Elga Ace warmtepomp icm open verdeler optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
Tweakers,

Sinds een paar maanden bezit ik een Elga Ace 6kW warmtepomp. Hij staat naast de CV ketel. Tot op heden hoeft die niets meer te doen, uitgezonderd wat warm water maken voor douchen/bad. Al langere tijd volg ik het centrale lucht/water WP topic en daar heb ik ook een paar vragen gesteld en reacties gekregen. Maar ik ben er nog niet uit en om die reden open ik graag een eigen topic.

Allereerst probeer ik het probleem uit te leggen. Vervolgens deel ik nog wat extra info over hoe de installatie er uit ziet en wat ik zelf allemaal al heb geprobeerd. Wie weet zie ik iets over het hoofd. Ik snap dat een gesloten verdeler de beste optie is omdat het water dan rechtstreeks de vloer in kan, maar ik heb op dit moment niet de intentie om de verdeler te vervangen. Ten eerste omdat de huidige verdeler nog geen 2 jaar oud is en daarnaast moet ik nog maar een installateur zien te vinden deze dagen... (en nog weer extra kosten). Dus ik wil het graag houden bij de huidige open verdeler.

Het probleem: ik heb het idee dat de Elga Ace een stuk efficiënter kan werken. Ik vermoed dat "het probleem" zit in de open verdeler. Met deze temperaturen buiten (rond vriespunt) moet ik de warmtepomp met een Ta van 37 graden laten werken. Vervolgens zie ik in mijn verdeler dat er maar 30c water m'n vloer in gaat. Een verschil van 7 graden dus. Tr naar de Elga Ace is 33c.

Zie deze afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i5u9XqKH14Db6CQ0UIpuG2OE1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzHg5AbXBv3wdy9PEchkMWxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9QQlbMWxmmC-HWMsaGhbr1F0Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFzwVc16icgawU4uem5wo5PS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw5lBFTEV4qo67m72g-GZPbYMes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmwoD6bjiB6k8YYf8roqBdkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N3_o1MZwsDzhqACihssWIJNxN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIR0bxOI7jrfNzcx86or34v1.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft overigens een vrijstaand huis uit 1915. 2 jaar geleden volledig gerenoveerd waarbij we alles hebben geïsoleerd. Beneden alles voorzien van vloerverwarming. Boven nog wel radiatoren maar die houden het prima warm met de lage aanvoertemps tot nu toe.

Op aanraden van wat Tweakers in het lucht/water WP topic heb ik wat wezen spelen met o.a. de pompsnelheid (op hoogste stand gezet), de thermostaatknop (hoger gezet, voor meer flow?). Maar tot op heden merk ik weinig verschil. Voor de duidelijkheid: het wordt heerlijk warm overal. Alleen heb ik dus het idee dat de Elga Ace daar te hard voor moet werken door constant het water 37c te maken.

Wat voor zaken kan ik nog naar kijken/wijzigen om het verschil tussen die Ta van 37c en die 30c dat de vloer in gaat kleiner te maken?

Beste antwoord (via MitchellHearth op 28-12-2021 21:25)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
https://vte-smartersoluti...rshandleiding-01-2021.pdf

Lage temperatuur toepassing:
Bij aanslui􏰀ng op een verwarmingsbron met lage temperatuur, zoals bijvoorbeeld CV‐ketels met lage aanvoerwatertempera‐ turen (60°C , of lager/ 40°C), HR Cv‐ketels met modulerende brander, verwarmingssystemen op zonne‐energie en warmtepom‐ pen. Aangezien genoemde warmtebronnen een lagere aanvoerwatertemperatuur produceren dan een conven􏰀onele verwar‐ mingsbron, dient de massastroom primair vergroot te worden om nog voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren aan de vloer. De SLIM unit hee􏰂 daarvoor de mogelijkheid om voorzien te worden van een DVR ven􏰀el (plaats A op a􏰃eel‐ ding), dit kan ook achteraf nog uitgevoerd worden. Het DVR ven􏰀el maakt het mogelijk de retourwaterstroom in te regelen. Tevens kan er zo een drukverschil gecreëerd worden, waardoor de circula􏰀e pomp meer aanvoerwater zal aanzuigen.

https://www.comwo.nl/nl/2...erverwarmingsverdeler-34/ Lijkt erop dat je deze moet plaatsen.

Als het een dergelijk type verdeler is tenminste.

[ Voor 8% gewijzigd door lothar op 02-12-2021 21:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Wat gebeurd er als je de thermostaatkraan helemaal open gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
lothar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:04:
Wat gebeurd er als je de thermostaatkraan helemaal open gooit?
Dit heb ik zostraks geprobeerd. Als ik goed luister hoor ik wel een verandering van geluid. Ik hoor zeg maar minder het water stromen. Als ik hem bijv. dan weer meer dicht draai klinkt het alsof ik meer "weerstand" hoor (water dat door een kleiner gat moet). Lijkt me positief.

Maar ik merk geen verschil qua temps vooralsnog. Of moet ik meer geduld hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lothar

Bij aanslui􏰀ng op een verwarmingsbron met lage temperatuur, zoals bijvoorbeeld CV‐ketels met lage aanvoerwatertempera‐ turen (60°C , of lager/ 40°C), HR Cv‐ketels met modulerende brander, verwarmingssystemen op zonne‐energie en warmtepom‐ pen. Aangezien genoemde warmtebronnen een lagere aanvoerwatertemperatuur produceren dan een conven􏰀onele verwar‐ mingsbron, dient de massastroom primair vergroot te worden om nog voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren aan de vloer. De SLIM unit hee􏰂 daarvoor de mogelijkheid om voorzien te worden van een DVR ven􏰀el (plaats A op a􏰃eel‐ ding), dit kan ook achteraf nog uitgevoerd worden. Het DVR ven􏰀el maakt het mogelijk de retourwaterstroom in te regelen. Tevens kan er zo een drukverschil gecreëerd worden, waardoor de circula􏰀e pomp meer aanvoerwater zal aanzuigen.

https://www.comwo.nl/nl/2...erverwarmingsverdeler-34/ Lijkt erop dat je deze moet plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door lothar op 02-12-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
lothar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:12:

Thanks voor het meedenken! Ik heb net gekeken en volgens mij zit dit er al op :D

Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3qKulM3jXcQjFAtoPoRYS1KIx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMdGp47UsHm2PppeuoD8T2h5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWVFbrYMMTv2Eg_aDYMSkERtrko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nG4k7j40gDzxG4eCIePSyqTe.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dat kapje er af haal, kan ik een schroef er verder in doen of juist meer er uit. Ik zie in jouw gelinkte PDF ook een grafiekje. Dat helpt mij alleen nog niet verder. Moet ik extra druk toevoegen of juist minder?

