NAS of externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 12:15
Ik gebruik mijn Mycloudmirror NAS vnl voor het afspelen van videos en steeds meer 4K via Kodi op mijn NVIDIA Shield. Dat gaat ok.
Vorige week bericht van WD dat ondersteuning voor deze NAS stopt n omdat deze al vrij oud is, ben ik op zoek naar alternatief.
Mijn vraag is nu: kan ik beter een NAS kopen voor het afspelen van die media en dan mn 4k films/series, of is een goede externe hdd(met eigen voeding) die ik via usb op de Shield aansluit ook voldoende?
Tegenwoordig koop je al een externe 12TB hdd voor ca €200(https://nl.pepper.com/aan...arde-schijf-usb-30-219554)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:01
Wat wil je doen? Heb je maar één shield en wil je de media dus ook alleen via die shield afspelen? Hang er dan een schijf aan.
Heb je meerdere schild devices en wil je dezelfde media via meerdere / andere devices afspelen? En wil je dan ook de voortgang opslaan? Kijk dan eens wat verder en verdiep je in een nas. Hou wel in je achterhoofd dat een nas duur uit kan pakken, afhankelijk van je wensen en eisen. Maar, heb je echt 12TB nodig? Als je een dergelijk grote schijf koopt plaats je alles op één singel point of failure. Als er dan wat mis gaat en de schijf niet meer benaderbaar is ben je in een klap een zeer grote hoeveelheid kwijt. Wellicht is een oplossing met raid dan slimmer.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
doggy1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:22:
Vorige week bericht van WD dat ondersteuning voor deze NAS stopt n omdat deze al vrij oud is…
Dat je bericht krijgt van WD dat de ondersteuning stopt wil natuurlijk niet zeggen dat de schijf er mee gaat stoppen. (hoewel die kans ook met de dag groter wordt uiteraard) Het betekent alleen dat bij (softwarematige) problemen je niet meer op WD hoeft te rekenen voor hulp. Er zullen geen updates meer komen voor firmware etc. De schijf zelf kan nog jaren blijven werken.

Ik zou dit nog geen reden vinden om preventief een andere schijf (NAS/DAS) aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
sypie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:35:
[...]
Dat je bericht krijgt van WD dat de ondersteuning stopt wil natuurlijk niet zeggen dat de schijf er mee gaat stoppen. (hoewel die kans ook met de dag groter wordt uiteraard) Het betekent alleen dat bij (softwarematige) problemen je niet meer op WD hoeft te rekenen voor hulp. Er zullen geen updates meer komen voor firmware etc. De schijf zelf kan nog jaren blijven werken.

Ik zou dit nog geen reden vinden om preventief een andere schijf (NAS/DAS) aan te schaffen.
Ik wil wel voorbereid zijn als hij het begeeft en die kans wordt groter, hoe ouder hij wordt hoe groter de kans daa op. Nu ruim 7 jaar oud.
@Sparkiee & @sypie Bedankt voor jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:46
zorg dan in ieder geval dat je een goede back-up hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
ik vraag mij wel af, dat als de nas kapot gaat, of ik de hdd's zo over kan zetten in een andere nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14

br00ky

Moderator Harde Waren
doggy1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:19:
ik vraag mij wel af, dat als de nas kapot gaat, of ik de hdd's zo over kan zetten in een andere nas
Definieer "kapotgaan", definieer "een andere nas".

En printje kapot in de nas en je hebt dezelfde nog staan is makkelijker dan een brandje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sommige HDD's zijn encrypted door een chip die verwerkt zit in de betreffende NAS of schijf. Als die stuk gaat heb je een aardige klus om je data weer te krijgen. Vaak werkt het niet om de schijf 1-op-1 over te zetten naar een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik heb er nu 2 hdd van 4TB met mirroring, maar als ik jullie begrijp dan is dit nog niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
doggy1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:19:
de grote merken (Qnap, Synology) hebben een migratie mogelijkheid om schijven in een nieuwe NAS te plaatsen waar die direct leesbaar/bruikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door peter-rm op 03-12-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 06-06 14:04
Dat hoeft niet als je een goede backup hebt: werkt het, dan ben je meteen weer actueel (met ouwe, relatief kleine en stroomzuipende harddisks), werkt het niet dan heb je de data op de backup nog. En je zou voor de zekerheid tijdelijke een dagelijkse smart incremental backup naar de cloud kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

doggy1 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:02:
Ik heb er nu 2 hdd van 4TB met mirroring, maar als ik jullie begrijp dan is dit nog niet voldoende?
Virus "sloopt" alles op disk 1. Mirroring schrijft elke sloop-aktie weg op disk 2. Wat is hier voldoende aan?

Gemiddeld thuisgebruik leuk maar hou dus rekening met 100% dataverlies bij software (zoals een virus), hardware (kapot), extern (brand/diefstal). Oh, en vergeet errorcode #13 niet; gebruikersfouten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 03-12-2021 17:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Voor dit doel gewoon een externe harddisk aansluiten, veel goedkoper en de rest van de NAS functionaliteit gebruik je blijkbaar niet en heb je dus ook niet nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Nu weer wat tijd om me op hier weer op te richten.
Hoe zit het met energieverbruik?
In het geval van externe harde schijf: blijft deze continu stroom verbruiken, of alleen als je aanspraak op geheugen maakt bv video kijken. Is er een soort standby?
In het geval van(simpele)NAS: zelfde vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
reken bij een kleine NAS ca 25-30W voor de hardware en per schijf 5-8W (met pieken tot 15W bij opspinnen). Dit zijn uiteraard vuistregels en de waarden kunnen per merk en per model afwijken.

Bij een NAS verbruikt de hardware continue, de schijven kunnen ook in idle mode (0,5W) wat te configureren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 06-06 14:04
Voor een externe harde schijf kun je in elk OS instellen of de externe harddisk "in slaap mag vallen" of niet als hij niet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
De bedoeling is dus, dat ik de externe hdd aan de Shield wil koppelen voor het afspelen van videos.
Ik wil wel de mogelijkheid hebben om die hdd te kunnen benaderen via mijn netwerk om content van mijn Imac over te zetten naar die hdd.
Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Zou moeten kunnen.
zie:
http://support-shield.nvi...m&rhsearch=Usb&rhsyns=%20

Maar vaak is het handiger en sneller om zo'n usb disk even om te steken naar je pc en dan de bestanden erop zetten.
Zelf gebruik ik een 1TB SSD USB disk hiervoor die ik aan mijn mediaplayer heb gehangen en die ik even om prik als ik er wat nieuws op wil zetten.
Is lekker klein, maakt geen geluid en verbruikt nauwelijks stroom.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schijf via netwerk benaderbaar: NAS
Simpelweg bestanden portieren van pc naar shield: USB stick.
Die laatsten zijn tegenwoordig groot en snel genoeg. En je kijkt toch maar 1 film per keer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1