Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-11 19:24
Hi ,

Wij gaan starten met het renoveren van de beneden verdieping.
Huidige stenen vloer wordt er uit gebroken, vloer wordt 1cm opgehoogd, vloer verwarming wordt er in gefreesd, en er wordt geegaliseerd en pvc verlijmd gelegd.

Nu hebben we nog 2 discussie puntjes, waarvan 1) de hoh afstand van de vloerverwarming en 2) de zones van de vloerverwarming.
Graag jullie advies.

1) Ons huis is recentelijk overal geïsoleerd. We verwarmen met L/L in de woonkamer en hebben tevens een design radiator aan een muurtje hangen die blijft zitten. In de hal staat ook een design radiator die we mogelijk ook laten staan, omdat deze vrij nieuw is en niet in de weg staat. Weghalen kost weer extra. De radiatoren gebruiken we eigenlijk alleen bij extreme kou, verder trekt de L/L het wel.

Naast de L/L en 2 radiatoren komt er dus vloerverwarming in met oog op de toekomst en voor wat extra comfort . Ik twijfel over hoh 10 cm (hoofdverwarming) of 15 cm (bijverwarming). Eigenlijk is het gewoon bijverwarming, maar ik twijfel.

2) zouden jullie de hal (en wc) op aparte zone aansluiten? Of stook je de hele beneden verdieping als geheel? De hal vervliegt de warmte snel.

Hoor graag jullie advies.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou lekker 10cm hoh aanhouden.. je kan je vloerverwarming wel wat terug regelen als het echt te warm zou worden

en verder heb je toch al "groepen" ivm de max lengte van de leiding :) dus zou de hal / toilet toch al een eigen groepje zijn

404 Signature not found

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Wat zou een voordeel kunnen zijn van 15cm?
100 euro? 200 euro?
Een ander voordeel dan euros?

Is dat voordeel relevant? En is dat het waard om een zebra verwarming te krijgen? De ene stap landt je voet op een warm stukje vloer, de volgende stap kan dat zomaar een kouder stukje zijn.

• pentaw1nz
Ik krijg morgen de offerte, weet eigenlijk niet hoeveel het scheelt. Enige overweging is inderdaad kostentechnisch en ook wat op de lange termijn (in verbruik) handig is.

Voor mijn L/L heb ik ook een model gekozen dat past bij de inhoud van de ruimte. Ik had ook een veel zwaardere kunnen nemen voor een paar honderd euro meer, maar dat doe je ook niet omdat het ding dan gewoon niet efficiënt draait.

Iets anders dat ik me nog afvroeg: Hoe kan ik het best de vloerverwarming combineren met de L/L? Normaliter is ons huis al 21 graden door de airco. Vloerverwarming moet nagenoeg altijd aan heb ik gelezen, maar hoe zorg ik dat deze daadwerkelijk zijn werk doet ?
Zou ik dan de L/L lager moeten zetten? Of de vloerverwarming wat hoger?
Dat zal dan toch pendelen worden tussen beide denk ik.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

10, of zelfs minder: je hebt dat meer afgiftecapaciteit en dat is een pre voor een LT verwarming zoals een warmtepomp.

Wise enough to play the fool

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-11 22:54
altijd voor 10 cm h.o.h. gaan. Die paar meter extra slang zijn de kosten niet. En zoals hierboven staat: Prima voorbereiding voor een warmtepomp.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
10. Je kan ook koelen met WP, dan is de extra afgifte ook fijn ivm beperkte dT.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
pentaw1nz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:48:
Ik krijg morgen de offerte, weet eigenlijk niet hoeveel het scheelt. Enige overweging is inderdaad kostentechnisch en ook wat op de lange termijn (in verbruik) handig is.

Voor mijn L/L heb ik ook een model gekozen dat past bij de inhoud van de ruimte. Ik had ook een veel zwaardere kunnen nemen voor een paar honderd euro meer, maar dat doe je ook niet omdat het ding dan gewoon niet efficiënt draait.