Edit: ik heb hem nu volledig dicht gedraaid (zeg maar naar binnen gedraaid). Bij elke slag hoorde ik de pompsnelheid van m'n Elga Ace omhoog gaan. Is van 64% naar 85% pompsnelheid gegaan. Ik hou in de gaten wat dit doet met de temps!

Edit 2: Ok de pomp gaat wel heel hard blazen zo. Ik hoor het door het hele huis. Stroomverbruik leek ook ineens omhoog te schieten? Verder weinig verschil in temperatuur dat de verdeler aangeeft. Ik ga morgen nog verder experimenteren.

[ Voor 8% gewijzigd door MitchellHearth op 02-12-2021 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
Volgens mij is dat alleen een bypass. Het moet echt in de verdeler zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 14:33
Wellicht een andere vraag, regel je nu alles op basis van WAR en wat is je stooklijn? Je hebt een Dt van 4 graden, wat is je flow en/of afgegeven vermogen? (Zelf heb ik een flow van 20liter, als ik dat bereken met een Dt van 4 dan geeft de warmtepomp 5,5kW aan vermogen af, bijna zijn max..)

Ben je veel aan het pendelen momenteel of draait de warmtepomp constant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
maarre?

de gemeten aanvoertemperatuur is toch 37 graden? (in het display van de wp)

en dat stroomt je vloerverwarmingsverdeler in waar het direct wordt bijgemengd met koeler retourwater uit je vloer...

ik denk niet dat er een probleem is...

je zou voor de grap een de temperatuur van je aanvoerleiding kunnen meten...

kheb er lang over nagedacht, maar ik denk dat je een beetje tegen de beperkingen van je installatie aanloopt..

cv ketel + installatieontworpen voor hoge temp. verwarming.
een warmtepomp met lage temperatuur bijplaatsen en inkoppelen op het het hoge temperatuur circuit...

hoe zit het met de rest van je radiatoren? zijn die nog hoge temperatuur?

[ Voor 35% gewijzigd door Japidoff op 03-12-2021 10:13 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
lothar schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:54:
Volgens mij is dat alleen een bypass. Het moet echt in de verdeler zitten.
Ah dan heb ik verkeerd gekeken. Vandaar dat de pomp in de WP ineens zo hoog ging draaien? Ik ga eens checken bij m'n installateur want in de verdeler zie ik niet zoiets. Zou een relatief goedkope "oplossing" kunnen zijn.
thafusion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:39:
Wellicht een andere vraag, regel je nu alles op basis van WAR en wat is je stooklijn? Je hebt een Dt van 4 graden, wat is je flow en/of afgegeven vermogen? (Zelf heb ik een flow van 20liter, als ik dat bereken met een Dt van 4 dan geeft de warmtepomp 5,5kW aan vermogen af, bijna zijn max..)

Ben je veel aan het pendelen momenteel of draait de warmtepomp constant?
Alles wordt inderdaad op WAR geregeld. Stooklijn staat nog op de standaard instellingen, alleen de max aanvoertemp heb ik aangepast naar 37c (daarmee krijg ik het met deze temps net warm genoeg, sterker nog ik krijg net een appje van m'n vrouw dat ze het fris heeft. Zet hem zo paar graden nóg hoger). De warmtepomp staat dan 24/7 aan op die 37c. Het scherm geeft aan dat hij circa 17l/m aan het pompen is. Pendelen krijg ik alleen als het 10+ graden is en dan voor/na een lange run een aantal keer.
Japidoff schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:49:
maarre?

de gemeten aanvoertemperatuur is toch 37 graden? (in het display van de wp)

en dat stroomt je vloerverwarmingsverdeler in waar het direct wordt bijgemengd met koeler retourwater uit je vloer...

ik denk niet dat er een probleem is...

je zou voor de grap een de temperatuur van je aanvoerleiding kunnen meten...
Door jouw bericht besef ik mij dat ik niet het woord "probleem" had moeten nemen. Want zoals je zegt werkt het systeem momenteel zoals het zou moeten werken. Wat ik met dit topic probeer te bereiken is dat ik de Ta op mijn warmtepomp lager kan zetten maar het wel warm blijft. Zoals je zegt wordt nu het water met elkaar vermengd waardoor er "maar" 30c water de vloer in gaat. Stel ik kan de verdeler zodanig afstellen dat wat er uit de WP komt rechtstreeks de vloer in kan (zonder menging) dan werkt dat toch veel efficiënter?

Edit: ik zag dat je nog wat hebt toegevoegd aan je bericht. M'n radiatoren lopen via een apart circuit zover ik weet en die worden op dezelfde temps verwarmd, dus ook lage temperatuur. Dat gaat prima (deze radiatoren waren geplaatst voordat we ons dak hadden geïsoleerd, dus groot bemeten).

Aanvullend een overzicht van m'n energieverbruik (totaal verbruik. De piek die je ziet is een IR paneel die vanochtend even aanstond). Die dipjes van vannacht, dat zijn vermoedelijk meerdere defrosts? Ook best wel vaak, als ik dat vergelijk met anderen die aangeven 1x per 24 uur een defrost te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ATxfjowzqnihyAjYP5Xy4D8CPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljAsXAUtQ1fHQSmFk1PRBpja.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MitchellHearth op 03-12-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
simpel gezegd is de verdeler niet gemaakt waar je m nu voor gebruikt.. (lage temp. verwarming)

makkelijker gezegd dan gedaan; maar ik zou t //alles of niets// doen, je resterende radiatoren vervangen door LT en die verdeler vervangen voor eentje zonder pomp voor LT met regelventielen op elke groep... (en je ketel op LT instellen?)

