IR led lijkt niet te werken - Arduino

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
Mijn vraag
Ik probeer een IR device te maken om de titels van mijn minidiscs wat handiger in te voeren. Ik heb daarvoor onderstaand schema gebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btUadUhePxo2VkYS44arVcwRW0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ab6gEvttdZvZLmk7luDuwv4Z.png?f=fotoalbum_large

Als ik de IRled vervang door een rode led, zie ik die vrolijk knipperen. Maar de IRled zie ik niet knipperen als ik de camera van mijn iphone daarop richt (ik zie de IR van de reguliere afstandsbediening dan wel oplichten).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Arduino Nano, hardware zie diagram

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- IR Led ook in serie gezet met de rode led; dan knippert de rode led ook
- IR led met een voorschakel weerstand bekeken en dan zie ik hem wel branden via de iphone
- Verschillende diagram configs

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Kan met 3 dingen bedenken:

- De led zit verkeerdom en gaat niet aan.
- De led brand niet fel genoeg om met je camera te zien*
- De led is stuk.

* 100ohm geeft ~40mA, dat is niet heel veel
Meestal worden ir leds gepulst met hele hoge stromen in een afstandbediening
En elke camera heeft een filter om het licht tegen te houden, wellicht komt er niet genoeg doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Veel camera's hebben tegenwoordig ook een IR filter en zien helemaal geen IR.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
IR Led ook in serie gezet met de rode led; dan knippert de rode led ook
Dat betekent in ieder geval dat er ook stroom door de IR Led loopt (want serieschakeling). Ik zou beginnen met de stroomsterkte door de IR led te meten, zowel in de schakeling als alleen met een losse serieweerstand. Dan kun je controleren of zoals @SA007 stelt de stroomsterkte misschien gewoon te laag is.

PS: het is nuttig om in je schema standaardsymbolen te gebruiken of in ieder geval aan te geven wat de pootjes van je transistor zijn. Nu moeten wij maar gokken dat je dát juist hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
memphis schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:37:
Veel camera's hebben tegenwoordig ook een IR filter en zien helemaal geen IR.
Dit inderdaad, mijn ervaring is dat iPhones zo'n filter hebben. Pak eens een goedkopere telefoon, daar zit het meestal niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Knielen schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:48:
[...]

Dit inderdaad, mijn ervaring is dat iPhones zo'n filter hebben. Pak eens een goedkopere telefoon, daar zit het meestal niet in.
iPhone detecteer ir, ook deze led (5v met 100ohm):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyNreQC6u7Y7T2Vt5FIFyiJyr5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VYGNvdKgq0emVAvasupO2BL.jpg?f=fotoalbum_large
Spanning over de led is dan 1.2V

Wanneer met de transistor en zonder de voorschakel weerstand vind ik een spanning van ~2.3V. (Eindelijk reden om de gekregen scoop te gebruiken:p):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-34qqmnYwPr9ktTO5a1KtbHXBeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMAvImfCpeDj0jwOiENphvJW.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat de iPhone de frequentie niet kan capturen?

Solved: Arduino Nano gaf via usb te weinig spanning. Nano vervangen door een Mega en nu zie ik de IR led flashen... Wel wat overkill die Mega... maar ja die lag werkeloos in de la...

[ Voor 6% gewijzigd door htca op 03-12-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De ene IR is de andere niet. Ik heb een grote IR lamp welke ik wilde ombouwen tot flitser voor mijn Canon DLSR camera maar na wat testen bleek het niet te werken. Na wat onderzoek bleken IR LED's in div golflengtes leverbaar. Die in mijn IR lamp zaten ver van het zichtbare spectrum zoals jouw 940nm LED maar er zijn ook IR LED's die dichterbij het zichtbare spectrum zitten en mogelijk wel beter gezien worden door . Dat project in de kast gezet voor een later moment en ben nu bezig met een UV flitser wat veel leuker is om mee te spelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Correct me if im wrong, maar je hebt 2 veelvoorkomende golflengtes, de ene voor afstandsbediening, en de andere voor IR licht voor camera's.

Je voeding blijkt te zwak/laag, maar hoe had je de nano aangesloten? Er zit een interne regelaar op, voor als je spanning aansluit op de Vin, (minimaal 6 volt). Of je sluit hem aan op USB en dan pak je de 5v aansluiting. Mocht je een stabiele externe 5v voeding hebben, dan sluit je die ook op 5v aan. Niet op Vin, want dan verlies je iets van 0.7v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
_ferry_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:39:
Correct me if im wrong, maar je hebt 2 veelvoorkomende golflengtes, de ene voor afstandsbediening, en de andere voor IR licht voor camera's.

Je voeding blijkt te zwak/laag, maar hoe had je de nano aangesloten? Er zit een interne regelaar op, voor als je spanning aansluit op de Vin, (minimaal 6 volt). Of je sluit hem aan op USB en dan pak je de 5v aansluiting. Mocht je een stabiele externe 5v voeding hebben, dan sluit je die ook op 5v aan. Niet op Vin, want dan verlies je iets van 0.7v.
Had de nano aan usb hangen, de mega met usb verbonden en een externe voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Alles bij elkaar op gelost, de “zwakke” arduino nano gaf nog genoeg spanning om een signaal uit te sturen dat opgepikt wordt door de minidisc.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYovyuuquIJ8HZPU6ITuIELQgEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3ufw8xASHYsDadw2bo5cCwv.jpg?f=fotoalbum_large
En de code

[ Voor 5% gewijzigd door htca op 05-12-2021 22:29 ]

Pagina: 1