Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osocman
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-10-2023
Mijn situatie
Ik ben ongeveer twee maanden geleden begonnen met mijn zelfstudie om front end web developer te worden. Hiervoor heb ik verschillende (non-ict) opleidingen gedaan en niet afgemaakt. Toen ik ongeveer een jaar geleden op Coursera een course Machine Learning volgde (naast mijn "officiële" studie), kwam ik erachter dat zelfstudie voor mij een stuk beter werkt. Ja het is soms moeilijk om motivatie te vinden, en ja het is regelmatig lastig om een goede balans te vinden tussen leren en vrije tijd, maar over het algemeen leer ik efficiënter en gerichter dan op de universiteit of hogeschool.

Machine Learning was heel interessant (en soms ook pittig), en sinds twee maanden ben ik dus gestopt met mijn studie, en bezig met front end web development. Dit doe ik voornamelijk op Scrimba, wat ik een heel fijn platform vind om te leren. Ik probeer zo veel mogelijk structuur te brengen in mijn leren door goed te plannen en gemotiveerd te blijven.

To the point: ik zou graag meer willen met front end web development. Momenteel heb ik vooral veel interesse in leren en projecten bouwen, maar in de toekomst sluit ik het niet uit dat ik ga solliciteren voor een baan.

Mijn plan
Ik wil allereerst de front end web developer path op Scrimba voltooien. Dit wil ik niet rushen, maar liever een goede fundamenteel begrip opbouwen. De path beslaat de volgende onderwerpen:
  1. HTML & CSS basics
  2. Javascript fundamentals
  3. Responsive design
  4. Next-level Javascript
  5. Working with APIs
  6. Building apps with Flexbox and Grid
  7. UI Design
  8. Learn Git
  9. React Basics
  10. Advanced React
  11. Getting Hired
Momenteel ben ik bijna klaar met punt 5.

Waar ik benieuwd naar ben
Ik ben me ervan bewust dat het lastig is om aan de slag te gaan zonder een hbo of wo papiertje, ik probeer daar niet naïef over te zijn. Ik weet dat puur de Scrimba front end path niet genoeg is, en ben bereidt om er veel meer in te stoppen. En daarom zou ik graag advies krijgen van mensen uit de web development wereld.

Wat is er voor nodig om front end developer te worden? Wat moet je kunnen en laten zien om serieus te worden genomen als je solliciteert voor een junior positie? Of is een stage een beter idee? Hoe wordt er aangekeken tegen zelfstudie met betrekking tot softskills (je studeert zelf, dus vrijwel geen focus op samenwerking of het werkproces, etc)? Wanneer maakt een portfolio indruk?

Eigenlijk heb ik nog veel meer vragen, maar ik realiseer me dat ik al een hele lap tekst heb geschreven. Sorry daarvoor! Alle reacties waardeer ik enorm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-05 17:01
Als jij kan aantonen, dat je zelfstandig iets fatsoenlijks kan bouwen door middel van een portfolio, zou dat voldoende moeten zijn voor een startbewijs en een eerste baan. Stage is altijd goed om werkervaring op te doen.

Al blijft op hoger werk/denkniveau een opleiding toch altijd erg belangrijk (HBO/WO). Wat deed je nu? MBO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@wm1234 Hiervoor studeerde ik eerst Kunstmatige Intelligentie (WO), Sociale Geografie (WO) en Leraar Aardrijkskunde (HBO). Allen ben ik mee gestopt binnen mijn eerste jaar, waar ik me toch voor schaam als ik het mensen vertel. Het klinkt namelijk ontzettend stom: hoe krijg je het voor elkaar? Ik ben altijd heel leergierig en productief geweest, maar studeren op de uni of hogeschool liep ik steeds emotioneel vast.

Voor mij kwam studeren misschien gewoon te vroeg. Ik heb de verkeerde keuzes gemaakt voor Sociale Geografie en Leraar Aardrijkskunde (pasten niet bij mij), en bij Kunstmatige Intelligentie ben ik achteraf gezien misschien te vroeg gestopt. Ik heb ervan geleerd, en ben ook opgelucht dat ik nu iets heb gevonden waar ik helemaal voor wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
Dat verandert de zaak, zoek gewoon een traineeship waar je aan de slag kan. Leren/werken.

Zoiets (heb er zelf geen binding/ervaring mee maar je snapt het idee): https://www.calco.nl/it-t...it-traineeship-potentials

Werk zat en je hebt het juiste niveau en leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:37
wm1234 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:15:
Dat verandert de zaak, zoek gewoon een traineeship waar je aan de slag kan. Leren/werken.

Zoiets (heb er zelf geen binding/ervaring mee maar je snapt het idee): https://www.calco.nl/it-t...it-traineeship-potentials

Werk zat en je hebt het juiste niveau en leeftijd.
Mja, TS zal zich toch verbaal flink moeten gaan onderbouwen bij een potentiële werkgever... Ook die zitten niet te springen op iemand die dus keer op keer in het eerste jaar opgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@wm1234 @President Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft het verbaal moeten onderbouwen bij een potentiële werkgever: in hoeverre valt dit te compenseren met een écht mooi portfolio? Een portfolio dat bijvoorbeeld een aantal grote en kwalitatieve projecten bevat waardoor je duidelijk kan zien dat ik heel ver ben gegaan om tot dat punt te komen?

Daarnaast: is het echt belangrijk om te praten over wat in het verleden niet gelukt is, of is het ook mogelijk om focus te leggen op de vaardigheden die ik dan wél heb. In hoeverre is een werkgever geïnteresseerd in je complete studieverleden als je kan aantonen dat je alle vaardigheden hebt die nodig zijn om hele mooie projecten te bouwen?

Ik snap het sentiment dat @President schets absoluut. Ik ben dan ook benieuwd naar andere meningen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Je kan 100 meningen vragen maar een potentiële werkgever vraagt altijd naar je achtergrond en daar moet jij een reactie op hebben. 3x niet je smaak is slechte zelfkennis.

Misschien overwegen om maar een gedeelte weg te laten en/of er 1 van maken. En daarna zo snel mogelijk focussen op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@wm1234 Bedankt voor de feedback, en goed punt inderdaad.

Dan een punt hier gerelateerd aan. Ik heb sinds ongeveer een jaar mijn eigen bedrijf. Het is niet direct gerelateerd aan web development (ik help mensen met digitale problemen. Denk aan internet dat niet werkt, laptop beveiligen, printer kapot, etc). Hoe zou dit kunnen passen in het verhaal over mijn achtergrond? Interesseert werkgevers zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05 13:36
Blijkbaar is de markt nu zo krap dat detacheerders al niet eens meer om een ongerelateerde hbo vragen. Je kan er je voordeel mee doen. Ik verwacht nog steeds wel dat ze niet de eerste de beste naar binnen laten.

De lijst in je topic is wel een goed begin qua onderwerpen. Je kan overwegen om React over te slaan en Angular te leren. Ik zie in de detacheering dat er veel meer om Angular gebruikt wordt bij klanten.
Verder zou ik weg blijven van interactieve leeromgevingen zoals scrimba en codecademy. Je wordt getraint om puzzeltjes in hun omgeving op te lossen, niet om zelf een project te maken. Het is prima voor een eerste introductie maar ik verwacht dat het veelste oppervlakkig is.
Verder kan ik aanraden om alvast in een IDE te gaan werken. Intellij bijvoorbeeld of een andere variant van Jetbrains.