offtopic:
(mijn gevoel zegt me dat dat een betere investering was dan een warmtepomp op een HT systeem aansluiten...)
maargoed, die keuze is natuurlijk veel complexer dan alleen dit...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
vraagje zit er nog een inregelventiel rechts van je verdeler ?
daar kan je ook mee spelen als deze erop zit. kan ook een verschil maken.
verder het retour ventiel wat meer open draaien. kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Japidoff schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:36:
simpel gezegd is de verdeler niet gemaakt waar je m nu voor gebruikt.. (lage temp. verwarming)

makkelijker gezegd dan gedaan; maar ik zou t //alles of niets// doen, je resterende radiatoren vervangen door LT en die verdeler vervangen voor eentje zonder pomp voor LT met regelventielen op elke groep... (en je ketel op LT instellen?)

offtopic:
(mijn gevoel zegt me dat dat een betere investering was dan een warmtepomp op een HT systeem aansluiten...)
maargoed, die keuze is natuurlijk veel complexer dan alleen dit...
Thanks voor het meedenken.

Ik was juist getriggerd door @lothar en z'n aanwijzing dat ik dus blijkbaar een type pomp heb die juist wél geschikt is voor LTV. Daarvoor moet ik hem alleen uitbreiden met een DVR ventiel waarmee ik de mengverhouding kan aanpassen en zelfs zo kan instellen dat hij geen retourwater mengt en dus het warme water van de WP rechtstreeks de verdeler in stroomt.
miciel schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:04:
vraagje zit er nog een inregelventiel rechts van je verdeler ?
daar kan je ook mee spelen als deze erop zit. kan ook een verschil maken.
verder het retour ventiel wat meer open draaien. kan ook helpen.
Ga ik zo even checken. Retour ventiel, is dat die rode bijpass op de foto hierboven? Of moet ik ergens anders kijken? Ik heb die schroef nu weer terug gezet op waar hij op stond. Evt kan ik hem nog wat meer open draaien.

Ik zie verder geen inregelventiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2KShZ7864Z1zPO6MOmhsB25L-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuCJSgkEvUI6HDvVfqmsqyM7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MitchellHearth op 03-12-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MitchellHearth schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:08:

[...]

Ga ik zo even checken. Retour ventiel, is dat die rode bijpass op de foto hierboven? Of moet ik ergens anders kijken? Ik heb die schroef nu weer terug gezet op waar hij op stond. Evt kan ik hem nog wat meer open draaien.
je moet ergens anders kijken voor het retour ventiel. links naast je thermostaatkraan zit een dopje.
die moet je eraf draaien. daarachter zit meestal een inregelventiel waar een inbus inpast.
let op geen baco erop zetten dan draai je het kraan huis eruit. en lekt het.
en als je hem tever open draait dan heb je kans dat het boven niet meer warm wordt.

het inregelventiel/mengvantiel voor de verdeler zit rechts aan de zijkant.
en die zit er bij deze dus niet op. wel handig met foto,s is het meteen helder.
https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/
mischien is het mogenlijk om een losse te krijgen.

eigenlijk hetzelfde verhaal als wat lothar hier verteldt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 03-12-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:34
Verdeler kan je vervangen voor een gesloten variant met inregel ventielen, cv ketel instellen op 45 graden en het vermogen flink omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Een gekke vraag misschien. Maar is dit makkelijk zelf te plaatsen? Of moet ik voor de zekerheid m'n installateur hiervoor vragen (die het waarschijnlijk heel druk heeft). Ik ben helaas niet zo technisch op dit vlak, maar als het "maar" om een ventiel gaat... Heb jij een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
MitchellHearth schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:33:
[...]

Een gekke vraag misschien. Maar is dit makkelijk zelf te plaatsen? Of moet ik voor de zekerheid m'n installateur hiervoor vragen (die het waarschijnlijk heel druk heeft). Ik ben helaas niet zo technisch op dit vlak, maar als het "maar" om een ventiel gaat... Heb jij een idee?
ook al ben ik geen lothar. het stel niet zo gek veel voor.
1 busje loctite 55 pakkingdraad. (das dus geen lijm.)
1 bacho
1 keer het juiste ventiel.

stekkers eruit. van alles. dus ketel warmte pomp en vloervedeler pomp.
1 het systeem aftappen. bij de ketel vul en aftap kraan.
emmer en handoeken gereed houden. (een stapeltje graag)
ventiel verpakken. (scheel tijd. en je kan sneller handelen)
dopje eruit. emmer erbij houden. wachten totdat het leeg is.
het meeste water moet eruit zijn ding erin draaien en klaar ben je.

het systeem vullen. alles ontluchten weer vullen. dan weer alles aanzetten.
en waarschijnlijk moet je dan nog alles opnieuw gaan instellen helaas.
dus zowel je warmte pomp als je cv ketel even de handleiding doorlezen.
en kijken of ze nog juiste instelingen hebben onthouden. (gebeurt ook wel)

het plaatsen van dat ding als je goed kan verpakken is dus niet zo lastig.
het gaat eerder om alle technek die erachter zit weer werkendt te krijgen.

daar ben ik als montuer zijnde eerder bang voor.
dat je weer remeha moet benlen handleidingen lezen etc.

verpakken doe je als volgt. eerst ventiel opruwen met een ijzerzaagje.
en met de schroefdraad mee verpakken.
dus vooraan beginnen en achteraan eindigen.
en leg 2 of 3 lagen draad in/over de schroefdraad 1 is te weinig.

en als het niet lukt he dan zit een paar dagen in de kouw. ;)

en je vulslang verwijderen na afloop. en dopje erop.
je weet anders nooit of je kraan dicht zit. kans op lekages.
slang spat vanzelf een keertje uit elkaar zijn niet duurzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 03-12-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Update: ik heb de betreffende DVR ventiel besteld. Deze wordt hopelijk spoedig door de installateur gemonteerd. @miciel thanks voor bovenstaande tips! Ik heb er toch voor gekozen om het door een professionl te laten doen.

