Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-08-2024
Als ik de zonnepanelen individueel zou willen monitoren heb ik dan micro-omvormers nodig of kan het ook als je optimizers hebt of kan het zelfs met alleen een centrale omvormer?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Individueel kan alleen met micro’s of optimizers, niet met een serieomvormer

[ Voor 22% gewijzigd door Dat_Doc op 02-12-2021 18:36 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
Ok, dat is al een heel snel antwoord. Met micro's had ik sowieso gedacht maar met optimizers wist ik het niet zeker. Bedankt Dat-Doc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
Heb je met optimizers nog wel een speciale omvormer nodig of kan ik daar elke willekeurige omvormer voor nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook tigos plaatsen op een serie omvormer.
Met een tigo gateway lees je die uit.

Bij solaredge ben je verplicht op alle panelen een optimizer te plaatsen.

Maar waarom per paneel uitlezen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:25:
Je kan ook tigos plaatsen op een serie omvormer.
Met een tigo gateway lees je die uit.

Bij solaredge ben je verplicht op alle panelen een optimizer te plaatsen.

Maar waarom per paneel uitlezen?
Per paneel uitlezen om later snel te kunnen zien welke paneel problemen gaat geven. Daar kom je anders nooit achter. Tigos zegt mij niets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vaak zijn het de optimizers die aangeven welke optimizers stuk is.
Panelen gaan zelden stuk. En als ze stuk gaan, gaan ze allemaal tegelijk.

Tigo kan je ff Googlen toch?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat optimizers wel eens stuk gaan, is ook niet raar, je legt zeer gevoelige elektronica op een plek waar het -20 en + 80 graden kan worden, dat is ook voor micro omvormers niet prettig.

Panelen gaan zelden stuk, en als er eentje stuk is laat je die vervangen door de installateur. Hangt natuurlijk van de fabrieksgarantie van de panelen af n de installatiegarantie van de installateur. Er is ook een panelen fabrikant die garantie geeft op het vervangen van de panelen, dit gebeurt dan dus kosteloos en eventueel door een door hun aangewezen installateur als je eigen installateur er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-05 20:08
Ik had 2 jaar geleden slakkesporen op mijn panelen, deze verschenen op bijna allemaal, Ze zijn gratis vervangen. Het waren 250Wp panelen en zijn vervangen door 300Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterxx
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:53:
Vaak zijn het de optimizers die aangeven welke optimizers stuk is.
Panelen gaan zelden stuk. En als ze stuk gaan, gaan ze allemaal tegelijk.

Tigo kan je ff Googlen toch?
Ook panelen kunnen stuk gaan; zeker de slecht gesoldeerde Chinese panelen. En dat niet alleen want er kan ook vervuiling op een plaat zitten waardoor een paneel een stuk minder opbrengt en daarmee dus het gehele opbrengst omlaag trekt.
Tigo inmiddels gevonden; moet het nog even goed doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59

RvV

Aangezien zo'n 75% van alle pv panelen op de wereld in China gemaakt worden, hoe kom ik er achter welke (merken) slecht gesoldeerd zijn?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 12:08
@RvV Dat wil ik ook graag weten... We lezen hier op het forum over kapotte optimizers, kapotte omvormers... Slecht ontworpen systemen...

Maar geen kapotte panelen.

En als het je heel erg dwars zit... REC Twinpeak (Noors!) kost maar 2 tientjes meer dan een chinees paneel.

Dat is 3 tientjes minder dan een optimizer per paneel toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 02-12-2021 23:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ter overweging: Als je optimizers, microomvormers of Tigo optimizers of wat dan ook wilt gebruiken voor alleen maar inzicht in de performance van de panelen, dan zou ik dat niet doen. Je brengt onnodige extra schakels in je systeem en van het hele systeem zijn dat misschien (dat weet ik niet) nog de zwakste schakels ook. Ik zou dat niet doen.

Maar als je nog wat procenten winst in opbrengst denkt te halen, ook al staat die niet in verhouding tot de kostenpost ervan, dan hou ik je niet tegen.

Ik heb zelf optimizers, vanwege schaduw en verschillende hellingshoeken en ik kan je zeggen dat dat inzicht in welk paneel hoeveel doet een goed beeld geeft van je hele systeem en hoe het beeld veranderd tussen bewolkt en onbewolkt. Als er een raam openstaat die een beetje over één paneel hangt is dat te zien. Andersom, als het raam dichtzit en de zon schijnt rechtstreeks op het paneel én via het raam, levert dat paneel iets meer op als de rest. Als er een paneel is volgescheten door Nils Holgersson en z'n maten is dat ook te zien.
Los daarvan werkt het gewoon perfect en doet wat het beloofd.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 03-12-2021 00:10 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Masterxx schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:04:
[...]