Iets anders dat ik me nog afvroeg: Hoe kan ik het best de vloerverwarming combineren met de L/L? Normaliter is ons huis al 21 graden door de airco. Vloerverwarming moet nagenoeg altijd aan heb ik gelezen, maar hoe zorg ik dat deze daadwerkelijk zijn werk doet ?
Zou ik dan de L/L lager moeten zetten? Of de vloerverwarming wat hoger?
Dat zal dan toch pendelen worden tussen beide denk ik.
In tegenstelling tot een warmtepomp geldt bij je afgiftesysteem: hoe meer afgiftevermogen hoe efficienter het systeem is. Per defiinitie.

Dus hoe lager je h.o.h., hoe hoger je maximale afgifte en hoe efficienter je systeem kan draaien.

Meer afgiftevermogen resulteert namelijk in de mogelijkheid om op een lagere watertemperatuur te draaien.

Hoog afgiftevermogen bereik je door lage h.o.h. en grote buisdiameter.

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-11 19:53
Wij zijn ook voor 10cm gegaan, wel als enige verwarming op de benedenverdieping.

Ik weet niet hoe oud je huis is, maar als de cementdekvloer niet goed aangebrand is op de betonvloer dan laat die los. Dat gebeurde bij ons toen ze gingen beginnen met frezen en volgens de monteurs gebeurde dat meestal. Ze vertelden ook dat bij nieuwe huizen de dekvloer vaak te dun is.

Dus als ik je nog een advies mag geven, haal de hele dekvloer eruit leg de vloerverwarming op matten en stort er een nieuw vloertje overheen. Wij hebben anhydriet gekozen omdat je daar na een week al bij mag beginnen met opstoken om te drogen, een cementdekvloer moet je veel langer wachten.

flickr iRacing Profiel

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
1
Altijd voor 10cm gaan

2
Je kunt ze op een eigen verdeler zetten hal en wc kun je dan een hogere of lagere setting mee geven.

Ik heb in de wc een klein plaatje hangen met een rtl ventiel en de retour als vv gebruikt. Staat vrij fris afgesteld 18 graden is wel de max die daar gehaald wordt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:38
We hebben juist vraagtopics zodat het niet in de titel hoeft te staan. ;) Dat en een verplaatsing naar DEI aangezien het om een installatie gaat

10 cm aanhouden in slakkenhuispatroon. Bij glas tot de vloer probeer daar 7 cm aan te houden om koudeval op te vangen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• pentaw1nz
Dank voor de reacties.

We zullen dan 10 cm aanhouden.

Ik ben nog wel benieuwd naar ervaringen van mensen die vloerverwarming hebben en daarnaast ook verwarmen met L/L . Hoe is dit bet best en het meest praktisch met elkaar te combineren?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
Altijd HoH 10 nemen ook al gebruik je het als bijverwarming, gang/toilet op apparte groep doen inderdaad.
Hier verwarmen wij de gang/toilet nooit.

@pentaw1nz Combi vloerverwarming en lucht/lucht WP werkt prima als je de binnenunit nabij de ramen hebt geplaatst haalt het de kou bij de ventilatieroosters weg waardoor je nog extra comfort hebt.
Beide systemen kan ik prima bij regelen kwa warmtevraag(beide thermostaten zijn modulerend).

Ik heb droogbouw vloerverwarming.
beide systemen werken prima samen maar smorgens laat ik de vloer even "boosten" als hoofdverwarming(dus even 40-45c water erin) en de rest van de dag uit of op laag pitje.

De lucht/lucht warmtepomp start vaak 3 uur eerder met een tijdklok zodat de vloerverwarming niet de hele ruimte hoeft te verwarmen maar alleen de kou bij de vloer weghalen.