Wanneer de DVR ventiel gemonteerd is zal ik mijn bevindingen hier nog delen, voor een ander die hier in de toekomst mogelijk mee te maken krijgt :)

Update 04-01: zoals beloofd nog een update. DVR ventiel zit er al een tijdje in. Verschil tussen aanvoer en wat de vloer in gaat is nu 1 á 2 graden. Echt helemaal prima dus. Scheelt ongeveer 5 graden :)

Open verdeler is uiteraard nog beter maar hier ben ik helemaal tevreden mee. :*)

[ Voor 28% gewijzigd door MitchellHearth op 04-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Vraag aan @MitchellHearth :
Heb je nog wat aan de Elga pomp/debiet parameters moeten veranderen na het aanbrengen van het DVR ventiel? Dus pomptoerental (PP016) en Setpunt debietCV (HP069).

Sinds 2 weken draait bij mij de Elga 6kW icm met een (bestaande) SLIM verdeler, en ook hier de constatering dat er nog maar max 28-29gr water de vloer in gaat. Prima zolang het zoals nu buiten >10gr is, maar vrijdag 4/11 dook de temp kortstondig naar 5gr en toen sloeg de boel hier op hol. Kamer temp zakte van ingestelde (eTwist) 20,5 naar 19,5, Elga op vol vermogen, ketel moest bijspringen, toevoertemp steeg naar 51,5 gr. Maar wat de vloer in ging kwam niet boven de 29gr uit.

Na het lezen van dit topic de VV installateur gebeld, en deze komt as. Do op onze SLIM verdeler een DVR ventiel plaatsen. Dus hopelijk kan hiermee de VV aanvoer temp meer in de pas lopen met de aanvoer temp van de Elga. Maar ben beducht op storingen omdat de VV verdeler wss actief aanvoer water gaat aanzuigen, en mogelijk de Elga ontregeld.

Ben benieuwd naar reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
MarcGT schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:31:
Vraag aan @MitchellHearth :
Heb je nog wat aan de Elga pomp/debiet parameters moeten veranderen na het aanbrengen van het DVR ventiel? Dus pomptoerental (PP016) en Setpunt debietCV (HP069).

Sinds 2 weken draait bij mij de Elga 6kW icm met een (bestaande) SLIM verdeler, en ook hier de constatering dat er nog maar max 28-29gr water de vloer in gaat. Prima zolang het zoals nu buiten >10gr is, maar vrijdag 4/11 dook de temp kortstondig naar 5gr en toen sloeg de boel hier op hol. Kamer temp zakte van ingestelde (eTwist) 20,5 naar 19,5, Elga op vol vermogen, ketel moest bijspringen, toevoertemp steeg naar 51,5 gr. Maar wat de vloer in ging kwam niet boven de 29gr uit.

Na het lezen van dit topic de VV installateur gebeld, en deze komt as. Do op onze SLIM verdeler een DVR ventiel plaatsen. Dus hopelijk kan hiermee de VV aanvoer temp meer in de pas lopen met de aanvoer temp van de Elga. Maar ben beducht op storingen omdat de VV verdeler wss actief aanvoer water gaat aanzuigen, en mogelijk de Elga ontregeld.

Ben benieuwd naar reacties.
Excuus voor de late reactie. Fijn dat je wat hebt aan dit topic! Ik heb na het plaatsen van het DVR ventiel niets meer hoeven aan te passen in de Elga. Hopelijk gaat het jou ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 08:40
Naar aanleiding van dit topic ook een ventiel besteld. Heb sinds kort een warmtepomp en was in de veronderstelling dat ik de verdeler moet vervangen voor een open verdeler. Nu deze relatief goedkope ingreep, ik ben benieuwd.

Wat ik mij afvraag kan dan niet de pomp uitgeschakeld worden. Aangezien dit de derde pomp in het systeem is. Ik heb een alpha 2 op de retour net voor het buffervat.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcGT
En inmiddels opgelost. DVR ventiel was ei van Columbus. Vloertemp kan mooi oplopen. DVR ventiel dichtgedraaid, thermostaatkraan wijd open gezet en max aanvoer temp op de Elga begrensd op 45gr. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoWP4ITE66bjBJY0c1gklJjDNyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KM39DZNdP7Rq1wam2Uf1BUhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
MarcGT schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:40:
En inmiddels opgelost. DVR ventiel was ei van Columbus. Vloertemp kan mooi oplopen. DVR ventiel dichtgedraaid, thermostaatkraan wijd open gezet en max aanvoer temp op de Elga begrensd op 45gr. [Afbeelding]
Aah top, hier is het ook gelukt. Heb je de pomp aan of uit op de verdeler?

Wat ik ook begreep van een bevriende installateur dat het raadzaam is om de thermostaat ertussen uit te halen omdat de verdeler knijpt. Hij heeft het over een dun pijpje.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbrummelhuis
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07-2024
Hoi allemaal,

Het lijkt erop dat ik met het zelfde probleem deal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRvsQuxop5nWBhGdpC1XduaDv6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnB6oNhZzVK5wJuUFlHh831D.jpg?f=fotoalbum_large
Deze grafiek is van Maandag 21 November '22.
Hierin zie je dat deze tot 07:00 in nachtmodus zit, maar continu blijft moduleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV_DqwKZl1JsTT-tgsPkrJf0xh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QeMCPEHLaahFlWBxYfTT8sw.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiek van 20 november '22, buitentemeratuur min. 4.8 graad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANqzxcYxaxM27n1Z3sZ9gTA5d3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRgl88vw3QzOvG61p2y7Sd4Q.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiek van 18 november'22 buitentemperatuur min 10 graden. ( iets warmer als de dagen erna.)

Mijn setup is een Elga Ace 6kW - binnentemperatuu ingesteld op 19 graden.
Waarbij het vreemde is dat deze soms oploopt tot 20,5 graad. Deze 1,5 graad lijkt me voor een open term (E-Twist) aan de hoge kant).
*WP heeft geen aansturing naar CV, ( nog wel aanwezig, stekker eruit)
*Huis volledig op vloerverwarming + klein L-temp. radiator op de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz8K76JBc56qRZ8hbx7SZ1RCJb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUf8nAWUw5KjS5i8kBeONbH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UsoVmOy04ZQeFaBRo0XkazdL9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WSFAGq5YeJic3EUM1zmIJPQk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnrGiCflVtttkNMA_yNZ5doLYUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S6lh046Qxpq2sksPkvqEYwtq.jpg?f=user_large

VTE SLIM verdeler, in de flyver staat beschreven, indien uw unit te weinig flow vanuit het CV circuit krijgt of te veel koud water in de retour achter een LTC ventiel geplaats kan worden. (Deze ligt op de verdeler)

Nu vraag ik me af het verstandig de LTC of de DVR ventiel te plaatsen.
Of kan het pendelen nog ergens anders in zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door hbrummelhuis op 23-11-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
hbrummelhuis schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:14:
Hoi allemaal,

Het lijkt erop dat ik met het zelfde probleem deal.

