Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoi!

Zoals zovelen heb ik een werklaptop en privé desktop. Door het aanhoudende thuiswerken wil ik hier makkelijker tussen kunnen wisselen, en de twee monitoren, toetsenbord, muis, camera en microfoon mee laten wisselen naar het actieve apparaat.

Ik speel nu met het idee om een docking station én een KVM-switch te plaatsen.
Maak ik dingen nodeloos ingewikkeld?
Gaat het werken?
Alle feedback is welkom. Onderstaand de setup.

Nieuw aan te schaffen:
Docking station: pricewatch: i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 ...
KVM: pricewatch: Delock DisplayPort 1.4 KVM Switch 8K@30Hz met USB 3.0 en Audio

Huidige hardware:
Monitoren: 2x Dell UP2516D, daisychained met DisplayPort 1.2 / MST.
Laptop: Dynabook Tecra A50-J, met USB PD / Thunderbolt 4 / DP Alt Mode
PC: zelfbouw game-doos met 1080 Ti, schermen zitten hier nu met DP-daisy chain aan verbonden
Tobo: Logitech G213
Muis: Logitech G502 Hero

Mijn idee is nu als volgt:

- Van Laptop naar Dock met USB-C.
- Van Dock naar KVM: SS-USB kabel, 1x DisplayPort kabel
- Van PC naar KVM: SS-USB kabel, 1x DisplayPort kabel

- Van KVM naar Monitor 1: 1x Displayport, 1x SS-USB.
- Microfoon en camera in het ingebouwde USB-hubje van Scherm 1
- Monitor 1 naar 2: DP kabel voor MST-daisychain

- USB hubje in de vrije SS-USB-poort op het KVM, met daarin toetsenbord en muis.

Als het goed is, werkt dan alles en kan ik de laptop en desktop met dezelfde randapparatuur bedienen.

Bedankt voor de input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Één vraagteken is beantwoord: het dock ondersteunt (volgens de helpdesk van de fabrikant) inderdaad MST.

Feedback is verder nog steeds welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 20:58

Prx

Die monitor heeft een ingebouwde KVM. Heb je daar eerst al geprobeerd om mee te werken?

Ik ben zo enorm bang dat je via die gekozen KVM idd maar 30Hz haalt ivm de daisy chain. Dat wil je niet. Trust me. Heb zelf 1 dag zo gewerkt en daarna alles omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Prx schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:20:
Die monitor heeft een ingebouwde KVM. Heb je daar eerst al geprobeerd om mee te werken?

Ik ben zo enorm bang dat je via die gekozen KVM idd maar 30Hz haalt ivm de daisy chain. Dat wil je niet. Trust me. Heb zelf 1 dag zo gewerkt en daarna alles omgebouwd.
Bedankt voor de waarschuwing! Ik kan hem alleen niet helemaal plaatsen: 8K30hz (waar ze mee adverteren) is 24.5 Gbit/s, terwijl 1440p60hz slechts 2x 5.6GBit/s is. Dan vraag ik dus slechts een kwart van de beschikbare bandbreedte?

Zowel de KVM als dock claimen DP1.4 te ondersteunen, terwijl 1.2 al voldoende bandbreedte heeft (de schermen zelf zijn DP1.2).

Waar schiet mijn begrip tekort?

De geïntegreerde KVM was ik compleet vergeten - ik had alleen onthouden dat hij een usb-hubje had. Ga ik nog naar kijken! Helaas werkt de ingebouwde KVM niet in het geval van MST/daisychaining. Eigenlijk lijkt dat alleen oplossing bij een 'vaste' opstelling met één scherm, maar niet een laptop die met enige regelmaat ook weer los moet.

[ Voor 16% gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 04-12-2021 00:04 . Reden: info over ingebouwde kvm ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:51
Niet exact dezelfde setup maar wel hetzelfde idee: Ik heb 2 Dell-docks met 3 monitoren, op de ene mijn eigen laptop en op de andere laptop van de zaak.

