Nieuwe laptop thesis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-11-2023
Dag

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Mijn huidige laptop is 5j oud en loopt af en toe al eens vast op word. Aangezien ik mijn thesis moet maken dit jaar, zou ik graag met een gerust hart kunnen werken zonder dat hij af en toe vast loopt.
Ik heb al eens rond gekeken maar er zijn zoveel opties dat ik het bos door de bomen niet meer zie.
Ook heb ik de BBG van tweakers bekeken maar de laptop die hier geprezen wordt, is nergens nog te krijgen.
Alvast bedankt voor de hulp

Wat ga je met je laptop doen?
Hoofddoel is nu het maken van een thesis. Hierin zal vooral word gebruikt worden maar ook statistische modellen en dataverwerking zal nodig zijn. Na de thesis, zal de laptop vooral gebruikt worden als dagelijkse laptop. Dus films kijken, mailen, surfen

Wat is je budget?
Onder de 1000 eruo

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Draagbaarheid is zeker een meerwaarde maar aangezien ik hem meebreng op erasmus, wil ik zeker een 15 inc scherm zodat het makkelijk blijft erop te werken

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Weinig ervaring dus niet echt voorkeuren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09

Tazzios

..

Op basis van de eisen die je nu geeft blijven er 877 laptops over.
https://tweakers.net/lapt...dmpvu5SNR667dBgqdcKL-Sc_w

Thesis er op maken zegt niet zoveel welke software ga je gebruiken en wat zijn daar de systeemeisen van?

verder staat deze in de best buy en lijkt die gewoon beschikbaar:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU00N3MH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-11-2023
Bedankt voor het antwoord.
Voor mijn thesis zijn geen speciale programma's nodig. Althans niet op mijn laptop. De medische beelden worden op de pc in de radiografie ruimte bekeken en verwerkt

Ik zag de IdeaPad 5 15 (82LN00B0MB) op de Lenovo website. Is dit prijs kwaliteit een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Met deze eisen heb je exact niks nodig. Wat zijn de specificaties van de oude laptop? Misschien dat je de specificaties nog wat kunt opkrikken, zodat het allemaal wat soepeler werkt.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat je gewoon een goede laptop wil voor zoiets belangrijks als een thesis. Je kunt kijken naar een refurbished laptop. Voor 200-300 euro krijg je een toplaptop met dito bouwkwaliteit en dito accuduur. Iets met een i3 of Ryzen 3 zou al super zijn. Natuurlijk ook minimaal 8GB RAM en 256GB SSD.

Als je echt een nieuwe laptop wilt zou ik iets met NBD garantie kopen. Ook nieuwe laptops gaan stuk. Als de laptop dan de volgende dag gemaakt/vervangen (voor een Leentoestel) wordt, is dat echt heel prettig. Wederom een i3/Ryzen 3 en 8GB RAM + 256GB SSD. Ook zou ik even goed laptops vergelijken. Als je dan veel geld uitgeeft, moet het natuurlijk wel bijna perfect zijn. Er zit veel verschil in beeldkwaliteit, geluid (zowel het geluid uit de boxen als van de ventilatoren), accuduur en toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nexusPc schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:30:
Dag

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Mijn huidige laptop is 5j oud en loopt af en toe al eens vast op word. Aangezien ik mijn thesis moet maken dit jaar, zou ik graag met een gerust hart kunnen werken zonder dat hij af en toe vast loopt.
Als je een gerust hart wilt dan heb ik maar 1 tip: Maak backups. Elke dag. Op zoveel plekken als je maar kunt. En automatiseer de backups. Een kapotte laptop is onhandig. Corrupte of verloren documentatie is pas een echt probleem.

En welke laptop je koopt voor 1000 euro doet er weinig toe met jouw eisen. Ze zijn allemaal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
downtime schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:13:
[...]

Als je een gerust hart wilt dan heb ik maar 1 tip: Maak backups. Elke dag. Op zoveel plekken als je maar kunt. En automatiseer de backups. Een kapotte laptop is onhandig. Corrupte of verloren documentatie is pas een echt probleem.

En welke laptop je koopt voor 1000 euro doet er weinig toe met jouw eisen. Ze zijn allemaal wel goed.
Hele goede aanvulling. Veel opleidingen bieden tegenwoordig office365 aan. Met office365 kun je instellen dat alles op OneDrive opgeslagen wordt. Volgens mij een prima oplossing, als je zelf geen zin hebt om een back-up op te tuigen.

OneDrive houdt ook versiebeheer bij. Als je dus eens per ongeluk iets verwijdert of gewoon eens een oudere versie wilt bekijken kan dat ook. Desnoods sla je het bestand 2x op. Zowel op je computer als op OneDrive. Zonder heel veel effort zit je dan redelijk veilig.

Oja, een goede tip voorzie je bestanden van logische namen. Zorg er in ieder geval voor dat er iets van een datum in de bestandsnaam zit. Je kunt ook met versienummers werken. Als je dit niet vanaf dag 1 goed doet, dan zoek je je op den duur rot naar een bepaalde versie. Misschien ook een goed idee om ergens een soort van logboek bij te houden. Mocht er ergens iets fout gaan, kun je snel zien wanneer het bestand nog in een goede toestand verkeerde. Klinkt misschien evident, maar dit gaat echt heel vaak fout. Ik heb in het verleden ook flink moeten zoeken naar de juiste versie, zodat ik m'n vragen aan de docent kon stellen. Dat wil je gewoon niet.

[ Voor 25% gewijzigd door hoi1234 op 03-12-2021 17:32 ]

Pagina: 1