Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je zou inderdaad mogen verwachten dat docenten hier rekening mee houden. In de praktijk is dit echter anders en ik vrees een beetje dat je niet meer kan doen behalve het aankaarten en het antwoord slikken. Een bittere les, maar wel de realiteit jammer genoeg. Je hebt overal rotte appels die profiteren en het verpesten voor mensen die wel moeite doen.

Ik heb zelf iets vergelijkbaar meegemaakt waarbij een medestudent absoluut niets bijdroeg behalve af en toe een stuk plagiaat (welke wij dan weer moesten rechttrekken en zorgen dat we zelf niet de dupe werden). We hebben hierover met de docenten meermaals gesproken en op het einde ook de peer evaluatie oprecht ingevuld. Uiteindelijk kwam het voor ons goed maar tot onze verbazing was de medestudent ook gewoon geslaagd voor de opdracht, ondanks al het voorgaande. Het kon de docent gewoon totaal niets schelen, hij las snel het opgeleverde werk, dat was goed, en gaf dan iedereen dezelfde score.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daar kan je toch gewoon een geschil voor openen op school?

En in het "simpelste" geval, laten de docenten elk projectlid apart op mondelinge overhoring/toelichting komen; dan blijkt vanzelf wie parate kennis heeft (en hard gewerkt heeft) en wie niet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
Slap van de vakdocent. Het is niet jouw taak om je groep op te voeden.

Heb zelf op de uni bij een project gehad dat 1 van de 5 geen moer deed.

Dit hebben wij toen aangegeven. De groep kreeg een 8, en die ene mocht een extra opdracht doen na afloop om toch zijn punten te kunnen halen.

Uitvreters heb je altijd, ook in het latere leven. En daar heb je helaas niet altijd grip op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Helaas zelf ook dat soort zaken meegemaakt. Had gelukkig een minor coordinator die goed meedacht. Maar zoals aangehaald: ga naar de vakdocent, vervolgens opleidingscoördinator, anders de examencommissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheFrames schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:15:
De vakdocenten geven aan dat je in het 2e of 3e of 4e studiejaar zit en vinden dat je het zelf maar moet oplossen, omdat het bij het HBO niveau hoort.
Tot op zekere hoogte, ja. Je mag wat initiatief nemen en de anderen aansporen. Niet tot de dag van de deadline wachten en dan verbaast zijn dat de anderen nog in bed liggen.

Maar als je echt al meerdere pogingen hebt gedaan om je groep tijdig aan te sporen en je groepsgenoten doen niks, dan kun je toch weinig anders dan 'schools' naar de docent gaan en om een oplossing vragen. Je kan niet toveren. Zelf maar het hele project doen wat voor een complete groep bedoeld is is niet redelijk, en mag de docent niet verwachten.

Let wel op: je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je hier vroeg mee aankomt. Duurt je project een semester, dan kun je na hooguit een paar weken toch al wel inschatten dat het voor geen meter loopt en het bij de docent aankaarten. Dan heb je nog tijd om naar een ander groepje over te stappen en het project van je voormalige groepje een stille dood te laten sterven. Kom je op de laatste dag met bijna nul resultaat aanzetten (want je groepje heeft niets gedaan) en een verhaal "ja mijn groepje was kut" dan kan een docent daar ook weinig meer mee, je zult linksom of rechtsom toch een afgerond project nodig hebben om een voldoende te scoren.

Die laatste-dag-acties zie ik ook wel voorbij komen: "help, de deadline is over een uur en mijn groepsgenoot reageert niet meer!". Ja, kut voor je, maar daar ben je zelf ook lekker op tijd mee... Met "driekwart ontbreekt maar ik heb mijn deel afgemaakt" krijg je natuurlijk geen voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 02-12-2021 16:49 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:26
(jarig!)
Ik vind dat je gelijk hebt. Jij hebt nu eenmaal geen autoriteit over je medestudenten, dus kan er ook niet van je verwacht worden "dat je het maar oplost" indien zij niet welwillend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
Ik heb als "projectleider" op t HBO iemand uit de groep gegooid in overleg met de opleiding.
Duidelijk gedocumenteerd en meerdere malen aangesproken op het niet uitvoeren van zijn opdrachten. In plaats van een groep van 5 hebben we het met 4 man afgemaakt en hij kon het jaar erop bij een andere groep aansluiten :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hier zitten twee kanten aan: het is niet de taak van de studenten om voor docent te spelen, maar docenten zijn er ook niet om de teams bij het handje te houden. Docenten zijn vaak terug houdend om in te grijpen bij een conflict in een team, maar als je kan laten zien dat je zelf een redelijke moeite hebt gedaan om het op te lossen dan doen docenten het over het algemeen wel. Kom dan ook niet vanuit het niets met een escalatie aanzetten, dan krijg je inderdaad de bal terug gekaast om eerst zelf maar een poging te doen.

Wat hier ook belangrijk is dat je niet bij een docent aankomt met een "niet mijn probleem"-houding, daar (hbo)-docenten over het algemeen een schijthekel aan. Wat een stuk beter werkt is om advies te vragen over het omgaan met conflicten en een pro-actieve houding aan te nemen. Los daarvan zitten er vaak ook twee kanten aan een conflict, ik heb zelf vaker dan eens gezien dat er binnen groepsprojecten mensen worden buitengesloten, enkel rottaken krijgen of gewoon worden weggepest. Verder betekent dat een docent niet ter plekke een onvoldoende uitdeelt niet dat ze ook niets doen, docenten leggen niet aan jou verantwoording af over hoe ze hun coaching doen.

En dit is allemaal hetzelfde in het bedrijfsleven, daar worden mensen ook niet ontslagen omdat pietje vind dat ze te weinig uitspoken. Ontslag procedures zijn langdradig en duur, daar beginnen werkgevers over het algemeen liever niet aan. Beter gezegd, klagen over collega's bij managers kan ook heel erg backfireren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Ik heb dit ook wel gehad, maar mijn docenten gingen dan diegene aanspreken en als er geen verbetering was, dat werd diegene uit de groep uitgezet en het project eventueel aangepast, zodat we niet met een paar extra veel werk moesten doen. Zwak van de docent dat die geen actie onderneemt.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 02-12-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:24:
Daar kan je toch gewoon een geschil voor openen op school?

