Hoe gebruik te maken van aangelegd bekabeld netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-01-2022
Dag iedereen,

Onlangs ben ik ingetrokken in mijn nieuwe woning, waarbij ik gebruik probeer van het al aangelegde bekabelde netwerk in de woning. In iedere kamer zit een internetaansluiting. ​De vraag is hoe ik gebruik maak van dit aangelegde bekabelde netwerk.

Het probleem is namelijk dat de hoofdaansluiting in de woonkamer zit waar mijn Ziggo router staat, terwijl de kabels van het bekabelde netwerk samenkomen in de meterkast.

Dit netwerk is pakweg 10 jaar geleden aangelegd. Ik heb informatie proberen te vergaren hierover via de vorige eigenaren maar tevergeefs. Iemand een idee hoe ik dit bekabeld netwerk werkend krijg?

Zou het bijv. werken als ik een internetkabel van de router terug de muur in stop, en dan vervolgens een andere router (of verdeler?) gebruik voor in de meterkast die het internetsignaal door de rest van de woning stuurt via de kabels? Voor meer verduidelijking, zie de 3 fotos hieronder

Foto 1 (aansluitingen in kamers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmzlgFYApFaS1RUpo3fRcQlJDxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FY5jeuOAQ2TiaquOTamkwNxI.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2 (hoofdaansluiting woonkamer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7oVikL-92yPp8WQPMSdMkoYRfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPb5DbXvywlim3xAwAuCIGfG.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3 (internetkabels meterkast)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awJdq_GJ2B4qQqGcJ-iHSTVAWng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cY7Citn6g9hU1hcs2ofF05fi.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dvdb123 op 03-12-2021 16:07)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je modem blijft gewoon in de woonkamer staan en er gaat een draadje van LAN1 (of 2, 3, 4) naar de outlet.
De andere kant van de outlet gaat in een switch
De overige draden ook, die gaan naar de andere kamers

'k Zou wel met de stofzuiger even langs die aansluiting in de slaapkamer gaan; volgens mij is het allemaal bouwstof wat je in het RJ45 poortje ziet

[ Voor 22% gewijzigd door Brahiewahiewa op 02-12-2021 23:15 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je modem blijft gewoon in de woonkamer staan en er gaat een draadje van LAN1 (of 2, 3, 4) naar de outlet.
De andere kant van de outlet gaat in een switch
De overige draden ook, die gaan naar de andere kamers

'k Zou wel met de stofzuiger even langs die aansluiting in de slaapkamer gaan; volgens mij is het allemaal bouwstof wat je in het RJ45 poortje ziet

[ Voor 22% gewijzigd door Brahiewahiewa op 02-12-2021 23:15 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Doe voor de zekerheid even een check of de Ziggo coax kabel in de meterkast langskomt. Als je mazzel hebt wel, dan kan je daar dat Ziggo modem (laten) plaatsen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 15:18
Wat brahiewahiewa zegt. Het ziggo modem hoeft niet de spin in het web te zijn. Zet het modem bij de hoofdaansluiting. Verbind dat met een switch in de meterkast en verdeel daaruit verder.

Zo heb ik het ook thuis. Modem in de woonkamer. Switch in de meterkast als spin. En op verschillende kamers ook nog switches voor accesspoints en andere apparaten. Zolang jij jouw internetverbinding de zwakste schakel in de keten is qua snelheid maakt het niet zoveel uit jouw computer boven eerst over een switch moet voordat het bij jouw internetverbinding uitkomt. En het scheelt kabels bijtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:49

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Schopje naar [NT]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
Dank allen! Ik ga de suggestie met de switch uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
Dag iedereen,

Ik heb het geprobeerd met de switch, maar helaas geen verbinding. Zou het zo kunnen zijn dat alle internetkabels in de meterkast (6 stuks) in de switch moeten om het signaal überhaupt te kunnen doorgeven?

Ik heb het nu namelijk geprobeerd met een switch met maar 5 aansluitingen (en er daarmee effectief 1 niet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt de kabels in de switch gedaan, dat is een begin. Heb je aan de aansluitingen in de kamers ook iets gekoppeld? Als je alleen maar een kabel in een switch doet gebeurt er niks, de andere kant moet ook ergens aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
Dat begrijp ik. Ik heb iedere kamer getest door een aansluiting in de muur te gebruiken door een kabel te verbinden met mijn laptop --> geen verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dvdb123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:32:
Ik heb het geprobeerd met de switch, maar helaas geen verbinding.
Geen verbinding tussen wat en wat? Wat heb je exact geprobeerd?

