Overstappen vanaf G Suite Business naar ... ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb nu G Suite Business, en dat bevalt mij prima. Maar Google dwingt mij om uiterlijk eind jaunari te gaan overstappen, waarbij Google Workspace Enterprise Standard (GWES) blijkbaar het meest geschikt is.

Waar ik Google nu voornamelijk voor gebruik:
• mail (eigen domein)
• backups op Google Drive
• een soort 'mijn documenten' gebruik ik heel vaak, gewoon een folder op Google Drive (daar heb ik mijn handige scripts in staan)

De mail vind ik echt fijn werken, dus dat wil ik houden zoals het is.

Backup is een verhaal apart. Ik heb nu in totaal een kleine 5TB op mijn Google Drive staan, dat mocht blijkbaar omdat ik single user was (of zoiets). Maar als ik overstap naar GWES is dat max 2TB. Business Standard is een optie, maar daar zit een maximum van 5TB aan. Dat maximum is mij eigenlijk te weinig. Maar aangezien die prijs al 5 euro meer per maand is dan wat ik nu betaal, wil ik het niet gekker maken.

Wat ik dus zoek:
• mail wil ik houden zoals het is
• backups, tsja, dat hetzelfde houden kost mij relatief veel meer geld, daar zoek ik een altenatief voor (ik backup overigens meestal vanaf mijn Synology DS214+)
• 'mijn documenten' wil ik via een drive-letter op mijn Windows-laptop benanderen, waar die map dan staat is niet zo heel interessant

Heeft iemand tips voor mij?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10 19:20
Ik heb op dit moment bij Google Workspace Enterprise Standard onbeperkt opslag, daar betaal ik €17.30. Waar haal jij de 2TB per user vandaan? Die kan ik namelijk nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Als ik jou goed begrijp, dan zoek je een "virtuele harde schijf" en wil je Gmail blijven gebruiken. Gmail werkt ook prima in de gratis versie. Dan heb je toch aan een Dropbox o.i.d. voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Bearmun schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:46:
Ik heb op dit moment bij Google Workspace Enterprise Standard onbeperkt opslag, daar betaal ik €17.30. Waar haal jij de 2TB per user vandaan? Die kan ik namelijk nergens terug vinden.
https://support.google.com/a/answer/6043385 , en gevraagd aan Google (en jawel: een reactie ontvangen).

Je hebt geen mail gehad dat er eind januari iets gaat wijzigen?

Enterprise, moet je dan een kvk hebben? Ik gebruik het particulier.
robertnld schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:26:
Als ik jou goed begrijp, dan zoek je een "virtuele harde schijf" en wil je Gmail blijven gebruiken. Gmail werkt ook prima in de gratis versie. Dan heb je toch aan een Dropbox o.i.d. voldoende?
Een dropbox van net geen 5TB, dat gaat niet werken voor mij. Daarbij wil ik graag mijn eigen domein gebruiken voor de mail, dat kan niet in de gratis versie.

[ Voor 30% gewijzigd door pven op 06-12-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:21
Ik gebruik, net zoals @Bearmun , het Google Workspace Enterprise Standard pakket als een single user en heb daarmee onbeperkt Google Drive opslag voor al mijn back-ups en persoonlijke bestanden.

Het afnemen van het pakket doe je door je oude pakket te upgraden via het beheer-paneel van Google Workspace. Je hoeft dan niet langs de sales-afdeling van Google en zover ik weet heb ik ook nooit een KVK-nummer hoeven opgeven. Als bedrijfsnaam heb ik gewoon mijn voor- en achternaam gebruikt.

Het klopt dat Google in zijn voorwaarden vereist dat je minimaal 5 gebruikers hebt voordat je recht hebt op onbeperkte opslag, dit is al een hele lange tijd het geval (ook bij G Suite), echter controleert Google hier niet op. Ik verwacht dan ook niet snel dat Google hier wel op gaat controleren.

Zelf ben ik van een Business Standard pakket naar Enterprise Standard gegaan, omdat Business Standard een harde limiet heeft van 2 TB. Dit limiet wordt op dit moment ook nog niet gehanteerd, en dus ook op dat pakket kun je nog steeds onbeperkt bestanden opslaan, maar persoonlijk verwacht ik dat dit snel voorbij zal zijn en je dus toch over moet op het Enterprise Standard pakket.