En in het "simpelste" geval, laten de docenten elk projectlid apart op mondelinge overhoring/toelichting komen; dan blijkt vanzelf wie parate kennis heeft (en hard gewerkt heeft) en wie niet?
Hoe zie dit voor je, dat een student aan een docent opdraagt hoe een vak beoordeeld moet worden? Ik denk niet dat een serieuze docent dat pikt, los van dat beoordelingswijze van te voren vaststaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
Bij ons kreeg je van verschillende docenten een groepscijfer die dan keer het aantal studenten ging. dus stel je kreeg een 6 met 5 leden kreeg je dus 30 punten die je dan onderling ging verdelen. als 4 goed bezig waren geweest en 1 niet kon het dus gebeuren dat die ene een 1 kreeg en de rest 29/4 dus 7,25. Dat hielp iig goed tegen enkelingen die liepen te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De juiste weg voor tijdens de studie is hier denk ik:
Je projectgenoten aanspreken, het er over hebben, en als er eentje wil nokken hem de keus stellen.Als er eentje gaat kiezen de anderen ook voor het 1 of het ander. En eindig jij bij de vakdocent met de melding: de rest is er mee genokt bij gebrek aan eigen inzet, kan ik elders nog aanhaken?
Crux is om dit in een vroeg stadium te signaleren en te handelen. Klinkt hard, maar wijze les. In het werkende leven ga je ook met collegas in overleg als het project stroef loopt, dus waarom op school niet?

Overigens: been there done that. Tot aan een van de moeilijkste vakken in mijn uppie voltooien en de rest van mijn projectgroep voor mij een ander vak voltooien (verdeel en heers). Om er vervolgens achter te komen dat de enige nog overgebleven groep je werk geplagieerd heeft, je tegen elkaar moet opponeren als afsluiting en dan een punt krijgt en die groep ook bedacht hadden dat zij eerst zouden gaan.:(
Ik ben toen goed wit van woede naar die groep toegegaan, keihard aangetoond dat ze de boel zaten te flessen en ze voor de keus gesteld: of wij komen als groep eerst met die ideeen en jullie redden wat er te redden valt in de 2e beurt, of ik stap nu naar de vakdocent met het bewijs in mijn handen.
Uiteindelijk wij een 7 en zij een 6 voor het werk.
Maar wel eerlijk gehaald, als zo'n beetje de enige van mijn klas :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het zou toch niet mogen om een voldoende te ontvangen door je studiegenoten. Als men dit soort gedrag op de werkvloer gaat vertonen, dan lijkt het me dat men zich snel bij de werkgever mag gaan verantwoorden.

Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen, aangezien ik werkelijk geen idee heb hoe dit soort dingen normaal in de praktijk zich afspelen.
Je hebt blijkbaar ook nog niet een idee hoe dit op de werkvloer gaat. Daar gaat het vaak ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
RagingPenguin schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:54:
Hier zitten twee kanten aan: het is niet de taak van de studenten om voor docent te spelen, maar docenten zijn er ook niet om de teams bij het handje te houden. Docenten zijn vaak terug houdend om in te grijpen bij een conflict in een team, maar als je kan laten zien dat je zelf een redelijke moeite hebt gedaan om het op te lossen dan doen docenten het over het algemeen wel. Kom dan ook niet vanuit het niets met een escalatie aanzetten, dan krijg je inderdaad de bal terug gekaast om eerst zelf maar een poging te doen.

Wat hier ook belangrijk is dat je niet bij een docent aankomt met een "niet mijn probleem"-houding, daar (hbo)-docenten over het algemeen een schijthekel aan. Wat een stuk beter werkt is om advies te vragen over het omgaan met conflicten en een pro-actieve houding aan te nemen. Los daarvan zitten er vaak ook twee kanten aan een conflict, ik heb zelf vaker dan eens gezien dat er binnen groepsprojecten mensen worden buitengesloten, enkel rottaken krijgen of gewoon worden weggepest. Verder betekent dat een docent niet ter plekke een onvoldoende uitdeelt niet dat ze ook niets doen, docenten leggen niet aan jou verantwoording af over hoe ze hun coaching doen.

En dit is allemaal hetzelfde in het bedrijfsleven, daar worden mensen ook niet ontslagen omdat pietje vind dat ze te weinig uitspoken. Ontslag procedures zijn langdradig en duur, daar beginnen werkgevers over het algemeen liever niet aan. Beter gezegd, klagen over collega's bij managers kan ook heel erg backfireren.
Als je met je handjes over elkaar gaat zitten en idd gaat zeggen van: "niet mijn probleem" en niets gaat doen, tja... dan snap ik dat wel, maar als je zou proberen te communiceren en het lukt niet en daardoor de klos bent, dan vind ik het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik denk dat het de bedoeling is dat je er iets van leert.

(Dus over het runnen van een project. Het gaat niet om het eindproduct zelf.)

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
aawe mwan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:17:
Ik denk dat het de bedoeling is dat je er iets van leert.

(Dus over het runnen van een project. Het gaat niet om het eindproduct zelf.)
Yes, dat hoor ik ook vaker terug. Toch heb je je studiepunten nodig voor een diploma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Breek me de bek niet open. Ik heb hier ervaring mee zowel als student (met 2 man het werk doen in een team van 6) maar ook als mentor.

Ik heb bij mijn HBO instelling (Saxion Enschede) een groep gementord. Het was een groep van 6, waarbij er meteen al 2 langdurig 'ziek' waren. Ik moest bij Saxion dreigen het hele project terug te trekken als ze die twee niet uit de groep zouden gooien. In eerste instantie wilden ze dit niet; dus dat zou betekenen dat deze mensen een cijfer zouden krijgen voor een zwaarwegend vak zonder er ook maar iets voor te doen.

Daarna ging met aan de slag. Uiteindelijk bleken 2 van de 4 niks te doen. Eentje had zelfs niet het fatsoen om zijn aandacht te hebben bij een meeting waarvoor ik nota bene van Utrecht naar Enschede was gereden. Heb 'em toch even dringend uitgelegd dat dit extreem onprofessioneel was.

Ze hebben als groep een 7 gekregen. Helaas waren ze echt niet opgeschoten. Wou Saxion ook nog 4k vangen voor de code. Die konden ze dus in hun hol steken.

Niet dat je hier veel aan hebt, maar ik moest het ff kwijt :D

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Mavamaarten schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:22:
Je zou inderdaad mogen verwachten dat docenten hier rekening mee houden. In de praktijk is dit echter anders
Het interesseert ze geen hol. De enige KPI die een hogeschool heeft is het aantal mensen dat afstudeert. Ik heb hier ooit nog een gesprek met m'n oude mentor over gehad. Die vond de aftakelijk van het HBO ook verschrikkelijk. Elke keer als een vak meer dan X uitval had, moet het makkelijker. Maar de targets waren voor Informatica gewoon hetzelfde als voor HBO-Verzorging, terwijl het bij Informatica de normaalste zaak was dat 70% ofzo in het eerste jaar uitviel, omdat blijkt dat programmeren weinig te maken heeft met "handig zijn met computers".