Ook zou ik alsnog overwegen om een IT opleiding te doen. Je moet nog 40+ jaar werken. Een bachelor diploma gaat je wel echt helpen. Een WO bachelor doe je 3 jaar over. Met HBO deeltijd kan je alvast werken terwijl je studeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

retoohs schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:58:
Ook zou ik alsnog overwegen om een IT opleiding te doen. Je moet nog 40+ jaar werken. Een bachelor diploma gaat je wel echt helpen.
Moet je er wel vertrouwen in hebben dat je het afmaakt, natuurlijk. :)

Als je al wat zelfstudie gedaan hebt in die richting kun je dat misschien wel beter inschatten. En je hebt al aan een bachelor AI geproefd dus dat geeft ook al een klein beetje een beeld van een IT-opleiding, in ieder geval WO. HBO zal natuurlijk wat anders aanvoelen, dus misschien dat dat wat motivatie betreft ook verschilt. Voor sommigen is dat motiverender, maar als je het WO-niveau aankan soms juist ook niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik waardeer het dat jullie de tijd ervoor nemen :)

@retoohs Ik ben het wel eens met wat je zegt met betrekking tot online leeromgevingen. Je leert niet zo goed grote projecten buiten de leeromgeving te maken. Hoewel ik van mening van dat Scrimba al wel een heeeel stuk beter hiervoor is dan CodeAcademy, Udemy, Coursera etc, is het nog steeds wel waar. Ik Zie Scrimba inderdaad ook meer als een brede introductie tot HTML, CSS, JavaScript, React en UI Design.

Het is vooral zaak om tijdens en na Scrimba ook zelfstandig projecten te maken. Binnenkort wil ik een professionele website voor mijn eigen bedrijf bouwen, en daarnaast heb ik al aardig wat ideeën voor volgende projecten (groot en klein). Ik ben bijvoorbeeld hooked aan Scorito achtige spellen (sport voorspellen met statistiek is mijn addiction). En het lijkt me super gaaf om een zelfde soort site als Scorito te bouwen (natuurlijk met heel andere design en speltechnische keuzes), alleen dan gericht op één sport.

Ik heb al veel leuke ideeën hiervoor. Ik realiseer me trouwens best wel dat zoiets bouwen heel ambitieus is, en het een enorme berg werk is. Bovendien zal ik er ook nog de nodige back-end voor moeten leren. Dit project staat dan ook nog heel ver, maar is aan het begin wel de reden geweest dat ik met deze studie ben gestart. Dit moet echt mijn paradepaardje worden :)

@bwerg Een WO opleiding volgen is zeker een optie. Een HBO opleiding niet, omdat ik tijdens mijn HBO Leraar Aardrijkskunde merkte hoe demotiverend een niet uitdagende studie is (maar misschien is HBO ICT uitdagender).

Een WO bachelor duurt 3 jaar. In vergelijking met mijn toekomstige loopbaan is dat niet lang. Anderzijds: als ik A.) merk dat ik veel effectiever leer uit eigen initiatief en B.) zelfstandig misschien geen 3 jaar nodig heb om ver te komen in web development. In die tijd heb ik misschien zelfs de tijd om een soort verdieping te doen in Artificial Intelligence. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik lees een heleboel ambitieuze plannen maar veel afmaken lijk je niet te doen. Is leren wel écht iets voor je? Als je de discipline simpelweg niet hebt, wat imo een heel groot aandeel heeft in het kunnen afmaken van een studie/opleiding, dan is het misschien beter om een baan te kiezen waar dat niet echt voor nodig is.

Je bent nu ook nog maar twee maanden bezig met een nieuw vak. Dat is natuurlijk niet echt lang. Vooral als ik lees dat je nu alweer bezig bent met 'gemotiveerd blijven', vraag ik mij af in hoeverre dat verder goed gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-05 10:28
Osocman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:09:

Ik heb al veel leuke ideeën hiervoor. Ik realiseer me trouwens best wel dat zoiets bouwen heel ambitieus is, en het een enorme berg werk is. Bovendien zal ik er ook nog de nodige back-end voor moeten leren. Dit project staat dan ook nog heel ver, maar is aan het begin wel de reden geweest dat ik met deze studie ben gestart. Dit moet echt mijn paradepaardje worden :)

@bwerg Een WO opleiding volgen is zeker een optie. Een HBO opleiding niet, omdat ik tijdens mijn HBO Leraar Aardrijkskunde merkte hoe demotiverend een niet uitdagende studie is (maar misschien is HBO ICT uitdagender).

Een WO bachelor duurt 3 jaar. In vergelijking met mijn toekomstige loopbaan is dat niet lang. Anderzijds: als ik A.) merk dat ik veel effectiever leer uit eigen initiatief en B.) zelfstandig misschien geen 3 jaar nodig heb om ver te komen in web development. In die tijd heb ik misschien zelfs de tijd om een soort verdieping te doen in Artificial Intelligence. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik heb niet gelezen hoe oud je bent, maar je klinkt nog alsof je in de fase zit dat je zowel developer kan worden maar 2 maanden later fysiotherapeut zou kunnen worden omdat je met je 'handen wil werken' Je vliegt van HTML naar AI :+

Dat gezegd hebbende, daar is niks mis mee, daar blijkt uit dat je nieuwsgierig bent, maar dat je extra moeite hebt met jezelf ergens aan committeren. Als je dat weet van jezelf kun je gaan handelen. Mocht ik dit mis hebben dan kun je de rest negeren, anders kun je lezen hoe ik mijzelf hierin herken en wat ik van mijzelf vind :+

Enerzijds kun je dan kiezen voor HBO, makkelijk genoeg voor je om te halen en dat papiertje is de rest van je carriere belangrijk anders krijg je elke sollicitatie dat te horen en word je bij de grote bedrijven gewoon op het verkeerde stapeltje gelegd.

Anderzijds als je aan zelfstudie gaat doen is het belangrijk om ook 1 ding te kiezen en bijv. 3 jaar lang niet naar andere dingen kijken. Zoals eerst 3 jaar front end uitdiepen middels Angular en daarna pas gaan denken aan Vue/React/Backend achtige dingen.

Een nieuwsgierig persoon moet zichzelf 'inhouden' en 'harde eisen' stellen, want anders maak je nooit iets af. Ik schrijf bijvoorbeeld alle leuke ideeën op (e.g. zou wel cool zijn om hiervoor een app te maken of mensen helpen lijkt mij ook erg leuk), maar als het niet in het straatje past van de doelstellingen die ik heb gemaakt blijft het even daarbij. Dus eerst maak ik nu de website af voor een familie lid en daarna komt een volgend project dat wel met mijn 5 jaren plan te maken moet hebben. Zo word ik beter in 1 richting en niet scattered all over the place

Leer jezelf kennen, er is geen foute manier, maar maak dingen af waaraan je begint. Doorgaan in die momenten van twijfel word steeds gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@Anoniem: 316512 Ik waardeer het dat je de tijd neemt voor een reactie, maar ben het inhoudelijk zeer oneens.

Het is altijd makkelijk gezegd: "Je hebt in het verleden A en B niet afgemaakt, dus ik heb geen vertrouwen in jou dat je C gaat afmaken." Anderzijds, als je in mijn schoenen stond: wat kan je anders doen dan er alles aan doen om tot C te komen?

De term "gebrek aan discipline" gebruik je mijn inziens te vlug. Natuurlijk ken je mij als persoon niet, dat kan je ook niet. Maar ik kan je vertellen: ik ben een hele harde werker. Of het nu om leren gaat, of werk.

Je hebt natuurlijk 100% gelijk dat ik pas twee maanden bezig ben, en alleen de toekomst kan zeggen of ik C haal. En misschien is het niet aan jou om daar conclusies over te trekken. Aan mij is het om er hard voor te werken.

