Beginnend bestuurder bijverzekeren op auto met veel noclaim

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik afgereden voor rijbewijs B en ik mag morgen dat pasje ophalen. Alles in 1x, heb een beetje spijt dat ik dat niet op mijn 18e heb gedaan (ben nu de dertig gepasseerd). Prima de bima, tijd om lekker rond te gaan tuffen. Maarja de boel verzekeren is wel slim.

Nu is het zo dat mijn vriendin een eigen auto heeft (Corsa, 9 jaar oud, benzine, echt een net autotje maar geen spiffy bak en ook geen kaptialen waard) en die bij de ANWB all-risk heeft verzekerd tm maart/april. Daarna kijkt ze verder. Mijn vriendin heeft best wel wat schadevrije jaren opgebouwd, en ik begrijpelijkerwijs 0.
Ik ga voorlopig weinig rijden: ik doe al jaren alles met het OV en dat laatste is ook nog semi-gratis voor mij. Een of twee keer per maand een rit van 40km, wat ritjes voor boodschappen in mijn woonplaats (doet vriendin nu) en een aantal keer per jaar een rit van 100km enkeltje.
Dit betekent wel dat ik geen eigen auto ga kopen, ik heb ook andere financiele prioriteiten.

Mijn vriendin heeft sinds haar 18e een rbw en auto en eigenlijk nooit schade gereden. Gevolg is duseen berg schadevrije jaren en dito no-claim korting. Ik kan bij de ANWB-verzekering lekker rondrijden en dan is de auto verzekerd. Nu kan dat prima maar mijn vriendin is bang dat ik als beginnend bestuurder wat sneller schade rijd dan zijzelf (het is haar auto dus ze heeft gelijk ;) ) . Gevolg is dat ze dan snel zakt in no-claim korting.

ik was van plan bij schade het sommetje te maken tussen terugval in no-claim en de hoogte van de schade en dan de voordeligste optie te kiezen (als de terugval groter is dan de schade betrek ik de verzekering gewoon niet), maar bij een wat grotere schade sneuvelt haar no-claim dus.

Kan ik hier verder nog wat aan doen? Ik krijg het idee dat ik niet zelf een verzekering voor die auto af kan sluiten (in die zin dat mijn verzekering mijn ongelukken dekt en die van haar haar ongelukken), of ziet iemand nog een andere optie dan bovenstaande?

offtopic:
Uiteraard ben ik niet van plan brokken te maken, maarja een ongeluk zit in een klein hoekje...

Alle reacties

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wel duur als je de auto vaker gebruikt, maar Ohra heeft clixx. Dat is een verzekering voor mensen die een auto lenen. Je kunt aangeven of de eigenaar van de auto een all-risk verzekering heeft of slechts WA verzekerd is. Kost je 7-8 euro per dag geloof ik.

Mocht je schade rijden, dan wordt de eigenaar tot een bepaald bedrag schadeloos gesteld. Als ik het goed onthouden heb, is het namelijk wel altijd de verzekering van de eigenaar die schade moet vergoeden, maar eventuele terugval in schadevrije jaren, wordt wel vergoed.

Kun je trouwens vragen aan de verzekering wat er met je no-claim gebeurt als je schade claimt? Je kunt natuurlijk ook de extra kosten door terugval in schadevrije jaren vergoeden aan je vriendin. Het valt allemaal hartstikke mee.

Aan de andere kant, ik zou me niet teveel zorgen maken. Ik rij nu al 2 jaar in de auto van m'n vader. Behalve een gesneuvelde regenpijp en wat lakschade aan de bumper, heb ik nog geen schade gereden.

Als je je er prettig bij voelt, vooral vooraf je zaken regelen, maar ik zou me er niet te druk om maken dus.

[ Voor 19% gewijzigd door hoi1234 op 03-12-2021 11:00 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt een auto maar 1 keer verzekeren, als jij geen eigen auto neemt, hoef je niet nog eens een verzekering ervoor af te sluiten. Je hebt wel verzekeringen zoals @hoi1234 al aangeeft, maar die zijn weer duur, dan is de vraag: heb je dat ervoor over.