[Afbeelding]
Deze grafiek is van Maandag 21 November '22.
Hierin zie je dat deze tot 07:00 in nachtmodus zit, maar continu blijft moduleren.

[Afbeelding]
Grafiek van 20 november '22, buitentemeratuur min. 4.8 graad

[Afbeelding]
Grafiek van 18 november'22 buitentemperatuur min 10 graden. ( iets warmer als de dagen erna.)

Mijn setup is een Elga Ace 6kW - binnentemperatuu ingesteld op 19 graden.
Waarbij het vreemde is dat deze soms oploopt tot 20,5 graad. Deze 1,5 graad lijkt me voor een open term (E-Twist) aan de hoge kant).
*WP heeft geen aansturing naar CV, ( nog wel aanwezig, stekker eruit)
*Huis volledig op vloerverwarming + klein L-temp. radiator op de badkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

VTE SLIM verdeler, in de flyver staat beschreven, indien uw unit te weinig flow vanuit het CV circuit krijgt of te veel koud water in de retour achter een LTC ventiel geplaats kan worden. (Deze ligt op de verdeler)

Nu vraag ik me af het verstandig de LTC of de DVR ventiel te plaatsen.
Of kan het pendelen nog ergens anders in zitten?
Ik heb een andere combi, evohome (aan/uit) met een atag warmtepomp. Wel een LTV ventiel, maar compleet dicht.

Herken het gedrag wel, maar bij mij kwam het door een te hoge stooklijn. Naar beneden gezet waardoor ik langere runs kreeg op lagere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:13
De dagen die je weergeeft zaten vol met defrosts hier Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlpnLhbuISrFN4pV9pehhIorxeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDcDXrb7kyp1TXTtAep6M7qB.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is volgens mij niet iets wat je moduleren kan noemen. Hoe ziet het verloop er vandaag uit?

En als de binnentemperatuur niet wordt gevolgd door de thermostaat moet je even checken dat je wel op ruimtecompensatie draait (en niet (alleen] weersafhankelijk regelt]

[ Voor 52% gewijzigd door JBtL op 25-11-2022 00:02 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:24
Ik heb dezelfde sooort verdeler (9 groeps VTE / Yonos) en hetzelfde probleem gehad. Na plaatsen DVR ook gelijk het voetventiel en thermostaatknop verwijderd, hiermee is het suizen verdwenen. Wel belangrijk is om de bestaande wartels uit de verdeler te draaien omdat die conische draad verwachten. Ik merkte wel dat de vloerverwarming (zoals verwacht) rest van het systeem beïnvloedde, vvw pomp (wila) op laagste stand gezet. Als laatste nog de stooklijn aangepast doordat water nu direct de vloer instroomt. Ging pendelen totdat de vloer gewenste Ta bereikte. Resultaat is dat de WP nu terug moduleert naar minimale vermogen (LG Therma V 5 kw) en lang door blijft draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Pokerphase op 25-11-2022 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbrummelhuis
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07-2024
@JBtL Dank voor je reactie, onderstaand het vermogen van 24e a 8 graden:

Als test heb ik de stooklijn lager gezet naar 1.3, hopelijk dat bij koudere dagen de runs langer zijn.
Lukt dit niet dan ga ik de DVR/ TLC ventiel plaatsen. Moment ook last van suis geluid, om dit te beperken heb ik de flow van 19 naar 15lmp gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEf_kGJLj8zZK7uCnqwL2MG8dkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAG0UxD4bQaciG32OWDUG6pK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Pokerphase schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 06:03:
Ik heb dezelfde sooort verdeler (9 groeps VTE / Yonos) en hetzelfde probleem gehad. Na plaatsen DVR ook gelijk het voetventiel en thermostaatknop verwijderd, hiermee is het suizen verdwenen. Wel belangrijk is om de bestaande wartels uit de verdeler te draaien omdat die conische draad verwachten.Ik merkte wel dat de vloerverwarming (zoals verwacht) rest van het systeem beïnvloedde, vvw pomp (wila) op laagste stand gezet. Als laatste nog de stooklijn aangepast doordat water nu direct de vloer instroomt. Ging pendelen totdat de vloer gewenste Ta bereikte. Resultaat is dat de WP nu terug moduleert naar minimale vermogen (LG Therma V 5 kw) en lang door blijft draaien.
Welke wartels bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:13
hbrummelhuis schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:59:
@JBtL Dank voor je reactie, onderstaand het vermogen van 24e a 8 graden:

Als test heb ik de stooklijn lager gezet naar 1.3, hopelijk dat bij koudere dagen de runs langer zijn.
Lukt dit niet dan ga ik de DVR/ TLC ventiel plaatsen. Moment ook last van suis geluid, om dit te beperken heb ik de flow van 19 naar 15lmp gezet.

[Afbeelding]
Lijkt me prima toch? Wel apart dat je overdag helemaal geen warmtevraag hebt, veel ramen oid, of staat de thermostaat in de zon als de zon laag staat zoals nu? Of hangt de buitenvoeler in de zon?
Bij kouder weer zijn kortere runs van 45 min tot 1 uur vrijwel onvermijdelijk door defrosts, daar heeft de stooklijn niet heel veel invloed op (wel een beetje]. Het is ook geen probleem, daar zijn ze op gebouwd. Ik zou me pas druk gaan maken als het korter dan 20 minuten wordt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pokerphase
Deze, die waren aangesloten op het voetventiel en de thermostaatkraan. De o-ring valt in de conische vorm en sluit zo mooi af. Aan de binnenkant zit een inbus waar dat tooltje inpast en kan je de wartel uit de verdeler draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gLSkBL3aNwNl4YJWPHAiFvxQDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4Lvz5NiQu8AyoHf5vMOcAVu.jpg?f=fotoalbum_large