Even kort door de bocht: een switch kun je zien als een verlengdoos, net zoals die voor stroom.
Met een netwerkkabel kun je twee apparaten verbinden (apparaat A <-> apparaat B). Met een switch kun je je netwerk groter maken en meer apparaten met elkaar verbinden. De switch vormt dan het centrum van het geheel, het midden van de de "ster-topologie". En dan verbind je apparaat A met de switch, en apparaat B met de switch. Dan kunnen A en B met elkaar praten, via de switch.

Welke switch heb je gekocht?
Prik de netwerkkabels in je switch en hang de switch aan de stroom met het stroomadapterje. Dan zou die alvast aan moeten staat en is dan gereed. Dan prik je een netwerkapparaat in de muur, en zodra die aan staat zou er een "link" moeten ontstaan waarvoor doorgaans ook een controlelampje gaat branden.
Zo kun je ze allemaal testen.

Werkt het niet dan is het zaak op onderzoek uit te gaan hoe het een en ander is aangesloten en er mogelijk een netwerktester op te zetten om te zien wat wel en niet werkt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
Als de kabel die je niet hebt aangesloten, nou nét degene is die van de modem vandaan komt, dan is er inderdaad geen verbinding naar buiten toe.
Advies is om een 8-poorts switch aan te sluiten zodat alle verbindingen aangesloten kunnen worden.

Het is wellicht handig om uit te zoeken welke kabel in de meterkast, de kabel is die vanuit de woonkamer komt.
Dan weet je in ieder geval dat je het netwerk met de modem verbind.

De modem hoeft zoals gezegd niet per sé de spin in het netwerk te zijn, maar de modem speelt wél een belangrijke rol. Hij voorziet namelijk alle aangesloten apparaten van een IP-adres, en zorgt er op die manier voor dat alle aangesloten apparaten hun plek in het netwerk weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
dvdb123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:24:
Dat begrijp ik. Ik heb iedere kamer getest door een aansluiting in de muur te gebruiken door een kabel te verbinden met mijn laptop --> geen verbinding
En als je dan schrijft dat je "geen verbinding" hebt, bedoel je dan dat er geen ethernet link wordt opgebouwd? Of bedoel je dat je "geen internet hebt"?

Branden er wel lampjes bij de ethernetpoort op de laptop of op de switch?

Werkt het wel als je de laptop met een korte patchkabel aansluit direct op de switch?

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 05-12-2021 23:26 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dvdb123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:24:
Geen verbinding als "geen link"
Of "geen verbinding" als in: het internet deed het niet?
Die twee zijn wezenlijk anders namelijk.

Probeer ook een ander apparaat dan je laptop voor de zekerheid en als het kan ook een andere kabel.
Gaat er geen link lampje branden op de switch en het apparaat? Dan is er fysiek/elektrisch een probleem (draadbreuk/verkeer aangesloten/e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Xander schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:26:
Werkt het wel als je de laptop met een korte patchkabel aansluit direct op de switch?
Ja, test dit ook zeker als eerste ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
Excuus voor de verwarring. Nieuwe poging.

Ik heb het volgende getest:
1. Internetkabel van router naar switch, en van laptop naar switch --> lichtjes vd switch branden en internet werkt op de laptop (conclusie, switch doet het naar behoren)
2a. Internetkabel van router naar switch, 5 (vd 6) meterkast internetkabels in switch, en in meerdere kamers getest door internetkabel in de muuraansluiting en laptop te stoppen --> lichtjes vd switch branden niet (en geen internet op laptop).
2b. Ik heb meerdere sets van 5 (vd 6) meterkast internetkabels getest, in alle gevallen gingen er geen lichtjes branden (wanneer ik de laptop in een kamer verbond met een muuraansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
En de vraag is nu waarom er geen link is/signaal wordt ontvangen in de verschillende kamers via de muuraansluiting(en):
- is dit mogelijk doordat niet alle 6 (maar 5) van de internetkabels in de meterkast gekoppeld zijn aan de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dvdb123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:53:
- is dit mogelijk doordat niet alle 6 (maar 5) van de internetkabels in de meterkast gekoppeld zijn aan de switch?
Nee, want iedere kabel kan maar naar 1 aansluiting toe.