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:43
Ah het bekende "Free-riding" tijdens projecten. Toevallig laatst gelezen dat het dan helpt om duidelijke afspraken te maken over wie welke taak heeft in de samenwerking, groepen niet groter maken dan noodzakelijk, projecten niet te langdurig maken, en elkaar geregeld feedback te laten geven op de samenwerking. Of het in de praktijk helpt heb ik zelf (nog) niet mogen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

TheFrames schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
Yes, dat hoor ik ook vaker terug. Toch heb je je studiepunten nodig voor een diploma.
Je probleem is niet nieuw. Het lijkt mij een zeldzaamheid dat alle studenten in een groepje serieus werken aan een project, vaak zal dat er misschien maar 1 zijn die dat doet.
Docenten weten dat nog veel beter dan de tweakers die hierboven reageren.
Lijkt het je dan niet logisch, dat dit voor docenten een afweging is bij het toekennen van studiepunten?

Later in de praktijk zal je ook vaak te maken krijgen met mensen die verzaken en wat je sowieso moet leren is dat het NIET de bedoeling dat jij dan maar het werk van alle groepsleden in je eentje gaat zitten doen.

Wat je wel zou kunnen leren, is dat het handig is om helemaal aan het begin van het project samen de rollen eerlijk te verdelen en af te spreken wie wat gaat doen. Dan is het project aan het eind waarschijnlijk ook niet af, maar dan is wel duidelijk waar dat door komt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
aawe mwan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:34:
Lijkt het je dan niet logisch, dat dit voor docenten een afweging is bij het toekennen van studiepunten?
Je bedoelt een ouderejaars die het eerder niet gehaald heeft projectleider maken van het project en helpen de beoordelingen van de groep onderling zo te doen, dat hij het sowieso wel haalt, ondanks dat hij inhoudelijk 0,0 bijgedragen heeft? Top joh, zulke docenten. |:( |:(
downtime schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:14:
[...]

Je hebt blijkbaar ook nog niet een idee hoe dit op de werkvloer gaat. Daar gaat het vaak ook zo.
Tsja, project niet af? Ik ga niet overwerken als een ander het consequent verziekt. Bij mijn vorige werk is een tekenaar wel eens meegesleurd naar de bouw om zelf maar eens het probleem op te komen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:54
Mijn succes formule bij projecten waarin je de mensen niet mocht kiezen en je de kartrekker bent:
1. Zo vroeg mogelijk het gesprek starten (imo heb je dit goed gedaan) en wij deden dit altijd een koffie huis met lekkere koffie in van die chillbanken. Brainstormen, taken verdelen en een vervolgafspraak waarin de vooruitgang besproken word.
2. 9/10x geen vooruitgang, dan kan, teveel shit aan je hoofd, nog een afspraak 1 of 2 dagen later zodat het top of mind is gebleven en het puur aankomt of je een lul bent richting je team of niet.
3. Dan kun je in beste geval verder met de afspraken en dingen blijven verdelen en stap 1,2 herhalen, maar vaak mondt het uit om op gezette tijdstippen af te spreken in een hok te duiken en te rammen met z'n allen.

Mocht dit niet werken dan kun je de 2 kansen + uitnodigingen om samen in een ruimte te werken al aangeboden en kun je dat gezamenlijk (incl. de lul) tegen je leraar zeggen en vragen of hij met zijn 'autoriteit' misschien hem gemotiveerd krijgt en anders uit het team zet, waarbij je de leraar op het hart drukt dat je het graag goed wil doen. Als de leraar dan een lul is dan moet je het weer een niveautje hoger zoeken, maar dat is mij nooit overkomen.

Iedereen in de kamer, mano o mano, samen eruit komen dat is imo de sleutel.

Uitzoeken waarom iemand ongemotiveerd is en doet wat hij doet zou extra zijn (vind ik persoonlijk zeer interessant). Snap als je dat overslaat.

Even snel neergeplempt dus het kan zijn dat ik iets vergeten ben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De aftakeling van het hoger onderwijs in een woord: projectonderwijs.

Dat bestaat alleen maar omdat het voor de opleiding goedkoop is, voor de docent makkelijk is, voor de opleiding het slagingspercentage verhoogt, etc. Met goed onderwijs heeft het in elk geval niets van doen. Het is intrinsiek gericht op middelmatigheid.

Met kanslozen samenwerken kan je hele leven nog. De kunst is om daar zo laat mogelijk aan te beginnen en zo spoedig mogelijk weer mee te stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
In deze situatie zelf aan allebei de kanten gestaan. Als het groepslid waarbij ik en de andere twee serieuze mensen trok aan iemand die naar eigen zeggen het project niet belangrijk vond. Toen pas in de laatste week van het project hem eruit kunnen halen omdat de docent moeilijk deed.

Tegelijkertijd zelf uit de groep geplaatst onder toezien oog van een docent omdat ik niet bij de theorie lessen was met de groep (die ik niet kon volgen ondanks communicatie ivm overlap met een ander vak). Wrange hierbij was dat ik wel aan de praktijk deelnam en alles deed om het goed te doen.

Hoe dan ook is het projectmatig werken binnen het HBO vaak een bron van irritatie. Het is vaker niet dan wel frustrerend en ondanks vastberadenheid van docenten, is het geen voorbereiding op het “echte werken”.

Wat is een oplossing? Dat is een lastige. Veel docenten diskwalificeren je (in mijn ervaring) al snel als je vind dat zij niet, of niet goed, ingrijpen, ongeacht tactvol brengen en zorgvuldige onderbouwing. Je bent maar “een student” en “je hebt geen ervaring en moet het leren”. Ik vind het de arrogantie van de macht en zorgelijk om (vaak) jongeren zo te behandelen.

In situaties (waaronder deze) heb ik bij mijn opleiding tot aan beroepsprocedures bij de examencommissie en het CvB moeten opstarten. Dit was uiteindelijk effectief en heeft mij geholpen. Maak wel de afweging of de situatie toch werkbaar is ondanks irritatie of dat het anders echt zal leiden tot een onvoldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Pest is, zeker met examencommissies bij kleinere opleidingen, dat die vaak bestaan uit dezelfde docenten als waarmee je in de clinch ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:54:
Pest is, zeker met examencommissies bij kleinere opleidingen, dat die vaak bestaan uit dezelfde docenten als waarmee je in de clinch ligt.
En om iets te bereiken met een examencommissie moet de docent ook daadwerkelijk iets verkeerd gedaan hebben. Al heeft de docent gewoon de beoordeling gevolgd die bij het vak hoort (en die zijn vaak al goedgekeurd door een examencommissie) dan heb je verder geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:45
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:54:
Mwah, in de wet is hierover het volgende vastgelegd:

Indien een student bij de examencommissie een verzoek of een klacht indient waarbij een examinator betrokken is die lid is van de examencommissie, neemt de betrokken examinator geen deel aan de behandeling van het verzoek of de klacht.

