Vervangen Bitumen door EPDM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 14:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
De bitumen op het dak is niet meer goed en moet vervangen worden.
Ik zoek wat advies over hoe dat er uit moet komen te zien.
Van winkels en bedrijven hoor ik verschillende verhalen iedereen verteld het weer anders.

Het gaat om een Bakstenen schuur dubbele muur, de spou is geisoleerd met rockwol of steenwol.
Het dak is gemaakt van underlayment met daarop Pir platen, waarop Bitumen is gebrand met een tussenlaag.

Hoe het huidige dak in de hoeken in elkaar zit weet ik niet precies, ik wil deze nog niet open maken voor ik de juiste spullen heb, Lijmen van het dak kan ook niet als het onder de 10 graden celcius is.

Als ik uitteken wat mij verteld word kom ik op 3 tekeningen uit, waarbij mij 1 keer is geadviseerd om boven op de Pir nog hout te leggen zodat dit steviger is, hier heb ik dan weer verschillende verhalen over gehoord, de 1 zegt dit gaat rotten de andere weer niet.
Tevens vroeg ik mij af hoe je een afscheiding zou moeten maken als je het niet samen met de buren doet, Zou je dan op de Pir iets leggen als afscheiding, of bouw je dit direct op vanaf de spouw en hoe ziet dit er dan uit ?

Huidige opgebouwd tussen 1984/1987:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gczjqzOaVT-Zi1z5Mtj2w0dE0GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAIEkxMiqzppMVTN10rkpRy6.jpg?f=fotoalbum_large
Optie 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXI41N8cyhdFNyRwIVPn1dsDMo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkzRk8n8epaQIsl09WrItFoN.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRL0N6P29p_Cn26ugpNOSkjSvuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPxSDFGep1tEK0qGZwt8U3FT.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLl0OeJRLO_0y6-RwT9C0xWfl1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSiBLEcTDlorJRtgDdsTRexd.jpg?f=fotoalbum_large

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

Floor-is

5.2

Er zijn tools die je aangeven waar het douwpunt komt te liggen, die heb je als eerste nodig.

Daarvoor moet je bedenken hoe de opbouw gaat worden, zeker als je besluit om extra te isoleren. Dan nadenken over hoe op de buren aan te sluiten, want er kan (zal eigenlijk) hoogteverschil ontstaan.

Waarom wil je het zelf doen eigenlijk? Ja het kost geld om te laten doen, maar snelheid, zekerheid over de juiste aanpak en garantie lijken mij nogal wat waard :) (Zeker omdat dit niet je vak/ervaring/kennisgebied lijkt te zijn)

Spaanplaat is geen bouwmateriaal, daar zal je een hechtplaat willen gebruiken zoals underlayment of (vooral duurder) multiplex.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Pir is drukvast genoeg om het vlak te maken voor een dak, daar heb je helemaal geen hout voor nodig en dat gaat ook geheid rotten. Hout gebruik je als ondergrond voor een constructie niet erboven op.

Bij een oud bitumen dak kun je prima isolatie overheen leggen en daarna de EPDM. De stelregel is altijd dat de R waarde van de nieuwe isolatie hoger is dan de oude. Let in dit geval erop dat de PIR platen geschikt zijn om de EPDM erop te verlijmen. Verder heb je te maken een underlayment constructie, dus daar kun je mechanisch op bevestigen. Voorkeur met tules die lang genoeg hiervoor zijn. Dan is de ondergrond meteen daardoor ook stabiel en sterk genoeg om de EPDM te verlijmen.

Dan het opgaand gevelwerk, je zou inderdaad met mastiekhoeken kunnen werken of de muur voorzien van een PIR plaatje van een paar cm. Ik zou zelf kiezen voor het laatste, weet je zeker dat het goed geïsoleerd is en bovendien dat je er goed tegenaan kan lijmen.