Wat betreft "gemotiveerd blijven" dat interpreteer jij denk ik anders dan ik bedoel. Als je alleen leert is het altijd zaak om elke dag motivatie te hebben weer aan de slag te gaan. Er is niemand die het zegt dat je goed bezig bent. Je krijgt geen cijfers ter bevestiging van hard werken. Je hebt geen medestudenten waarmee je kan klagen over een docent. En toch ben ik gemotiveerd, omdat ik plezier heb in web development. Dat is wat ik bedoel. Ik bedoel niet dat ik problemen heb met motivatie, maar dat je er wel effort in moet steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 20:26
Wat is je leeftijd?, dit vraag ik omdat ik op mijn 23e begon met HBO en dat nu afgerond heb. Toen die tijd was het best een lastige keuze, maar achteraf ben ik er zeer blij mee.

[ Voor 80% gewijzigd door Bakkertje_01 op 03-12-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
Furion2000 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:52:
[...]
Een nieuwsgierig persoon moet zichzelf 'inhouden' en 'harde eisen' stellen, want anders maak je nooit iets af. Ik schrijf bijvoorbeeld alle leuke ideeën op (e.g. zou wel cool zijn om hiervoor een app te maken of mensen helpen lijkt mij ook erg leuk), maar als het niet in het straatje past van de doelstellingen die ik heb gemaakt blijft het even daarbij. Dus eerst maak ik nu de website af voor een familie lid en daarna komt een volgend project dat wel met mijn 5 jaren plan te maken moet hebben. Zo word ik beter in 1 richting en niet scattered all over the place

Leer jezelf kennen, er is geen foute manier, maar maak dingen af waaraan je begint. Doorgaan in die momenten van twijfel word steeds gemakkelijker.
Hier herken ik mijzelf wel in inderdaad. Dit advies ga ik zeker gebruiken, bedankt ! :)

En betreft de leuke ideeën opschrijven, dat doe ook al jaren, en werkt inderdaad heel fijn :) Een leuk idee van die app ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@Bakkertje_01 Ik ben nu ook 23 toevallig! HBO of WO sluit ik zeker niet meer uit.

Het is wel een lastige keuze, zeker omdat ik van veel mensen in mijn omgeving (en ook een beetje online) niet echt veel vertrouwen kan verwachten als ik daaraan zou beginnen, vanwege hun vooroordelen over discipline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:44
In principe is elke Frontender zelfonderwezen natuurlijk. Er zijn geen opleidingen "front end development", hoogste wat modules.

Dusja, ergens een internship of interne opleiding regelen, wellicht een bootcamp, is het beste voor je. Maar zet eerst maar eens door; je CV zal mensen afschrikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Ik herken veel in je verhaal. Zelf heb ik ADHD, maar daar kwam ik pas achter toen ik al in de 30 was. Lange tijd was het moeilijk voor me om iets af te maken en echt iets op te bouwen.

Nu wil ik niet zeggen dat jij dit ook hebt, want ik ken je niet en het valt niet af te leiden uit een paar posts. Maar wellicht is het iets om eens over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
Osocman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:09:
Het is vooral zaak om tijdens en na Scrimba ook zelfstandig projecten te maken. Binnenkort wil ik een professionele website voor mijn eigen bedrijf bouwen, en daarnaast heb ik al aardig wat ideeën voor volgende projecten (groot en klein). Ik ben bijvoorbeeld hooked aan Scorito achtige spellen (sport voorspellen met statistiek is mijn addiction). En het lijkt me super gaaf om een zelfde soort site als Scorito te bouwen (natuurlijk met heel andere design en speltechnische keuzes), alleen dan gericht op één sport.
Pas op dat je niet teveel verschillende dingen gaat doen. Als je nu een doel hebt om front-end development te leren en daar werk in te vinden dan moet je je daar op focussen en niet tussendoor backend en machine learning gaan doen. Je kennis blijft dan te oppervlakkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osocman
@Livi Ik ben er ongeveer een jaar geleden achter gekomen dat ik ADD heb. Het is niet dat ik me er voor schaam, maar afgezien van mijn vriendin en mijn beste vriend vertel ik dat niemand.

Enerzijds omdat de meeste mensen niet echt begrijpen wat het inhoudt ("iedereen kan zich weleens niet concentreren", "jij?? Nee joh!") , anderzijds omdat ik daar niet de discussie naar wil verleggen.

Sinds ik weet dat ik het heb, ben ik wel beter geworden in studeren: planningen maken, committed blijven, etc. Ik ken mezelf beter, en ben realistischer in wat ik op een dag van mezelf vraag, maar het blijft natuurlijk een struggle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osocman
@Livi Ik ben trouwens erg benieuwd naar jouw verhaal :) Waar ben je terechtgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:06:
In principe is elke Frontender zelfonderwezen natuurlijk. Er zijn geen opleidingen "front end development", hoogste wat modules.
Op die manier is elke specialist zelfonderwezen, een studie zal altijd uit een hoop diverse modules bestaan. MT en CMGT zijn in principe gewoon frontend opleidingen, ook al krijg je net iets meer dan enkel client-side webapplicaties.

Een bootcamp is waarschijnlijk een goed idee, naast dat je gestructureerd dingen leert hebben de meeste bootcamps ook een netwerk aan bedrijven die bootcampers aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Maar waarom ben je gestopt met je vorige opleidingen? Komt dit omdat je het echt niet leuk vond, of komt dit omdat je echt hartstikke vast liep?

Ik ben ook met 3 opleidingen gestart en heb ze allemaal niet afgemaakt. Enerzijds ligt het niet afmaken aan een verkeerde keuze, vooral bij de eerste en de derde keuze. Anderzijds loop ik ook gewoon hartstikke vast op het HBO of WO.

Als je vastloopt op het HBO of het WO, zal ik me even achter de oren krabben. Je kunt het jaren volhouden, maar daar word je niet beter van. Uiteindelijk wordt het alleen maar steeds duidelijker dat je de opleiding nooit zal halen. Op dat punt moet je de beslissing nemen om een ander pad te bewandelen.

Ik snap best dat mensen hier een opleiding aanraden en ik vertrouw er in dat ze dat met de beste bedoelingen adviseren. Echter op het moment dat je structureel vastloopt, heeft het geen zin om een opleiding te volgen. Op dat moment moet je naar alternatieven zoeken. Ik heb zelf geen werkervaring natuurlijk, maar ik hoor overal om me heen dat je ook zonder diploma prima aan de bak komt, zij het met een alternatief traject. Zelfstandig studeren zou dus best een goed alternatief kunnen zijn.

Overigens kun je natuurlijk ook proberen om de issues waar je tegenaan loopt op het HBO en het WO te tackelen. Genoeg coaches op deze wereld die een traject met je willen aangaan.

Als het puur om de verkeerde keuze was dat je telkens stopt, heb ik niks gezegd. Maar wees je er van bewust, dat het niet altijd de beste keuze is om HBO of WO te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 19:07
Ik heb in een, tot op zekere hoogte, soortgelijke situatie als jou gezeten en na een maand of 7 de switch kunnen maken naar Frontend Development. Lees gerust mijn eerste thread eens die ik heb geopend op Tweakers.

Wat is er voor nodig om front end developer te worden?
Kennis van de "holy trinity": HTML, CSS en JavaScript (en het liefst aanvullend met TypeScript; dat is echt een must als je robuuste en maintainable software wilt creëren).

Daarnaast kennis van een (of meerdere) framework(s). Angular, React of Vue; dat zijn je opties op dit moment.

Zowel op korte- en (middel)lange termijn ga je vandaag de dag het meeste hebben aan React.