WHW 7.12b lid 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33

3DDude

I void warranty's

Ik heb ook tijdens HBO in het eerste jaar gewoon in overleg met mentor/docent 2 mensen eruit gewerkt.
Ze deden geen bal, eentje was er de helft van de lessen sowieso niet en de ander zei op elke vraag " ja man"

Er was niks mee te beginnen: Dus dat ritsel je in de eerste week TS:
Je maakt afspraken met een deadline. Deadline niet gehaald heb je nog een weekje uitloop / kans om het alsnog te fixen. Bij no show is het escaleren.

Dus kom met bewijs naar de docent en werk die klaplopers eruit zou ik zeggen.
Als je alleen maar klaplopers hebt, heb je wel pech trouwens.

Je hebt het veel te ver / te laat aangepakt als ik het zo lees.. :P
[organiseren door je vooraf]

[ Voor 40% gewijzigd door 3DDude op 03-12-2021 00:11 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:37
Oud MBO-docent hier.

Ja, samenwerken is een competentie die je moet leren in het beroepsonderwijs, net als plannen en organiseren. Het heeft mij altijd énorm verbaasd dat er van uitgegaan wordt dat deze vaardigheden op een wonderbaarlijke manier geactiveerd worden in het een studentenbrein, op het moment dat het eerste project uitgedeeld wordt. Ik vraag me af welke comptetenties de opleiding wil toetsen in / met zo'n project:
  • Wil men het product (ik wil een taart die aan bepaalde eisen voldoet) beoordelen, dan vraag ik me af waarom er samengewerkt moet worden. Laat iedere student zijn eigen taart bakken en proef deze op het moment dat de taart klaar is.
  • Wil men het proces beoordelen (hoe komt deze verzameling studenten tot een gezamenlijke taart), kan je niet 'zomaar' een groepje studenten voor een X-aantal weken / of maanden het bos insturen met een opdracht. De docent zal er bovenop moeten zitten, aanwezig moeten zijn bij overleggen om zo het groepsproces te kunnen beoordelen en, eventueel, bij te sturen (want samenwerken moet je leren).
Naast alle andere goede adviezen die al eerder door anderen zijn gegeven, raad ik TS aan om bij aanvang van een project de beoordelingscriteria op te vragen én in de gaten te houden hoe deze gedurende en bij afronding van het project, beoordeeld worden. En nogmaals, 'samenwerken' is een vaardigheid die, als het op één of andere manier onderdeel is van een beoordeling, aangeleerd moet worden. En volgens mij is 'samenwerken' of 'projectplanning' geen exameneis voor HAVO of VWO leerlingen, de hogeschool kan er dus niet 'zomaar'van uitgaan dat deze vaardigheden aanwezig zijn bij de studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50

FFW

Het gedoe met meeliftende groepsgenoten klinkt allemaal heel bekend, ik ben halverwege het jaar ingestroomd en zat daardoor voor de rest van mijn studie met groepjes die ik nooit zelf had uitgekozen. De andere studenten hadden inmiddels sterke teams samengesteld waar ze aan vast hielden.

Stel je een grpepje voor met 1 meelifter, de rest spreekt hem daarop aan. Stel je een groepje van 4 voor waarin je als enige de lessen bijwoont, documenten schrijft en geen feedback krijgt van de andere drie..dat was mijn situatie. De docenten vonden dat ik het zelf met ze moest uitzoeken. Het was volstrekt onwerkbaar.
Dus een week voor de deadline heb ik aangegeven alleen verder te gaan, ik moest 4 keer zo hard werken maar kreeg het wel af. Ik ben toen overigens als enige van dat groepje geslaagd voor dat blok. De anderen mochten het blok het jaar daarna overdoen.

Het is een goede les geweest want in mijn professionele leven kom ik dit soort situaties nog steeds tegen. Er zullen altijd collega's zijn die niks bijdragen en er mee wegkomen. De truc is om dat snel te herkennen en jezelf in te dekken (met emails en andere bewijsstukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bernard038 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:44:
Oud MBO-docent hier.

Ja, samenwerken is een competentie die je moet leren in het beroepsonderwijs, net als plannen en organiseren. Het heeft mij altijd énorm verbaasd dat er van uitgegaan wordt dat deze vaardigheden op een wonderbaarlijke manier geactiveerd worden in het een studentenbrein, op het moment dat het eerste project uitgedeeld wordt. Ik vraag me af welke comptetenties de opleiding wil toetsen in / met zo'n project:
  • Wil men het product (ik wil een taart die aan bepaalde eisen voldoet) beoordelen, dan vraag ik me af waarom er samengewerkt moet worden. Laat iedere student zijn eigen taart bakken en proef deze op het moment dat de taart klaar is.
  • Wil men het proces beoordelen (hoe komt deze verzameling studenten tot een gezamenlijke taart), kan je niet 'zomaar' een groepje studenten voor een X-aantal weken / of maanden het bos insturen met een opdracht. De docent zal er bovenop moeten zitten, aanwezig moeten zijn bij overleggen om zo het groepsproces te kunnen beoordelen en, eventueel, bij te sturen (want samenwerken moet je leren).
Naast alle andere goede adviezen die al eerder door anderen zijn gegeven, raad ik TS aan om bij aanvang van een project de beoordelingscriteria op te vragen én in de gaten te houden hoe deze gedurende en bij afronding van het project, beoordeeld worden. En nogmaals, 'samenwerken' is een vaardigheid die, als het op één of andere manier onderdeel is van een beoordeling, aangeleerd moet worden. En volgens mij is 'samenwerken' of 'projectplanning' geen exameneis voor HAVO of VWO leerlingen, de hogeschool kan er dus niet 'zomaar'van uitgaan dat deze vaardigheden aanwezig zijn bij de studenten.
In de P-fase zijn projecten over het algemeen een stuk meer begeleid en zijn er ook vakken over samenwerken en plannen. Echter worden deze vakken vaak niet serieus genomen door studenten (en dat soort soft-skills vakken hebben over het algemeen hele simpele beoordelingen waar je je makkelijk vanaf kan maken). Maar in de latere jaren is het vrij normaal om studenten 'het bos in te sturen'. No-offence, maar handjes vasthouden is toch meer iets voor het mbo dan het hbo. "Hier is een doel, zoek het verder maar uit" hoort gewoon bij het hogeronderwijs, en niet enkel voor soft-skills.

