Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-10 14:08
Dag tweakers,

Ik ben nu bezig met het maken van muziek in Cubase en dat gaat prima, alleen heeft die de laatste tijd last van meerdere Serum synthesizers.

Als ik 4 layers heb (wat gebruikelijk is in de edm) dan begint mn processor tegen de 100% aan te knallen.

Ik heb zelf een I7-4700HQ laptop met 16GB ram een maat van mij heeft een I7-2700K desktop met 8gb ram en die heeft met dezelfde layerstack geen problemen.

Als ik de 2 door een benchmark haal zou mijn processor lichtelijk beter zijn dat die van hem en toch is het bij mij drama en bij hem niet.

Ik las al dingen als malware en dergelijke maar ik vind niets met mijn defender of ESET.

Ook met tests met mijn processor doet die het boven gemiddeld goed voor zijn range volgens benchmark websites.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:04
Beide hetzelfde besturingsysteem en Cubase?
Is je 100% CPU gebruik vrijwel volledig door alleen Cubase?
Draai je nu actief zowel Windows Defender als Eset? Ik weet nog dat het jaren geleden nogal botste als je meerdere real-time anti-virus pakketten gebruikte.
De 2700k zal wel beter zijn dan de 4700HQ. Vooral ook omdat in het geval van laptops, de boost snelheid maar tijdelijk volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:46

Nemesizz

Untouchable

Je geeft niet aan welke laptop (dus kan niet nagaan of je bijvoorbeeld de integrated graphics gebruikt, of dat de laptop een 'dedicated' videochip heeft van AMD of nVidia).

Waarom de beginnen over de videochip? zul je nu denken, als bijvoorbeeld iets mis is met de driver van of de videokaart zelf, kan het zijn dat die overgaat op software rendering (zelfde effect wat je krijgt als je Windows in safe-mode opstart) dan komt die last op je CPU te liggen ipv dat de GPU het afhandelt.

Je kan het soms al wel merken als je bijvoorbeeld een venster versleept, als die traag over het venster beweegt kan het dus zijn dat je videochip (of de driver) niet goed werkt.

Ook bij laptops een keer de luchtuitlaat checken op stof. Die dingen heb ik regelmatig gezien dat er gewoon een tapijtje tussenzat, waardoor de warmte slecht weg kan. Laptops worden over het algemeen toch al snel warm, en dat gaat dan ten koste van boost en/of de duur van die boost (desktops kunnen vaak boost snelheid vrij lang volhouden, laptops vaak maar korte duur).

En eventueel kun je in Taskmanager nog kijken wat er naast je audio programma nog meer CPU tijd opvreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Een I7-2700K (desktop) is totaal niet te vergelijken tegenover I7-4700HQ, laptop processors zijn vaak wel een flink stap minder kwa rekenkracht.

De I7-2700K ofwel Sandybridge processors waren lange tijd toppers.
Die 2700K loopt rondjes om je Hasswell van je.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2021 18:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
mxmemx schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:01:
Als ik de 2 door een benchmark haal zou mijn processor lichtelijk beter zijn dat die van hem en toch is het bij mij drama en bij hem niet.
Wat andere al een beetje zeggen, de piekprestaties over een zeer kort moment van jouw processor zijn iets beter dan die van je vriend op stockinstellingen.

Maar jouw laptop zal meestal naar bijv. een half minuutje teruglokken tot een lagere frequentie om het stroomverbruik en warmteproductie binnen te merken te houden, want laptop. Terwijl die van hem desnoods de hele dag lang 24/7 op volle snelheid blijft doorstampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
lamaa1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:10:
Beide hetzelfde besturingsysteem en Cubase?
Is je 100% CPU gebruik vrijwel volledig door alleen Cubase?
Draai je nu actief zowel Windows Defender als Eset? Ik weet nog dat het jaren geleden nogal botste als je meerdere real-time anti-virus pakketten gebruikte.
De 2700k zal wel beter zijn dan de 4700HQ. Vooral ook omdat in het geval van laptops, de boost snelheid maar tijdelijk volhouden.
Ik heb eset eenmalig gebruikt voor een scan meer niet. defender staat volgens mij wel altijd aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
mr_evil08 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:33:
Een I7-2700K (desktop) is totaal niet te vergelijken tegenover I7-4700HQ, laptop processors zijn vaak wel een flink stap minder kwa rekenkracht.

De I7-2700K ofwel Sandybridge processors waren lange tijd toppers.
Die 2700K loopt rondjes om je Hasswell van je.
Ik had al zon vermoeden. Het zou dus zo kunnen zijn als ik een systeem ernaast aanschaf met een overjarig model processor dat het een vooruit gang is tov een nieuwe laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
mxmemx schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:12:
[...]

Ik had al zon vermoeden. Het zou dus zo kunnen zijn als ik een systeem ernaast aanschaf met een overjarig model processor dat het een vooruit gang is tov een nieuwe laptop?
Ja zolang je het niet te gek maakt.

Vanaf de Sandy bridge tot aan de 11th generatie heeft Intel geen klap uitgevoerd vanwege ontbreken van concurrentie, het was ieder keer minimaal vooruitgang en meer optimalisaties in energieverbruik dan prestaties, de 12th gen heeft dan wel weer daadwerkelijke verbeteringen in performance.

Laptops met lpddr4 laten ook nog wel aardige performance zien(dit is anders dan ddr4).

Desktop vs Laptop processors vergelijken was altijd al krom kwa performance.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2021 10:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ja zolang je het niet te gek maakt.

Vanaf de Sandy bridge tot aan de 11th generatie heeft Intel geen klap uitgevoerd vanwege ontbreken van concurrentie, het was ieder keer minimaal vooruitgang en meer optimalisaties in energieverbruik dan prestaties, de 12th gen heeft dan wel weer daadwerkelijke verbeteringen in performance.

Laptops met lpddr4 laten ook nog wel aardige performance zien(dit is anders dan ddr4).

Desktop vs Laptop processors vergelijken was altijd al krom kwa performance.
Mijn laptop stamt uit 2013 geloof ik, Asus N550JV uit mn hoofd. Vooral gebruikt voor solidworks, maar dat trekt die ook voor geen meter meer.
Voor gamen is het ook niet veel meer maar heel eerlijk, het gemak van even wat downloaden etc vind ik laptop wel relaxt. Heb er recent een 1TB SSD ingeplaatst en dat werkt zoals gehoopt maarja puntje bij paaltje is de processor eig niet voldoende voor langdurige piekbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Heb je ooit al je koeling schoon geblazen, eventueel koelpasta vervangen? Gezien de leeftijd zou dat een verschil in temperatuur kunnen geven met throttlen of minder lang maximale prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
manzonderdas schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:47:
Heb je ooit al je koeling schoon geblazen, eventueel koelpasta vervangen? Gezien de leeftijd zou dat een verschil in temperatuur kunnen geven met throttlen of minder lang maximale prestaties
Ik heb hem dit jaar open gehad en schoongemaakt waar mogelijk. Koelpasta heb ik niet gedaan. De temperaturen liggen rond de 84 graden wanneer die zo piekt.
Pagina: 1