Maar DYOR in deze!

Wat moet je kunnen en laten zien om serieus te worden genomen als je solliciteert voor een junior positie?

Goede software kunnen bouwen. Wat dat is? In mijn ogen: simpel, rustend op best-practises en juiste keuzes vanuit een architecturaal oogpunt, goed te onderhouden en degelijk getest.

Met name het kwaliteitsaspect is hier belangrijk: liever wat minder maar kwalitatief goede code dan visa versa; de productiviteit komt later wel.

Hoe wordt er aangekeken tegen zelfstudie met betrekking tot softskills (je studeert zelf, dus vrijwel geen focus op samenwerking of het werkproces, etc)?

Men zal over het algemeen sowieso skeptisch zijn over een ongeschoolde developer die naar eigen zeggen frontend development voldoende beheerst door zelfstudie.

Wat je wilt, is een partij vinden die gelooft in wat jij kan. Die zijn er niet veel, maar ze bestaan wel.

Wanneer maakt een portfolio indruk?

Geen basic todo-apps maar een paar serieuze SPA's met een zekere complexiteit. Hier moeten je HTML, CSS, JS/TS en framework skills echt goed naar voren komen. Uiteraard dit alles met de kenmerken van "goede software".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@hoi1234 Het is een combinatie van. Echt pasten de studies die ik deed niet bij mij, maar met een terugkijkend oog is het ook een groot deel aan mijn te relateren. (toen wist ik ook niet dat ik dit had)

Ik herinner me als voorbeeld een moment van toen ik AI studeerde. Ik zat samen met een studiegenote in de bibliotheek te leren, en te werken aan een opdracht. Hoe ik ook mijn best deed: mijn ogen gleden slechts langs de tekst. Het waren absoluut geen super moeilijke opgaven, maar het lukte maar niet. De tekst veranderde in niks meer dan wat het was: inkt op een velletje papier.

Destijds voelde ik me zo ontzettend dom. Niet vanwege dit ene moment trouwens. Mijn dagelijkse leven was gevuld door momenten als deze.

Daarnaast is het ontzettend makkelijk om hooked te raken aan onderwerpen van buiten mijn studie. Dan is het een kwestie van inhouden, wat heel veel energie kost.

Maar goed, ik ben mezelf beter leren kennen. Begrijp nu beter mijn valkuilen, en benut mijn sterke kanten meer.

Waar ik altijd het gevoel te hebben gehad een WO of desnoods HBO te moeten volgen (geen papiertje halen is not done voor iemand die dat toch gewoon zou moeten kunnen), ben ik er voor mezelf achter gekomen dat zelfstudie een uitkomst kan bieden. (ookal wordt er door velen wel op neergekeken)

Ik ben een behoorlijke autodidact, en dmv zelfstudie kan ik dat veel beter benutten dan in een WO of HBO. Was dit niet zo geweest dan had ik binnen een seconds de keuze gemaakt voor WO of HBO: veel meer garantie voor het werk wat je erin stopt.

En wat betreft coaching: dat is zeker wel iets wat ik overweeg, zei het in de vorm van een psycholoog die me kan helpen om beter om te gaan met ADD.

Ontzettend bedankt trouwens, voor de reactie :)

[ Voor 34% gewijzigd door Osocman op 04-12-2021 06:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osocman
@gotangclan Ontzettend bedankt voor je reactie.

Wat ik overal hoor is dat de heilige drie beheersen het allerbelangrijkst is. Wat ik ook vooral mee neem is dat kwalitatieve code écht prioriteit nummer 1 is. En dat begint op conceptueel niveau. Het architecturale oogpunt moet kloppen.

Ik ben natuurlijk pas kort bezig, maar ik heb nu een beter beeld van waar ik naartoe kan werken. Ik weet nu redelijk waar ik mijn focus op moet leggen, bedankt :)

Ik heb jouw topic helemaal doorgelezen. Hoewel soms ook demotiverend, heeft het uiteindelijk een positief gevoel achtergelaten. Web dev worden kan iig wel dmv zelfstudie :) En gefeliciteerd trouwens dat je al zover bent gekomen!

In jouw topic had je het trouwens regelmatig over de PERN stack. Wat is jouw ervaring daarmee? Is het een goed idee om deze te leren als ik HTML, CSS en Javascript beheers?

Ook bedankt voor het zo direct ingaan op mijn vragen, ik kan er iets mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osocman
Iedereen bedankt voor de reacties trouwens. Het is niet vanzelfsprekend dat je de tijd neemt om een onbekende te helpen. Het wordt gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Osocman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 05:49:
@hoi1234 Het is een combinatie van. Echt pasten de studies die ik deed niet bij mij, maar met een terugkijkend oog is het ook een groot deel aan mijn te relateren. (toen wist ik ook niet dat ik dit had)

Ik herinner me als voorbeeld een moment van toen ik AI studeerde. Ik zat samen met een studiegenote in de bibliotheek te leren, en te werken aan een opdracht. Hoe ik ook mijn best deed: mijn ogen gleden slechts langs de tekst. Het waren absoluut geen super moeilijke opgaven, maar het lukte maar niet. De tekst veranderde in niks meer dan wat het was: inkt op een velletje papier.

Destijds voelde ik me zo ontzettend dom. Niet vanwege dit ene moment trouwens. Mijn dagelijkse leven was gevuld door momenten als deze.

Daarnaast is het ontzettend makkelijk om hooked te raken aan onderwerpen van buiten mijn studie. Dan is het een kwestie van inhouden, wat heel veel energie kost.

Maar goed, ik ben mezelf beter leren kennen. Begrijp nu beter mijn valkuilen, en benut mijn sterke kanten meer.

Waar ik altijd het gevoel te hebben gehad een WO of desnoods HBO te moeten volgen (geen papiertje halen is not done voor iemand die dat toch gewoon zou moeten kunnen), ben ik er voor mezelf achter gekomen dat zelfstudie een uitkomst kan bieden. (ookal wordt er door velen wel op neergekeken)

Ik ben een behoorlijke autodidact, en dmv zelfstudie kan ik dat veel beter benutten dan in een WO of HBO. Was dit niet zo geweest dan had ik binnen een seconds de keuze gemaakt voor WO of HBO: veel meer garantie voor het werk wat je erin stopt.

En wat betreft coaching: dat is zeker wel iets wat ik overweeg, zei het in de vorm van een psycholoog die me kan helpen om beter om te gaan met ADD.

Heb je ook weleens geprobeerd om hulp te vragen aan jaargenoten of de studieadviseur? Ik moest voor m'n laatste opleiding veel academische teksten in het Duits lezen. Dat vond ik verschrikkelijk lastig. Precies wat je zegt. Je leest de tekst wel, maar de boodschap komt echt niet aan. Ik kon prima 20 pagina's lezen en dan aan het einde geen samenvatting kunnen geven of ook maar aangeven welke onderwerpen aan bod kwamen.

Vaak vonden studiegenoten van mij het ook verschrikkelijk lastig en vooral ook kurkdroge kost. Toen hebben we besproken hoe iedereen zoiets aanpakt. Daar komen best interessante dingen uit. Dat probeer je dan en dat werkt dan wel of niet. Een studieadviseur kan je ook tips geven, kan extra aandacht geven aan dergelijke onderwerpen bij een bijeenkomst en kan ook een "maatje" regelen die jou kan helpen.