En bij onderzoeksprojecten op de uni is dat nog een stukje erger, wij krijgen hier niets meer dan een reader met een verzameling aan standaard papers over een onderwerp, een inleverdatum en een teamgenoot. Verder is het helemaal aan ons studenten om te besluiten wat voor onderzoek we doen, specifieke papers te vinden en te bepalen hoe we het in een paper gieten. Begeleiding bestaat uit een moment in het midden om meetresultaten te delen met de docenten. Zelfstandigheid, professionaliteit en volwassenheid horen er gewoon bij en leer je het beste door gewoon te doen. Het zijn studenten, geen scholieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
Apart van alles wat hierboven genoemd wordt: zorg dat je vanaf het moment dat je constateert dat je ellendige groepsgenoten hebt begint met dossiervorming. Communiceer met docenten die je groep begeleiden of beoordelen vanaf het begin van je constatering wat er speelt. Probeer de nietsnutten zoveel als mogelijk aan te sporen om mee te werken, geef ze afgebakende stukjes werk waarvan makkelijk aan te tonen is dat het niet uitgevoerd is.

Als je als gevolg van die nietsnutten een onvoldoende krijgt, ga je daarna escaleren naar een opleidingscoordinator of, als het nodig is, naar de examencommissie. Dossiervorming is dan essentieel, en je eigen werk aan kunnen tonen ook. Verklaar en bewijs dat je de doelstellingen van het vak als individu wel gehaald heb, en beargumenteer dat groepswerk als groepswerk beoordelen prima is, maar dat het wel niet acceptabel is dat je als individu een onvoldoende krijgt als je wel de doelen van het vak hebt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk iets van de andere kant meegemaakt. We zaten in een projectgroep waarin de docent een totaal aantal punten gaf (bijv. 40) welke we dan als projectgroep (van 6) d.m.v. een soort van 360 graden feedbacksysteem moesten verdelen.
Best een aardig idee toch?
Diezelfde school vond het overigens ook makkelijk om studenten op postcode in te delen in klassen. Gevolg: ik zat in een klas die elkaar al grotendeels kende. Er waren 2 'buitenstaanders', ik en nog een jongen (ook de enige 2 die op kamers woonden). Groepen moesten zelf ingedeeld worden, ik kwam samen met de andere op kamers wonende jongen bij een groep van 4 die bij elkaar op de middelbare school zat.
Als ik het zo opschrijf zie je het van verre aankomen: tijdens de 360 graden feedback hielden de 'kameraden' elkaar de handen boven het hoofd (ondanks dat één daarvan bijzonder weinig had gedaan), en wij als buitenstaanders kregen een (veel) lager cijfer. Omdat we echter konden aantonen hoeveel werk wij er in hadden gestopt riep de docent de hele groep op het matje voor een gesprek met docent als 'mediator'. Na een half uur mocht ik en die andere buitenstaander de klas verlaten en ging de docent verder met de andere 4. Wat er exact besproken is weet ik niet, maar het samenwerken was niet zo gezellig meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Mijn ervaring is dat er heel veel afhangt van de gehele groep (dus niet alleen je project-groepje) en de bekwaamheid van de docent/mentor. Heb een blauwe maandag HBO bedrijfseconomie gedaan bij Fontys in Eindhoven (R) (zal rond het jaar 2000 of 2001 zijn geweest gok ik, sowieso een totaal verkeerde keuze zie ik nu achteraf, percentage "walgelijke figuren" is in die branche gewoon te hoog voor mij terwijl ik stof best interessant vind). Ook projectmatig werken natuurlijk, in eerste instantie geen probleem. Maar het tweede project kwam ik ook in een groepje met "bekenden van elkaar" terecht. Dat verziekt de samenwerking echt enorm en als er 1 van "het clubje" het op iemand gemunt heeft, dan drukt dat een enorme stempel op het verloop. Aan de docent/mentor dan de taak om dat in goede banen te leiden. Als je daar dan een eersteklas faalhaas hebt zitten, dan krijgt zo'n "vriendenclubje" vrij spel en wordt hen echt geen strobreed in de weg gelegd. Er heerste in het groepje over het algemeen een beetje een "like I care" mentaliteit, mensen kwamen meer dan regelmatig niet opdagen op meetings, waardoor e.e.a. wel wat stroef ging lopen. Toen ben ik op een gegeven moment ook een meeting vergeten (stond gewoon niet in mijn agenda, zal best mijn fout geweest zijn). En dan heeft zo'n clubje natuurlijk een escape voor ogen: OK, we hebben nu een feit en als we daar met z'n allen (meerderheid in het projectgroepje dus) bovenop springen, dan hebben we dus een zondebok waar we in het eindverslag naar kunnen verwijzen. En daar ging de mentor (weet niet meer precies hoor, lang geleden, Jansen..... ofzo, zijn "lessen" waren ook by far de slechtste die ik ooit gehad heb, hij kon mensen echt niet boeien met zijn verhaal en kon ook niet voorkomen dat zijn lessen structureel uitmondden in een massaal geklets over "everything else in the world", dus kwam er van zijn verhaal ook nooit echt wat terecht) klakkeloos in mee, dus ik werd uit de groep gezet. In overleg met "faalmentor" en een decaan die de naam had van een bekende kaasregio nog allemaal beloftes gedaan over aantonen dat al mijn input niet gebruikt zou gaan worden in hun opdracht, maar natuurlijk geen van allen nagekomen. Er is eigenlijk nooit over gesproken, het was ineens een feit. Er is eigenlijk alleen achteraf over gesproken, vanuit Fontys is er geen enkele inmenging geweest. Achteraf is niet echt constructief natuurlijk (understatement) en als je dan ook nog eens al je "achteraf" beloftes niet nakomt, dan weet ik al precies wat voor vlees ik in de kuip heb: run!

