Externe geluidskaart voor Playstation 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sixtyn!ne
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo allemaal,

Ben op zoek naar een externe geluidskaart voor mijn Playstation 5.
Geluid is gewoonweg te zacht via de controller maar ook via de Soundblaster G1 die ik nu gebruik.

Vraag is eigenlijk:
Wie heeft een bepaalde setup die goed geluid geeft ?
Waar moet ik op letten bij aanschaf (dB ?)

Gebruik een HyperX Cloud Alpha headset.

Alvast bedankt voor elke input ! _/-\o_

Beste antwoord (via Sixtyn!ne op 16-12-2021 07:35)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:41
Laag volume bij USB DACs is blijkbaar een algemeen probleem bij de PS4 en PS5: https://www.reddit.com/r/...ter_g1_low_volume_on_ps5/ en https://www.resetera.com/...patibility.324235/page-11. Ik zou deze topics eens doorspitten.

Het heeft er mee te maken dat de PS5 een heel oude standaard gebruikt voor USB audio (UAC1 terwijl alle nieuwe USB DACs UAC2 gebruiken), mogelijk werkt daarom je oude Plantronics wel goed.

Ik vind wel dure DACs die er firmware voor zouden hebben maar denk niet dat het de bedoeling is om een veelvoud van wat je headset gekost heeft aan DAC en AMP uit te geven. Dan kun je net zo goed een draadloze headset kopen en is je probleem ook opgelost.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je vraag niet; ik denk dat het probleem ergens tussen stoel en Playstation zit; mogelijk in de ervaring/verwachting maar ook in wat/hoe je iets aangesloten hebt.

Ik heb geen PS5 (maar wel een Xbox) en ik kan me voorstellen dat je per game of per chat of per app ook aparte volume-instellingen hebt.

Heb je bijvoorbeeld jouw PS5 al eens aangesloten op een andere TV? Andere versterker? Andere headset? Is het geluid dan ook "te zacht"?

Trap er zelf ook wel eens in hoor; zet ik in een YouTube-app het geluid op 0. En 3 dagen later breek ik mijn nek omdat ik niet snap waarom de TV op volume 20 al staat en ik toch niks hoor ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 03-12-2021 11:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Denk dat je toch even goed door de soundsettings van je PS5 moet gaan. Zowel mijn Sony headset gold als mijn Audeze Penrose gaan zo hard, dat je oorsuizen kan oplopen van het volume. Kan mij niet voorstellen dat jouw headset geen volume kan leveren.

Wat heb je zelf al uitgezocht? Staat alles in de PS5 al op max, is de headset niet qua volume laag ingesteld, andere controller geprobeerd, beetje meer informatie en eigen onderzoek wordt hier wel gewaardeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door thunder8 op 03-12-2021 11:53 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Sixtyn!ne
Geluid headset max.
Geluid PS5 op max.
Gebruik een monitor en geen tv. Toch even geprobeerd maar geluid blijft zacht.

Geluid via mijn Sennheiser koptelefoon ook zacht.

Had hiervoor een dongle van Plantronics, oud beestje die ik toevallig nog had.
Daarmee blies ik de buis van Eustachius mee op.

Ga er dus welvoegelijk van uit dat het de geluidskaart moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sixtyn!ne op 03-12-2021 13:23 ]

• Sixtyn!ne
Niemand met een setup ?
Playstation 5 en externe geluidskaart ?

• Bananaman123124
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-12-2025
Daarmee blies ik de buis van Eustachius mee op.
Kan dat het probleem niet zijn?

Een PS5 aangesloten op mijn TV kan gewoon vol volume. Ligt dus niet aan de PS5, al een andere headset geprobeerd?

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:41
Laag volume bij USB DACs is blijkbaar een algemeen probleem bij de PS4 en PS5: https://www.reddit.com/r/...ter_g1_low_volume_on_ps5/ en https://www.resetera.com/...patibility.324235/page-11. Ik zou deze topics eens doorspitten.

Het heeft er mee te maken dat de PS5 een heel oude standaard gebruikt voor USB audio (UAC1 terwijl alle nieuwe USB DACs UAC2 gebruiken), mogelijk werkt daarom je oude Plantronics wel goed.

Ik vind wel dure DACs die er firmware voor zouden hebben maar denk niet dat het de bedoeling is om een veelvoud van wat je headset gekost heeft aan DAC en AMP uit te geven. Dan kun je net zo goed een draadloze headset kopen en is je probleem ook opgelost.

• circumsonus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
hm als zelfs een sennheiser hoofdtelefoon in je controller te zacht is, zou ik of een gehoortest laten doen bij de dokter, of een andere controller proberen.
Als ik mijn huisgenoten niet wil storen speel ik wel eens via mijn HD25 in de controller, en dan staat het niveau op minder dan de helft...
Harder zou echt een gehoorbeschadiging opleveren.
wellicht heeft jouw headset een hoge impedantie (demping) waardoor je harder uit moet sturen, maar het zal denk ik niet zoveel zijn dat het geluidsniveau zo laag is.

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15
Wanneer je voor het eerst een headset op de PS5 aansluit, staat het volume op ongeveer 80%. Om dit te verhogen, ga je naar: Instellingen > Geluid > Volume -> Koptelefoon.

Andere mogelijkheid:
Via 'Balans spraakchat' pas je de verhouding tussen game- en chataudio aan terwijl je speelt. Je opent dit scherm door de PlayStation knop van je controller ingedrukt te houden en 'Geluid' te selecteren.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1