Uiteindelijk heeft vooral de tip van m'n vader om kleine stukken te lezen en deze samen te vatten geholpen. Je leest een bladzijde, schrijft kort op wat er gezegd is en gaat verder. Soms moet je een stuk 2-3x lezen. Als je het dan nog niet begrijpt. Markeer het en vraag om hulp. De 4de keer zal het spreekwoordelijke kwartje ook niet vallen, dus kun je beter toegeven dat het eventjes niet lukt en je hulp nodig hebt. Wat je wel nog kan doen is het eventjes laten rusten en de volgende dag nog een keer lezen. Soms lukt het dan wel opeens.

Veel heeft ook te maken met het moment van de dag waarop je studeert. Als je ' s ochtends al vol energie zit, maar 's avonds eigenlijk alleen naar wat ontspanning verlangt, is het duidelijk wanneer je moet studeren. Als ik heel erg moe ben, wil het studeren bij mij ook niet lukken.

Heel belangrijk is dat jij gewoon durft toe te geven dat het je niet lukt. Ga naar de studieadviseur, vraag aan jaargenoten om hulp. Je zal merken dat je niet de enige bent en het maakt alles al 10000x makkelijker als je weet dat je niet de enige bent en er met iemand over kan praten.

Uiteindelijk ken ik jouw exacte situatie niet. Maar accepteer het als HBO of WO niet lukt. Je kunt natuurlijk proberen of het met mijn tips wel lukt, maar als je al 100.000 verschillende studiestrategieen geprobeerd hebt, moet je op een gegeven moment concluderen, dat het niks wordt. En dat is ook prima. Ik zou het alleen heel jammer vinden als je nu opgeeft, omdat je geen uitweg meer ziet, maar met een simpele training, wat extra begeleiding van je studieadviseur of een maatje je de opleiding wel kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
gotangclan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 02:35:
Zowel op korte- en (middel)lange termijn ga je vandaag de dag het meeste hebben aan React.
Hoe kom je tot deze conclusie?

Ik werk ook met React maar ik zie dat er voor detacheering klussen juist meestal met Angular gewerkt wordt. Misschien dat ik een bias heb door de sector of omdat ik met Java backends werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 11:21

Nutral

gamer/hardware freak

Osocman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 05:49:

Je pad klinkt enigzins herkenbaar. Ik heb 3x HBO opgestart en niet afgemaakt en moeite gehad met het focussen op uitdiepen.

Wat ik aanraad is om jezelf in een situatie te zetten waar je jezelf kunt motiveren, zelfstudie of HBO zal dat niet zo snel doen, maar als je bijv een doel stelt om een bepaalde applicatie te maken en dan onderweg dingen leert en problemen op lost, zal je een goede basis voor jezelf leggen en is het een stuk makkelijker jezelf te motiveren.

Ik zie dat je een beetje in de perfectionisme kan doorslaan, perfecte code of het echt beheersen van de verschillende onderdelen, daarmee word het veel te moeilijk om je te motiveren en zal je het echt minder leuk vinden. Gewoon dingen maken, problemen oplossen ook al is het een halve oplossing, je leert er veel beter van.

Iets als een traineeship kan je ook heel erg helpen, dan heb je externe druk om aan 1 ding te werken en kun je hier helemaal induiken.

Het belangrijkste is waarschijnlijk bepalen wat je wilt doen, iets nieuw is altijd leuk, maar hetgene wat je langere tijd blijft terugkomen en de "saaie" dingen van kunt doen, is duurzaam en leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Nutral op 04-12-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
retoohs schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:21:
[...]

Ik werk ook met React maar ik zie dat er voor detacheering klussen juist meestal met Angular gewerkt wordt. Misschien dat ik een bias heb door de sector of omdat ik met Java backends werk.
Al pak je de NPM trends erbij dan zie je dat React veel meer gebruikt word dan Angular:

Afbeeldingslocatie: https://camo.githubusercontent.com/05b9456c95874f96dc533d97a473a202b46729e73ace9221cccef7fe90fba929/68747470733a2f2f692e696d6775722e636f6d2f694e41567257502e706e67

Maar er zullen ongetwijfeld sectoren zijn waar nog steeds vooral Angular gebruikt word, maar over het algemeen is de Angular behoorlijk op z'n retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
retoohs schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:21:
[...]

@RagingPenguin laat het hierboven goed zien. In de detachering zie je momenteel inderdaad veel Angular en minder React. Feit is wel dat er nu aan greenfield véél meer met React dan Angular wordt gebouwd. Tevens zie ik veel bedrijven die hun 'legacy' Angular app om willen bouwen naar React (andersom zie je dat niet).

Angular heeft een slechte backward compatibility, en in mijn ogen, zeer matige dev experience. React schiet
daarentegen midden in de roos: goede backward compatibility, tooling en daarnaast een fijne development experience (goed, gezond en gevarieerd ecosysteem).

Ik durf mijn geld erop in te zetten dat binnen nu en 5 jaar er aanzienlijk meer vraag naar React dan Angular is in de detachering. Daarbuiten is dat inmiddels al het geval (als je kijkt naar openstaande vacatures op bijvoorbeeld Indeed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
gotangclan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 02:35:

Maar DYOR in deze!

Wanneer maakt een portfolio indruk?

Geen basic todo-apps maar een paar serieuze SPA's met een zekere complexiteit. Hier moeten je HTML, CSS, JS/TS en framework skills echt goed naar voren komen. Uiteraard dit alles met de kenmerken van "goede software".
Ik kom toch meer Angular tegen en op de lange termijn is het natte vinger werk, dus daar zou ik geen uitspraken over willen doen. @RagingPenguin Die cijfers zullen ongetwijfelt kloppen. Vraag mij wel af of dit op Nederland/Regio niveau ook zo is en wat je eraan hebt als je ziet dat de grote werkgevers nog steeds ook Angular gebruiken. Ook stijgen alle drie de frameworks nog steeds.

Net zoals dat ze al jaren roepen dat Java weg kan en mensen over willen, ze onderschatten de kracht van de community.

Je zegt het al, wat maakt indruk. Ik denk dat je inderdaad indruk maakt als je kan laten zien wat je zegt, maar ik denk dat een junior bij de juiste werkgever wel eerder aan de bak kan dan dit. Front-end is ook een breed begript; je hebt bedrijven waarij ze html/css als frontender vinden en je hebt frontenders die meer verdienen dan een data scientist.

Dus Angular/React maakt in het begin niet zo uit wil ik vooral zeggen, de eerste 3-5 jaar wanneer je de concepten leert kennen kun je je focussen op 1 van deze (drie). Switchen kan altijd nog wanneer je op een gegeven moment een stack kunt waarbij het maar een deel is van de vacature is die je vult. Het is maar een framework, het stukje engineering is wat telt imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Osocman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 06:34:
In jouw topic had je het trouwens regelmatig over de PERN stack. Wat is jouw ervaring daarmee? Is het een goed idee om deze te leren als ik HTML, CSS en Javascript beheers?

Ook bedankt voor het zo direct ingaan op mijn vragen, ik kan er iets mee!
Ik heb wat meer geleerd dan enkel frontend development (ook backend). In PERN zijn er drie backend gerelateerd (Node, Express en PostgreSQL). Als je ambitie binnen frontend ligt dan zou ik door voor nu niet te diep op induiken.

Wel is het fijn als je ten minste een beetje kennis hebt: een keer een klein servertje bouwen die enkele simpele CRUD requests kan handelen met Node, Express en een database (PostgreSQL, MongoDB, MySQL etc.) is voldoende. Kost je niet meer dan een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Furion2000 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:50:
[...]
Vraag mij wel af of dit op Nederland/Regio niveau ook zo is en wat je eraan hebt als je ziet dat de grote werkgevers nog steeds ook Angular gebruiken. Ook stijgen alle drie de frameworks nog steeds.
Ook hier in Nederland zie ik dit terug. Qua React v.s. Angular lijken de openstaande jobs op dit moment aardig gelijk op te gaan; het verschil is alleen dat React in een korte tijd een enorme sprint heeft gemaakt en nog steeds flink doorgroeit waar de rek er bij Angular toch wel een beetje uit lijkt te zijn.