De vloerverwarmingslus waar de lucht/lucht binnenunit hangt gaat iets minder water door, deze vloerverwarmingsverdeler kan ik dat bij regelen.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2021 09:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• pentaw1nz
mr_evil08 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:18:
Altijd HoH 10 nemen ook al gebruik je het als bijverwarming, gang/toilet op apparte groep doen inderdaad.
Hier verwarmen wij de gang/toilet nooit.

@pentaw1nz Combi vloerverwarming en lucht/lucht WP werkt prima als je de binnenunit nabij de ramen hebt geplaatst haalt het de kou bij de ventilatieroosters weg waardoor je nog extra comfort hebt.
Beide systemen kan ik prima bij regelen kwa warmtevraag(beide thermostaten zijn modulerend).

Ik heb droogbouw vloerverwarming.
beide systemen werken prima samen maar smorgens laat ik de vloer even "boosten" als hoofdverwarming(dus even 40-45c water erin) en de rest van de dag uit of op laag pitje.

De lucht/lucht warmtepomp start vaak 3 uur eerder met een tijdklok zodat de vloerverwarming niet de hele ruimte hoeft te verwarmen maar alleen de kou bij de vloer weghalen.

De vloerverwarmingslus waar de lucht/lucht binnenunit hangt gaat iets minder water door, deze vloerverwarmingsverdeler kan ik dat bij regelen.
Helder. Dankjewel!

Als jij 's ochtend de vloerverwarming even boost, heb je daar dan lang profijt van?
Mijn L/L houdt namelijk nu de ruimte lekker warm op 21 graden, maar de huidige vloer voelt wel koud aan.

En doet de vloerverwarming dan verder nog iets overdag? Want als het warm genoeg is door je L/L zou ik verwachten dat de thermostaat die je voor de vloerverwarming gebruikt afslaat.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:21
pentaw1nz schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:06:
Dank voor de reacties.

We zullen dan 10 cm aanhouden.

Ik ben nog wel benieuwd naar ervaringen van mensen die vloerverwarming hebben en daarnaast ook verwarmen met L/L . Hoe is dit bet best en het meest praktisch met elkaar te combineren?
Stom misschien van mijn kant, maar gaat 10 cm infrezen ook lukken? Dat er bijv. niet steeds stukken uitbreken.

Toen ik destijds dat wilde met infrezen, werd het 15 cm. Nu bleek de dekvloer in zo'n slechte staat dat deze er uit moest en we hem alsnog op 10 cm gelegd hebben.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• pentaw1nz
mhr-zip schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:53:
[...]

Stom misschien van mijn kant, maar gaat 10 cm infrezen ook lukken? Dat er bijv. niet steeds stukken uitbreken.

Toen ik destijds dat wilde met infrezen, werd het 15 cm. Nu bleek de dekvloer in zo'n slechte staat dat deze er uit moest en we hem alsnog op 10 cm gelegd hebben.
Hoop ik wel. Ik breek de leisteen er uit die direct in cement is gelegd. Daarna zal er zo'n 1 tot 1.5 cm egaline worden gestort. Daar wordt vervolgens in gefreesd.

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:46:
[...]

Helder. Dankjewel!

Als jij 's ochtend de vloerverwarming even boost, heb je daar dan lang profijt van?
Mijn L/L houdt namelijk nu de ruimte lekker warm op 21 graden, maar de huidige vloer voelt wel koud aan.

En doet de vloerverwarming dan verder nog iets overdag? Want als het warm genoeg is door je L/L zou ik verwachten dat de thermostaat die je voor de vloerverwarming gebruikt afslaat.
Beide thermonstaten zijn modulerend, geen aan/uit.
CV thermonstaat heeft marge van 0.5 tot 1c, L/L WP marge van 1.5c
Je stelt de vloerverwarming in op jouw comfort stand en met de l/l WP ga je spelen, gaat de vloerverwarming te snel/te veel dan knijp je op de verdeler.

