Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ria1961
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2022
goedendag,

2 weken geleden zijn bij ons de muren gestuct en zijn de oude elektrabuizen gelijk in de muur gefreesd,want die liepen hiervoor op de muur.
Nu hebben wij deze elektradraden ook vervangen precies zoals ze zaten.we zijn alleen vergeten op te schrijven hoe deze bevestigd zaten in de schakelaars.
Het gaat om 2 schakelaars bij de trap 1 boven,1 beneden. de verlichting gaat nu boven wel aan,maar we kunnen hem niet beneden aan/uit doen.We hebben al van alles geprobeerd maar t lukt niet om deze werkend te krijgen.
Ik heb alveel tips voorbij zien komen op google,maar onze installatie is heel raar gemaakt,dus de standaard aansluitingen zijn hier niet van toepassing.

ik heb n tekening gemaakt vd draden zoals ze hier bevestigd zijn maar ik weet niet hoe ik die hier kan plaatsen,Ik ga proberen om t uit te leggen.

er zijn 2 schakelaars die zijn met elkaar verbonden d.m.v.1 blauwe en 2 zwarte draden

er zijn 2 lampen die zijn met elkaar verbonden met ieder 1 blauwe en 1 zwarte draad. die lopen naar de hoofdaanluiting.

de schakelaars zijn dus niet rechtstreeks verbonden met de lampen,alle draden gaan dus naar boven naar de hoofdaansluiting.

uit het plafond komen 1 bruine 1 blauwe en 1 zwarte draad.

en nee het is geen optie om nieuwe draden te trekken omdat t stucwerk dan weer beschadigd

ik hoop dat iemand de gouden tip voor ons heeft,we hebben zelf totaal geen verstand van elektra

b.v.d ria
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
ria1961 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:05:

er zijn 2 schakelaars die zijn met elkaar verbonden d.m.v.1 blauwe en 2 zwarte draden

...
Eén wisselschakelaar zou één bruine (dit is fasedraad van de centraaldoos naar de schakelaar) en twee zwarte draden (deze lopen van de ene naar de andere wisselschakelaar) moeten hebben. De andere wisselschakelaar hoort drie zwarte draden te hebben (twee komen van de andere wisselschakelaar vandaan, de derde gaan naar de verlichting).

Je probleem is dat het circuit geen fase heeft en daarmee geen stroom. Je hebt twee keuzes:
1. Vanaf de centraaldoos de nul-draad (dit is de blauwe) naar de wisselschakelaar vervangen door een fasedraad (de bruine).
2. Minder mooi is om de nul-draad naar de wisselschakelaar in de centraaldoos in de fase te steken. Je moet dan wel de draad met een bruin tapeje aan beide kanten afwikkelen.

The stuff that dreams are made of

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je bij de schakelaars alleen zwart of zwart en bruin hebt gaat het gewoon nooit werken. Van de schakelaars moet minimaal één een bruine draad hebben en dan 2 zwarte draden (of 3 als er geen bruin is). Schakelaars doen niets met blauw, die gaat alleen naar de lampen.

En als er goed gestuct is en de leidingen ook normaal gelegd hebt moet kabels trekken echt wel kunnen zonder beschadigen. Zo niet, dan heb je één van die twee dingen brak gedaan (of laten doen).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
poeh kwa draadkleuren zou ik er ook geen kaas van kunnen maken...

ik verwacht eigenlijk dat er iemand creatief geweest is en gewoon random kleuren gebruikt heeft..

beste advies zou nieuwe draad trekken zijn, maar dat is schijnbaar geen optie?

dan is het meten.. waar komt spanning op.. waar niet.. en wat loopt naar waar.. en ja dat is ook een rotwerkje :-)

404 Signature not found

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 10:43
Ik ga het proberen...

Er is in iedergeval 1 draad waar continue stroom op staat.

Die stop je in de schakelaar in de ingang. De andere twee draden sluit je tegenover op aan op de schakelaar.

De draad die naar je lamp toe gaat stop je in de "ingang" van de 2e schakelaar". De andere twee draden sluit je weer aan de andere kant (tegenover) aan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.