Een (losse) KVM-switch op het hoofdscherm in het midden. En ernaast 2 HDMI-switches op de andere 2 schermen, dat werkt sneller en makkelijker dan de knoppen op de monitoren te gebruiken voor de ingebouwde HDMI-switches. Op die manier kun je ook makkelijk beide computers tegelijk gebruiken en een combinatie van de 2 willekeurig op de schermen zetten. Toetsenbord en muis zitten op de KVM, maar kan de MX-keys en muis ook zelf laten schakelen tussen de 2 opstellingen. Geluid kan je ook in de KVM stoppen, maar ik heb beide computers naar een 2-kanaals mengpaneeltje lopen zodat ik muziek van mijn eigen laptop kan draaien, maar op de andere kan werken.

Vanuit beide computers heb ik dan een USB-switch met 3 vrije poorten in de opstelling weggewerkt om bijvoorbeeld voor Teamsvergaderingen een camera en Jabra speaker in te kunnen pluggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennisdn op 06-12-2021 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 20:58

Prx

cPT.cAPSLOCK schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:48:
[...]

Waar schiet mijn begrip tekort?
Denk niet dat het begrip is, meer je vertrouwen in een merk als Delock om echt 'goed spul' af te leveren dat netjes alles doet volgens spec. Op zich zou ik het dan gewoon proberen en anders onder WKOA terugsturen omdat het niet voldoet aan de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Ik heb de knoop maar doorgehakt en heb de boel gekocht. Goed nieuws en slecht nieuws.

Goed: de KVM werkt nu met 2x2560x1440@60hz via MST/daisy chain.
Slecht: Het dockingstation geeft veel kuren en geeft geen enkel videosignaal door. Video over USB-C werkt wel met de beeldschermen op kantoor, dus aan de laptop zou het niet moeten liggen.

Wordt vervolgd!

[ Voor 11% gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 07-12-2021 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kan je niet via remote desktop je werk laptop overnemen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
sig69 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:23:
Kan je niet via remote desktop je werk laptop overnemen?
Helaas niet, IT heeft de laptop aardig vergrendeld (waardoor het nagenoeg onmogelijk is om eigen software te installeren).

Toch bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

cPT.cAPSLOCK schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:26:
[...]

Helaas niet, IT heeft de laptop aardig vergrendeld (waardoor het nagenoeg onmogelijk is om eigen software te installeren).
RDP is "meegeleverd" met elk modern Windows OS met niet in de titel "Home".

Dat je de laptop hiermee niet kan overnemen of weet hoe, dat zou je alsnog bij "de IT" kunnen vragen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je zou het eens kunnen proberen. Grote kans wel dat IT het uit heeft gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door sig69 op 07-12-2021 21:17 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Het is even geleden, maar een korte terugkoppeling: ik heb een opstelling gevonden waar ik tevreden mee ben.

De KVM uit mijn OP werkt. De KVM ondersteunt 2x2650x1440@60hz en het daisychainen van mijn schermen, waarmee ik tevreden ben.
Het dock gaf kuren (ook zonder KVM) en gaf het beeldsignaal niet goed door. Die is retour. In plaats van het dock heb ik nu een €35 USB-C hubje met ethernet en USB-PD.

De verbinding tussen PC en KVM bestaat uit een enkele DP kabel en een SS-USB A->B kabel.
De verbinding tussen laptop en KVM bestaat uit een USB-C -> DP kabel en een SS-USB A->B kabel die in het USB-C hubje geprikt zit. In dat hubje zitten ook mijn Ethernet en USB-C oplader geprikt.

Mijn peripherals zijn allemaal aangesloten op de 4 USB-poorten van 1 monitor. Er loopt een USB-SS B->A kabel van het scherm naar de KVM.

Ik kan nu dus mijn schermen en peripherals allemaal rechtstreeks via de KVM tussen laptop en desktop wisselen, en de laptop aansluiten/loshalen betreft nu 2 usb-c kabeltjes.
Pagina: 1