Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:35
Hallo mede tweakers

Mijn situatie:

Ik heb een paar maanden geleden een uprade uitgevoerd, en sinds een paar weken heb ik er problemen mee, telkens als ik mijn pc op wil starten springen alle 4 de debug lampjes aan op mijn moederbord (MSI B450M Mortar Max) en daarna alleen nog maar mijn VGA debug lampje, vaak valt mijn pc uit of komt hij simpelweg niet voorbij het bootscherm van windows.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit is het systeem wat ik gebruik:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 306,-€ 306,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 74,95€ 74,95
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 350D Window€ 163,99€ 163,99
1WebcamsLogitech HD Pro Webcam C920€ 68,97€ 68,97
2MonitorenBenQ Zowie RL2455 Grijs, Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsLogitech Z625€ 169,75€ 169,75
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Grijs)€ 42,25€ 42,25
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 69,90€ 69,90
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Silent, US)€ 159,-€ 159,-
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 45,90€ 45,90
1MuismattenCorsair Gaming MM200 Extended Edition€ 29,95€ 29,95
1Game-accessoiresDXRacer Racing Shield R1-NW Gaming Chair (Zwart/Wit)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 84,90€ 84,90
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 66,45€ 66,45
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 95,49€ 95,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.377,50

Qua software zou ik niet weten wat relevant moet zijn, gezien hij dit ook doet na een reset.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Een heel grappig verhaal, eigenlijk heb vrijwel alles al geprobeerd..

Als alleen mijn voedingskabel er in zit, heb ik hetzelfde probleem, als ik alleen 1 scherm gebruik, heb ik dit probleem ook, als ik hem op een ander stekkerblok aansluit, heb ik dit ook, alleen nu komt het gekke, bij 2 verschillende computerzaken heeft hij dit probleem niet.

Ik heb al geprobeerd een nieuw stekkerblok aan te schaffen, werkt ook niet, ik heb in mijn meterkast gekeken maar aangezien ik daar geen verstand van heb blijf ik daar maar uit, maar het is toch wel vreemd dat het blijkbaar niet aan de hardware noch de software ligt.. en (blijkbaar) ook niet aan de stroomnetwerk.. sinds mijn pc het bij de winkels wel gewoon doet en mijn vorige configuratie het vlekkeloos deed (i5 4460 systeem)
Bios heb ik ook gereset alleen dat bleek niet te werken helaas.

Als 2 winkels en ICT vrienden mij niet verder kunnen helpen, kunnen jullie mij eventueel advies geven? Ik ben een beetje ten einde raad nu.

Where is my Oscar for acting like my life isn't falling apart?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25
Bios update al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
Yep, heb het probleem nogsteeds helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25
Andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
Bij de winkels wel, maar het gekke is dat mijn pc het bij beide winkels wel doet.. en bij mij thuis nou weer niet.. (heb thuis geen reserve onderdelen om het te testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:20
Die voeding staat volgens mij wel bekend als problematisch. Ik zou die sowieso vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
418O2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:27:
Die voeding staat volgens mij wel bekend als problematisch. Ik zou die sowieso vervangen
Heb ik ook jaren lang gelezen, toch heeft hij bij mij 6+ jaar stil en fijn gedraaid, ben er nog niet zo zeker van of het de voeding is die de issue geeft, maar zal eens een vriend vragen voor een andere voeding (bij de winkel deden ze dit ook al, dus ik ga er van uit dat het niks opleverd, maar je weet het nooit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
nieuw stekkerblok, geaard op een geaard stopcontact?

Geen enkele overklok?

[ Voor 53% gewijzigd door Tens op 02-12-2021 19:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
Tens schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:37:
nieuw stekkerblok, geaard op een geaard stopcontact?

Geen enkele overklok?
Heb zowel geaard als ongeaard geprobeerd, zelfde resultaten, heb nog geen overclocks gedaan omdat ik wilde wachten tot upgraden.. maar ik denk dat ik dat eventjes uit moet stellen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
Ok even een kleine update,

Ik heb onlangs een nieuwe voeding, kast en wat fans ingebouwd, en het probleem is er nogsteeds.
Ik heb het ram gecontroleerd en een vriend zijn ram gebruikt om te testen, hetzelfde effect helaas.

Alhoewel het mij sterk lijkt dat het aan de processor of moederbord zou kunnen liggen, zal ik dit ook nog even testen binnenkort, beide zijn vrij nieuw en aangezien ik hetzelfde probleem vorig jaar had tijdens mijn oude upgrade (r5 3600/Asrock B450m pro4) dus dat lijkt mij sterk dat het daar aan zou kunnen liggen..

Diverse bios versies geprobeerd, zonder resultaat helaas

[ Voor 5% gewijzigd door Daantje19 op 24-12-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
Daantje19 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:42:
aangezien ik hetzelfde probleem vorig jaar had tijdens mijn oude upgrade (r5 3600/Asrock B450m pro4)
ok, wat hergebruik je van je oude build? Dat lijkt de meest waarschijnlijke boosdoener.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
Tens schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:35:
[...]

ok, wat hergebruik je van je oude build? Dat lijkt de meest waarschijnlijke boosdoener.
Voordat alle hardware die ik nieuw heb kwam gebruikte ik de kast, wat fans, de voeding en 2 HHD's (1 en 2tb) en een 250gb sata ssd, ik heb ieder van hun individueel en apart van elkaar getest, maar ze blijken allemaal te werken..

Wat ik nogmaals kan proberen is om mijn schermen via displayport aan te sluiten, ipv HDMI, wellicht dat dat icm met een nieuwe bios kan helpen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Misschien niet direct relevant voor jouw issue, maar zijn blijkbaar best rare issues met gpu’s kwa voeding.
Ik zie zo gauw niet een issue in jouw setup, maar misschien helpt het volgende filmpje je met debuggen?
YouTube: We figured out what went wrong with the AMD parts that wouldn't POST...

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
djmuggs schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:26:
Misschien niet direct relevant voor jouw issue, maar zijn blijkbaar best rare issues met gpu’s kwa voeding.
Ik zie zo gauw niet een issue in jouw setup, maar misschien helpt het volgende filmpje je met debuggen?
YouTube: We figured out what went wrong with the AMD parts that wouldn't POST...
Naja het probleem is dat hij wel gewoon post maar dat het vga lampje te lang blijft hangen en rarely ook reboots geeft, heb het met een andere kabel (DP in mijn videokaart naar HDMI output) maar dat blijkt niet te werken helaas, ik zou wellicht mijn vga kabel kunnen zoeken in de hoop dat het via dat wel werkt.. dan maar een nieuwe monitor halen dan (het lullige is wel dat ik 2 dezelfde heb xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje19
Even een update:

Ik heb geen idee wat het probleem was, dus ik heb het bord maar terug gestuurd en een B550 bord gekocht, tot nu toe doet hij het gewoon normaal, dus ik hoop dat het zo blijft.

Dankje voor de mensen die (geprobeerd) hebben te helpen ;D

Pagina: 1