Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-11 19:41
knip

[ Voor 99% gewijzigd door Geneuzel op 05-03-2022 10:52 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
De vraag over vol leggen kun je met je verbruiksverhogende plannen zelf wel invullen denk ik?
Of moet ik hem voor je inkoppen?
spoiler:
VOL, VOLLER, VOLST

Je zult misschien even moeten zoeken... want het klinkt alsof je een dak hebt waar installateurs te lui voor zijn... makkelijker werk zat op het moment... Desalniettemin... de prijzen die je hebt klinken echt wel heel bruut hoog...

De schaduw bronnen die je noemt... Sja... Micro omvormers kunnen daar een marginaal beetje beter mee omgaan dan een heel veel goedkoper serie systeem. Ze zijn voornamelijk een stuk winstgevender voor de installateur... Niet voor jouw. Garantie... leuk hoor, voor 2-3x de kosten van een serie omvormer... Die je naar verwachting hooguit 1x vervangt in 10 minuten zonder ladder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:34:
De vraag over vol leggen kun je met je verbruiksverhogende plannen zelf wel invullen denk ik?
Of moet ik hem voor je inkoppen?
spoiler:
VOL, VOLLER, VOLST
En het voordeel van een dakvlak op zuid: er is nog een dakvlak op noord ook O+ :+

• Ronald
@twain4me Voor we over noorddaken gaan neuzelen (Sorry!) wil ik eerst weten of de oranje en grijze gebouwen ten zuiden van de woning ook van @Geneuzel zijn ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Geneuzel
Kan het zijn dat de hoge prijzen te maken hebben met het feit dat de dakpannen geschroefd zitten of zijn het dan nog bruut hoge prijzen?

Overigens zijn die andere daken niet van Geneuzel.

• Ronald
Als je lokaal weinig succes hebt, neem eens contact op met Solar Outlet of Solar Bouwmarkt. Dan moet je zelf wel even meedenken over legplan... en via e-mail lijken ze op het moment veel te missen (ook daar druk denk ik)... Ouderwets bellen lijkt dingen beter in gang te zetten.

Met name bouwmarkt is groot 'fan' van Enphase. Maar als je aangeeft dat je een serie systeem wil doen ze dat zonder morren.

Als voorbeeld, en dat is dan nog met een A/Europees merk omvormer die misschien en tikje zwaar is... (Lui, geen simulatie gedaan) en onder voorbehoud van de vastgeschroefde pannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUyjMorQAVQ9KQhoF1sp5iUuafI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8jjiLe87Qyo6Q06QL4AUYRRs.png?f=fotoalbum_large

Dat is 10.4kWp, met riante 2x1m panelen.

[ Voor 55% gewijzigd door Ronald op 02-12-2021 23:25 ]

• Geneuzel
@Ronald,

Hartelijk dank voor je reactie, hier kunnen we mee uit de voeten en wordt zeer gewaardeerd!
Zo kunnen we goed inschatten wat redelijk is.
We gaan ermee aan de slag.

Dank.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Micro-omvormers zijn er voor als je veel dakvlakken of zachte schaduwen hebt (door bomen meestal), of beperkt ruimte waardoor je echt alles er uit wilt halen.

Met dit verhaal zou ik eerst echt eens naar een gewone stringomvormer kijken. Dus ook geen optimizers/SolarEdge.

De offertes die je noemt zijn veel te hoog. Ver boven de €1/Wp ex. BTW. Nu is dat voor Enphase niet zo raar (en let wel, het ligt op mijn dak dus ik heb er echt niks tegen), maar je moet dat wel doen waar het nut heeft.

Gewoon: dakvlak volstouwen en wat maakt het dan uit of je ergens een procentje of twee misloopt. Eén of twee extra panelen en je hebt dat ruimschoots weer terug, en voor een fractie van de kosten van al die extra spullen.

Omdat het er uitziet als vrijstaand en geen 13-in-een-dozijn, wat is het bouwjaar? Als het oud is, en je gaat er veel op leggen (26x weegt samen best wat) kan het raadzaam zijn een constructeur daar even naar te laten kijken/rekenen. Dat kost vast ook een paar honderd maar da's een stuk goedkoper dan een ingestort dak als het eens goed sneeuwt ofzo.
Pagina: 1