Achteraf blij dat ik snel in deze situatie terecht ben gekomen. Was nog precies op tijd om me als "spijtoptant" uit te schrijven bij de opleiding en iets zinnigs met mijn leven te gaan doen (dat het Fontys geld ging kosten, voelde op dat moment toch als een soort van "genoegdoening"). Daar liep me volk rond joh.... man man man. Hoop dat dat tegenwoordig beter is geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-12-2021 18:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:53
Ervaring als docent (hopelijk hebben de studenten in dit topic er iets aan):

Als studenten naar me toe komen omdat er qua groepswerk iets niet zo lekker gaat, gaat dat doorgaans op een van de volgende manieren:

1. Een student klaagt over het cijfer. Op dit moment kan ik niets meer voor je doen, het project is af, ingeleverd, en beoordeeld, als je dan naar me toe komt met dat de rest van de groep lapzwansen waren wil ik je best geloven, maar daar kan ik niets mee.

2. Een student klaagt op de dag van de deadline dat hij/zij de groepsgenoten niet kan bereiken. Ook hier kan ik weinig voor je doen en studenten weten doorgaans dat je van mij zo snel mogelijk reactie krijgt, maar dat echt niet altijd dezelfde dag zal zijn.

3. Ergens halverwege het project loopt het spaak. Als je dan naar me toe komt kan ik helpen. Vaak willen studenten dan dat de groep in meerdere groepen wordt gesplitst, of dat iedereen een eigen deel inlevert wat dan apart een cijfer krijgt. Kort gezegd: Dat doe ik niet. De onmacht van een groep om samen te werken gaat nooit resulteren in meer nakijkwerk voor mij, daar heb ik gewoonweg geen tijd voor en ik ga het probleem van de studenten niet op me nemen. Meestal is de oplossing in die gevallen dat de mensen die echt niet kunnen samenwerken iets meer hun eigen ding doen, en de studenten die wat schappelijker zijn ervoor zorgen dat die anderen elkaar niet hoeven te spreken of iets dergelijks. Een gesprek met de hele groep, en soms een follow-up en dan is het doorgaans wel geregeld.

4. Een student schreeuwt al moord en brand in de eerste week van het project. Nu laat ik studenten zelf hun groepjes kiezen, dus echt gedoe over wie elkaar niet kan uitstaan speelt dan meestal nog niet, maar je hebt wel studenten die een bepaald niveau willen halen en bang zijn dat een cum laude of ander doel in gevaar komt. Op zo'n moment kan ik niet veel meer doen dan de studenten aanraden om een gesprek met elkaar te hebben over de verwachtingen. Wat hoopt iedereen uit het project te halen? De ene wil cum laude, de andere een 6, weer een ander 'gewoon zijn/haar best doen' en weer een ander vind projecten normaal heel stom, maar dit onderwerp net helemaal fantastisch (of omgekeerd). Dat gesprek laat ik ze dan vooral zelf voeren, maar als ze graag willen dat ik daar bij ben dan doe ik dat. (Meestal lost dit zich redelijk vanzelf op.)

Als iemand écht de kantjes er vanaf loopt en ik moet daar volgens studenten iets mee, dan help je me het meest door dat soort berichten niet als eenling te sturen, maar als groepje, en het liefst gebaseerd op feiten. Het allerliefste hebben we dat je een mailtje stuurt om een afspraak te maken met de hele groep (ook de persoon die de kantjes er vanaf loopt), zodat je het er met de hele groep openlijk over kunt hebben. Een eenling die dingen anders wil is voor ons lastig, omdat wij niet weten of die ander echt de kantjes er vanaf loopt, 'enkel' een 6 wil, of echt zijn/haar best doet maar gewoon niet zo briljant is. Die laatste 2 categorieën zijn vervelend, maar kunnen wij ook weinig aan doen, alleen als iemand echt de kantjes er vanaf loopt is voor ons reden om eventueel in te grijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Qoine schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:43:
Ervaring als docent (hopelijk hebben de studenten in dit topic er iets aan):

3. Ergens halverwege het project loopt het spaak. Als je dan naar me toe komt kan ik helpen. Vaak willen studenten dan dat de groep in meerdere groepen wordt gesplitst, of dat iedereen een eigen deel inlevert wat dan apart een cijfer krijgt. Kort gezegd: Dat doe ik niet. De onmacht van een groep om samen te werken gaat nooit resulteren in meer nakijkwerk voor mij, daar heb ik gewoonweg geen tijd voor en ik ga het probleem van de studenten niet op me nemen. Meestal is de oplossing in die gevallen dat de mensen die echt niet kunnen samenwerken iets meer hun eigen ding doen, en de studenten die wat schappelijker zijn ervoor zorgen dat die anderen elkaar niet hoeven te spreken of iets dergelijks. Een gesprek met de hele groep, en soms een follow-up en dan is het doorgaans wel geregeld.
Je zal het waarschijnlijk niet zo bedoelen, maar dit komt op mij heel onvriendelijk en stijf over. Een beetje ambtenarengedrag. "Ik heb mijn werkinspanning tot het minimale weten terug te brengen en wee je gebeente als je ook maar probeert mij meer werk te geven!" My way or the highway. Een beetje alsof je de voor jou makkelijkste weg kiest, ongeacht het resultaat hierdoor bij de studenten, in plaats van jezelf dienstbaar op te stellen naar je "klanten" (want dat zijn je studenten nog steeds, zij betalen, direct en indirect, jouw salaris) om te zorgen dat zij het beste resultaat halen. Of liever gezegd: Dat jij ze inspireert het beste resultaat te halen. Een beetje het type docent waar ik juist een hekel aan had op het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Interessant. Hier ook ervaring mee, al is dat inmiddels even geleden.

Oplossing was bij mij erg simpel, ik zette je naam gewoon niet op de ingeleverde producten, je hebt immers niet bijgedragen.

Hoe de docent dat dan weer oploste maakte me niet uit, als hij zoals hierboven niet extra werk wilde hebben dan gaf hij anderen gewoon geen beoordeling. Na twee van dit soort projectjes weet je heel goed met wie je wel samen kunt werken en daar doe je vervolgens alle andere opdrachten mee.

Niet zoals je het misschien zou willen, wel effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:11
Qoine schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:43:
3. Ergens halverwege het project loopt het spaak. Als je dan naar me toe komt kan ik helpen. Vaak willen studenten dan dat de groep in meerdere groepen wordt gesplitst, of dat iedereen een eigen deel inlevert wat dan apart een cijfer krijgt. Kort gezegd: Dat doe ik niet. De onmacht van een groep om samen te werken gaat nooit resulteren in meer nakijkwerk voor mij, daar heb ik gewoonweg geen tijd voor en ik ga het probleem van de studenten niet op me nemen.
Man, zo ga ik voortaan ook mijn werk doen! Ik hoop dat jouw kind op de basisschool bij mij in de klas komt? Wat, word je gepest? Niet mijn probleem! Wat, heb je extra hulp nodig? Dag, ik heb daar echt geen tijd voor!

