Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:52

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
Ik ben van plan een warmtepomp droger te kopen.

Mede doordat de huidige condensdroger ~4kWh gebruikt voor een droogbeurt en het schoonmaken van het filter soms vergeten wordt en het ding nog inefficienter wordt, los van het brandgevaar.

Nu zag ik deze langskomen in de pricewatch: pricewatch: Siemens WT45M2K1FG en die lijkt prima. Niet super duur, en toch geen raar merk.

Wat ik zoek is een warmtepompdroger met zelfreinigende condensor, zuinig in energieverbruik per droogbeurt en niet te duur. En dan springt deze er uit.

Mis ik een red flag of is dit gewoon een prima droger?

Thanks!

Edit: Ik zie al een addertje: hij kan niet op een afvoer aangesloten worden? Jammer want dat is wel fijn..

Zijn er verder merken die vooral af te raden zijn? Bijv Samsung of LG? Of maakt het allemaal niet bijster veel uit :+ Thanks!

[ Voor 39% gewijzigd door India Sierra op 03-12-2021 01:43 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
Wil je nu een warmtepomp kopen of een warmtepompdroger? (dat is 1 woord. Sorry, ik zit te nitpicken).

Warmtepompdrogers met zelfreinigende condensor kunnen nooit worden aangesloten op de afvoer. Dat komt omdat ze het condenswater nodig hebben om de condensor te spoelen. Als dat het riool in gaat, dan lukt dat dus niet. Het wordt opgevangen in een bakje en dat moet je na de droogbeurt legen (of, voor de volgende droogbeurt :) )

Ik heb zelf een Bosch (uit dezelfde fabriek als Siemens) met zelfreinigende condensor, gekocht in 2009. Deze doet het nog prima, maar warmtepompdrogers hebben een nadeel. De condensor wordt na verloop van tijd vies. Er blijft stof achter in de condensor en daardoor gaat deze op den duur minder goed werken. Bij een zelfreinigende condensor gaat dat langzamer, maar het effect treedt toch op.

Na ongeveer 5 jaar behoorlijk intensief gebruik duurde een droogbeurt ruim 4 uur in plaats van de normale 2 uur. Soms ging de droger zelfs in storing. Dit heb ik opgelost door de droger uit elkaar te peuteren. Toen bleek dat er ontzettend veel stof (drab) onderin de waterbak zat. Zoveel, dat de vlotter (die de computer vertelt wanneer het water is weggepompt) vast bleef zitten en de condensor helemaal verstopt was. Ik heb toen alles schoongemaakt, alle drab eruit, condensor afgespoeld en alles weer in elkaar gezet. Toen deed hij het weer als vanouds.

Na een paar jaar was het weer vies en deed hij weer extreem lang over een droogbeurt. Hetzelfde uitgevoerd, hij doet het nu weer goed. Inmiddels ook het verbeterde filter nabesteld, hopelijk kan hij dan wat langer zonder schoonmaakbeurt. Maar als je niet zelf handig bent in het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van de droger, dan ga je alle bespaarde energiekosten alsnog uitgeven aan servicemonteurs. Tenminste, bij dit model.

Houd er rekening mee dat het leegmaken van het filter bij een warmtepompdroger veel belangrijker is dan bij een normale droger. Bij een condensdroger kun je de condensor veel makkelijker schoonmaken, omdat deze uit het apparaat kan. Bij een warmtepompdroger lukt dat niet, omdat het een gesloten circuit is met koelmiddel.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen met warmtepompdrogers, ook van andere merken. Vooral na een paar jaar intensief gebruik in bijvoorbeeld een groot gezin. Gaat bij jullie het drogen ook steeds langer duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

XallaX

Meow

Hier een whirlpool green 50 warmtepompdroger: Afrader.

Ook problemen met langer wordende droogtijden, je kan nergens bij, de condensor zit in een dichte bak onderin, hier zit een fijn rooster voor wat niet uit elkaar kan zonder de droger tot op de bodem te demonteren.

