stille sterke windows laptop voor zware fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-03 10:46
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Mijn huidige is een Acer Nitro 5 AN517 - 52 - 73BL

Op zich doet deze laptop wat hij voor mij moet doen prima, maar hij wordt snel erg heet, en dan gaan de fans enorm loeien. Daar wil ik graag van af.

Wat ga je met je laptop doen?
Veel fotobewerking, geen video, geen gaming. Ik maak wel gebruik van externe plugins voor Lightroom, die soms best CPU heavy zijn. En ik heb het idee dat de laptop daardoor snel en lang en luid gaat loeien.

Wat is je budget?
Voor een echte goeie (stille!) laptop heb ik tot ongeveer 2500 euro over

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, het is echt een bankhanger 8)7

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur voor merk, maar lgeen Mac.

Harde eis wat mij betreft is een numeriek toetsenbord
Op mijn shortlist staat nu de HP ZBook Fury 17 G7 (26F43AV) die wat specificaties en warmte ontwikkeling erg goed lijkt, maar lees in testen slechte dingen over de kleur echtheid, ook na calibratie.

Dan lijkt de MSI Creator 17 B11UE-408 een betere optie wat betreft kleur, maar ik kan hier weinig van vinden op het gebied van hitte en geluid...

Ik ben benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie of iemand andere input heeft? Super bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 16:59
Wellicht Lenovo P17? De ThinkPad workstations hebben sinds jaar en dag een optie voor een 4K-scherm met kleurkalibratie. In de palmrest zit dan een kleursensor.

Voor een leuk aangeklede P17 ga je wel over budget heen. Je kunt wellicht nog refurbished kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf de Gigabyte aero 15 2 weken geleden gehaald. Hij is redelijk stil en heeft een erg mooi oled scherm in een kleine case. De MSI creator heb ik ook naar gekeken, maar ik vermoed dat die nogal lawaaierig is, al is er niet veel over te vinden.

Ik gebruik al een jaar het oude model van de gigabyte aero 15, op hoge belasting van de cpu hoor je hem iets, maar is hij eigenlijk nog steeds best stil. Numeriek toetsenbord was ook een wens van mij, zit hier gelukkig op :).

Heb er al meerdere gehad omdat ze over het algemeen goede performanc hebben met redelijke stilte. Als je de videokaart gaat belasten gaat hij zeker wel lawaai maken.

Puur op CPU performance zijn er denk ik wel laptops die stiller zijn (afhankelijk van hoeveel performance je wilt hebben). Kijk maar eens op notebookcheck.net
(let wel op de geluidstests zijn vaak gebaseerd op volle belasting CPU+GPU, dus een laptop met snellere hardware lijkt luider, terwijl dit vooral gewoon komt van de extra performance.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
wellicht zou het nog een optie kunnen zijn om de GPU niet te laten meerekenen met lightroom.. daar duik ik eens in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
De P17 ziet er goed uit, maar ik zie ook wat negatieve informatie over de kleur echtheid, en het geluid lijkt ook niet helemaal ideaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Heb je al eens gekeken naar de Legion Slim 7 ?

Dit is een krachtige laptop in een neutrale dunne behuizing voor creators.

De 4K variant heeft zeer hoge kleurechtheid volgens psref.lenovo.com (100% adobe RGB zelfs )

15.6" UHD (3840x2160) IPS 500 nits Anti-glare 16:9 1500:1 100% Adobe® RGB 178° Refresh rate 60Hz, VESA HDR 400, Dolby Vision, Free-Sync, DC dimmer

Deze komt weer binnen bij Campusshop zag ik

https://www.campusshop.nl...9f-4278-bf5c-a3e476138329

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Op zich doet deze laptop wat hij voor mij moet doen prima, maar hij wordt snel erg heet, en dan gaan de fans enorm loeien. Daar wil ik graag van af.

Zou eerder overwegen om de koelpasta van de CPU/GPU eens te vervangen, na zoveel jaar mag dat wel een keer en het resultaat zal je verbazen (spreek uit ervaring hierin)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
Gaat op de shortlist!
Cinemaskoop schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:58:
Heb je al eens gekeken naar de Legion Slim 7 ?

Dit is een krachtige laptop in een neutrale dunne behuizing voor creators.

De 4K variant heeft zeer hoge kleurechtheid volgens psref.lenovo.com (100% adobe RGB zelfs )

15.6" UHD (3840x2160) IPS 500 nits Anti-glare 16:9 1500:1 100% Adobe® RGB 178° Refresh rate 60Hz, VESA HDR 400, Dolby Vision, Free-Sync, DC dimmer

Deze komt weer binnen bij Campusshop zag ik

https://www.campusshop.nl...9f-4278-bf5c-a3e476138329

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
keur0000 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:03:

Zou eerder overwegen om de koelpasta van de CPU/GPU eens te vervangen, na zoveel jaar mag dat wel een keer en het resultaat zal je verbazen (spreek uit ervaring hierin)
Hij is net een jaar oud.. zou dat al kunnen schelen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59
@erikb1971
Kijk voor de lol eens naar de nieuw Mac's met de M1 chip erin.
Vooral voor fotobewerking is die erg geschikt.
Voor rond de 1000 euro kan je dan al klaar zijn.
Koop je er een mooi scherm bij en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
chrisborst schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:25:
@erikb1971
Kijk voor de lol eens naar de nieuw Mac's met de M1 chip erin.
Vooral voor fotobewerking is die erg geschikt.
Voor rond de 1000 euro kan je dan al klaar zijn.
Koop je er een mooi scherm bij en klaar.
mac is ivm compatibiliteit issues met sommig applicaties van min opdrachtgevers geen optie.. heeft ook geen numeriek deel in toetsenbord.. maar wat betreft performance en stilte zoek ik idd wel iets dat kan wedijveren met een mac met m1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

erikb1971 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:25:
[...]

Hij is net een jaar oud.. zou dat al kunnen schelen denk je?
Goede echte koelpasta kan zeker schelen alsook het stofvrij maken van de binnenkant van je laptop.
pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound 3.5G
Kijk ook even naar de reviews ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1