Als je kijkt naar de 2021 StackOverflow insights (https://insights.stackoverflow.com/survey/2021) dan ze je toch wel duidelijk dat React er op alle fronten een stuk beter uit komt dan Angular.

Maar goed, over vijftien jaar kan je nog prima je brood verdienen met Angular. Zelfde liedje al met COBOL, Ruby e.d; groeien doen ze niet meer maar geld kan je er altijd nog prima mee verdienen. En dat zal ook nog wel een heel tijdje zo blijven.
Furion2000 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:50:
[...]
Je zegt het al, wat maakt indruk. Ik denk dat je inderdaad indruk maakt als je kan laten zien wat je zegt, maar ik denk dat een junior bij de juiste werkgever wel eerder aan de bak kan dan dit. Front-end is ook een breed begript; je hebt bedrijven waarij ze html/css als frontender vinden en je hebt frontenders die meer verdienen dan een data scientist.

Dus Angular/React maakt in het begin niet zo uit wil ik vooral zeggen, de eerste 3-5 jaar wanneer je de concepten leert kennen kun je je focussen op 1 van deze (drie). Switchen kan altijd nog wanneer je op een gegeven moment een stack kunt waarbij het maar een deel is van de vacature is die je vult. Het is maar een framework, het stukje engineering is wat telt imo.
Eens. Gewoon eens een beetje experimenteren met alle drie en doorgaan met dat wat je het leukste lijkt. Wel is "het is maar een framework" wellicht een understatement. Ik ben al diverse devs tegen gekomen die hun engineering kennis/ervaring "eventjes" denken mee te nemen naar React, maar zo werkt dat niet. Voordat je echt bekend bent met het ecosysteem achter React, common-practises en de community, ben je vele maanden verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osocman
@gotangclan @retoohs @wm1234 @Furion2000 @hoi1234 @Livi @hoi1234 @RagingPenguin @Ca-Ke @Bakkertje_01 @bwerg @Nutral
Iedereen bedankt voor de reacties :) het heeft me tot denken gedwongen.

Ik heb ongeveer hetvolgende plan voor mezelf bedacht:

- Dit schooljaar doorgaan met wat ik nu doe. Zelfstudie, projecten bouwen, Gewoon veel doen met HTML, CSS en Javascript. Als ik me daar redelijk vertrouwd mee voel kijken naar React (React, gewoonweg omdat de keuze tussen de twee niet bijzonder veel lijkt uit te maken, en React mij meer aanspreekt dan Angular)

- Tegelijkertijd een psycholoog opzoeken, die mij advies kan geven hoe ik beter met ADD kan omgaan. Ook beter naar mijn ouders communiceren, dat ADD écht een handicap kan zijn, en dat ik daar hulp bij kan gebruiken.

- Een gesprek aangaan met iemand van de WO Informatica. Enerzijds voor advies met ADD, anderzijds over de studie in het algemeen. Is het een goede optie voor mij, etc?

- Afhankelijk van hoe ik ervoor sta met zelfstudie en de gesprekken met de universiteit en psycholoog, maak ik de keuze of ik volgend jaar begin met Informatica aan de universiteit.

Al met al heb ik goede moed, en kijk ik met zin naar de komende jaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Osocman schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:31:
@gotangclan @retoohs @wm1234 @Furion2000 @hoi1234 @Livi @hoi1234 @RagingPenguin @Ca-Ke @Bakkertje_01 @bwerg @Nutral
Iedereen bedankt voor de reacties :) het heeft me tot denken gedwongen.

Ik heb ongeveer hetvolgende plan voor mezelf bedacht:

- Dit schooljaar doorgaan met wat ik nu doe. Zelfstudie, projecten bouwen, Gewoon veel doen met HTML, CSS en Javascript. Als ik me daar redelijk vertrouwd mee voel kijken naar React (React, gewoonweg omdat de keuze tussen de twee niet bijzonder veel lijkt uit te maken, en React mij meer aanspreekt dan Angular)

- Tegelijkertijd een psycholoog opzoeken, die mij advies kan geven hoe ik beter met ADD kan omgaan. Ook beter naar mijn ouders communiceren, dat ADD écht een handicap kan zijn, en dat ik daar hulp bij kan gebruiken.

- Een gesprek aangaan met iemand van de WO Informatica. Enerzijds voor advies met ADD, anderzijds over de studie in het algemeen. Is het een goede optie voor mij, etc?

- Afhankelijk van hoe ik ervoor sta met zelfstudie en de gesprekken met de universiteit en psycholoog, maak ik de keuze of ik volgend jaar begin met Informatica aan de universiteit.

Al met al heb ik goede moed, en kijk ik met zin naar de komende jaren :)
Klinkt als een geweldig plan!

Nog een tip: zoek ondertussen naar een geschikte universiteit. Misschien is het nu nog te vroeg, maar als je wat beter weet wat het hebben van ADD voor jou betekent, weet je ook wat je nodig hebt. Zoek een universiteit die dat zo goed mogelijk kan bieden. Wees vanaf het begin eerlijk. Het heeft geen zin om dingen te verzwijgen of zelfs te gaan liegen. Je wilt je gewoon op je plaats voelen. Het is heel vervelend als je gedurende je studie toch extra begeleiding nodig hebt die de opleiding niet kan bieden.

Als je trouwens alsnog vastloopt, kun je ook altijd naar de docent gaan als je het niet durft te vragen aan een studiegenoot. Zolang je je best doet, leggen docenten iets graag nog een keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 16:02
Al gekeken naar studeren op afstand? Open Universiteit bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
Als ik je verhaal zo lees, waar ik mijn vraagtekens heb (wel vaker bij dit soort situaties) en begrijp mij niet verkeerd het (ik schrijf het met de beste intenties), het medisch oordeel zal ongetwijfeld kloppen maar:

Je pakt ADD als 'handicap' en/of blokkade maar er is een moment geweest dat je wel het vwo hebt afgemaakt. Je hebt een goed stel hersenen, anders had je daar niet doorheen gekomen. Vervolgens kom je op het WO/HBO en dan lukt niets meer. Dat lijkt het mij niet opeens een medisch probleem maar één gebrek aan discipline en gewoon niet de onderwerpen waar je energie van krijgt. Dat zit eerder tussen je oren psychisch gezien dan ADD.

Je ADD gaat nooit meer weg en je zal er mee moeten leren leven, dat zal je psycholoog ook gaan zeggen en je tools meegeven om er mee om te gaan. Persoonlijk vind ik je idee eigenlijk helemaal niet zo goed (klinkt misschien hard) omdat je je verantwoordelijk weer uitstelt tot bijvoorbeeld september 2022. Dat is toch weer 10 maanden, gemiste kans om te leren/werken en daarmee te ontwikkelen. Je bent inmiddels al oud zat om eens keuzes te maken.

Ga lekker in de tussentijd werken en pak iets serieus op. Nogmaals puur om te motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@wm1234 Ik snap jouw beeld, maar ik wel wel een paar dingen verduidelijken. Ten eerste zie ik het niet als handicap, maar als handicap binnen een bepaalde omgeving, zoals de gestructureerde leeromgeving die we school noemen. Ik zie het ook niet zo dat ADD pas na het vwo is gekomen. Ook op de basisschool was ik al vaak afwezig.