Ook panelen kunnen stuk gaan; zeker de slecht gesoldeerde Chinese panelen. En dat niet alleen want er kan ook vervuiling op een plaat zitten waardoor een paneel een stuk minder opbrengt en daarmee dus het gehele opbrengst omlaag trekt.
Tigo inmiddels gevonden; moet het nog even goed doornemen.
Ik heb destijds gekozen voor japanners op mijn dak met een duitse omvormer.

Wat duivestront heeft maar amper invloed op de rest.
Ik monitor al sinds 2013 mijn panelen.
En sinds 2018, 2 gelijke strings van 7, waarvan er 1 wat meer schaduw heeft,
Tesamen met pvoutput is dat voor mij voldoende vergelijkingsmateriaal.

Die israelische optimizers komen ook uit china.
Als dat je standpunt is blijft er een stuk minder keuze over.
Maar net als hierboven ben ik het ook eens met, zo weinig mogelijk electronica op het dak, geeft de minste kans op problemen.
Wat er niet zit kan ook niet kapot.

De minste kans op paneelfalen heb je met micro omvormers.
Daar kunnen haast geen hotspots ontstaan door schaduw.
Maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan, dus weer een afweging wat dat oplevert.
En na 10 jaar is alles weer technisch zwaar verouderd tegenover de dan geldende techniek, dus maak het niet te duur.
Dan doet vervangen minder zeer.

De videos op youtube van mcelectrical geven veel info over micro vs string.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2021 02:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 12:08
@AUijtdehaag optimizers op alles voorkomt ook dat vermogen van paneel A ergens in een slecht punt van paneel B gedissipeert wordt, dat is niet alleen voorbehouden aan micro's.

Maar ook dit blijkt in de praktijk geen probleem te vormen. Voornamelijk in tests waar ze dekens op panelen leggen... Dat heb ik Nils Holgerson nog altijd nergens zien doen. Zijn vervoersmiddel legt ook geen 100% beperkende laagjes op panelen...

REC garandeert haar panelen in schaduw, in tegenstelling tot zelfs sommige duurdere merken. Dus als je je zorgen maakt om niks: Twinpeak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
RvV schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:47:
Aangezien zo'n 75% van alle pv panelen op de wereld in China gemaakt worden, hoe kom ik er achter welke (merken) slecht gesoldeerd zijn?
Door geen Chinese panelen te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 12:59

RvV

Masterxx schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:11:
[...]

Door geen Chinese panelen te nemen.
Mag het wel uit andere Aziatische landen komen? In 2020 kwam 92% van alle productie uit Azie.
-Ik bedoel...er blijft anders niet veel keus over.

[ Voor 9% gewijzigd door RvV op 03-12-2021 14:21 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
Koreaanse panelen zijn volgens mij stuk beter: LG, Q cells. Maar ook weer stuk duurder.
Zij geven 25jaar garantie op de panelen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
Masterxx schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:44:
Koreaanse panelen zijn volgens mij stuk beter: LG, Q cells. Maar ook weer stuk duurder.
Hyundai panelen zijn ook Zuid-Koreaans en hebben 25 jaar garantie. Stuk goedkoper dan LG.
En individueel monitoren, het kost iets meer maar geeft je ook meer inzicht. Het is maar net waar je je geld aan uit wil geven. Mijn buurman rijdt ook prima in zijn Skoda Fabia terwijl ikzelf graag wat meer betaal voor wat meer luxe.

[ Voor 25% gewijzigd door Retrospect op 05-12-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

overwegingen:
  • Voor het geld wat je aan micro-omvormers bespaart kun je zo een paar extra panelen neerleggen.
  • Indien je je totale output monitort merk je ook wanneer er wat mis is, het troubleshooten duurt alleen wat langer.
  • Een set verdient zich binnen 6 jaar terug waarom zou je dan 25 jaar het risico van defect willen afdekken? Voor manuren moet je alsnog betalen. Sets worden denk meestal binnen 15 jaar vervangen omdat een nieuwe meer oplevert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Masterxx schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:44:
Ligt er een beetje aan of je schaduw hebt:
YouTube: Solar Panel Warranty | Loop Holes Exposed | 2021

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterxx
Ik ben er uit. Daar ik geen last heb van schaduw ga ik voor naturel. Dus alleen serie geschakelde panelen (wel 2 strings) zonder micro-omvormers of optimizers en een 3 fase omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoe zit het met het risico dat er 1 rot paneel in een string zit waardoor de hele string slecht presteert?

Lijkt me dan best lastig om daar achter te komen, ondertussen doet je hele string het jarenlang minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:05
Navi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:25:
Hoe zit het met het risico dat er 1 rot paneel in een string zit waardoor de hele string slecht presteert?

