Mijn vraag
Het leek me leuk een macro lens te kopen om kleine dingetjes groot op de foto te zetten. Insecten, bloemetjes enzo.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon m50, met eventueel nog bij te kopen flitser. (Ik heb al een serie extensie ringen.)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM
Voordeel: een echte Canon met IS en autofocus en er zit een lampje voorop.
Nadeel: met 28mm lijkt ie me wat kort voor het beoogd gebruik. En met 28mm en f/3.5 voegt ie verder ook weinig toe t.o.v. de kit zoomlens.
Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra Macro APO
Voordeel: scherp, 2x macro, met f/2.8 en 65 mm misschien ook nog leuk voor niet macro gebruik.
Nadeel: Chinees?, alles manual, het duurst
7Artisans 60mm f2.8 macro
Voordeel: goedkoop, een gekke uitschuivende lens hood die ook onderwater kan?
Nadeel: Chinees?, scherpte?
Wat vinden jullie? Een van bovenstaande, of andere optie eventueel met mount converter?
Het leek me leuk een macro lens te kopen om kleine dingetjes groot op de foto te zetten. Insecten, bloemetjes enzo.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon m50, met eventueel nog bij te kopen flitser. (Ik heb al een serie extensie ringen.)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM
Voordeel: een echte Canon met IS en autofocus en er zit een lampje voorop.
Nadeel: met 28mm lijkt ie me wat kort voor het beoogd gebruik. En met 28mm en f/3.5 voegt ie verder ook weinig toe t.o.v. de kit zoomlens.
Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra Macro APO
Voordeel: scherp, 2x macro, met f/2.8 en 65 mm misschien ook nog leuk voor niet macro gebruik.
Nadeel: Chinees?, alles manual, het duurst
7Artisans 60mm f2.8 macro
Voordeel: goedkoop, een gekke uitschuivende lens hood die ook onderwater kan?
Nadeel: Chinees?, scherpte?
Wat vinden jullie? Een van bovenstaande, of andere optie eventueel met mount converter?