Droger open gemaakt, binnenkant flink verstoft. Alles uitgezogen en schoepenrad ook moeten demonteren om schoon te maken. Toen al een verbetering qua droogtijden maar die condensor kom je niet bij.
Uiteindelijk het vaste! filter (achter pluisfilter onderin) met geweld eruit gezaagd/getrokken en toen kon ik met water/lucht tussen de condensor door blazen. Rotzooi afpompen want je komt er niet bij en herhalen tot de boel schoon is. Dan maar geen kunstof filter/rekje achter de onderfilter meer.

Nu is de condensor wel schoon te krijgen maar het blijf een rotklus om iedere 6 maanden even de droger open te maken en de binnenkant etc. schoon te krijgen.

Draait inmiddels al 10 jaar maar wordt geen Whirlpool meer bij vervanging.

Tip voor wie een nieuwe warmtepompdroger koopt: ALLE onderdelen van de condensor en filters moeten verwijderbaar zijn en te reinigen. Anders niet kopen. Zelfreinigende condensors?? Hahaha, mooi verhaal maar die bestaan niet of zitten na een paar jaar ook compleet vol troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
@PhilipsFan

Ha ik zoek inderdaad een warmtepompdroger ;)

Alleen snap ik niet zo goed wat je bedoeld met "

Als ik een willekeurige andere warmtepompdroger pak kan die prima op de afvoer worden aangesloten: pricewatch: Bosch WTW85495NL Ik denk dat dat dus wel moet kunnen afhankelijk van model?

@XallaX een collega wist mij te vertellen dat het uit elkaar moeten halen van de warmtepompdroger om hem te ontstoffen een ding was bij de eerste "generaties" selfcleaning condensors. Hoe veel daar van waar is weet ik natuurlijk ook niet.

Keuze wordt er zo niet makkelijker op haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

XallaX

Meow

De Whirlpool kan na 10 jaar al wel verbeterd zijn daar zal je collega misschien een punt hebben.

En de juiste keuze maken is lastig, ik zou wat modellen uitzoeken en een rondje maken bij de electronica winkels en de drogers nader bekijken/open maken. Wat ik nu weet van de vaste filters en 'zelf' reinigende condensor maakt dat ik daar zeker goed naar kijk. Zelf reinigen is leuk maar doet hij dat na 1 jaar gebruik ook nog? En kun je er dan wel bij om de condensor met de hand te verwijderen en schoon te maken als dat nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Topicstarter
@XallaX ga ik zeker doen! Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
India Sierra schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:15:
@PhilipsFan
Alleen snap ik niet zo goed wat je bedoeld met "

Als ik een willekeurige andere warmtepompdroger pak kan die prima op de afvoer worden aangesloten: pricewatch: Bosch WTW85495NL Ik denk dat dat dus wel moet kunnen afhankelijk van model?
Daar lijkt het inderdaad op. Het model wat je linkt kan idd op de afvoer worden aangesloten, kennelijk hebben ze daar iets op bedacht zodat hij het water na de laatste spoelcycle wegpompt naar het riool. Denk er wel om dat hier een accessoire voor nodig is, die zul je dus apart moeten aanschaffen.

@XallaX Dat verhaal over die Whirlpool word je niet erg vrolijk van. Het is inderdaad bij mijn Bosch ook wel een flinke klus om het goed schoon te maken, maar als het maar 1x per 5 jaar hoeft, dan vind ik dat wel te overzien. Ik zet de basis op het balkon en dan spoel ik de condensor uit met de tuinslang, want anders krijg je gewoon niet alle troep eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15
Ik heb alweer een tijdje een LG RC90V9AV3Q , probleemloos en kan gewoon op de afvoer. De condenser wordt elke droogbeurt 3 keer gereinigd, om vervuiling te beperken zit er een dubbel filter voor de condensor.

Engineering

Pagina: 1