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6XUFj3eGTKuLkr9A8QXxR5jRWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oggXB9iAb1pkS8AIle7ZGcje.jpg?f=fotoalbum_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvVdWP4FK84_P-JIhCDsOW7KHBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEOSFDVDOnh4EaTaj2NjiqoR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Pokerphase op 28-11-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 08:55
Hallo,

Ik lees dat een aantal van jullie een DVR ventiel heeft geplaatst. Ik wil deze ook plaatsen in mijn 6 groeps VTE verdeler met Wilow Para pomp.
Vraag; hoe hebben jullie dit gedaan? Moet b.v. het water uit het vvw systeem?
Graag tips.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bjr7Y_YM1ppV7nXI7kKAds4qqmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp3rguwbLsnFt0iM8eoSnOy6.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen met de Elga Ace i.c.m de huidige buitentemperaturen. Wij nl ook voornemens om er één aan te schaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door BruceMW op 16-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
BruceMW schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:35:
Hallo,

Ik lees dat een aantal van jullie een DVR ventiel heeft geplaatst. Ik wil deze ook plaatsen in mijn 6 groeps VTE verdeler met Wilow Para pomp.
Vraag; hoe hebben jullie dit gedaan? Moet b.v. het water uit het vvw systeem?
Graag tips.[Afbeelding]

Verder ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen met de Elga Ace i.c.m de huidige buitentemperaturen. Wij nl ook voornemens om er één aan te schaffen.
Alles dicht, druk van de verdeler af via kraan aan onderkant. Boven de temperatuurvoeler rechts zit een blinde zeskant. Deze eruit en Dvr ventiel erin. Systeem open, op druk en dan ontluchten.

Ik heb hem dicht staan, pomp uitgeschakeld (met 24h beveiliging) icm atag Energion hybrid. Heb nog geen gas hoeven gebruiken deze winter.

[ Voor 6% gewijzigd door Dashlane op 16-12-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
Dank je! Ga met deze tips aan de gang.

Toch ben ik ook benieuwd naar de ervaringen met de Elga Ace warmtepompen in deze koude periode?!

[ Voor 8% gewijzigd door BruceMW op 17-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo_mokum
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 14:40
niet ontevreden hier. vrijstaande woning uit '92, met ca 200m2 vloeroppervlak en weinig extra maatregelen.
normaal gasverbruik ca 2000m3 per jaar.
vanaf oktober Elga 6KW hybride. afgelopen maand (november) 27m3 gas en 400kwh electra voor de pomp.
Deze maand gaat het wel hard, en ook wel gebruik van gas (54 kuub tot nu toe), omdat het erg lang onder nul blijft. Ik wil er wel verder induiken, want ik heb het gevoel dat er veel gependelt wordt op deze lage temperaturen (geen buffervat) .

Keuken, kantoor en badkamer wel voorzien van vloerverwarming, met retourtemp. check. Deze worden nu aangenaam warm, waar het met de cv problematisch was aangezien alleen de woonkamer bepaalde of er gestookt moest worden.

Ik wil nog kijken of ik als buffervat een hygieneboiler kan plaatsen, maar zit nog met de plaatsing ervan.
Het kan wel helpen om ook in de zomer minder gas te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS7P7_vmBPZtvhkPgwcFZgpoX30=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8uE09ldLj1TwUsbxPqtyxafU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Gizmo_mokum op 18-12-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Als TS van dit topic ook maar m'n ervaring delen: ben er heel tevreden mee! Afgelopen weken was wel bijzonder koud en dan merk je wanneer het een aantal graden onder 0 is dat de Elga toch een beetje hulp van de ketel vraagt. Hij heeft alleen op het allerkoudste moment (weet ff niet meer welke dag) een paar uur volledig de CV ketel aan gezet.

Overigens heb ik dat zelf met de parameters zo ingesteld. Hij berekent aan de hand van de elektra/gas prijzen wat op ieder moment qua kosten het meest efficient is. Evt kun je ook de warmtepomp "dwingen" om door te blijven werken, bijv. als je een overcapaciteit met je zonnepanelen hebt en echt zo weinig mogelijk gas wil verbruiken.

Minpuntje? Ik heb weinig referentiemateriaal maar ik vind dat de 6kW unit (die ik heb dus) nog wel redelijk wat geluid maakt, vooral als het echt kouder wordt. Ik had al in de eerste week de nachtmodus ingesteld want m'n buurvrouw kon 's nachts onze WP horen (en we wonen vrijstaand hehe). En de binnenunit staat beetje op gekke plek, namelijk in een grote kast in een tussenstukje dat grenst aan onze woonkamer. Ik kan als ik in de woonkamer zit dan ook altijd de binnenunit horen. Ben er inmiddels wel aan gewend en ik had ook geen andere keuze. Meeste mensen hebben de CV ketel hangen in een technische ruimte of op zolder ofzo ;)

Mocht je nog andere dingen willen weten dan deel ik het graag. Ben geen techneut daarvoor kunnen beter anderen reageren denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
[quote]Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:43:
[...]

Pomp draait nu continu; pompschakelaar er tussenuit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
MitchellHearth schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:28:
Als TS van dit topic ook maar m'n ervaring delen: ben er heel tevreden mee! Afgelopen weken was wel bijzonder koud en dan merk je wanneer het een aantal graden onder 0 is dat de Elga toch een beetje hulp van de ketel vraagt. Hij heeft alleen op het allerkoudste moment (weet ff niet meer welke dag) een paar uur volledig de CV ketel aan gezet.

Overigens heb ik dat zelf met de parameters zo ingesteld. Hij berekent aan de hand van de elektra/gas prijzen wat op ieder moment qua kosten het meest efficient is. Evt kun je ook de warmtepomp "dwingen" om door te blijven werken, bijv. als je een overcapaciteit met je zonnepanelen hebt en echt zo weinig mogelijk gas wil verbruiken.