Ook op het VWO heb ik het altijd lastig gevonden om te werken hoe het verwacht van je word. Het VWO heb ik grotendeels gehaald omdat ik heel graag nieuwe dingen leer uit eigen initiatief, veel meer dan medeleerlingen. Op het VWO is het niveau zo hoog dat je het op die manier kan halen. Op de universiteit redt je het daar niet mee. Jij noemt het een discipline tekort. Ik zie het iets complexer, maar het is gewoon een zwakte van mezelf, dat weet ik.

Wat betreft het uitstellen van verantwoordelijkheid, daar ben ik het niet mee eens. Ik leer juist heel hard. En ik werk ook al via mijn eigen bedrijf. (natuurlijk is het anders dan een fulltime dev functie)

Niet de universitaire opleiding doen, betekent trouwens: werken.

Iedereen zijn kijk er op natuurlijk! Ik neem je advies serieus.

[ Voor 4% gewijzigd door Osocman op 05-12-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
@wm1234 Misschien is dit een goed moment om je in te lezen in ADD (of psychische aandoeningen in het algemeen). In het geval van ADD bijvoorbeeld zijn sterke aanwijzingen dat genetische factoren een sterke rol spelen - m.n. een tekort aan of onevenwicht in twee neurotransmitters in de motorische schors en in de prefrontale cortex. Dus wat dat betreft zit het technisch wel tussen de oren. Daar heb je dan gelijk in ;)

Het is niet zo gek dat je een tijdlang gewoon mee kan draaien, en op een gegeven moment op een punt komt dat het niet meer lukt. B.v. door het wegvallen van een bekende structuur (overgang middelbare naar uni), waar je zonder dat je het door had flink op leunde om overeind te blijven. Dat is niet "ineens" een handicap. Dat is het VWO halen ondanks de ADD, en daarna onderuit gaan.

@Osocman Ik vind het knap hoe mild je blijft reageren. Petje af!

Ik heb een aantal mensen met ADD of andere stoornissen in mijn omgeving, meestal op latere leeftijd pas naar boven gekomen. Die hebben er o.a. daardoor flink last van gehad: 50 jaar het idee hebben dat er iets mis is met je doet best wel wat met je mentale gezondheid.

Mijn tip zou daarom zijn om eerst de focus te leggen op omgaan met ADD. Daar heb je de rest van je leven profijt van. Een studie is handig en als het lukt zeker aan te raden, maar er is meer in het leven dan een diploma. Met de intelligentie en discpline die je nu al laat zien ga je er zeker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@Anoniem: 77111 Bedankt voor de aanvulling :)

Het blijft hoe dan ook lastig uit te leggen. Vaak wordt het als een gebrek aan focus gelegd, maar iets preciezer zou ik zeggen: het niet kunnen reguleren van focus.

Als ik bijvoorbeeld in de woonkamer zit en er staat een tv aan, en mijn vriendin praat tegen mij, dan is het soms extreem moeilijk om te luisteren naar wat zij zegt (ookal interesseert de tv me niet eens) . In deze context maakt het niet zo veel uit (mijn vriendin die begrijpt het :) ), maar in een collegezaal is het een groot probleem met alle schermpjes, geluiden, mensen die langs fietsen, etc.

Het gaat trouwens niet alleen om fysieke objecten, beweging, beelden, etc, maar ook gedachtes die je hebt en de aandacht opeisen. Dit laatste is lastiger, omdat je het moeilijk kan vermijden: een ruimte met weinig prikkels lost het niet op.

Nogmaals, ik snap jouw beeld van ADD goed hoor! @wm1234 Ik wil het ook totaal niet als excuus gebruiken, of zielig gevonden worden. Het liefst vertel ik het niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@unifi Bedankt voor de bemoedigende woorden! Ik werd er lichtelijk emotioneel van (op een goeie manier :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
gotangclan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:13:

Eens. Gewoon eens een beetje experimenteren met alle drie en doorgaan met dat wat je het leukste lijkt. Wel is "het is maar een framework" wellicht een understatement. Ik ben al diverse devs tegen gekomen die hun engineering kennis/ervaring "eventjes" denken mee te nemen naar React, maar zo werkt dat niet. Voordat je echt bekend bent met het ecosysteem achter React, common-practises en de community, ben je vele maanden verder.
In het grote plaatje is een jaar natuurlijk ook peanuts. Je hebt gelijk hoor, 'maar een framework' kan klinken als een understatement. Goed dat dat dan even onderstreept word.

Dat devs engineering als de basis zien vind ik wel een goed iets. Je hebt er ook bij die vanuit een framework redeneren en erg afhankelijk worden daarvan.

@unifi Dan lees jij de reactie anders dan ik, ik lees vooral dat elke reden die je hebt om iets uit te stellen, hoe erg ook, je weerhoudt van een doel. Niet zozeer iets van dat ADD simpel is of iets dergelijk, puur je hebt een doel en de snelste weg er naar toe. Daarboven op is het niet perse of of maar kan het net zo goed en en zijn.

Als ik jou reactie lees denk ik 'super begripvol en advies voor een innerlijke zoektocht, maar geen vooruitgang in carriere' laat dat nou net de tendens zijn van de problemen die ik vooral zie. Adolescenten die blijven hangen in zichzelf, zoekende naar antwoorden, zonder vooruit te gaan. Dus daarom zeg ik en/en. Iedereen zit in meer of mindere mate in de knoop met zichzelf, maar stilstaan in het leven maakt het alleen maar moeilijker.

Ik zie zowel heil in een innerlijke zoektocht, dan doen sommigen te weinig, maar ook in dat spreekwoordelijke schop onder het hol die je vooruit stuwt. En/en

[ Voor 34% gewijzigd door Furion2000 op 05-12-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@Furion2000 Ik kan je verzekeren dat ik al een heleboel schoppen onder mijn kont heb gehad in mijn leven. :) Ik ben niet opgegroeid in een omgeving die dat niet durft te doen. Ik denk dat dat een aanname van jou is.

Maar inderdaad voor mensen met als zonder ADD is een schop onder de kont weleens goed. Daar is denk ik ook iedereen het wel mee eens.

[ Voor 25% gewijzigd door Osocman op 05-12-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

hoi1234 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:57:
Nog een tip: zoek ondertussen naar een geschikte universiteit.
WO-informatica komt inderdaad in nogal verschillende smaken. Projectmatig of individueel, theoretisch of praktisch. Dat kan wat betreft motivatie en concentratie dus veel verschil maken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@bwerg @hoi1234 Bedankt voor de tip, daar had ik me nog niet eens erg bij stil gestaan. Ik ga me er in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Weet je wat ik mij oprecht afvraag, als je dan WO Informatica start, waarom zou dat wel succesvol zijn/slagen? Dan loop je toch weer tegen de zelfde zaken aan, net zoals bij die andere studies? Ook je ADD speelt daar weer een rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
wm1234 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:56:
Weet je wat ik mij oprecht afvraag, als je dan WO Informatica start, waarom zou dat wel succesvol zijn/slagen? Dan loop je toch weer tegen de zelfde zaken aan, net zoals bij die andere studies? Ook je ADD speelt daar weer een rol?
Niet perse. Als TS er achter kan komen wat er voor zorgt dat hij telkens afhaakt dat kan met zijn handicap te maken hebben, maar dat hoeft niet en hiervoor een oplossing bedenkt dan kan hij de opleiding deze keer wel gewoon afmaken.

Ik denk dat een psycholoog daar prima bij kan helpen.

