Versterker nodig.. advies graag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filmkamermeneer
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-04-2022
Mijn vraag
Van de vorige bewoner heb ik in de filmkamer een Sony Bravia tv overgenomen. Daarnaast kreeg ik de surround cadeau. Ik heb er weinig verstand van. Er zijn 4 koperen bedradingen die uit de plafondwand komen van 2; 753 ''Mission 753 Floor Standing Speakers'' die op de grond voor de bank staan en 2 ''JBL 1 sub hoofers'' in de hoeken achter de bank.
Ik heb er weinig verstand van van wat voor versterker ik nodig heb, maar ik denk dat de moderne tv een HDMI verbinding nodig heeft naar de versterker. En dat de versterker een paar gaten moet hebben voor de 4 surround systemen.
Heeft iemand goed advies wat voor versterker ik nodig heb?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48

FeaR

In GoT we trust

Filmkamermeneer schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:53:
...en 2 ''JBL 1 sub hoofers'' in de hoeken achter de bank...
Doe eens het type van die JBL. Als dat inderdaad twee passieve subwoofers zijn dan ga je dat niet op elke versterker aan kunnen sluiten.
....maar ik denk dat de moderne tv een HDMI verbinding nodig heeft naar de versterker
De speakers aansturen is één van de taken van de versterker. Echter kan er meer nodig zijn. Welke TV speelt in deze situatie mee? Zijn er nog meer bronnen die aan moeten worden gesloten?
Heeft iemand goed advies wat voor versterker ik nodig heb?
Dat hangt vooral af van het antwoord op de eerste vraag. Als het geen subwoofers zijn maar een 4.0 opstelling is het verhaal makkelijker als dat het echt twee losse passieve subwoofers zijn.

Waarbij advies valt of staat met een budget...

Tevens verhuis ik dit topic naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om aankoopadvies gaat (en niet primair over Televisies of Beamers): TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat je nodig hebt is een receiver (voor audio én video), maar geen versterker

Als je het antwoord op de vraag van FeaR weet, kunnen we verder kijken. Vraag jezelf eens af wat je graag zou willen: bijv alleen tv geluid door die speakers horen, of ook een platenspeler, blu-ray, xbox, Spotify, etc. En ook hóé je dat wilt horen. Alleen van voren? Van alle kanten? Dat bepaalt vanzelfsprekend waaraan je receiver moet voldoen

Gebruik daarvoor eens deze stappen:
Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filmkamermeneer
Hallo allemaal,
Bedankt voor de antwoorden zover, en sorry voor de late reactie.
Het type JBL speaker staan op deze link;
https://www.hifiengine.com/manual_library/jbl/music-1.shtml
Het gaat alleen om de grote speakers.
De Mission 753 Floor Standing Speakers zien er zo uit.
https://www.hifiengine.com/manual_library/mission/753.shtml
De tv is een type Sony Bravia KD-55xg8596.
Er hoeft voor de rest niks op aangesloten te worden, ik heb wel een HDMI kabel getrokken vanaf mijn computer en aangesloten op de tv.
Als ik alleen een ''receiver''' nodig heb vindt ik het ook prima.
Het budget maakt mij niet zoveel uit, als t maar werkt. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48

FeaR

In GoT we trust

Hoe graag wil je die JBL in de set opnemen? Als je deze twee er bij wilt moet er een losse versterker komen voor alleen de subwoofers. Deze versterker sluit je dan later weer aan op de rest.
Het gaat alleen om de grote speakers.
De Mission 753 Floor Standing Speakers zien er zo uit.
https://www.hifiengine.com/manual_library/mission/753.shtml
"Alleen om", dus de JBL zijn niet nodig?
De tv is een type Sony Bravia KD-55xg8596.
HDMI eARC, S/PDIF en analoog uit (via de hoofdtelefoon). Genoeg opties om aan te sluiten. Eigenlijk gaat elke receiver of stereo versterker hier wel aan voldoen. Makkelijkste is wel een versterker met S/PDIF maar die zie je in stereo ook meer en meer. Mits je stereo wilt, geen probleem om een surround receiver te nemen en daar slechts twee speakers op aan te sluiten.
Als ik alleen een ''receiver''' nodig heb vindt ik het ook prima.
Wat je nodig hebt hangt af van wat je zelf wilt. Persoonlijk zou ik een surround receiver nemen. Zoals gezegd is slechts twee kanalen van de vijf/zeven aansluiten geen probleem en je kan later makkelijk uitbreiden naar surround als je zou willen. Verder voordeel is dat surround receivers over het algemeen afdoende ingangen hebben. Nu heb je maar één bron dus dat is het probleem niet maar een stereo versterker met S/PDIF is al wat zeldzamer, stereo met HDMI zie je nog minder vaak (het is er wel).

Die keuze is aan jou. Stereoversterker of surround receiver is al vaker voorbij gekomen. Zet het voor jezelf onder elkaar, maak een keuze voor het apparaat en stel een budget vast. Daar ga je in zoeken. Wij gaan geen specifieke merken en types noemen, zo werkt GoT niet.

Nogmaals, mits de JBL niet aangesloten hoeven te worden, dan wordt het een ander verhaal.
Het budget maakt mij niet zoveel uit, als t maar werkt. :D
Iedereen heeft een budget of prijsrange in gedachten. Noem dat gewoon. Niemand heeft er wat aan als we nu dan maar een McIntosh set gaan noemen van minimaal een halve ton omdat geld geen rol zou spelen.

Persoonlijk zou ik niet meer dan een paar honderd euro hier aan uit geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Filmkamermeneer
Hallo nogmaals,

Mijn budget is tot 500 euro. Maar als het voor een receiver niet veel uit maakt dan is 100 ook prima :). Ik heb er echt te weinig verstand van en had gehoopt dat ik op een receiver zowel de Mission 753 als de JBL speakers kon zetten. Ze hebben allemaal koperen bedrading bij het aansluit gedeelte.
Kunnen jullie aan de hand hiervan niet een receiver aanraden met aansluiting voor voor rechts, voor links, achter links en achter rechts.
P.S wellicht zijn de producten die ik heb aangegeven wel oude meuk... en is het verstandiger om een compleet nieuwe surround te kopen van bv max 500 euro?

[ Voor 23% gewijzigd door Filmkamermeneer op 16-12-2021 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20

Daniel36

vernieuwde formule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Filmkamermeneer Volg eens de stappen in het linkje dat ik eerder al gaf. Dan zie je vanzelf welke receivers passen bij wat je wilt. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1