Mocht je nog meer vragen hebben over Google Workspace, stuur mij gerust een privébericht. Daarnaast vind je ook veel informatie op Reddit (/r/datahoarder) en fora van o.a. Rclone en LET.

[ Voor 52% gewijzigd door Mundatin op 06-12-2021 08:39 ]

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik zie dat ik ook over kan naar de Enterprise Standard, voor inderdaad 17,30 euro per maand. Dank voor jullie tips! :)

Waar ik mij wel wat zorgen over maak: op https://support.google.com/a/answer/10077880 staat bij unlimited storage een verwijzing naar 'Zo veel als u nodig heeft*' en die ster is dan '*5 of meer gebruikers vereist (1 TB bij 4 of minder gebruikers).'

Iemand een idee hoe dat dan zit?

Al beantwoord voordat ik de vraag had gesteld. Dank je! _O_
Zelf ben ik van een Business Standard pakket naar Enterprise Standard gegaan, omdat Business Standard een harde limiet heeft van 2 TB. Dit limiet wordt op dit moment ook nog niet gehanteerd, en dus ook op dat pakket kun je nog steeds onbeperkt bestanden opslaan, maar persoonlijk verwacht ik dat dit snel voorbij zal zijn en je dus toch over moet op het Enterprise Standard pakket.
Het lijkt er dus op dat ze dit nu inderdaad wel aan het hanteren zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door pven op 06-12-2021 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mundatin in "Overstappen vanaf G Suite Business naar ... ?" suggereerde dat dat -vooralsnog- in de praktijk niet wordt gehandhaafd.

Ook: meer dan 5TB voor 1 user is behoorlijk afwijkend van gemiddeld. Je zou kunnen kijken naar de backups los van de rest. Google of Office365 + backup op Amazon oid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:59:
Je zou kunnen kijken naar de backups los van de rest. Google of Office365 + backup op Amazon oid.
Dat loskoppelen is inderdaad ook interessant (jaja: ik ben soms van het gemak). Ik ga eens puzzelen wat handig/verstandig is. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
pven schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:13:
[...]

Dat loskoppelen is inderdaad ook interessant (jaja: ik ben soms van het gemak). Ik ga eens puzzelen wat handig/verstandig is. Dank!
Met 5 TB aan opslag zou Microsoft 365 Family ook nog een goede optie voor je kunnen zijn. Je moet dan welliswaar 5 accounts aanmaken met ieder 1 TB opslag, maar dan heb je wel de opslag die je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is een en ander zelf hosten geen optie, bijvoorbeeld met het draaien van Nextcloud? :) Die is ook prima uit te breiden qua functionaliteiten, zelfs met e-mail. Of dat a la GMail is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Mundatin schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:19:
[...]

Met 5 TB aan opslag zou Microsoft 365 Family ook nog een goede optie voor je kunnen zijn. Je moet dan welliswaar 5 accounts aanmaken met ieder 1 TB opslag, maar dan heb je wel de opslag die je nodig hebt!
5TB is over een tijdje toch weer te klein, dus dat schiet dan niet echt op.
CH4OS schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:28:
Is een en ander zelf hosten geen optie, bijvoorbeeld met het draaien van Nextcloud? :) Die is ook prima uit te breiden qua functionaliteiten, zelfs met e-mail. Of dat a la GMail is, geen idee.
Lokaal staat alles al minstens dubbel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
CH4OS schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:28:
Je hebt ook de provider allsync.com die Nextcloud doet. Heb slechts heel weinig ervaring met deze partij, dus ik kan ook niet zeggen hoe goed/betrouwbaar ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pven schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:31:
Lokaal staat alles al minstens dubbel. :)
Nou ja, Nextcloud hoef je natuurlijk niet per se lokaal te hosten... Je kan bij wijze van een VPSje ergens afnemen bijvoorbeeld waarop je Nextcloud installeert (of zoals @Mundatin aangeeft) een 3rd party ervoor inschakelen. Dan heb je alsnog je externe storage voor de backups, (met de client kan je dan de map 'in sync' houden ook nog). En je kunt eventueel met Nextcloud Groupware gebruik maken van een kalender en e-mail.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 06-12-2021 09:55 ]

Pagina: 1