Beide kunnen tegelijk zolang je zorgt dat de balance klopt(In begin priegelen bij de installatie afstelling).
Hier is na 1 uur ongeveer is de vloer weer "koud" bij helemaal uit zetten, maar dit is droogbouw wat veel sneller afkoelt.

Dat "boosten" doe ik omdat luchtverwarming de massa moeilijk opwarmt zoals je meubels als het zaakje helemaal uit is geweest.
In principe is het voor/najaar luchtverwarming, Winter met vloerverwarming erbij.

Indien het systeem uit staat wordt de vloer niet zomaar ijskoud want de leidingen ligt direct in isolatie en daar bovenop ligt direct laminaat, het voelt dus niet zo koud aan als bij plavuizen het geval is.

De warmteafgifte op de vloerverwarming kun je simpel regelen op de verdeler thermostaat, wil je meer dan zet je de watertemperatuur hoger.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2021 12:50 ]

• mr_evil08
Let op dat ze wel een vloerverwarmingsverdeler plaatsen met een flowmeter per groep, daar kun je beter op fine tunen.

De lus waar mijn L/L binnenunit boven hangt heb ik iets geknepen omdat mijn binnenunit er anders verkeerd op reageert, dit kleine stukje wordt de vloer iets minder warm.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05:07
Zoals al eerder is geopperd hoh 10cm en korte lussen. Bij bij zijn ze max 60m met 16mm leiding en dat doet het prima met de wp.
Laat je ook geen open verdeler aanpraten. In voorbereiding op de wp heb ik er zelf een gesloten verdeler opgezet met een Hst pomp en een mixventiel van Amazon/eBay. Ook een verdeler is hier een stuk voordeliger.
Deze setup kun je straks eventueel ook gebruiken om boven en beneden met twee aanvoer temperaturen te gaan werken. Op stand max gedraagt deze zich als een gesloten verdeler en mengt geen koud water bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crmy6aOpyiiMSGNdtLZka35K5hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFAwKdhFjpmK17h9PkxQiGbT.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
mhr-zip schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:53:
[...]

Dit triggered mij nog wel trouwens.
Eerst overwogen we in de leisteen te frezen, om daarna te egaliseren. Op aanraden gaan we nu dus de leistenen tegels er uit breken, maar omdat we dan te laag uit komen voor al onze deuren en flinke kieren gaan krijgen willen we dus ongeveer 1 cm ophogen na hey uitbreken, om dan te gaan frezen.

Weet iemand of dit gewoon kan? Of is het een serieus risico dan een 1cm dikke egaline laag op een dekvloer kan gaan scheuren bij frezen ?

Opbouw vloerverwarming gaat niet lukken omdat we dan weer te hoog uitkomen.

• Signor Doekie
In de uitbouw was bij ons geëgaliseerd met een 0.5cm egaline. Hier had de frees duidelijk meer moeite mee dan het niet egaliseerde gedeelte. Egaline blijkt een stuk compacter dan zandcement. Verder is er bij ons ook geen stuk dekvloer weggeslagen.
Ik denk dat het uitbreken van de leisteen vloer het grootste risico vormt.

• pentaw1nz
Signor Doekie schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:09:
In de uitbouw was bij ons geëgaliseerd met een 0.5cm egaline. Hier had de frees duidelijk meer moeite mee dan het niet egaliseerde gedeelte. Egaline blijkt een stuk compacter dan zandcement. Verder is er bij ons ook geen stuk dekvloer weggeslagen.
Ik denk dat het uitbreken van de leisteen vloer het grootste risico vormt.
Oke, dus dat kan dus wel prima. Goed om te horen dat de egaline dat kan hebben.

Wat bedoel je precies met dat het uitbreken het grootste risico vormt ? Dat het een kl*te karwei is ga ik wel van uit. Helemaal omdat leisteen uit meerdere laagjes bestaat.