Minpuntje? Ik heb weinig referentiemateriaal maar ik vind dat de 6kW unit (die ik heb dus) nog wel redelijk wat geluid maakt, vooral als het echt kouder wordt. Ik had al in de eerste week de nachtmodus ingesteld want m'n buurvrouw kon 's nachts onze WP horen (en we wonen vrijstaand hehe). En de binnenunit staat beetje op gekke plek, namelijk in een grote kast in een tussenstukje dat grenst aan onze woonkamer. Ik kan als ik in de woonkamer zit dan ook altijd de binnenunit horen. Ben er inmiddels wel aan gewend en ik had ook geen andere keuze. Meeste mensen hebben de CV ketel hangen in een technische ruimte of op zolder ofzo ;)

Mocht je nog andere dingen willen weten dan deel ik het graag. Ben geen techneut daarvoor kunnen beter anderen reageren denk ik!
Het geluid van de buitenunit was al een concern voor ons, maar n.a.v. jouw opmerkingen nu ook de binnenunit. Wij zijn voornemens de 4kw aan te schaffen en willen de buitenunit voor ons huis, straatkant, neerzetten. De binnenunit op zolder in een afgesloten kast naast de Tzerra Ace. Wij slapen ook op zolder
en horen nu alleen een zachte "plof" als de ketel aanslaat, maar verder horen wij niets meer. Is het geluid van de binnenunit te vergelijken met een cv ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcGT
@hbrummelhuis Jouw VTE verdeler is simpel uit te breiden met een DVR ventiel.
Zie https://vte-smartersoluti...eler-handleiding-2022.pdf.

Bij mijn verdeler was de installateur zo klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHGLGIL-iCIJ-wLW_-Mr2ftabUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60bxUmLHrvnYTOFaq6Avn2ig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsN6-Ij0HQIN2bzsuiJPHPt77gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bb1YO53EvBiv201Ls2u7Rhmi.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu de Ta op de Elga Ace begrensd op 42 gr., DVR ventiel helemaal dicht gedraaid, en thermostaatkraan op de verdeler wijd open. Met de vorst van afgelopen week ging er gemiddeld 31,7 gr. de vloer in. (Max 39,3) Ben nog aan het experimenteren of de Ta wat lager kan zonder comfort verlies in ruimtes die nog van radiatoren zijn voorzien.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat ik de Elga afgelopen week op standby heb gezet, dus 100% op gas heb gestookt. Dit omdat de buitenunit vd Elga (nog) niet goed staat geplaatst en bij vorst teveel eigen koude lucht aantrekt met overmatig veel defrosts, (en trilling/resonantie ==> geluidshinder) tot gevolg. Maar dat is een ander topic 8)

Waar je wel rekening mee moet houden met het plaatsen van een DVR ventiel, is dat de pomp op de verdeler actief gaat meedraaien in het hele CV circuit, wat in mijn geval tot hoorbaar meer ruis in de leidingen resulteert. Dus wellicht toch tzt overstappen op een gesloten (pomploze) verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
BruceMW schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:06:
[...]

Het geluid van de buitenunit was al een concern voor ons, maar n.a.v. jouw opmerkingen nu ook de binnenunit. Wij zijn voornemens de 4kw aan te schaffen en willen de buitenunit voor ons huis, straatkant, neerzetten. De binnenunit op zolder in een afgesloten kast naast de Tzerra Ace. Wij slapen ook op zolder
en horen nu alleen een zachte "plof" als de ketel aanslaat, maar verder horen wij niets meer. Is het geluid van de binnenunit te vergelijken met een cv ketel?
Geluid blijft een serieus issue bij warmtepompen die geplaatst worden in huizen die er nooit op gemaakt zijn. Zie ook de andere topics op dit forum. Ben er ook nog mee aan het stoeien om hinderlijke trillingen/resonanties te verminderen.

En wat ik hierboven ook al aan heb gehaald en wmb een zwaar onderbelicht issue is: warmtepompen moeten om voldoende vermogen te leveren op lage At veel meer CV water verpompen (debiet) dan een gas-CV ketel dat doet op hoge At. Bovendien heeft de Elga Ace ook nog eens de eigenschap dat de interne pomp continu blijft doordraaien, ook als de buitenunit op standby staat. Dus continu hoorbaar geruis in de CV leidingen. En dat wordt nog verergerd als je een open VV verdeler actief maakt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
MarcGT schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:22:
[quote]Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:43:
[...]

Pomp draait nu continu; pompschakelaar er tussenuit gehaald.
Na het plaatsen van het Dvr ventiel heb ik de pomp uitgeschakeld door de pompschakelaar heel hoog te zetten. Nu staat die zo dat wanneer hij een aanvoer van 43 graden krijgt de pomp op de verdeler aanslaat om zo wat extra stroming te creëeren, maar eigenlijk denk ik dat het niet echt nodig is.

Ik heb een buffervat en achter het buffervat zit een alpha 2 pomp, deze meet ook volume stroom en dat ziet er prima uit met een uitgeschakelde pomp.

Ik heb wel bewust de pompschakelaar ertussen zodat die eens per 24 uur een aansturing krijgt en de pomp niet gaat vastzitten.

Overigens ben ik nog wel van plan de kraan en het voetventiel boven de verdeler er tussen uit te halen en te vervangen voor afsluitbare kranen. De huidige kranen knijpen naar mijn inziens met name de aanvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door Dashlane op 21-12-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@MarcGT
Volgens mij staat je ventiel nu juist helemaal
open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcGT
Dashlane schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:36:
@MarcGT
Volgens mij staat je ventiel nu juist helemaal
open.
Whoops, je hebt gelijk 8)7 Heb het ff gecheckt bij VTE.

• MarcGT
Dashlane schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:31:
[...]

Na het plaatsen van het Dvr ventiel heb ik de pomp uitgeschakeld door de pompschakelaar heel hoog te zetten. Nu staat die zo dat wanneer hij een aanvoer van 43 graden krijgt de pomp op de verdeler aanslaat om zo wat extra stroming te creëeren, maar eigenlijk denk ik dat het niet echt nodig is.

Ik heb een buffervat en achter het buffervat zit een alpha 2 pomp, deze meet ook volume stroom en dat ziet er prima uit met een uitgeschakelde pomp.

Ik heb wel bewust de pompschakelaar ertussen zodat die eens per 24 uur een aansturing krijgt en de pomp niet gaat vastzitten.