Wat wel kan, is dat het geen 8 aderige kabel is die goed is aangesloten zodat je 'm kan gebruiken. Zeker in dit soort gevallen loont het om te investeren in een kabeltester. Dan heb je voor ongeveer een tientje een apparaatje waarmee je prima de kabels (per ader) door kan meten, en kan zien of het werkt. Als die kabels tussendoor ergens zijn doorgesneden, dan gaat het niet werken.
Op de foto's lijkt het gewoon standaard bekabeling te zijn, maar gezien het niet werkt zou ik ze door gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^

Op Foto 3 is te zien dat er in één van je kabels een lelijke slag zit. De mantel is daar uitgerekt en verkleurd. Zou maar zo kunnen dat daar 1 of meer adertjes gebroken zijn. Maar ja, dat verklaart dat er één aansluiting niet werkt, maar niet 5. Tenzij er op de andere kabels soortgelijke beschadigingen zijn te zien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TERW_DAN schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:02:
[...]

Zeker in dit soort gevallen loont het om te investeren in een kabeltester. Dan heb je voor ongeveer een tientje een apparaatje waarmee je prima de kabels (per ader) door kan meten, en kan zien of het werkt. Als die kabels tussendoor ergens zijn doorgesneden, dan gaat het niet werken.
Dit is een goed advies, maar wel met de kanttekening dat als de kabeltester de kabel OK vindt, dat niet wil zeggen dat de kabel ook daadwerkelijk echt zou moeten werken. Wat die kabeltesters namelijk testen is puur 1 op 1 of alle RJ45 pootjes met de andere kant zijn verbonden. Dat wil dan alleen niet zeggen dat de juiste aderparen zijn gebruikt en dat kan dan zomaar verkeerd zijn en de kabel onbruikbaar maken.
Andere kant van die kabeltester: als hij zegt dat de kabel niet ok is, dan heeft ie gewoon gelijk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Heb je de "tel" aansluiting ook geprobeerd? Dat lijkt ook een RJ45 te zijn, misschien is die verwisseld met de "kom".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
De RJ45 stekkers aan de kabels in de meterkast zien er niet zo lekker uit. Die hebben e.e.a. meegemaakt zo te zien. Dus wellicht is het goed om te beginnen met nieuwe stekkers (of keystones / patchpanel als het kabels met een vaste kern zijn). Maar zoals al door eerdere sprekers gezegd is: een tester is goed begin.

Wat staat er overigens op de kabels geschreven in het zwart?

[ Voor 10% gewijzigd door Masimo op 06-12-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso is RJ45 stekkers direct op stugge installatie-UPT geen goed plan.

Betere optie is om de UTP af te monteren op een patchpanel (kost ~twee tientjes, EUR 5 voor benodigde gereedschap erbij), dan patchcables (gewoon korte slappe UTP kabeltjes) tussen patchcable en switch. Dat voorkomt onder andere teveel gedraaide/anderszins mishandelde kabels/stekkers, exact de problemen die we hier zien.

Ik zie ook wat schade aan de wandcontactdoos in de woonkamer. Misschien puur cosmetisch, maar ik zou het wantrouwen totdat tegendeel bewezen is.

Wat in ieder geval nuttig zou zijn is een UTP tester. Je kunt ze voor EUR 2 op AliExpress kopen, en je kunt er meer dan duizend EUR voor utigeven. De simpelste doen niets anders dan controleren of er continuiteit is op elk van de 8 aders, uitgebreidere apparaten controleren ook de volgorde van aders, de impedanties, lengtes en zelfs waar het precies mis gaat als iets niet 100% is.

Qua hoe het aan te vliegen...

Ik denk dat je twee routes kunt volgen:

1) zelf doen. Kost weinig geld, maar je gaat je wel moeten verdiepen in hoe Ethernet werkt. Geen rocket science, wel leerzaam. Ik zou daarbij kijken naar lenen/huren betere type kabeltester ipv met een te goedkoop/simpel geval risico lopen dat je iets mist.

2) iemand inhuren om het goed te doen. Kost wat, maar aangezien de kabels er al liggen zal het niet overdreven zijn. Grote kans dat je voor EUR 100 klaar kunt zijn. Grote voordeel is geen gedoe en geen inspanning nodig om iets nieuws te leren terwijl je met inrichting van je huis al genoeg andere dingen aan je hoofd hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdb123
Dit gaat inderdaad wat boven mijn pet, en denk dat ik iemand ga inhuren. Mocht 1 van jullie willen helpen tegen een vergoeding, en woonachtig zijn in omgeving Den Haag/Voorburg dan graag!

Dank allen voor de hulp.
Pagina: 1