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:53
Pizza_Boom schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 03:30:
[...]
Je zal het waarschijnlijk niet zo bedoelen, maar dit komt op mij heel onvriendelijk en stijf over. Een beetje ambtenarengedrag. "Ik heb mijn werkinspanning tot het minimale weten terug te brengen en wee je gebeente als je ook maar probeert mij meer werk te geven!" My way or the highway. Een beetje alsof je de voor jou makkelijkste weg kiest, ongeacht het resultaat hierdoor bij de studenten, in plaats van jezelf dienstbaar op te stellen naar je "klanten" (want dat zijn je studenten nog steeds, zij betalen, direct en indirect, jouw salaris) om te zorgen dat zij het beste resultaat halen. Of liever gezegd: Dat jij ze inspireert het beste resultaat te halen. Een beetje het type docent waar ik juist een hekel aan had op het HBO.
Even een korte disclaimer, ik had het in het vorige bericht niet staan, maar ik geef les op een universiteit, dus als je mijn houding verschrikkelijk vindt, laat dat vooral niet afstralen op hogescholen, want die kunnen er ook niets aan doen. :+ Ik reageerde alleen op dit topic omdat ik denk dat op het hbo dezelfde problemen spelen qua groepswerk en dat het probleem van studenten die laat, of als eenling komen klagen daar ook speelt.

Verder heb je zeker een punt dat het wat stijfjes/rigide overkomt, en waarschijnlijk ook wel is. In het algemeen doe ik graag mijn best voor studenten door extra contacturen in te plannen, of met groepjes/individuen te gaan zitten als ze ergens over willen sparren. Maar omdat ik naast mijn onderwijstaak ook nog een reeks andere taken heb, moet ik ergens een grens trekken, en die trek ik als het om groepswerk gaat vrij star inderdaad.

Als voorbeeld vanuit mij als docent: Over een paar maanden laat ik weer ±80 studenten in groepjes van 4 een onderzoeksproject doen, wat me meer werk kost dan wat ik officieel in dat vak moet doen. Ik vind het echter belangrijk dat ze de juiste vaardigheden leren en steek daar graag tijd in. Maar dat gaat wel ten koste van de flexibiliteit om groepjes op te splitsen/mensen het in hun eentje te laten doen, omdat het dan gewoon niet meer haalbaar is qua begeleiding/nakijkwerk/feedback etcetera. Vandaar ook mijn tip in de vorige reactie om als er gedoe is met groepswerk, zo vroeg mogelijk en het liefst met de hele groep naar een docent te gaan, in plaats van te laat of in je eentje klagen.
President schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 07:36:
[...]

Man, zo ga ik voortaan ook mijn werk doen! Ik hoop dat jouw kind op de basisschool bij mij in de klas komt? Wat, word je gepest? Niet mijn probleem! Wat, heb je extra hulp nodig? Dag, ik heb daar echt geen tijd voor!

d:)b
Ik zou de lesvormen van het hoger onderwijs inderdaad niet een op een overnemen in het basisonderwijs. :P

offtopic:
Ik denk wel dat als de onderwijssector écht een vuist wil maken richting de politiek, we moeten stoppen met het accepteren van de hoge werkdruk op alle niveaus en stoppen met het overwerken om alles toch maar gedaan te krijgen. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Qoine schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:22:
Even een korte disclaimer, ik had het in het vorige bericht niet staan, maar ik geef les op een universiteit, dus als je mijn houding verschrikkelijk vindt, laat dat vooral niet afstralen op hogescholen, want die kunnen er ook niets aan doen. :+ Ik reageerde alleen op dit topic omdat ik denk dat op het hbo dezelfde problemen spelen qua groepswerk en dat het probleem van studenten die laat, of als eenling komen klagen daar ook speelt.

Verder heb je zeker een punt dat het wat stijfjes/rigide overkomt, en waarschijnlijk ook wel is. In het algemeen doe ik graag mijn best voor studenten door extra contacturen in te plannen, of met groepjes/individuen te gaan zitten als ze ergens over willen sparren. Maar omdat ik naast mijn onderwijstaak ook nog een reeks andere taken heb, moet ik ergens een grens trekken, en die trek ik als het om groepswerk gaat vrij star inderdaad.

Als voorbeeld vanuit mij als docent: Over een paar maanden laat ik weer ±80 studenten in groepjes van 4 een onderzoeksproject doen, wat me meer werk kost dan wat ik officieel in dat vak moet doen. Ik vind het echter belangrijk dat ze de juiste vaardigheden leren en steek daar graag tijd in. Maar dat gaat wel ten koste van de flexibiliteit om groepjes op te splitsen/mensen het in hun eentje te laten doen, omdat het dan gewoon niet meer haalbaar is qua begeleiding/nakijkwerk/feedback etcetera. Vandaar ook mijn tip in de vorige reactie om als er gedoe is met groepswerk, zo vroeg mogelijk en het liefst met de hele groep naar een docent te gaan, in plaats van te laat of in je eentje klagen.
Deze toelichting maakt het lezen van het bericht alweer heel anders dan het vorige bericht zonder extra info. Ik heb wat slechte ervaringen met docenten op het HBO. Universiteit heb ik helaas geen ervaring mee, staat nog altijd wel op de wishlist, maar ik was er op gegeven moment zo klaar mee, dat ik besloten heb eerst te gaan werken. Sprak onlangs een jaargenoot van het HBO die wel doorgegaan is naar de universiteit. Hij was een jaar eerder klaar dan ik, ik ben ondertussen aan mijn 5e werkjaar begonnen en hij is net in zijn eerste jaar begonnen. Denk dat ik, voor mijzelf sowieso, de juiste keuze heb gemaakt.

Zoals ik zeg, ik heb wat slechte ervaringen. Met een stage je POP inleveren, vervolgens geen reactie krijgen op BB, met een terugkomdag laten zien aan een medestudent die er problemen mee heeft het goed op te stellen (nota bene op verzoek van de docent) en vervolgens dit deel over moeten doen omdat die medestudent het letterlijk overgenomen blijkt te hebben. Docent: "Ja, het is de bedoeling dat je het zelf doet en ik weet niet wie van wie gekopieerd heeft, dus beide overdoen." Dat ik hem allang had ingeleverd en op zijn aanvraag had laten zien was ie opeens vergeten en was niet waar. En die medestudent? Die hufter hield zijn smoel dicht.Was ook de laatste keer dat ik hem geholpen heb.