Bovenop de bakstenen muur zou je wel gewoon een plank op kunnen boren en daar op lijmen. Daar zit immers geen koudebrug meer, die heb je met de rest van de isolatie al ingepakt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
optie 1 en nooit hout ertussen....
waarom epdm?
je kunt er ook gewoon weer bitumen overheen doen. je kunt dan kiezen om over het oude te branden of oude weghalen. ik zou gewoon eroverheen gaan, dat blijft wel weer 25 a 30 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Rofdof schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:28:
optie 1 en nooit hout ertussen....
waarom epdm?
je kunt er ook gewoon weer bitumen overheen doen. je kunt dan kiezen om over het oude te branden of oude weghalen. ik zou gewoon eroverheen gaan, dat blijft wel weer 25 a 30 jaar goed.
De buurman heeft het over de oude heen gebrand, de laag tussen deze 2 is volledig verzadigd met vocht en moet dus worden vervangen, ook de pir is ondertussen natgeworden en moet dus worden vervangen.
tweakduke schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:52:
Pir is drukvast genoeg om het vlak te maken voor een dak, daar heb je helemaal geen hout voor nodig en dat gaat ook geheid rotten. Hout gebruik je als ondergrond voor een constructie niet erboven op.

Bij een oud bitumen dak kun je prima isolatie overheen leggen en daarna de EPDM. De stelregel is altijd dat de R waarde van de nieuwe isolatie hoger is dan de oude.

Dan het opgaand gevelwerk, je zou inderdaad met mastiekhoeken kunnen werken of de muur voorzien van een PIR plaatje van een paar cm. Ik zou zelf kiezen voor het laatste, weet je zeker dat het goed geïsoleerd is en bovendien dat je er goed tegenaan kan lijmen.

Bovenop de bakstenen muur zou je wel gewoon een plank op kunnen boren en daar op lijmen. Daar zit immers geen koudebrug meer, die heb je met de rest van de isolatie al ingepakt.
Ik wil alles verwijderen, omdat je anders ook flink de hoogte in gaat en er een hoop elende onder kan zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door enriqueeeee op 03-12-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

enriqueeeee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:35:
[...]

De buurman heeft het over de oude heen gebrand, de laag tussen deze 2 is volledig verzadigd met vocht en moet dus worden vervangen, ook de pir is ondertussen natgeworden en moet dus worden vervangen.

[...]

Ik wil alles verwijderen, omdat je anders ook flink de hoogte in gaat en er een hoop elende onder kan zitten.
Ja als het net als bij de buurman is, door poreusheid van de bitumen is de isolatie verzadigd dan doe je er goed aan om alles eraf te halen. Dan heb je een mooie kale en vlakke ondergrond om mee te beginnen. Dan is met PE- folie > PIR isolatie mechanisch bevestigd en dan de EPDM verlijmen een prima oplossing :)

De opstanden kun je dan isoleren alsnog met een dun plaatje PIR of mooi betimmeren met hout ligt eraan wat het in jouw situatie het mooiste is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:58:
[...]

Ja als het net als bij de buurman is, door poreusheid van de bitumen is de isolatie verzadigd dan doe je er goed aan om alles eraf te halen. Dan heb je een mooie kale en vlakke ondergrond om mee te beginnen. Dan is met PE- folie > PIR isolatie mechanisch bevestigd en dan de EPDM verlijmen een prima oplossing :)

De opstanden kun je dan isoleren alsnog met een dun plaatje PIR of mooi betimmeren met hout ligt eraan wat het in jouw situatie het mooiste is.
Het dak is gedeeld met de buurman, Sorry ik denk dat dat enige onduidelijkheid vormd, 2 jaar terug heb ik samen met hem, Bitumen op het dak gebrand, sinds afgelopenjaar heb ik ontdekt dat er tussen de nieuw gebrande laag en de oude laag vocht zit. Ik ben in overleg met de buurman om het opnieuw te doen, maar hij geeft aan dat hij het volgens optie 3 wilt doen en niet anders. Omdat ik dit een rare keuze vond en ik toch offertes wilde opvragen voor de materialen, heb ik wat rond gevraagd en heb ik bij een leverancier te horen gekregen dat dit een kut plan is.

