Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Het leek me leuk een macro lens te kopen om kleine dingetjes groot op de foto te zetten. Insecten, bloemetjes enzo.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon m50, met eventueel nog bij te kopen flitser. (Ik heb al een serie extensie ringen.)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM
Voordeel: een echte Canon met IS en autofocus en er zit een lampje voorop.
Nadeel: met 28mm lijkt ie me wat kort voor het beoogd gebruik. En met 28mm en f/3.5 voegt ie verder ook weinig toe t.o.v. de kit zoomlens.

Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra Macro APO
Voordeel: scherp, 2x macro, met f/2.8 en 65 mm misschien ook nog leuk voor niet macro gebruik.
Nadeel: Chinees?, alles manual, het duurst

7Artisans 60mm f2.8 macro
Voordeel: goedkoop, een gekke uitschuivende lens hood die ook onderwater kan?
Nadeel: Chinees?, scherpte?

Wat vinden jullie? Een van bovenstaande, of andere optie eventueel met mount converter?

Beste antwoord (via GrowMyHair op 19-01-2022 15:02)

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 16:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

2x vergroting van de Laowa is best bruikbaar maar de scherptediepte is zó klein bij dergelijke vergrotingen dat je al gauw moet gaan focus stacken om nog een beetje aangename scherpte te krijgen. Wederom is een statief daarbij wel ongeveer noodzakelijk en hangt het er van af wat je wil gaan fotograferen.

IS en AF op een macrolens zijn geen overbodige luxe als je uit de hand fotografeert. Hoe scherp de betreffende Canon-lens is weet ik niet maar het resultaat zal al gauw niet minder goed zijn dan een onscherpe of bewogen foto gemaakt door een andere lens.

7Artisans ken ik niet maar ik zie dat er een versie II van is met interne focus. pricewatch: 7Artisans 60 mm f/2.8 MKII (Canon EF-M)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
De Laowa, die is optisch echt dikke prima en mechanisch weinig op aan te merken. Welke lenzen heb je al voor het M-systeem? Anders is een telelens met close-up filter ook erg leuk om te gebruiken voor macro.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Hoe "Chinees" een nadeel is weet ik niet, er komt uitstekend spul vandaan en een boel grote merken produceren daar. Laowa (Venus Optics) is gewoon een hartstikke goed merk. Alles manual kan wel een nadeel zijn, het hoeft niet erg te zijn maar voor (super)macro met een volledig manual lens raad ik wel statiefgebruik aan. Voor bewegende onderwerpen is het echt niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
@Universal Creations Bedankt voor je feedback! Ik heb al de 55-200 telezoom, (en ook een 500mm spiegel objectief met ondermaatse beeld kwaliteit en daarnaast ook de 22mm f/2 en 15-45 kitlens.) Is een kwalitatief goed close-up filter beter in gebruik dan tussenringen? Dan is dat inderdaad ook een optie.

@SnoeiKoei Bedankt voor je reactie. Chinees is inderdaad niet per se een nadeel, maar sommige dingen van Chinese merken zijn van dusdanig slechte kwaliteit dat een merk als Canon daar nooit haar naam aan zou verbinden. Vooral bij de 7artisans vroeg ik me dat wel een beetje af, omdat die wel erg gunstig geprijsd is.

Verder had ik wellicht reacties kunnen krijgen als:
"Die Canon is super goeie kwaliteit en veel handiger in gebruik vanwege het lampje en autofocus. Dat verschil in brandpuntsafstand is helemaal niet zo belangrijk, dan crop je gewoon wat meer."
of
"Die 7Artisans is optisch ook helemaal goed. En 2x vergroting van die Laowa is praktisch toch niet bruikbaar, of anders met tussenringen haalbaar. Zinloos om zoveel extra geld aan die Laowa uit te geven."

Ik vind het zelf erg lastig om in te schatten hoe belangrijk de voor/nadelen in de praktijk gaan zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

2x vergroting van de Laowa is best bruikbaar maar de scherptediepte is zó klein bij dergelijke vergrotingen dat je al gauw moet gaan focus stacken om nog een beetje aangename scherpte te krijgen. Wederom is een statief daarbij wel ongeveer noodzakelijk en hangt het er van af wat je wil gaan fotograferen.

IS en AF op een macrolens zijn geen overbodige luxe als je uit de hand fotografeert. Hoe scherp de betreffende Canon-lens is weet ik niet maar het resultaat zal al gauw niet minder goed zijn dan een onscherpe of bewogen foto gemaakt door een andere lens.

7Artisans ken ik niet maar ik zie dat er een versie II van is met interne focus. pricewatch: 7Artisans 60 mm f/2.8 MKII (Canon EF-M)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
Naast wat hierboven al geschreven is zou je ook kunnen kijken naar een oude manuele macro lens en die middels een adapter op je m50 zetten. Het voordeel hiervan is dat het relatief goedkoop is, een nadeel is dat je het diafragma manueel moet instellen en geen autofocus hebt (vergelijkbaar met de Laowa). Mijn ervaring is dat je die autofocus niet echt gaat missen, zeker niet als je richting 1:1 vergroting gaat. En of je het diafragma nu op de camera of op de lens moet instellen maakt ook niet echt veel uit.

Of een oude 28mm of 35 mm lens mbv een ring omgekeerd op je body bevestigen. In combinatie met een of meerdere tussenringen resulteert dat ook in een prima 'macro objectief'.

Tuurlijk, een echt macro objectief met IS en AF heeft zo zijn voordelen maar ook met andere, meestal goedkopere, oplossingen kun je prima resultaten behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Gisteravond een Laowa 65mm binnen gekregen en hij doet het :)

Hieronder mn eerste testplaatjes op 2x vergroting (jpg uit de camera). De eerste is een crop van een foto van mn telefoonscherm, de ander een foto van een klein ringetje. Ik ben erg tevreden met de scherpte. Hoewel het op minder statische onderwerpen waarschijnlijk lastig te zijn dezelfde scherpte te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhgXW2P4acKGNTqgqArQZHygLA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWuLPoTdByrzAHB4AyEU429h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Z1Vo9oP0kAPaGomwgzEJQpSCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TZCdxOdYnOxQK5xCNzdEKWU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12-2024
Goedemorgen,

Excuus dat ik twee jaar na dato dit item nog even heropen, maar ik was benieuwd hoe de lens nu ook na twee jaar bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
@Dexter35 De lens bevalt prima. Zeker voor hobby gebruik is ie erg geschikt. Omdat alles manual is, is fotograferen een wat actievere bezigheid en daarmee ook leuker. En als alles goed gaat zijn de foto's ook erg scherp.

Als je makkelijk een plaatje wil schieten is ie wat minder geschikt, omdat alles manual is.
Zonder autofocus gaat foto's maken een stuk minder vanzelf, omdat je zelf precies je onderwerp in focus moet houden.
Zonder elektronische focus heb je ook geen in-camera focus stacking/bracketing, mocht je dat willen. (Mijn Canon kan dat sowieso niet)
Met een manual diafragma moet je met al gedeeltelijk gesloten diafragma focussen, wat het moeilijker maakt precies te zien waar je focus ligt.
Stabilisatie mist ook, dus je moet je sluitertijden vaak wat korter kiezen.

Ik post af en toe in het macro verzamel topic, dus daar zou je kunnen kijken wat wel kan met deze lens.
Pagina: 1