• Signor Doekie
Dat met het uitbreken van de leisteen vloer ook de dekvloer mee kan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Signor Doekie op 05-12-2021 16:28 ]

• pentaw1nz
Signor Doekie schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:24:
Dat met het uitbreken van de leisteen vloer ook de dekvloer mee kan komen.
Dat hoop ik niet,maar we plannen alle klussen met ruime tijd er tussen om tegenvallers op te kunnen lossen.

Ik wou een kantoor huren met breed opzetstuk, en dan proberen zo horizontaal mogelijk te gaan breken en dus niet diep in de dekvloer te gaan lopen wroeten.

We zullen het zien... spannend...

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:21
pentaw1nz schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:26:
[...]

Dit triggered mij nog wel trouwens.
Eerst overwogen we in de leisteen te frezen, om daarna te egaliseren. Op aanraden gaan we nu dus de leistenen tegels er uit breken, maar omdat we dan te laag uit komen voor al onze deuren en flinke kieren gaan krijgen willen we dus ongeveer 1 cm ophogen na hey uitbreken, om dan te gaan frezen.

Weet iemand of dit gewoon kan? Of is het een serieus risico dan een 1cm dikke egaline laag op een dekvloer kan gaan scheuren bij frezen ?

Opbouw vloerverwarming gaat niet lukken omdat we dan weer te hoog uitkomen.
Bij mij had de originele dekvloer niet zo’n goede hechting.

Weet niet wat het kost om 1 cm op te hogen ipv er een hele vloer in te smeren?

Ik had in 1 middag mijn vloer er uitliggen, en of ze er nu 1 of 4 cm smeren vlak trekken moesten ze het toch.

Daarnaast, hoe is de hechting en hoe gaat het frezen in de nieuwe laag.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• pentaw1nz
mhr-zip schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:40:
[...]

Bij mij had de originele dekvloer niet zo’n goede hechting.

Weet niet wat het kost om 1 cm op te hogen ipv er een hele vloer in te smeren?

Ik had in 1 middag mijn vloer er uitliggen, en of ze er nu 1 of 4 cm smeren vlak trekken moesten ze het toch.

Daarnaast, hoe is de hechting en hoe gaat het frezen in de nieuwe laag.
Heb eerlijk gezegd niet gekeken nog naar een nieuwe dekvloer tov alleen 1cm ophogen.
Het ophogen tot 3 cm kan met egaline. Ga je dikker dan ga je richting cement.

Voor egaline telt in ieder geval dat iedere millimeter dikker me 100 euro kost aan alleen materiaal.
Naast de tegels ook de dekvloer er uit is natuurlijk ook meer werk en neer afvoer.

Ik ga het gewoon proberen met een breekhamer trolley. Hopen dat het lukt. Ter voorbereiding probeer ik wel eens met de hand de meest holle tegels er uit te tikken om te kijken naar de dekvloer.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 05-12-2021 19:06 ]

• pentaw1nz
Heb enkele losse tegels bij de voordeur voorzichtig verwijderd met de hand, ging vrij eenvoudig en de dekvloer eronder lijkt nog goed. Tegels zijn direct op het cement gelegd, zonder lijm.
Even afwachten natuurlijk hoe het met een breekhamer gaat...

Zat te denken om zo'n breekhamertrolley te huren met een 18kg breekhamer er op. Lijkt erg mooi te werken en kun je zonder je rug en schouders kapot te maken mooi horizontaal onder de tegels steken.

Volgens vloer en vloerverwarming firma is frezen in de 1cm dikke egaline laag overigens geen probleem en is de egaline sterk genoeg om dit te doen.
Vanavond komt nog een 2e partij ter vergelijk.

We zullen in ieder geval de 10cm hoh aanhouden en ik zal vragen naar flowmeters per groep.

Nog andere zaken die belangrijk zijn in de installatie of de materialen die ik nog moet navragen?

Pagina: 1