De buurman is net langs gekomen om excuses te maken en geeft aan dat hij akkoord is met optie 2 met of zonder hout tegen de bakstenen aan :)
Hij gaf aan de techniek verkeerd te hebben begrepen en dacht dat epdm alleen tegen hout aan mocht niet direct tegen de gevel aan.

[ Voor 4% gewijzigd door enriqueeeee op 03-12-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

enriqueeeee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:33:
[...]

Het dak is gedeeld met de buurman, Sorry ik denk dat dat enige onduidelijkheid vormd, 2 jaar terug heb ik samen met hem, Bitumen op het dak gebrand, sinds afgelopenjaar heb ik ontdekt dat er tussen de nieuw gebrande laag en de oude laag vocht zit. Ik ben in overleg met de buurman om het opnieuw te doen, maar hij geeft aan dat hij het volgens optie 3 wilt doen en niet anders. Omdat ik dit een rare keuze vond en ik toch offertes wilde opvragen voor de materialen, heb ik wat rond gevraagd en heb ik bij een leverancier te horen gekregen dat dit een kut plan is.

De buurman is net langs gekomen om excuses te maken en geeft aan dat hij akkoord is met optie 2 met of zonder hout tegen de bakstenen aan :)
Hij gaf aan de techniek verkeerd te hebben begrepen en dacht dat epdm alleen tegen hout aan mocht niet direct tegen de gevel aan.
Vocht tussen de oude en gebrande laag dat kan als er delen niet volledig gekleefd zijn. In zeldzame gevallen is er vocht in de isolatie wat er dan toch uit wil en dat vochtproblemen geeft.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dat wel even checken alvorens je definitief met plan 2 aan de gang gaat.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
enriqueeeee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:33:
[...]

Dus je hebt zelf lopen beunhazen en nu heb je vocht tussen je lagen. Kortom jij kan geen dakleer branden.
Besteed dit werk dan ook uit want dakleer is niet eens zo duur per m2 als je het laat doen.

En ga ook niet knoeien met dat epdm want dat is nog moeilijker en fout gevoeliger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:07
Hou op zeg met die bangmakerij.

Als je zorgt voor een goede ondergrond, de goede spullen en rustig je tijd neemt dan is epdm prima zelf te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Rofdof schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 06:03:
[...]

Dus je hebt zelf lopen beunhazen en nu heb je vocht tussen je lagen. Kortom jij kan geen dakleer branden.
Besteed dit werk dan ook uit want dakleer is niet eens zo duur per m2 als je het laat doen.

En ga ook niet knoeien met dat epdm want dat is nog moeilijker en fout gevoeliger.
Bedankt , maar ik heb al probleemloos een dak van EPDM voorzien, waarom de 2 lagen bitumen niet hechten geen idee. Wellicht had er primer gebruikt moeten worden of is het iets anders.
Maar met een "schoondak" verwacht ik weinig problemen met EPDM alleen de basis moet wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Als je netjes en schoon werkt dan is EPDM denk ik de beste dakbedekking voor de doe hetzelver.

Bitumineuze bedekking vergt toch training en ervaring om dat met name op de juiste temperatuur te verwerken. Evengoed geldt dit voor PVC.

Alleen de moeilijke details in afwerking of daken op grootformaat, dan gaat het buiten de mogelijkheden van de doe hetzelver.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:43:
[...]

Vocht tussen de oude en gebrande laag dat kan als er delen niet volledig gekleefd zijn. In zeldzame gevallen is er vocht in de isolatie wat er dan toch uit wil en dat vochtproblemen geeft.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dat wel even checken alvorens je definitief met plan 2 aan de gang gaat.
Alle oude isolatie en dakbedekking gaat er af. inplaats van de 4 cm die er nu ligt wordt dit vervangen door 6 cm. Ik heb geen zin om oude elende mee te nemen en het over een jaar weer te doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 19:47
Plaat (osb 9mm) wordt heel vaak over de pir gepaatst en dan verlijmd.
Pagina: 1