Lijkt me dan best lastig om daar achter te komen, ondertussen doet je hele string het jarenlang minder?
Dit was voor mij de reden om uiteindelijk voor zonnepanelen met optimizers te gaan. Zo heb ik zelf een keer ondervonden dat 1 paneel het minder deed dan de rest. Met optimizers vrij eenvoudig achter gekomen welke paneel dat is, maar ook fijn dat andere panelen er geen last van hadden en minder zouden opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterxx
Tux3.14 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:33:
[...]

Dit was voor mij de reden om uiteindelijk voor zonnepanelen met optimizers te gaan. Zo heb ik zelf een keer ondervonden dat 1 paneel het minder deed dan de rest. Met optimizers vrij eenvoudig achter gekomen welke paneel dat is, maar ook fijn dat andere panelen er geen last van hadden en minder zouden opwekken.
Door 2 strings te maken kan ik ze wel vergelijken. Ze geven nu beide evenveel (heb de panelen(zonder optimizers of micro-omvormers) inmiddels liggen). Mocht een van de 2 strings minder geven weet ik in ieder geval in welke string dat is en heb ik al de helft vd panelen uitgesloten. MBV optimizers kun je inderdaad meteen zien om welk paneel het gaat. Maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Masterxx schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:46:
[...]

Door 2 strings te maken kan ik ze wel vergelijken. Ze geven nu beide evenveel (heb de panelen(zonder optimizers of micro-omvormers) inmiddels liggen). Mocht een van de 2 strings minder geven weet ik in ieder geval in welke string dat is en heb ik al de helft vd panelen uitgesloten. MBV optimizers kun je inderdaad meteen zien om welk paneel het gaat. Maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.
Kan. Maar hoe ga je dan de andere helft controleren? Alle panelen met de hand een keer loskoppelen? Dan ben je serieus wel even bezig. Je kunt ook niet de opbrengsten van dinsdag met maandag vergelijken. Want er is geen dag dat je precies evenveel opbrengst hebt op exact dezelfde tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Tux3.14 Wat adviseer jij nu eigenlijk dan? Dat de ts maar optimizers of microomvormers ofzo had moeten nemen voor die ene kleine kans dat een paneel fors af gaat wijken van de rest?
Is dat de meerprijs + risico's waard (die dingen gaan ook stuk en waarschijnlijk sneller stuk dan de meeste panelen).
Is het dat waard tegenover een kleine kans op een paar uur puzzelen, terwijl je bij zo'n defect toch al het dak op moet om het defecte paneel te vervangen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tux3.14 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:41:
[...]

Kan. Maar hoe ga je dan de andere helft controleren? Alle panelen met de hand een keer loskoppelen? Dan ben je serieus wel even bezig. Je kunt ook niet de opbrengsten van dinsdag met maandag vergelijken. Want er is geen dag dat je precies evenveel opbrengst hebt op exact dezelfde tijdstippen.
Thermografisch onderzoek, ofwel een foto met een warmtebeeld camera. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
remco_k schreef op zondag 12 december 2021 @ 01:00:
@Tux3.14 Wat adviseer jij nu eigenlijk dan? Dat de ts maar optimizers of microomvormers ofzo had moeten nemen voor die ene kleine kans dat een paneel fors af gaat wijken van de rest?
Is dat de meerprijs + risico's waard (die dingen gaan ook stuk en waarschijnlijk sneller stuk dan de meeste panelen).
Is het dat waard tegenover een kleine kans op een paar uur puzzelen, terwijl je bij zo'n defect toch al het dak op moet om het defecte paneel te vervangen.
Zo, dat is een beste aantal aannames op een zondag ochtend. Maar nee, dat is niet wat ik had gezegd, en tevens ook niet adviseer als een must ofzo.
Ben benieuwd hoe je zoiets in een paar uur bij elkaar puzzelt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
twain4me schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:14:
[...]

Thermografisch onderzoek, ofwel een foto met een warmtebeeld camera. ;)
Werkt dat om te controleren of 1 van de panelen het minder doet? Dat wist ik niet.
Lijkt mij logisch dat je kunt zien met een warmte camera hoeveel zonlicht/warmte er op brand, maar ook defecten aan een paneel? :o Ben benieuwd, heb je iets van een link oid met meer info?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tux3.14 schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:21:
[...]

Werkt dat om te controleren of 1 van de panelen het minder doet? Dat wist ik niet.
Lijkt mij logisch dat je kunt zien met een warmte camera hoeveel zonlicht/warmte er op brand, maar ook defecten aan een paneel? :o Ben benieuwd, heb je iets van een link oid met meer info?
https://www.thermografiek...e-zonnepanelen-groningen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Pagina: 1