Facebookgroep. Logo gebruiken van een merk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-10 15:57
Is het toegestaan om een logo met merkrechten te gebruiken in je Facebookgroep-afbeelding? Zegmaar een 1 op 1 kopie van het origineel. De facebookgroep heeft verder geen commerciële doeleinden maar is puur hobbymatig...

...

Op internet is legio informatie te vinden wat betreft merkrechten. Helaas zonder duidelijk resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dhr. Satoshi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:29:
Is het toegestaan om een logo met merkrechten te gebruiken in je Facebookgroep-afbeelding? Zegmaar een 1 op 1 kopie van het origineel. De facebookgroep heeft verder geen commerciële doeleinden maar is puur hobbymatig...

...

Op internet is legio informatie te vinden wat betreft merkrechten. Helaas zonder duidelijk resultaat.
Meestal kun je het gewoon proberen. Als de rechthebbende bezwaar maakt kun je altijd nog een andere afbeelding gaan gebruiken. Als de rechthebbende een vergoeding eist, moet je nagaan of het je dat bedrag waard is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
"bedrijf" van het logo heeft nog geen 10 euro omzet per jaar. Wel een naamrecht in boip. Geen beeldrecht overigens. Het logo bestaat uit beeld en een klein beetje tekst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vraag ze toestemming dan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Het was meer googelen> kopiëren uit een facebookgroep > een letter aanpassen en klaar. En nu komt de eigenaar. Gemakzucht zeg maar. Maar is het strafbaar? Bedrijf heeft geen beeldrecht maar slechts recht in boip op de naam in letters. Het betreffende logo wat ik gebruik heeft een aanpassing in de naam. Weliswaar maar 1 letter _/-\o_

Het logo in bovenstaande hoedanigheid gebruik ik slechts op een facebookgroep als omslagfoto.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 01:17:
Het was meer googelen> kopiëren uit een facebookgroep > een letter aanpassen en klaar. En nu komt de eigenaar. Gemakzucht zeg maar. Maar is het strafbaar? Bedrijf heeft geen beeldrecht maar slechts recht in boip op de naam in letters. Het betreffende logo wat ik gebruik heeft een aanpassing in de naam. Weliswaar maar 1 letter _/-\o_

Het logo in bovenstaande hoedanigheid gebruik ik slechts op een facebookgroep als omslagfoto.
Oftewel: je wilt steun hebben voor luiheid en het misbruiken van andermans arbeid. Doe dan gewoon geen logo als je te beroerd bent om zelf moeite te doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
gambieter schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 01:21:
[...]

Oftewel: je wilt steun hebben voor luiheid en het misbruiken van andermans arbeid. Doe dan gewoon geen logo als je te beroerd bent om zelf moeite te doen.
Hahah ik snap je reactie volkomen. Was alleen benieuwd hoe het juridisch zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Ook al is er geen beeld- of merkrecht bestaat er altijd nog zoiets als auteursrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dhr. Satoshi schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 01:27:
[...]

Hahah ik snap je reactie volkomen. Was alleen benieuwd hoe het juridisch zat.
Juridisch heb jij geen poot om op te staan. De rechthebbende kan naar de rechter stappen waar hij naar alle waarschijnlijkheid in het gelijk zal worden gesteld. Eventueel kan daar meteen een dwangsom aan verbonden worden. 'k Zou een advocaat nemen, als je het zover wilt laten komen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:59
Bovendien heeft de rechthebbende al aangegeven dat hij wilt dat je ermee stopt.
De mogelijke dwangsom geldt vanaf dat moment, dus ik zou het niet zover laten aanslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

DataGhost schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 01:33:
Ook al is er geen beeld- of merkrecht bestaat er altijd nog zoiets als auteursrecht.
Het is niet aanstonds duidelijk dat er inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht. Er zijn verscheidene uitzonderingen zoals een parodie. Daarnaast is niet elk bedrijf auteursrechthebbende op hun eigen logo (dat is in beginsel de maker van het logo), in welk geval het bedrijf niet zelf kan handhaven.

Zonder de volledige context te zien, kun je hier juridisch niet veel over zeggen. Dat er in dit topic tegenstrijdige informatie staat ("een 1 op 1 kopie" maar ook "heeft een aanpassing in de naam") helpt ook niet mee.
99ruud99 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 06:39:
Bovendien heeft de rechthebbende al aangegeven dat hij wilt dat je ermee stopt.
De mogelijke dwangsom geldt vanaf dat moment, dus ik zou het niet zover laten aanslepen.
Een dwangsom komt pas in beeld na een rechterlijke uitspraak. Als TS het logo niet mag gebruiken, is hij wel schadeplichtig, maar dan gaat het om de volledige schade en niet pas om de schade nadat de rechthebbende contact heeft opgenomen.

[ Voor 26% gewijzigd door fopjurist op 03-12-2021 14:43 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1