Als je iedere dag van Maastricht naar Amsterdam moet rijden, blijf je net zolang iedere dag in de file terechtkomen, totdat je je route aanpast. Op het moment dat je tot de conclusie komt dat je iedere dag in de file terechtkomt, omdat je over een drukke route rijdt, kun je de route aanpassen. Pas dan zal je niet meer in de file terechtkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door hoi1234 op 05-12-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@wm1234 Wat @hoi1234 aangeeft inderdaad. Er is natuurlijk ook veel onderzoek gedaan naar manieren om er mee om te gaan, dus het is niet zo dat het allemaal maar zweverig gedoe is.

Wat betreft het wel of niet kiezen voor WO: dit staat nog helemaal open. Dat is aan mij om te onderzoeken. Ongeacht de uitkomst: het lijkt me dat hier weinig mis mee is :)

Misschien heb ik het compleet fout, en heb je je ooit goed ingelezen over ADD, maar het lijkt alsof je nog geen wetenschappelijke bronnen hebt gelezen over dit onderwerp. Niemand is het er denk ik mee oneens als ik zeg dat een mening het meest waardevol is wanneer je op de hoogte bent van de beschikbare feiten

Voor de duidelijkheid: misschien zit ik fout en weet je er heel veel over. Dan kan je negeren wat ik zeg.

Hoe dan ook waardeer ik het dat je de tijd neemt voor een reactie! "Jouw" advies om te gaan werken is nog steeds een reële optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Osocman schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:06:
@Furion2000 Ik kan je verzekeren dat ik al een heleboel schoppen onder mijn kont heb gehad in mijn leven. :) Ik ben niet opgegroeid in een omgeving die dat niet durft te doen. Ik denk dat dat een aanname van jou is.

Maar inderdaad voor mensen met als zonder ADD is een schop onder de kont weleens goed. Daar is denk ik ook iedereen het wel mee eens.
Het was in algemene zin bedoeld, ik heb probeer nooit iets aan te nemen per persoon, maar zonder te generaliseren over groepen komen we ook niet ver.

Denk dat je tweede alinea het dus grotendeels het met mij eens is en negeer ik die eerste even :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Furion2000 schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:27:
[...]

@unifi Dan lees jij de reactie anders dan ik, ik lees vooral dat elke reden die je hebt om iets uit te stellen, hoe erg ook, je weerhoudt van een doel. Niet zozeer iets van dat ADD simpel is of iets dergelijk, puur je hebt een doel en de snelste weg er naar toe. Daarboven op is het niet perse of of maar kan het net zo goed en en zijn.
Klopt, en het is mijn overtuiging dat welk doel dan ook sneller en beter bereikt wordt als je weet hoe je voor jezelf moet zorgen om dat doel te halen. Je begint ook niet ongetraind aan een marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
unifi schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:19:
[...]

Klopt, en het is mijn overtuiging dat welk doel dan ook sneller en beter bereikt wordt als je weet hoe je voor jezelf moet zorgen om dat doel te halen. Je begint ook niet ongetraind aan een marathon.
Mijn fout als het niet begrijp, maar je zegt 'klopt' om daarna een statement te maken dat je toch eerst dit wil doen en dan pas aan je doel begint (niet ongetraind aan de marathon beginnen)? Dan zeg je volgens mij toch 'nee het is wel OF/OF'.

Op het eerste gezicht klonk het heel logisch wat je zei, maar al snel dacht ik nee zo leer ik niet en ik denk de meesten met mij ook niet optimaal. Ik zou zelf 1/8e marathon gewoon gaan rennen en helemaal gebroken die race net wel of niet uitrennen en met de ervaring mijn verdere training kunnen tweaken. Ondertussen nog een paar marathons rennen om steeds beter te worden. Nou ren ik geen marathon, maar bij React zou ik ook de met theorie ernaast praktisch aan de slag gaan en niet eerst de complete theorie doornemen en dan pas beginnen (je vergeet de helft). De EN/EN manier.

waterval vs. agile ruik ik hier ook deels, maar dat terzijde :X

Concreet: je kunt toch net zo goed nu verder gaan met (zelf) studie en ondertussen met iemand praten?

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 06-12-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@Furion2000 Dat is ook 100% het idee. Met een psycholoog praten is ter ondersteuning van zelfstudie. In geen enkel opzicht is het plan om minder te gaan studeren/werken.

Dat bedoelt @unifi denk ik ook. Zo snel mogelijk een psycholoog opzoeken ter ondersteuning van, en niet ipv. Ik denk dat er sprake is van een kleine miscommunicatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Osocman schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:14:
@Furion2000 Dat is ook 100% het idee. Met een psycholoog praten is ter ondersteuning van zelfstudie. In geen enkel opzicht is het plan om minder te gaan studeren/werken.

Dat bedoelt @unifi denk ik ook. Zo snel mogelijk een psycholoog opzoeken ter ondersteuning van, en niet ipv. Ik denk dat er sprake is van een kleine miscommunicatie!
Aan de ene kant is het jou topic, aan de andere kant moet je ook niet elke reactie naar jezelf toe reflecteren. Ook hier is het niet bedoeld dat ik aanname doe over jou situatie (lees zelf niet echt dingen in mijn reacties terug die daar aanleiding toe geven). Het gaat over de algemene uitspraken die werden gedaan.

Het is mogelijk dat het miscommunicatie is, daarom vraag ik om verduidelijking en ben ik nog duidelijker in mijn standpunt :+

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 06-12-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
@Furion2000 Je hebt gelijk, ik moet niet elke reactie naar mezelf toe reflecteren.

Ik dacht dat een opmerking op mij gericht was, maar dat was het dus niet, duidelijk!

Dat terzijde: zijn er hier mensen die WO Informatica hebben gestudeerd/studeren? Zo ja, waar, en wat was daar de insteek van de studie? (zelfstandig, groepsgebonden, op het proces gericht, theoretisch, praktisch, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ik denk inderdaad een miscommunicatie :)

Mijn punt is dat het (m.i.) weinig zin heeft jezelf stuk te blijven lopen. In de hardloop-analogie: weten dat je blessuregevoelig bent, zonder voorbereiding 5km lopen en dan een half jaar of langer last van een lopersknie hebben - waardoor je 0 kan lopen. Dan kan je beter met een opbouwend schema beginnen om looptechniek op te doen, naar je lichaam te leren luisteren etc.

Maar je trekt natuurlijk wel 3-4 keer per week je hardloopschoenen aan, ik bedoel uiteraard niet dat je alleen maar youtube-filmpjes over hardlopen gaat kijken ;) Maar dat is ook niet de insteek van TS, schat ik in.

Dus èn trainen met een trainer èn besluiten om niet dit jaar een marathon te lopen. Zodat je volgend jaar wel die marathon uit kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 12:20
Zorg dat je porfolio opbouw, maak een aantal voorbeeld website from-scratch en ga daarna reageren op vacatures.
Als je wat kan laten zien heb je zeker kans dat je uitgenodigd wordt.

Neem eventueel een baan aan met een niet ideaal salaris, je moet je immers nog bewijzen, maar ga zeker weg als je salaris niet meegroeit met wat je hebt laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osocman
[b]Bender in "Zelfonderwezen front end dev: wat is er voor nodig?"
Neem eventueel een baan aan met een niet ideaal salaris, je moet je immers nog bewijzen, maar ga zeker weg als je salaris niet meegroeit met wat je hebt laten zien.
Ja precies, eerst een plek vinden die in me gelooft en me daar verder gaan ontwikkelen :)

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-05 09:56
Zelf ruim 2 maanden bij Calco bezig, proefperiode beindigd en nu een vast contract, erg blij mee! Als iemand vragen/tips wil, ik help graag !
Pagina: 1