Andere optie is om de verzekering op jouw naam te zetten, dan bouw jij schadevrije jaren op, maar gaat de premie wel omhoog.

Ik heb zelf eigenlijk nooit meer gereden dan krassen e.d. (mede omdat ik door een keratoconus wat moeite heb met afstand inschatten). Dus je kunt je aan de andere kant afvragen in hoeverre bij verzekeren noodzakelijk is.

Ik denk dat het vooral een ding is als je zelf ook een auto zou kopen of leasen, doe je dat niet, zou ik er niet al te veel over in zitten. Het vervelende is alleen dat de noclaim alleen door jouw vriendin opgebouwd wordt.

Maar bovenal: gefeliciteerd met het rijbewijs! Ik zou vooral beginnen met kilometers te gaan maken en niet al te veel te laten verslonzen, juist door kilometers te maken krijg je de meeste ervaring en kun je (in the long run) schade en botsingen beter voorkomen dankzij de praktijk ervaring. Vergeet niet: nu begint het autorijden pas echt, nu er geen instructeur meer naast je zit.

EDIT:
Wat natuurlijk ook scheelt, als je schade rijdt en je hebt enkel krasjes, dat je die schade zelf repareert bijvoorbeeld. Dan hoef je niet naar een spuiter (is dan sowieso goedkoper) en hoef je het ook niet te melden bij de verzekeraar.

Je kunt ook (bij "grotere") schade de auto bij de schadehersteller of spuiter laten herstellen en dan zelf de kosten betalen, dan zak je uiteraard ook niet in de noclaim korting (en heeft jouw vriendin er dus geen last van). Een verzekeraar geeft je daarin altijd de keuze en is het dus vooral uitrekenen wat voor jou goedkoper is. Ik zou echt niet al te veel in zitten op de no-claim korting.

Of je moet wel in een groot ongeluk komen natuurlijk, maar laten we vooral even positief blijven. Je kunt ook niet met alles rekening houden.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 03-12-2021 11:08 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41
De kosten van schade zijn met de all-risk typisch beperkt tot orde grootte 2000 euro (cumulatieve hogere premie).

De meest verstandige verzekering is dus dat uitrekenen en bij voorbaat apart zetten om je vriendin te compenseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2021 11:10 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hoi1234 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:51:
Aan de andere kant, ik zou me niet teveel zorgen maken. Ik rij nu al 2 jaar in de auto van m'n vader. Behalve een gesneuvelde regenpijp en wat lakschade aan de bumper, heb ik nog geen schade gereden.
Ik heb een aanrijding gehad op de snelweg waar iemand van rijstrook wisselde en tegen mij aanreed. Die persoon is doorgereden en heeft later tegen de politie verklaard dat ik tegen haar aan reed maar ze geen schade zag. Haar hele spiegel lag er af dus dat moest ze gezien hebben...
Politie deed niks, doorrijden na een aanrijding is strafbaar maar vervolging is optioneel dus dat lieten ze gaan. Vervolgens kon verzekering niks anders dan beide partijen de eigen schade laten dragen. Dat was flink prijzig...

Daarnaast ook wel eens een kromme velg gereden omdat ik, met winterbanden, doorgleed op een gladde rotonde. Was geen dure schade maar moest wel gerepareerd worden.

Kortom zowel kleine als grote schades kunnen buiten je schuld om ontstaan en daar moet je wel rekening mee houden. Als je dat niet kan betalen moet je niet andermans auto lenen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Check, duidelijk verhaal. ik denk dat we er inderdaad gewoon voor gaan dat er wat budget blijft staan om schades buiten de verzekering om te dekken bij kleine schade, en bij grote schade ik mijn vriendin compenseer voor de verloren no-claim.

Die Clixx-verzekering is wel dusdanig prijzig dat dat al snel niet interessant is.

Dank voor de antwoorden!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De kans is zelfs best groot dat je vriendin haar allrisk beter kan omzetten naar wa-plus, en het prijsverschil maandelijks opzij zetten. Dat wil zeggen, de dagwaarde van de auto zakt ook verder dus het bedrag dat ze uitkeren ook. Op een gegeven moment weegt de premie daar gewoon niet meer tegenop.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1