Overigens ben ik nog wel van plan de kraan en het voetventiel boven de verdeler er tussen uit te halen en te vervangen voor afsluitbare kranen. De huidige kranen knijpen naar mijn inziens met name de aanvoer.
Heb overigens begrepen van VVW installateur dat pomp stilzetten in de verdeler, ook al is deze actief gemaakt middels een DVR ventiel, geen goed idee is. Stilstaande pomp zorgt voor veel tegendruk waardoor circulatiepomp in de EA harder moet werken. (nog meer geruis!) Kreeg van hen de suggestie aangereikt om dompelbuis in onderste balk te verwijderen, en dan de CV aanvoer daar rechtstreeks op te plaatsen. Dan kan de pomp uit gezet worden. Wel via pompschakelaar af en toe laten draaien om vastlopen te voorkomen.

• Dashlane
MarcGT schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:39:
[...]

Heb overigens begrepen van VVW installateur dat pomp stilzetten in de verdeler, ook al is deze actief gemaakt middels een DVR ventiel, geen goed idee is. Stilstaande pomp zorgt voor veel tegendruk waardoor circulatiepomp in de EA harder moet werken. (nog meer geruis!) Kreeg van hen de suggestie aangereikt om dompelbuis in onderste balk te verwijderen, en dan de CV aanvoer daar rechtstreeks op te plaatsen. Dan kan de pomp uit gezet worden. Wel via pompschakelaar af en toe laten draaien om vastlopen te voorkomen.
Dat zou kunnen, echter heb ik nooit last van geruis gehad dus ik herken die klachten ook niet. Ik heb met pomp aan en pomp uit geen geruis. Maar zeker voor andere een goede tip, al is het ook makkelijk te testen. Uiteindelijk wil ik hem 1a 2 jaar zo laten om te kijken of ik daadwerkelijk naar LTV kan en dan een open verdeler te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjeoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
Goedendag allemaal,

betreft onderstaande foto ook een bypass?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tS7fmlQCcNnRQHWbrggBUQ_J4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oifch1xlucYbacL2w5i1S60d.jpg?f=fotoalbum_large

Desalniettemin, hoe kan ik deze het beste instellen?

Alvast bedankt!

Grt Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Pimmetjeoss schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:45:
Goedendag allemaal,

betreft onderstaande foto ook een bypass?

[Afbeelding]

Desalniettemin, hoe kan ik deze het beste instellen?

Alvast bedankt!

Grt Pim
Ja dat is een by-pass. Vertrekpunt is 0.2/0.3.

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-06 10:13
Dashlane schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:56:
Alles dicht, druk van de verdeler af via kraan aan onderkant. Boven de temperatuurvoeler rechts zit een blinde zeskant. Deze eruit en Dvr ventiel erin. Systeem open, op druk en dan ontluchten.
Ik wil in mijn SMART verdeler ook zo'n DVR ventiel plaatsen. Maar krijg de 3/4" blindstop er met geen mogelijkheid af?!

Het lijkt ook een afwijkende maat. Ik dacht eerst dit met een steeksleutel 24 wel open te kunnen draaien, maar die past net niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abKRqvZ30IvjgVOM4X5BEBq10NE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hE9B6oOOkpZ2DUUmeRMQBToq.jpg?f=user_large

Een sleutel 25 zou misschien passen? Maar die lijken redelijk zeldzaam als ze uberhaupt bestaan.

Hoe hebben jullie die 3/4" blindstop los gekregen van jullie SLIM verdeler?

• Dashlane
Fidelity schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:37:
[...]

Ik wil in mijn SMART verdeler ook zo'n DVR ventiel plaatsen. Maar krijg de 3/4" blindstop er met geen mogelijkheid af?!

Het lijkt ook een afwijkende maat. Ik dacht eerst dit met een steeksleutel 24 wel open te kunnen draaien, maar die past net niet:
[Afbeelding]

Een sleutel 25 zou misschien passen? Maar die lijken redelijk zeldzaam als ze uberhaupt bestaan.

Hoe hebben jullie die 3/4" blindstop los gekregen van jullie SLIM verdeler?
Bahco

• Fidelity
Geprobeerd! Geen beweging in te krijgen. Zelfs rondom wat WD40 gespoten.
Net alsof de installateur de blindstop heeft verlijmd ofzo.

Nog meer tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Fidelity schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:44:
[...]

Geprobeerd! Geen beweging in te krijgen. Zelfs rondom wat WD40 gespoten.
Net alsof de installateur de blindstop heeft verlijmd ofzo.

Nog meer tips?
Dan wordt het spannend, wd40 doet eigenlijk niks. Is schoonmaakmiddel, er zijn betere varianten die een shock geven zoals tec7. Al denk ik dat het niet veel gaat doen, gezien er pakking tussen zit.

Opstoken van de vloer zou kunnen helpen en ik zou het proberen met een zeskant dop 25mm. Dan even je namelijk gelijke druk op alle vlakken en het minst kans op doldraaien.

Let wel dat na een beetje opstoken het systeem drukloos moet staan. Anders spuit het eruit.

[ Voor 6% gewijzigd door Dashlane op 16-11-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@Fidelity zeskant dop. of 12 kant dop als het echt niet wil verfbrander erop.... maar dan moet eerst je pomp
eraf thermostaat kraan eraf maximaal beveiliging eraf etc. alles wat niet tegen hitte kan verwijderen.
dan opstoken tot 200/300 graden dan nog eens proberen. wedden dat die dan wel los komt....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fidelity
Thanks @Dashlane & @miciel, de oplossing om een 25mm zeskant dop te gebruiken bleek uiteindelijk de oplossing! Ik draaide hem los alsof die nooit vast had gezeten, zo soepel ging het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Pokerphase schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:52:
[...]

Deze, die waren aangesloten op het voetventiel en de thermostaatkraan. De o-ring valt in de conische vorm en sluit zo mooi af. Aan de binnenkant zit een inbus waar dat tooltje inpast en kan je de wartel uit de verdeler draaien.

[Afbeelding]

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]
beetje laat maar weet iemand hoe dat tooltje heet of waar deze besteld kan worden?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase
Wodan89 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:22:
[...]

beetje laat maar weet iemand hoe dat tooltje heet of waar deze besteld kan worden?
Zoek even naar "Bahco Getrapte inbussleutel" of "7 Industries radiator (of ventiel) sleutel"

[ Voor 29% gewijzigd door Pokerphase op 23-11-2024 20:30 ]

Pagina: 1