedraait wordt tijdens de scan. Meestal lukt het zonder globale scan.
Zie grafiek van @
Dre hier:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Je ziet dat de omvormer continue een beetje zoekt. Zo probeert hij met kleine verliezen te kijken of er een paneel in de schaduw is gekomen of dat de zon achter een wolk gegaan is. In het eerste geval klapt het vermogen omhoog als de spanning een beetje omlaag gaat (12-15V).
Q: Met een Tigo is de
9590% van de
half-cutstring te verhogen tot 97%?
A: Ja.
Maar dat ga ik nuanceren. Dit gaat om een cm of 4 aan schaduw... Dat is een gedachten experiment. Dat gaat nooit lang zo zijn. In de praktijk gaat dat percentage snel veranderen en is de winst van de Tigo snel minder dan die 7%.
Ik haal deze er weer even bij. Ik weet toevallig dat de optimizer hier gekozen heeft om het paneel de hele tijd zonder bypass te tracken (Vmpp is de hele dag boven wat 2 substrings zouden kunnen doen gebleven)
/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large)
De rode trap is als je met bypass zou tracken in een string bij geschikte vorm van schaduw. Met de schaduw over de volle lengte van de korte zijde zijn die substring powerpoints niet bruikbaar aan een string en zou het paneel zoals geschetst door Masters in Solar geheel bypass gaan.
De rode trap wordt dan dus niet gevolgd, maar rond 14:20 gaat het paneel geheel in bypass.
Het verlies van het paneel wat een optimizer had kunnen extraheren:
Driehoek van 14:20 tot 15:20: ~1 uur * 220W / 2 = 110Wh
Driehoek van 15:20 tot 20:00: ~5 uur * 20W /2 = 50Wh
Het worst-case verlies van niet toepassen van de optimizer is dus 160Wh in deze situatie. Op een zonnige heldere dag, Die hebben we niet zo vaak... Ik heb letterlijk maar 3 dagen met zo'n mooi parabooltje... en maar 1 in de nazomer (dit ligt vanaf 1 augustus)
[
Voor 9% gewijzigd door
Ronald op 03-12-2021 17:52
]