Met stage met een bepaalde techniek werken, dit laten zien bij een bedrijfsbezoek, dat in je stageverslag vermelden, vervolgens weer college hebben en het cijfer terugkrijgen, een 9 ofzo, om vervolgens in diezelfde week discussie met de beoordelend docent te hebben over dat die techniek e.d. niet kan. Je hebt er verdomme net nog een 9 voor gegeven :X :X 8)7 8)7 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
offtopic:
Ik denk wel dat als de onderwijssector écht een vuist wil maken richting de politiek, we moeten stoppen met het accepteren van de hoge werkdruk op alle niveaus en stoppen met het overwerken om alles toch maar gedaan te krijgen. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
100% mee eens. Mijn moeder geeft les in het MBO en in het VSO. Ik heb haar wel eens gevraagd waarom ze zoveel pikt. 6 weken officiële zomer, dan plannen ze in de eerste week op donderdag en vrijdag nog een rondje studiedag en in de laatste week kop maandag en dinsdag wederom zoiets. Effectief dus maar 4 weken. Zelfde met teveel 's avonds doorgaan. Het is toch niet jouw probleem dat zij je rooster te vol stoppen. Niet af is niet af, jammer van de deadline dan. Het is toch niet jouw probleem dat jouw computerzooi niet toereikend is? Laat maar klappen. Maar nee, daarvoor zijn de mensen in het onderwijs teveel "redders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:58

Saven

Administrator

Hydra schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
Daarna ging met aan de slag. Uiteindelijk bleken 2 van de 4 niks te doen. Eentje had zelfs niet het fatsoen om zijn aandacht te hebben bij een meeting waarvoor ik nota bene van Utrecht naar Enschede was gereden. Heb 'em toch even dringend uitgelegd dat dit extreem onprofessioneel was.
Denken dat studenten ook maar iets om een 'externe opdrachtgever' oid geven :'). Denk wel dat dat met de leeftijd verandert. Vrijwel alle studenten willen gewoon een net-voldoende resultaat tegen zo min mogelijk inspanning.
Hoi,

Stel dat je een HBO studie doet en in je 2e of 3e of 4e studiejaar zit. Van de opleiding wordt er geëist om samen te werken. Dit is een essentieel onderdeel van elke HBO opleiding.

Voor een semester krijg je samenwerkingsproject. De eerste weken merk je geen tot nauwelijks initiatief van je studiegenoten, dus je neemt zelf initiatief om het project te starten. Je verdeelt de taken en ieder doet zijn eigen ding.

Weken tot maanden gaan voorbij en in de tussentijds evaluaties heb je taken succesvol uitgevoerd en opgeleverd. Daarentegen hebben je studiegenoten niets tot nauwelijks van de taken uitgevoerd en opgeleverd. Uit nood besluit je ook hun deel op te pakken.

Ver van tevoren spreek je je zorgen uit naar de vakdocenten. De vakdocenten geven aan dat je in het 2e of 3e of 4e studiejaar zit en vinden dat je het zelf maar moet oplossen, omdat het bij het HBO niveau hoort.

De deadline nadert en door het gebrek aan bijdrage van je studiegenoten, leef je een onvolledig projectresultaat in. De docenten zien dat het projectresultaat onvolledig is en geeft het hele team een onvoldoende.

Persoonlijk vind ik dit oneerlijk, want als persoon kan je roepen wat je wilt, als mensen niet gaan doen wat ze belooft hebben om te doen, dan maakt het niets uit. Ondanks dat worden toch de verantwoordelijkheden van je studiegenoten in je eigen schoenen geschoven.

In de tussentijd werk je natuurlijk zelf aan het deel verder en probeer je keihard te blokken voor die voldoende, maar docenten horen hier toch gewoon rekening mee te houden of is het werkelijk gewoon zo door de bocht: "zelf maar uitzoeken"?

Het zou toch niet mogen om een voldoende te ontvangen door je studiegenoten. Als men dit soort gedrag op de werkvloer gaat vertonen, dan lijkt het me dat men zich snel bij de werkgever mag gaan verantwoorden.

Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen, aangezien ik werkelijk geen idee heb hoe dit soort dingen normaal in de praktijk zich afspelen.

Alvast bedankt :)
Een groot deel van (hbo-)docenten is dan ook gewoon incompetent als het op niet-vakinhoudelijk aankomt (soms ook als het wel op vakinhoud aankomt trouwens..).

Ik heb zo veel gedoe gehad met docenten, het enige wat helpt is assertief zijn, en je frustratie duidelijk uiten. In het echt, niet alleen via mail. Daar mag je hun (docenten) tekortkomingen gewoon benoemen hoor. Blijf wel netjes.

Ik was overigens zo iemand die niet bepaald streefde naar een 10 zeg maar ;) Dus ik begrijp je verhaal van de andere kant. Hoewel er natuurlijk onderscheid zit tussen lui die er echt met de pet naar gooien, en lui die zichzelf het zo makkelijk mogelijk proberen te maken (*schuldig).

Het probleem is eigenlijk als volgt:
1. Zo lang jij het oplost (lees: het werk doet), gaat er sowieso niks veranderen
2. Docent moet gewoon ingrijpen als de ene helft, de andere helft naar de klote laat lopen
3. Studenten die niks doen hadden sowieso niet in jaar 3 moeten komen, dat is de school sowieso aan te rekenen.

Los van het feit dat als zo'n docent niet redelijkerwijs ingrijpt, jij dus met allerlei kosten en vertraging zit opgescheept. Maar docenten zijn dus niet heel anders dan studenten als je 't zo bekijkt. Die willen ook zo min mogelijk doen :+. Gewoon wat assertiever zijn. Naar zowel je medestudenten als docenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18
Zoals een docent van mij ooit zei:"groeps oprdachten, daar zitten een negens en vijven bij, dus gemiddeld een 6. Altijd leuk om de huil partijen te zien. Één keer een vechtpartij, dat was wel leuk"

Ofwel, leer je les hier in, in groeps verband zijn er mensen die meer of minder presteren. Waarbij dit slechts een afspiegeling is van het bedrijf waar je bij gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Saven schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:29:
Denken dat studenten ook maar iets om een 'externe opdrachtgever' oid geven :'). Denk wel dat dat met de leeftijd verandert. Vrijwel alle studenten willen gewoon een net-voldoende resultaat tegen zo min mogelijk inspanning.
Zo word je ook wel een beetje gemaakt. Het loont niet goed te presteren. Werk je hard en voor omdat je later in het semester meer tijd aan wat anders moet gaan doen, krijg je extra belasting in je werk "want je bent toch al zo ver". :F
Pagina: 1